Kläder och kön

Sv: Kläder och kön

Bortsett ifrån att jag inte anser att man ska behöva ärva underkläder om man absolut inte själv vill så bryr jag mig inte om ifall folk går med kalsonger eller trosor på sig. Så länge människan själv trivs så får de klä sig hur de vill. Dock tycker jag att det är lite ledsamt att din dotter vill vara pojke för det är det här typiska att pojkar av någon märklig anledning skulle vara bättre. Jag sa alltid till min dotter att hon ska vara stolt över sitt kön och över vem hon är precis som jag sa till min son att vara stolt över sitt kön och vem han är och jag är stolt mamma till två feminister idag. Hela samhället skriker ju ut att pojkar och män är bättre. När ska det sluta vara så? När ska könet bli egalt och när ska man börja se människorna istället? Jag är glad att iallafall mina barn inte tycker att det är så att män av någon anledning skulle vara bättre och det är ju så allting börjar. I det lilla.

Jag önskade också att jag var pojke när jag var liten och kallades ofta för pojk-flicka eftersom jag klättrade i träd, helst lekte med pojkar och absolut inte ville ha klänning utan tvingades till det varenda skolavslutning. Nu gjorde ju jag det av helt andra orsaker som är ganska ledsamma och det hade absolut inte med mitt kön att göra för mig. Jag brydde mig minimalt om ifall mina kompisar var pojkar eller flickor men jag fick börja på lekskolan ett år tidigare eftersom det inte fanns några flickor att leka med i omgivningarna :crazy: Tyvärr fick de som de ville och jag föll för normen och började leka mer med flickor fast jag tyckte att det var astråkigt att leka med barbie och hellre var ute och byggde kojor. Däremot älskade jag att leka med vanliga dockor men det gjorde jag helst ensam.

Mina barn hade de kläderna de tyckte om och sedan om det var pojk eller flickkläder spelade ingen roll för varken dem eller för mig. Däremot var det nästan omöjligt för min dotter att ha byxor som var gjorda för killar för det fanns helt enkelt inga byxor av killmodell som passade för av någon märklig anledning så finns det inte pojkar som är väldigt smala? Min dotter har alltid varit väldigt smal och skulle jag inte behöva sy in byxorna så var det bara HM´s tjejbyxor som passade henne.
Det gjorde också att det var omöjligt för henne att ärva jeans ifrån sin bror för de satt så illa. De ramlade av och det blev inte bekvämt att dra åt dem så mycket med ett skärp. Sonen var absolut inte tjock men mer "normalbygd".
Sonen älskade rött och lila som liten och klädde sig helst i det. Svart ville han absolut inte ha. Dottern älskade alla färger men favoritfärgen var rosa så det var vad hon hade.

Jag tycker att det är sorgligt att det överhuvudtaget ska finnas flick och pojkkläder. Vuxna kvinnor och män har ju ofta inte samma kroppsform så därför behöver ju även kläderna vara olika formade i vissa plagg men varför det ens finns flick och pojkkläder övergår mitt förstånd och varför tjejkläder knappt ska gå att röra sig i och än mindre leka i är ju vansinne. Det är väl bättre att göra kläder för olika typer av kroppar istället. Jag menar, om jag ska köpa en fleecetröja så är ju alltid kvinnofleecetröjan kroppsformad och insvängd i midjan medans mansmodellen är rak. Jag som gärna vill ha raka fleecetröjor att gå i hemma och i stallet köper oftast mansmodellen med följd att den är för lång i ärmarna :meh:

Tack och lov kan man numera köpa jeans i nästan vilken färg som helst till både kvinno och manskroppar även om det fortfarande inte är vanligt att se män i röda jeans (fast det är ju inte så jättevanligt med kvinnor i röda jeans heller) så finns det iallafall att köpa. Jag blir alltid glad när det kommer en vuxen man i röda byxor för han har verkligen valt efter sin egen smak. Jag menar, kvinnor har ju kunnat gå i manskläder och "mansfärger" ganska länge men det är ju fortfarande tyvärr tabu för en man att klä sig i klara bjärta färger eller i klänning/kjol eller i leggins. Jag kan väl känna att det är lite sorgligt men på samma gång så förstår jag männen för traditionella kvinnoplagg är vanligtvis inte särskilt praktiska så det är ju inte så konstigt att de inte väljer att ha dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Kläder och kön

Det löjligaste jag fick höra var när någon trodde sonen var tjej pga sin klädsel. Vad det var som var avvikande? Han hade en vit solhatt med en mindre rosett

Fast om folk tänker bli sura om man tar fel så får man ju köra hårt på könsmarkörer. Vår son har tagits som tjej många gånger, framför allt som liten, nu kanske folk frågar försiktigt. Varken min man eller jag har någonsin blivit irriterad.

Barn är ju ganska lika varandra upp till 12 årsåldern och 50% av barnen är ena eller andra könet.

Jag tog fel bara häromdagen på en tioåring, får börja använda hen mer. En flicka med långt ljust hår och nagellack hade precis klättrat upp för en stege och så stack det upp ett huvud till med långt ljust hår och fingrar med nagellack och så byxklänning, och ett småsyrligt -jag är faktiskt pojke :) Hur ska man veta, och varför skulle folk egentligen bli sura. Är det något fel på att vara flicka? Eller se ut som en?
 
Sv: Kläder och kön

Silkiga underkläder på en man? Det har jag aldrig set, skulle jag vilja se!

Har de inte jämt det i amerikanska filmer? Silkiga fladdriga kalsonger med uhm paisleymönster eller ngt. Bara minns det intrycket. Tycker i så fall att bomullsboxer är snyggare. (även på mig själv, har inte silkigt under, aldrig. Inte syntet heller om jag kan undvika. Känner mig snyggast i enkla svarta trosor och enkel svart BH som Modesty Blaise :))
 
Sv: Kläder och kön

Klär pojkar/män sig som folk anser flickigt/kvinnligt så anses de fjolliga. Trist. Jag vet några som sa att min ena son kommer bli homosexuell då han gärna leker med dockor med lillasyster, vill ha målade naglar ibland, inte har något emot att ha rosa tröjor eller shorts och liknande.

Undrar vad som är så hemskt med om någon är fjollig, eller homosexuell..
Spelar det någon roll?
 
Sv: Kläder och kön

Fast om folk tänker bli sura om man tar fel så får man ju köra hårt på könsmarkörer.

Hur ska man veta, och varför skulle folk egentligen bli sura. Är det något fel på att vara flicka? Eller se ut som en?

Alltså, det är väl just därför att flickor och pojkar är så lika, som det överhuvudtaget finns och används så väldigt mycket väldigt könsstereotypa barnkläder. Det står ju till och med ofta Boy eller Girl skrivet med stora bokstäver på dem, som dekoration.

När min son var liten gick han i mycket tex blå jeans, röd tröja, skor i glada färger och så med blonda lockar som en liten krans runt huvudet. Det är väl inte alls konstigt om man inte ser om ett sådant barn är pojke eller flicka? Utomhus hade han dessutom ofta en leksakshund med sig, och det är väl också könsneutralt. Folk gissade nog på tjej oftare än de gissade på kille. Mössans färg, verkade fungera särskilt starkt som ledtråd, så han blev tjej med röd mössa och kille med blå.
 
Sv: Kläder och kön

Exakt, det låter som A, fast med mörka lockar ;)

Och vad ska folk göra, hen gör många sura (använde jag tidigare på avstånd, nu kör jag på barnet), ordet det eller den gör föräldrarna ännu surare. Han eller hon kvar, 50% chans att ingen blir förbannad. Lite av ett minfält. Självklart kan man försöka undvika pronomen men ibland blir det trassligt.

Så vi blir inte sura.

Vår treåring brukar göra folk sura och perplexa, han är rent ut sagt usel på pronomen, använder hon och han lite blandat med just nu övervikt mot han. Vet inte hur jag ska göra utom att börja gissa flicka eller pojke om alla barn och fastställa att rosa och långt hår betyder hon, blått och snaggat han (men måste vi då snagga A och hålla oss till blått därefter? trots att extrema pojkkläder o snaggat inte är så fint.). Tyvärr så slår ju det fel ganska ofta, om jag gissar alltså, apropå tioåringen där jag lyckades med -där kommer ett barn till och misslyckades med -hon klättrar, biten.

Enklast vore väl om folk inte såg det som en förolämpning att se ut som en flicka. Eller pojke.
 
Senast ändrad:
Sv: Kläder och kön

Precis den inställningen gör att den typen av problem frodas. Det "passar sig inte" och vad ska andra säga. Det är dom som har synpunkter som har problem INTE den killen som har rosa tröja. Det är den som mobbar som ska inse att det är den som gör fel. Det är VI vuxna som måste lära våra barn att de får vara som de är och vi måste lära våra barn att inte mobba den som är annorlunda.
 
Sv: Kläder och kön

Femininitet när det kommer till kläder för mig är nog extremt normativ och mainstream. Klänningar och kjolar, (smakfull) bar hud, formsmickrande och/eller framhävande av midja, bröst och rumpa, klackar, tight/figursytt. Sofistikerat sexigt. Att jag med min definition av kvinnliga plagg inte känner mig kvinnlig i Oxfordskor och skjorta från herravdelningen är således kanske inte så konstigt.
wink.gif


Med det sagt ser jag dock naturligtvis inte ned på normbrytande stilar bara för att jag själv inte passar i dem.

Vi har ju alla olika åsikter och givetvis ser jagi nte ner på digo ch andra med din åsikt :)

Min man tyckte det var sexigt när jag klädde mig i luvtröja eller hans skjorta (speciellt om jag bara hade det på mig ;) ), men också i typiskt spetsunderkläder. Jag känner samma för män med luvtröjor faktiskt. :o Det blir något speciellt där med nacken och luvan som tilltalar mig! :o
 
Sv: Kläder och kön

Jag är helt med på hur du tänker och resonerar om det här och jag hålelr med. :) Men jag måste få berätta att min dotter är stolt över sitt kön också. I klassen i våras var det oerhört många pojkar och de var rätt stökiga så flickorna i klassen hamnade lite i kläm. Det gick åt rätt mycket tid i vissa perioder för att uppfostra pojkarna. Dotter blev väldigt väldigt ledsen när pojkarna sa att "pojkar är bäst, flickor suger". Hon sa att flickor också är bäst precis som pojkar, att ingen är bättre eller sämre än den andra.

Att hon vill vara pojke tror jag beror mycket på att pojkar är intressanta just nu. Hon har inte många män i sitt liv, bara kvinnor så hon tyr sig mycket till andra män, tex när hon gick på dagis och fritids. De är väldigt viktiga för henne för de är ju inte flickor. Hon "kan allt" om flickor, men inget om pojkar, tror jag hon känner. Jag tror absolut detta med att vilja vara pojke är en period i hennes liv.

Hon reagerar skarpt om någon säger negativa saker om flickor eller att flickor inte får ha bilar, lego, tröjor och kalsonger med dinosaurier, men också om någon säger att pojkar inte får leka med dockor, pärlor och har rosa tröjor. Det är viktigt att pojkar och flickor inte begränsas så i färger och mönster, tycker hon.

Jag blev också kallad pojkflicka när jag var liten, när någon ville vara riktigt elak kallade de mig för pojke. När andra flickor hade bröst och jag inga var just pojke något som var kul att kalla mig för. Jag blev så klart ledsen, även om jag klädde mig som en pojke, hade pojksaker och trivdes med att leka på pojkars vis så var jag ju flicka också och gillade den sidan av mig också. Så är det än i dag. Jag blir fruktansvärt förbannad över diverse skämt om hur dåliga kvinnor är på vissa saker. Folk som säger att kvinnor inte kan köra bil och liknande sånt skit. Jag vill bara be dem hålla käften, jag är inte sämre än männen!

Jag tycker också att det är fel att dela upp kläderna efter kön. Flickkläder är hemskt många gånger. Jag tar alltid en storlek större när jag köper tröjor och sånt till dottern på flickavdelningen. Jag vill inte att min 6 åring har slimmade kläde eller visar magen hur som.


Jag önskar att kvinnor slutade ses som sexobjekt åt mannen, någon so han får hunsa och köra med.
 
Sv: Kläder och kön

Har de inte jämt det i amerikanska filmer? Silkiga fladdriga kalsonger med uhm paisleymönster eller ngt. Bara minns det intrycket. Tycker i så fall att bomullsboxer är snyggare. (även på mig själv, har inte silkigt under, aldrig. Inte syntet heller om jag kan undvika. Känner mig snyggast i enkla svarta trosor och enkel svart BH som Modesty Blaise :))

Det har jag nog aldrig tänkt på :D Jag måste nog studera mäns underdelar känner jag :o
 
Sv: Kläder och kön

Undrar vad som är så hemskt med om någon är fjollig, eller homosexuell..
Spelar det någon roll?

Jag tycker inte det. Jag är inte rädd för att min son ska bli homosexuell. Han är fortfarande min älskade son, en människa med lika värde och som ska respekteras oavsett om han på något vis är olika vissa andra människor.
 
Sv: Kläder och kön

Vilket fint inlägg!

Jag är förvånad över att det blivit så uppdelat i färger, när jag var liten på,80talet var det gult och brunt, grönt och rött. Ingen större skillnad på tjejer och killar, vi var barn och inte kön.
 
Sv: Kläder och kön

Nu menade jag ju att mina bröst sätter stopp för herr-överdelar om de ska ha någolunda passform. :D Problem för kallingar hade det nog bara blivit om brösten var så långa att de ska gömmas i kallingarna, men än så länge är jordens dragningskraft inte sååå stor. ;)

Jag kanske måste slå till på ett par ändå! Sjukt oversize som sovplagg, fasen vad bekvämt det verkar! :d
 
Sv: Kläder och kön

*kl*

Min man köpte några kalsonger (boxervariant) som visade sig vara för små. När han provat dom och tänkte slänga, tog jag dom, mest av ekonomiska skäl - man kan ju inte slänga nya kläder:meh: och jag älskar dom!:D Hur sköna som helst! Så senast jag var i Ullared köpte jag nya, till mig själv!:D
Däremot skrattar mina barn åt mig, men jag tycker det är bra att visa att allt inte behöver vara på ett visst sätt. :)
 
Sv: Kläder och kön

kl

va bara nån vecka sen jag såg en skjorta i en affär och tänka den där är bara så jag! min mamma viskade lite fint "det här är ju herravdelningen!" som om någon skulle komma och eskortera oss därifrån när dom insåg att jag tittade på fel kläder :D skjortan passade såklart inte, för jag är kort och hyfsat kurvig, har svårt att hitta skjortor ens i tjejmodell som inte glipar över bröstet. Resultaten är att dom är för breda över axlarna och sen sitter jättekonstigt över bröstet.
 
Sv: Kläder och kön

Min man tyckte det var sexigt när jag klädde mig i luvtröja eller hans skjorta (speciellt om jag bara hade det på mig ;) ), men också i typiskt spetsunderkläder. Jag känner samma för män med luvtröjor faktiskt. :o Det blir något speciellt där med nacken och luvan som tilltalar mig! :o
Jag hade ett ex som älskade när jag hade en "är bakfull och orkar inte bry mig"-dag. och bar oversized storrutig skjorta ihop med ett par Dr. Martens och jeans. Jag tyckte alltid att jag såg ut som en skinhead, alternativt någons nidbild av en flata, men det kanske var hans grej, vad vet jag.
angel.gif
 
Sv: Kläder och kön

Jag blev ifrågasatt här på Buke varför jag ville ha tunna vita leggings till vår son. Hennes barn skulle minsann ha liknande kläder som sin pappa och det var chinos.

Stackars barn att gå ned till stranden med chinos tänkte jag...

Leggings är ju överlägset bäst på sommaren när de är tunna och samtidigt ger solskydd för de minsta barnen som inte ska exponeras för så mycket sol.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 124
Senast: susanne
·
Tjatter Apropå alla klädtrådar nu :D : Hade lite för mycket tid på tåget hem i eftermiddags och reflekterade; Vad har egentligen...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
12 836
Senast: TygerTyger
·
Småbarn Jag är lite nyfiken på era erfarenheter av detta. Jag har en tvåårig dotter som vi klär i alla regnbågens färger, ibland klänning...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
9 949
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag är lite inne på kroppspositiva videos på youtube och kollade en tjej som gjorde en haul (vet inte svenska namnet, men visar det man...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
12 378

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Jag gpr sönder
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp