Kläder och kön

Sv: Kläder och kön

Nej det är klart, jag skulle absolut satt på en dotter jeans och en svart t-shirt med snäll POP drake och dinosaurietrosor, eller snarare det är väl vad jag skulle köpt, älskar dinosaurier (men pojkkläders dinosaurier är ofta för arga o fult ritade för mig). (Det är ungefär vad A har på sig, fast helst med roströd tröja. Tycker pojkblått, spec kombinerad med pojkgrönt är en iltråkig färg, marin däremot eller turkos eller gräsgrönt.)

Men jag sätter inte på A rosa puffärmad blus med rosetter. (å andra sidan skulle jag aldrig någonsin satt på en dotter det heller, det är bara inte snyggt. En sådan där pikéklänning däremot kanske :) o lite svart med Hello Kitty. Vi kör stenhårt på HelloKitty plåster hemma, Svambob fyrkant gör mig illamående, skulle köpa strumpor till honom också om jag hittade utan volang.)
 
Sv: Kläder och kön

:bow: till dig och alla andra som låter era barn få ha de kläder de känner för utan att bry er om ifall de är "pojkiga" eller "flickiga".

Ska ha mitt första barn rätt snart, så har tänkt en del på just det med barnkläder, hur uppdelat det ofta är i affärerna, och hur livrädda många föräldrar verkar vara för att andra inte direkt ska kunna se vad deras små barn har för kön. Får hela tiden höra "vad bra att ni vet vad det är för kön som kommer, då kan ni ju börja köpa kläder redan nu".
Nyligen fick vi en rejäl laddning bäbiskläder av en bekant. Hon är gravid med sitt andra barn, men har ju bara "tuffa" kläder kvar sen pojken, och nu ska det bli en tjej, så lika bra att göra av med alla pojkens kläder och skaffa nya "gulliga".
Varför inte låta barn få vara just barn så länge som möjligt, få vara både tuffa och gulliga? Könsnormerna kommer de få stöta på tids nog ändå.
 
Sv: Kläder och kön

Vi fick med tuffa kläder av en kompis, jag tänkte mest "Vem bryr sig? Gratis kläder!" typ. Men löjligt.

Det löjligaste jag fick höra var när någon trodde sonen var tjej pga sin klädsel. Vad det var som var avvikande? Han hade en vit solhatt med en mindre rosett:banghead:
 
Sv: Kläder och kön

kl

Jag lånar INTE min sambos kalsonger eller kläder, mest för att de är för stora förstås men passformen är heller inte så bra :p Har svårt för sådant som fladdrar hehe.

Vad gäller dottern.. jag var själv mkt av "pojkflicka" som liten och haft mkt militar/sport/brun-artade kläder själv.
Men på äldre dagar har jag verkligen fastnat för pasteller, rosa, turkos etc. Och det har även hamnat en hel del sådant i dotterns garderob också. Sedan så försökte jag köpa mer mörka färger åt henne i början, men hon är så ljus och blåögd att jag helt enkelt tyckte att rosa, lila, turkos passade bättre på henne.
Hon har ändå en rätt blandad garderob, men tittar man på tvättstället efter tvätt så är det mkt sk "flickfärger" där.
Det jag dock alltid köper på "killavdelningen" är jeans, då jag vill ha rymliga bekväma jeans till henne.

Jag som fotbollstokig tycker tyvärr inte att hon passar i svart och gult heller :nailbiting: (färgmässigt) och måste erkänna att hon är jättefin i sin ljusblå Dif-tröja... schhh!!!!
 
Sv: Kläder och kön

Min son är helt underbart söt i sin "gais-klänning" (matchtröja för ca femåring), sambon tycker det är totalt onödigt med sport och förstår inte alls min iver att sätta på honom klänningen :p
 
Sv: Kläder och kön

Ja eller hur, hur snyggt är det på en skala. Dessutom tycker jag kalsonger med hål i är lite läskiga/slarviga, som om man inte orkade dra ned byxorna ordentligt. De med de nödvändiga sömmarna för bekvämlighet och utan hål är snygga (de med onödiga sömmar med el utan hål är fula :D)

Jag har haft kalsonger som var min mans, utan en massa sömmar och hål och sånt! :D Men det var länge sedan jag såg ett på manskalsonger nu så det har kanske blivit obekväma med åren! ;)
 
Sv: Kläder och kön

Jag har rätt så ofta boxerkallingar, det är jätteskönt. Sover alltid i den lösaste sortens kallingar. Annars har jag oftast trosor.

När ungarna var små så ärvde flickorna massor av sin ett år äldre killkusin och sen hade de tjejiga kläder också, de blandade hejvilt. Alla går med långkalsonger (med Yfront till och med ibland) på vintern, tjejerna har några par favvolånkisar som de har som "hemmakläder".

Vi har varit rätt så obekymrade rent generellt sett.

Långkalsonger på vintern, det har man inte i skåne så jag har inga och har nog aldrig testat sånna! :D Jag har min pyjamas ofta när jag bara är hemma :o eller min mans gamla skjorta, som jag efter nu 8 år faktiskt har slitit en hel del på :o
 
Sv: Kläder och kön

jag känner att det verkar mer ok för flickor att ha "pojkkläder" än för pojkar att ha "flickkläder". Är det bara jag som fått för mig det?

Rent historiskt så är det så att kvinnor anammat männens kläder, normer och beteende mer och mer.

Alla får "byta upp sig" men helst inte byta "ned sig". Kvinnokläder blir därför inte norm bland män.
 
Sv: Kläder och kön

Haha, nej, hur gör man då ;) Kanske om jag hade orangea ögon. Eller så kan vi låtsas att jag gillar rött, grönt, brunt med grått i för att jag har (stål :))grå ögon. Och det blir uhm komplementfärger.

När mamma var liten skulle hon och hennes pappa köpa en kappa till henne. När de var i affären plockade försäljaren fram en grön och en blå till henne och sa att hon kan ha båda då hon har gröna ögon med lite blått i så hon klär i båda. Så hon matchade i sin ungdom :P

Jag brukar inte göra det dock.
 
Sv: Kläder och kön

Jag tänker mest: Vad härligt att din tjej fortfarande använder det hon vill ha och inte vad någon norm säger :)

Jag tycker mitt kusinbarn sa något bra förra sommaren när någon kommenterade hennes val av färg på kläder och leksaker och hon bara kommenterade:
"Det finns inga tjej och killfärger, det finns bara färger! Å det finns inga tjej eller killleksaker, det finns bara leksaker!!!!"

Jag håller med henne till fullo :D

Förresten så vill min farmor som är nästan 90 bara ha boxerkalsonger, går jag och köper trosor åt henne då får jag nästan stryk :p
Men så säger min dotter också. För henne är det viktigt att få klä sig i det hon vill och inte i det som andra tycker att hon borde. Visst klär hon sig flickigt som tusan med rosa och flickskor osv osv men det är precis lika naturligt för henne att se ut som en pojke när hon vill det (oftare :p ), om jag får uttrycka mig så. I sängen har hon ett gäng nallar och ett gäng leksaksbilar. :)

Jag tror jag känner igen mig själv i henne lite grand.
 
Sv: Kläder och kön

Nej.


Ja, jag känner mig finare om jag så att säga känner mig attraktiv inifrån och ut, även om ingen kommer se underkläderna.


Äckligt tycker jag inte det vore, men jag ser ingen poäng med det när det kommer till varken underkläder, jackor, byxor eller whatever eftersom jag har gott om fina egna kläder i min storlek.
Har ingen åsikt om hur andra gör.


Jag vill klä mig feminint, smakfullt och någorlunda matchat och uppdaterat för att kunna känna mig kvinnlig och attraktiv.

Det är intressant att du känner att du är kvinnlig och attraktiv i dina kläder men inte i mäns kläder. Vad är kvinnlighet för dig? Du behöver inte svara om du inte vill, förstås. :)
 
Sv: Kläder och kön

Haha, jag sitter i detta ögonblick iklädd mina egna herrboxers som jag använder när jag rider. Rider mest barbacka och precis allt annat ger mig skavsår. Fast de är så jäkla sköna att jag använder dem "civilt" emellanåt också.

Jag upphör inte att förvånas över att folk vill begränsa sina barn till stereotyper. Tala om att döda kreativitet och fantasi.

VARFÖR skaver trosor alltid? :D Det problemet får jag också ibland, det var därför kallsingar var skönare än trosor ju! :D

Nej jag blev jätteförvånad över hans uttalande där, vadå att flickor inte får ha kalsonger?!?! Vad i all sin dar!!!
 
Sv: Kläder och kön

Jag tycker att det är hemskt viktigt med kläder. Men jag blandar gärna färger och tycker att rosa shorts tillsammans med en vit skjorta på en man är ursnyggt! :d

Har heller inget emot att pojkar och flickor "delar mönster" till en viss gräns, skulle tex inte skicka iväg en pojke med Barbie på tröjan till skolan men rosa shorts eller piké (som pappa :p) går dock bra! :p
Som sagt, jag är ganska mycket för att dela upp könen med kläderna men tycker att stylar man rätt så går det att blanda ganska friskt med färger oavett om man är man eller kvinna.

MEN vid underkläder går nog min gräns, men det är väl främst för att jag själv älskar underkläder och tycker om att känna mig kvinnlig och sexig i fina material.
Skulle inte vilja se min man i silkiga underkläder direkt! :D

Skulle dock inte ta på min dotter kalsonger, men rejäla bekväma trosor går bra! ;):D
Silkiga underkläder på en man? Det har jag aldrig set, skulle jag vilja se! :o

Vill mina söner gå till skolan med barbie på tröjan så får de göra så, det tycker jag är viktigt för dem, att våga välja som de vill :) Nu är de i den åldern att allt är pinsamt och skämmigt och att krama sin mor är ÄNNU mer pinsamt för tänk om ser det!!!! :nailbiting: Så nu är de ganska neutrala av sig ändå, varken pojkigt eller flickigt ibland utan bara helt vanligt! De skulle dock ALDRIG ta på trosor, inte ens om det inte fanns några rena boxer! :p
 
Sv: Kläder och kön

Oj, så många gånger jag har tittat mot kalsongerna på affären och velat skaffa mig ett par att sova i. :D

Spontant sett så tycker jag att män har så mycket snyggare och bekvämare kläder än kvinnor när det kommer till butiksutbud, så jag skulle inte ha något emot att bära deras kläder. Dock sätter mina bröst stopp. :o

/Moni som smyger tillbaka till ÄU.

Men dina bröst sätter inte stopp för kalsonger, så köpt du det om du vill ha det ju! :D Varför begränsa sig?
 
Sv: Kläder och kön

jag känner att det verkar mer ok för flickor att ha "pojkkläder" än för pojkar att ha "flickkläder". Är det bara jag som fått för mig det?

Nej det verkar vara just så. Klär pojkar/män sig som folk anser flickigt/kvinnligt så anses de fjolliga. Trist. Jag vet några som sa att min ena son kommer bli homosexuell då han gärna leker med dockor med lillasyster, vill ha målade naglar ibland, inte har något emot att ha rosa tröjor eller shorts och liknande.
 
Sv: Kläder och kön

:bow: till dig och alla andra som låter era barn få ha de kläder de känner för utan att bry er om ifall de är "pojkiga" eller "flickiga".

Ska ha mitt första barn rätt snart, så har tänkt en del på just det med barnkläder, hur uppdelat det ofta är i affärerna, och hur livrädda många föräldrar verkar vara för att andra inte direkt ska kunna se vad deras små barn har för kön. Får hela tiden höra "vad bra att ni vet vad det är för kön som kommer, då kan ni ju börja köpa kläder redan nu".
Nyligen fick vi en rejäl laddning bäbiskläder av en bekant. Hon är gravid med sitt andra barn, men har ju bara "tuffa" kläder kvar sen pojken, och nu ska det bli en tjej, så lika bra att göra av med alla pojkens kläder och skaffa nya "gulliga".
Varför inte låta barn få vara just barn så länge som möjligt, få vara både tuffa och gulliga? Könsnormerna kommer de få stöta på tids nog ändå.

Tack! :)

Jag ville veta könet för jag var så in i bombens nyfiken! Gillar inte överraskningar, så vi tog reda på vad som bodde i magen:love: Vi fick som du också kommentarer om hur bra det var att veta könet och släkten köpte lite kläder efter könet på barnet. Det var itne mycket grönt och gult vi fick utan blått till pojkar och rosa till flickan.
 
Sv: Kläder och kön

Asolut, förstår det där med att VÅGA välja själv, det är VÄLDIGT viktigt och du känns verkligen som en bra & noga mamma!! :)

Men samtidigt är samhället som det är och jag tror att du skadar din son mer om du låter honom gå med tjejtröjor (alltså snittet & tryck, inte färg) än det gör honom modig men tanke på det han (tyvärr) lär få höra.

Med tanke på att dagens barn nu redan i 1:an kan mobba varandra om det inte finns Iphone, äkta kläder (tydligen är det en kamp mellan äkta och oäkta konverse :crazy:) och mycket annat!

Så för ditt barns skull, Barie & målade naglar hemma, rosa på KILLtröjor i skolan! :)
 
Sv: Kläder och kön

Asolut, förstår det där med att VÅGA välja själv, det är VÄLDIGT viktigt och du känns verkligen som en bra & noga mamma!! :)

Men samtidigt är samhället som det är och jag tror att du skadar din son mer om du låter honom gå med tjejtröjor (alltså snittet & tryck, inte färg) än det gör honom modig men tanke på det han (tyvärr) lär få höra.

Med tanke på att dagens barn nu redan i 1:an kan mobba varandra om det inte finns Iphone, äkta kläder (tydligen är det en kamp mellan äkta och oäkta konverse :crazy:) och mycket annat!

Så för ditt barns skull, Barie & målade naglar hemma, rosa på KILLtröjor i skolan! :)

Jag tvingar inte mina barn att följa det som är norm bara för att det är norm att göra eller se ut på ett visst sätt. För mig är det viktigt att de själv väljer också. Vill min ena son ha målade naglar och rosa tröja i skolan (har hänt flera gånger) så FÅR han också ha det så. Självklart har vi pratat om vad som kan hända och att det inte är fel oavsett vad andra säger, att klä sig och se ut som man vill.
Detta gäller min son som snart fyller 10 år. Det är en väldigt glad och öppen kille. Han är mån om att andra mår bra och alla får liksom vara med i gruppen. Han har aldrig blivit mobbad för målade naglar och rosa tröjor eller för något alls. Jag tror att det är för att han VÅGAR stå för sitt val och vågar säga till den som skulle säga något, för så gör han om någon är dum mot någon annan i klassen. Han har alltid varit sådan här. Han log alltid som bebis, grät sällan.

Han vågar fortfarande krama sin mamma även om hela skolan tittar på ;) På skolavslutningen i våras log han stort mot mig där han stod framför hela kyrkan med sin klass och mitt i allt vinkade han på mig medan de sjöng. Hans kommentar i går när vi pratade om det här med varför det är pinsamt att krama mamma var att han inte tycker att det är pinsamt och "Alla har en mamma, varför ska man skämmas för att man tycker om mamma?":)

Sonen som blir 12 i februari nästa år är lite av en motpol till honom. Lite ego sådär, kan ge andra barn "tjuvnyp" när han inte får som han vill osv. Han blir också mobbad i klassen, tyvärr, känner inte sig trygg i skolan. Han väljer gärna då trygga saker, enligt normen. Och jag tänker inte tvinga honom att välja något han inte vill/vågar. Han blir inte starkare av det. Han blir starkare av att vara en i gemenskapen, lite neutral så där och givetvis är det viktigt att han får känna så och följa sin åsikt. Det är ju också en väg att gå och en ståndpunkt att stå för!

Men de av mina barn som vill vara normbrytande, de ska också få vara det, med mitt fulla stöd! Det barnet som vill vara trygg i gemenskapen i normen får också mitt stöd, det är ju HANS val och hans val är det som räknas och som är det viktigaste.

Så nej, jag tycker inte målade naglar och tröja med barbi på bara hör hemma i hemmet utan det får vara på var ägaren till fingrarna och tröjan vill att det ska vara. Min uppgift är att förklara min erfarenhet, mina kunskaper om vad som kan hända och ge dem verktyg och mitt fulla stöd i vilket beslut de än fattar. Min uppgift är också att ta tag i den ev. mobbning barnen får för sina målade naglar och rosa tröja.

För jag lovar dig, att jag i dag, som vuxen ännu inte klär mig till 100% som jag VILL klä mig och som jag hade klätt mig om jag fått lov så att säga. Jag vill inte att barnen ska känna så. Vi lever bara ett liv, varför inte leva på det viset man vill, om man kan?
 
Sv: Kläder och kön

Det är intressant att du känner att du är kvinnlig och attraktiv i dina kläder men inte i mäns kläder. Vad är kvinnlighet för dig? Du behöver inte svara om du inte vill, förstås. :)
Femininitet när det kommer till kläder för mig är nog extremt normativ och mainstream. Klänningar och kjolar, (smakfull) bar hud, formsmickrande och/eller framhävande av midja, bröst och rumpa, klackar, tight/figursytt. Sofistikerat sexigt. Att jag med min definition av kvinnliga plagg inte känner mig kvinnlig i Oxfordskor och skjorta från herravdelningen är således kanske inte så konstigt.
wink.gif


Med det sagt ser jag dock naturligtvis inte ned på normbrytande stilar bara för att jag själv inte passar i dem.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 123
Senast: susanne
·
Tjatter Apropå alla klädtrådar nu :D : Hade lite för mycket tid på tåget hem i eftermiddags och reflekterade; Vad har egentligen...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
12 832
Senast: TygerTyger
·
Småbarn Jag är lite nyfiken på era erfarenheter av detta. Jag har en tvåårig dotter som vi klär i alla regnbågens färger, ibland klänning...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
9 949
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag är lite inne på kroppspositiva videos på youtube och kollade en tjej som gjorde en haul (vet inte svenska namnet, men visar det man...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
12 378

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp