Bukefalos 28 år!

Det finns inte bara två kön

Det där med tolkningsföreträdet är intressant. Ungefär som alla vi som är vita och pratar brytningsfri svenska, och konstigt nog aldrig ser någon rasism.

Den vanligaste typen av tolkningsföreträde jag ser är när folk påpekar att andra tar sig ett tolkningsföreträde bara genom att ha en åsikt, och därmed gör det underförstått att någon annan bör ha ett tolkningsföreträde. Jag har aldrig hört någon säga exempelvis "jag är vit så min tolkning av rasism är bättre".
 
Den vanligaste typen av tolkningsföreträde jag ser är när folk påpekar att andra tar sig ett tolkningsföreträde bara genom att ha en åsikt, och därmed gör det underförstått att någon annan bör ha ett tolkningsföreträde. Jag har aldrig hört någon säga exempelvis "jag är vit så min tolkning av rasism är bättre".
Nej, självklart säger ingen så.
 
Den vanligaste typen av tolkningsföreträde jag ser är när folk påpekar att andra tar sig ett tolkningsföreträde bara genom att ha en åsikt, och därmed gör det underförstått att någon annan bör ha ett tolkningsföreträde. Jag har aldrig hört någon säga exempelvis "jag är vit så min tolkning av rasism är bättre".
Det är väl självklart att ingen säger så. Men när folk i tråden som är cis och alltså inte utsätts för problemen en transperson möter börjar lägga ut om hur de ska lösa problemen ifrån deras eget privilegierade synsätt så är det ganska nedsättande.
Det hamnar i samma kategori som när vita människor säger att färgade måste sluta använda n-ordet eller att kvinnor borde acceptera att bli tafsade på om de går ut lättklädda.
Det påminner också en hel del om tråden vi hade om fat-shaming där flera stycken kom och föreslog på fullaste allvar att man kunde prova att äta mindre och motionera mer.

Att avvika från normen kostar nästan alltid enormt mycket och jag är ganska säker på att de allra flesta har spenderat en hel del tid och energi på att försöka passa in och att lära sig gömma sina avvikelser. Men när det börjar bli mer dyrköpt att försöka passa in i normen än att vara som man vill även om man då möts av fientlighet och till och med mördas så tycker jag att det minsta vi kan göra är att respektera hur de vill bli tilltalade och att inte trycka på dem våra lösningar för att de ska slippa transfobin.
 
Fast att säga ifrån vad gäller transfobi är väl inte riktigt samma som att "åsiktsmoderera"? Får en uttrycka sig rasistiskt också?
Det går jättebra att säga ifrån men när det gäller olika fobiska uttalanden (vad det än gäller) så är det i slutänden upp till @Gunnar vad han vill ha på sitt forum.

Det blir väldigt godtyckligt om exvis jag ska sitta och rensa bland användares åsikter.
 
Även en byxdress är feminint kodad.

Förövrigt precis som vanligt, att det är transpersonernas upplevelser som ifrågasätts och ska analyseras, av cispersoner som ger sig själva tolkningsföreträde. Bara här i tråden har det ju getts ypperliga exempel på hur inskränkta människor reagerar på bruten dress code. Att det inte handlar om trevliga och socialt kompetenta människor som ger sig på nån för att denne har skor utan klack behöver väl knappast påpekas?

Jag kommer lämna tråden då det är väldigt jobbigt att så mycket transfobi och vidrigheter får stå kvar utan moderators ingripande.

Förlåt om jag citerar, jag förstår om du inte orkar läsa mer i tråden. Mitt inlägg om att den som påtalar att någon bryter mot klädkoden gör sig skyldig till ett mycket större etikettsbrott än den som blir utpekad innebär inte att jag inte inser att den som bryter mot könade klädregler ändå blir utsatt. Tyvärr har vårt samhälle inte kommit längre än så. Än.

Här känner jag också att jag som den som skickar inbjudan har ett visst ansvar för att få folk att inse att klädkoden inte är ett benhårt krav från min sida. Den är till för att gästerna ska känna sig trygga i sitt klädval och om de känner sig bekvämare i något som inte följer klädkoden så har jag inga problem med det - och ingen annan ska ha det heller. Därför har jag, vid de få tillfällen jag bjudit till något med klädkod, inte bara angett gängse klädkod utan antytt att det inte är något som är ristat i sten. (Och med tanke på att det alltid är någon som reagerar på DET så förstår jag att det finns folk som inte har vett att hålla mun om de uppfattar att någon inte klär sig enligt normen.)

Slutligen; här svarar en etikettexpert på om det är korrekt att en transperson klär sig i vad som uppfattas som fel köns kläder - man i klänning, kvinna i frack/kostym. Vilket enligt honom går alldeles utmärkt.
http://blogg.vett-och-etikett.com/kladkoder-hur-klar-sig-en-transperson-pa-en-nyarsbal/
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Min tanke vid sådana frågor är nog snarare att frågan faktiskt inte handlar om vad jag tycker är "sommarfint". Min åsikt är helt irrelevant. Vad frågan handlar om är vad den som vill att jag klär mig "sommarfint" avser med "koden". Och det är ju att jag ska vara mer feminin än jag vanligtvis är. Vilket betyder att jag känner mig mer utklädd än fin.
Ja, jag menar alltså att det jag tänkte var att de menade klänning. Vilket ju bekräftar det du säger om vad de förväntar sig av mig som kvinna.
 
Det är väl självklart att ingen säger så. Men när folk i tråden som är cis och alltså inte utsätts för problemen en transperson möter börjar lägga ut om hur de ska lösa problemen ifrån deras eget privilegierade synsätt så är det ganska nedsättande.
Det hamnar i samma kategori som när vita människor säger att färgade måste sluta använda n-ordet eller att kvinnor borde acceptera att bli tafsade på om de går ut lättklädda.
Det påminner också en hel del om tråden vi hade om fat-shaming där flera stycken kom och föreslog på fullaste allvar att man kunde prova att äta mindre och motionera mer.

Att avvika från normen kostar nästan alltid enormt mycket och jag är ganska säker på att de allra flesta har spenderat en hel del tid och energi på att försöka passa in och att lära sig gömma sina avvikelser. Men när det börjar bli mer dyrköpt att försöka passa in i normen än att vara som man vill även om man då möts av fientlighet och till och med mördas så tycker jag att det minsta vi kan göra är att respektera hur de vill bli tilltalade och att inte trycka på dem våra lösningar för att de ska slippa transfobin.
Ok, antar att ni fortfarande pratar om inlägget jag tog bort senare. Mitt inlägg skrevs när jag inte visste varför någon hade kritiserat en klädsel. Så min kommentar var baserad på flera alternativ till varför en klädsel möjligen kunde ha kritiserats feminism, cis, politik osv. Sedan läste jag hur det var, två minuter senare, var längre bak i tråden än jag trodde, och tog bort mitt inlägg eftersom jag fått svaret på frågan.

I övrigt håller jag med @Dentaku jag ville inte heller mena att folk inte gjorde på ett visst sätt, jag ville bara mena att de på alla plan, sociala, artighetsregler, medmänskliga, HBTQ mässiga osv osv gjorde fel, på alla sätt. Jag ville inte förneka att det kunde finnas folk som är oartiga och läskiga. Men det spelar förstås ingen roll att jag tycker det det erkänner jag.
 
Senast ändrad:
Ja, jag menar alltså att det jag tänkte var att de menade klänning. Vilket ju bekräftar det du säger om vad de förväntar sig av mig som kvinna.
Vilket helt och hållet var orsaken till att jag skrev att man kan ha byxdress till mörk kostym. Dvs det faktum att folk tror att man måste ha klänning redan till vardagsfin här ovan. (Nu blir väl folk sura igen men jag tycker ofta att det brukar vara ca 50% cis kvinnor i byxor vid vardagsfin vid tex dop osv. så det känns helt självklart.)

För det är fortfarande ett faktum att bara för att man är en cis person vill man inte alltid ha klänning.

Jag tycker också som många andra i tråden att man måste få vidga kvinnligheten så att ingen tycker att jag är annat än kvinnlig om jag står och hugger ved i en arbetsoverall. (jag tycker jag är kvinnlig då även om jag som många andra har privilegiet att jag inte tänker på saken så mycket.). Precis samtidigt som det också kan vara så att en person i samma kläder istället känner sig manlig när han hugger ved i en arbetsoverall (oavsett XX eller XY). Eller en man kan känna sig manlig i sin kjol, eller en kvinna känna sig kvinnlig i sin kjol (XX eller XY).
 
Senast ändrad:
Jag tycker också som många andra i tråden att man måste få vidga kvinnligheten så att ingen tycker att jag är annat än kvinnlig om jag står och hugger ved i en arbetsoverall. (jag tycker jag är kvinnlig då även om jag som många andra har privilegiet att jag inte tänker på saken så mycket.). Precis samtidigt som det också kan vara så att en person i samma kläder istället känner sig manlig när han hugger ved i en arbetsoverall (oavsett XX eller XY). Eller en man kan känna sig manlig i sin kjol, eller en kvinna känna sig kvinnlig i sin kjol (XX eller XY).

Inte för att ha åsikter på ett område där jag inte borde ha åsikter, utan för att som kvinna och feminist vill jag gärna ha en stor och vid könsroll att röra mig fritt i. Inte en liten och snäv. Tror många män gärna vill det också. Förutom att folk ska få ha det kön där de känner de hör hemma.
 
Ok, antar att ni fortfarande pratar om inlägget jag tog bort senare. Mitt inlägg skrevs när jag inte visste varför någon hade kritiserat en klädsel. Så min kommentar var baserad på flera alternativ till varför en klädsel möjligen kunde ha kritiserats feminism, cis, politik osv. Sedan läste jag hur det var, två minuter senare, var längre bak i tråden än jag trodde, och tog bort mitt inlägg eftersom jag fått svaret på frågan.

I övrigt håller jag med @Dentaku jag ville inte heller mena att folk inte gjorde på ett visst sätt, jag ville bara mena att de på alla plan, sociala, artighetsregler, medmänskliga, HBTQ mässiga osv osv gjorde fel, på alla sätt. Jag ville inte förneka att det kunde finnas folk som är oartiga och läskiga. Men det spelar förstås ingen roll att jag tycker det det erkänner jag.
Nej, jag pratade inte specifikt om ditt inlägg.
 
Har inget intresse alls av frågan men såg artikeln idag.

"Under 2015 hade 0,04 procent av befolkningen, ungefär 3 500 personer, diagnosen könsdysfori. Jämfört med 2005 var det åtta gånger fler personer som fick diagnosen under 2015.
Könsdysfori har tidigare benämnts på andra sätt, bland annat könsidentitetsstörning. De flesta som har diagnosen definierar sig själva som transpersoner.

– Men det är inte alla transpersoner som har könsdysfori. Man kan identifiera sig med det andra könet utan att uppleva att man lider av det, säger Maja Österlund, hbtq-samordnare på Socialstyrelsen."

https://www.sydsvenskan.se/2017-07-...6&utm_medium=list-bottom&utm_campaign=ushares
 
@Badger, Att cispersoner tar sig tolkningsföreträde och ifrågasätter upplevelserna var inte specifikt mot dig, borde skrivit någon form av kl.
 
Vilka möjligheter hade du haft som du inte har nu?
Oj, ganska mycket, vad ska jag nämna, kunnat fortsätta spela fotboll i skolan. Jag var ensam tjej som ville spela och det gick inte för sig. Hade jag varit kille hade jag nog också spelat i ett lag, jag var bra. Inte blivit tillsagd att jag tog för mycket tid i klassrummet, fått mer stöd i studierna av mina lärare. Hade fått mönstra och gjort lumpen vilket jag ville men det var alldeles för krångligt på den tiden för en tjej. Hade antagligen fått lära mig att jaga, min pappa var rädd att släppa mig med vapen, hade jag varit kille hade jag garanterat fått ett luftgevär tidigt. Jag hade också fått lära mig köra traktor hemma och meka. Nu fick jag inte lära mig det förräns på gymnasiet och då var man ju hopplöst efter grabbarna som fick köra dom största maskinerna för att dom ju kunde. Jag fick en tjejmoppe med automat fast jag ville ha en killmoppe. Pappa var inte fördomsfull, han var bara så rädd om mig för att jag var tjej.
 
Det är ju intressant det där.

Jag häpnar ofta över hur få som ser att formell klädsel (konventionella finkläder, sådana kläder som anses fina och som klädkoder handlar om) också är så utpräglat könade. För mig handlar sådana kläder om att på rätt sätt klä ut mig till rätt sorts kvinna - det handlar inte ett skit om att klä mig "fin", för jag tycker inte att jag blir fin. Jag tycker att jag blir utklädd på det av andra önskade viset.

Jag ser att du med detta lämnar tråden, men jag ville ändå fylla i lite.

Det där med tolkningsföreträdet är intressant. Ungefär som alla vi som är vita och pratar brytningsfri svenska, och konstigt nog aldrig ser någon rasism.
Ja Gud ja. Jag känner mig som överklasstant i pumps och dräkt. Jag ser inte klok ut, det är inte jag liksom. Jag aaaaaavskyr sådana där jäkla tillställningar där man måste ha klänning på sig som nån idiot. Jag skulle en miljard gånger hellre gå klädd i kostym, det tycker jag kan vara väldigt tjusigt. Men då hade konservativa släktingar satt kaffet i halsen och skyllt sin stroke på mig. Sjukt är vad det är. Och stackars @Migo som inte får vara sig själv för några löjliga jäkla konventioner skull. Fy vad deppig jag blev nu.
 
Har inget intresse alls av frågan men såg artikeln idag.

"Under 2015 hade 0,04 procent av befolkningen, ungefär 3 500 personer, diagnosen könsdysfori. Jämfört med 2005 var det åtta gånger fler personer som fick diagnosen under 2015.
Könsdysfori har tidigare benämnts på andra sätt, bland annat könsidentitetsstörning. De flesta som har diagnosen definierar sig själva som transpersoner.

– Men det är inte alla transpersoner som har könsdysfori. Man kan identifiera sig med det andra könet utan att uppleva att man lider av det, säger Maja Österlund, hbtq-samordnare på Socialstyrelsen."

https://www.sydsvenskan.se/2017-07-...6&utm_medium=list-bottom&utm_campaign=ushares

Det är tämligen spot on att Sverigedemokrater inte har intresse i frågor som de inte själva direkt identifierar sig med, särskilt om det är utsatta grupper av medmänniskor. Varför man gör en sak av att man är ointresserad av sina medmänniskors fri- och rättigheter förblir för mig en gåta.
 
@tuaphua jag tror överhuvudtaget (fast jag kanske tänker i min egen bubbla) att få familjer hade åsikter om HBTQ på 80-talet. Skolan försökte ha åsikter, rätt åsikter, men misslyckades nog faktiskt lite. -de finns även de som är underliga och de är hm underliga, men det är typ ok, kanske, ni behöver inte vara livrädda, fast lite rädda. Fast någonstans måste ju allting börja och de försökte och senare försök under 90-talet gick uppenbart bättre. Eftersom det är bättre.

Då måste jag haft tur. Min mamma var sjuksyrra. Det var ganska många kollegor som var öppet homosexuella män tex. Hon såg dem bara för de människor de var och lade aldrig någon värdering i deras läggning. Vi pratade dock en del om vilket helvete en del av dem genomlidit och hur fel det var att de behandlades illa.
Pappa var inte lika insatt. Och arbetade i mansdominerad branch, IT. Men höll med om att bra människor är bra människor.
När han var på SAS-data hade han ibland utbildningar för stewarts. Där fanns det ju också hyfsat tidigt fler öppet homosexuella män. Han har aldrig då han pratat om dem visat några negativa åsikter. De var som de var och det var inga konstigheter.

Det här var på 80-talet.

Min farmor bodde hos oss när jag var liten några år. Hon hade en vän som var bög. Hon har även hon alltid varit öppen mot alla kön, läggningar, folk från olika länder etc.

Jag tror det påverkat mig på ett bra sätt. Jag har vuxit upp med att vi haft några av mammas kollegor på besök, farmors vän, en av mina favoritridlärare som var bög etc. Jag har fått umgås med olika folk och lärt mig döma dem efter hur de är, om de är bra människor eller ej. Hur man ser ut, vem man älskar, var man kommer ifrån har aldrig varit en faktor.
Jag gick estet på gymnasiet och har många vänner inom teater, musik, konst. Där brukar det vara rätt liberalt gällande det mesta.
Det tror jag också format mig.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 219
Senast: vallhund
·
Samhälle Ja, det har vi väl alla gjort. Och det är något som många (även jag) gör, omedvetet. Vi är exempelvis lärda att det finns "flicknamn och...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
43 737
Äldre Eftersom jag gillar att låta mina tre barn ärva varandras kläder så har min 6 åriga dotter även de äldre sönernas kalsonger i sin lilla...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 227
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp