Bukefalos 28 år!

Det finns inte bara två kön

De var nog jämställda i den meningen att alla var medvetna om livsnödvändigheten att samarbeta och att varje insats var viktig. Sedan var det nog då som idag att de med psykisk och fysisk styrka var de som blev drivande. Fast med tanke på den kunskap som en del kvinnor skaffade sig om medicinalväxter och hur människokroppen fungera så skulle det inte förvåna mig om dess "konor" hade stor respekt och stort inflytande.
Men det är mera i betydelsen jämlika (vilket du också skrev) och det håller jag med om, men jämför man med jämställda i feministisk betydelse tror jag knappast de var det.
 
Skulle vilja veta någon som köper fula kläder till ett barn eller klär sin dotter i bara svart och bilar för här ska vi banne mig tänka genus :banghead:
Jag tror det finns föräldrar som gör så, jag hörde om det på radion för några år sedan, barnen får inte kallas flicka eller pojke utan de behandlas som de inte tillhör något kön. Hemskt hur man använder små barn för sina politiska syften.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag tror det finns föräldrar som gör så, jag hörde om det på radion för några år sedan, barnen får inte kallas flicka eller pojke utan de behandlas som de inte tillhör något kön. Hemskt hur man använder små barn för sina politiska syften.

Ja fy fan, det är dom barnen man så högt önskar kan få bli omplacerade.
 
Fast du har helt fel eftersom du uppenbarligen saknar erfarenhet av människor som är födda i fel kropp. För en kvinna född i manskropp (eller tvärt om) är det inte ett personlighetsdrag som det räcker att få göra "kvinnliga" saker för att känna att de hamnar rätt. Det är så oerhört mycket vidare än så.

Vad det gäller själva könskorrigerande operationer så gör inte alla transpersoner den, det räcker ofta fullt ut med hormonbehandlingar osv. Så de har kvar sitt fysiska könsorgan, men är på alla andra sätt det andra könet.

Tack jag vet detta :)

Jag ville mer få fram att vi föds som antingen pojke eller flicka oavsett vad som sen händer på vägen.

Alltså finns det två kön med två olika könsorgan, manligt och kvinnligt, det finns inget "hen" att födas med.

Sen vilken läggning och annat är inte intressant just i den diskussionen.
 
Säg det till den som är född i fel kropp - att det bara är en personlighetsgrej. Fyfasen så kränkande

Jag skiljer på biologin alltså X och Y kromosomer, de flesta av oss har antingen kvinnliga eller manliga könsdelar och övriga personliga egenskaper som här är benämnde personlighet. Med personlighet menar avses här förmodligen allt som definierar vem vi är, givetvis även i relation till de fysiska attribut vi är födda med, både könsdelar, muskelmassa, längd, hårfärg mm.

Jag är ledsen om någon upplever det som kränkande att skilja den rena biologin när det gäller kön från övriga faktorer (här benämnt personlighet), det är inte min mening men jag ser det som en biologisk självklarhet att vi har 2 olika biologiska kön med tillhörande könsdelar och att dessa inte nödvändigtvis behöver hänga ihop med hur vi känner och uppfattar oss själva.
 
Senast ändrad:
/ Hatar hen och annat löjligt.
(ja, jag orkar...)
Tror du lägger in annat i hen än vad som är tänkt.

för mig som är uppvuxen med finska i hemmet år det noll konstigt. Finskan har inte han eller hon. Bara hän.
Jag använder hen istället för det omständliga han eller hon, denne etc. Ett litet behändigt och okomlicerat ord. Han, hon, hen. Jag använder det som passar i sammanhanget.
 
(ja, jag orkar...)
Tror du lägger in annat i hen än vad som är tänkt.

för mig som är uppvuxen med finska i hemmet år det noll konstigt. Finskan har inte han eller hon. Bara hän.
Jag använder hen istället för det omständliga han eller hon, denne etc. Ett litet behändigt och okomlicerat ord. Han, hon, hen. Jag använder det som passar i sammanhanget.

Ja men nu bor jag inte i Finland utan Sverige och vår grammatik innefattar han eller hon därav använder jag det.

Hen betyder förövrigt höna för mig.
 
Ja men nu bor jag inte i Finland utan Sverige och vår grammatik innefattar han eller hon därav använder jag det.

Hen betyder förövrigt höna för mig.
orkar lite mer.

Språket får nya ord hela tiden. När jag var barn fanns inte mobiler, inte datorer och inte heller elbilar. Men det fanns omskrivningen "han eller hon", denne/denna, vederbörande m.fl. omständliga omskrivningar för att täcka in att man inte enbart menade ett specifikt kön. Sedan kom det enkla och korta ordet hen. För mig väldigt välkommet.

Grammatik förändras, precis som språket. Vi pratar verkligen inte som på 1800-talet :)

Och hen är inte höna. Det har det väl aldrig varit i det svenska språket.

Om hönsfarmare i min närhet plötsligt började prata om sina henor så skulle jag blir skapligt förvånad.
Därför att vi redan har ordet höna. Men vi hade inte ett enkelt ord för "han eller hon"
 
Jag upprepar mig, citat från feminismtråden.

"Genus
Som tidigare nämnts så har Hirdman gjort mycket forskning om genus och är också den person som lanserade ordet "genus" i det svenska språket. [1] Begreppet genus introducerades i det svenska språket på 80-talet. Ett begrepp som blev till hjälp när man pratade om det "kvinnliga" respektive det "manliga" i ett sammanhang av kulturellt och socialt istället för skillnaden biologiskt. [4] 1988 gav Hirdman ut en rapport på Göteborgs Universitet i bokform med titeln: Genussystemet: teoretiska funderingar kring kvinnors sociala underordning, Maktutredningen. [5] Det var i denna rapport som Hirdman skrev om begreppet genus i dess betydelse i det svenska språket och därefter lanserades begreppet i det svenska språket. [6] 2004 skrev gav hon ut en bok vid titeln: Genussystemet - reflexioner kring kvinnors sociala underordning. [7] 2001 gav Hirdman ut sin första upplaga av boken Genus- om det stabilas föränderliga former. [8] En nyare upplaga gavs ut 2003 med samma titel. [9] I alla dessa böcker och rapporter som är nämnda under denna rubrik, så är den gemensamma komponenten att alla handlar om samt berör ämnet genus både som ämne och som begrepp. Därför kan Yvonne Hirdman ses som en huvudperson inom detta område och en person som gjort ett stort avtryck om detta ämne i Sveriges historia."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Yvonne_Hirdman

"Genus/kön
Ordet genus introducerades på 80-talet i Sverige för att möta ett behov av att kunna prata om den växande förståelsen av hur ”kvinnligt” och ”manligt” görs. Enkelt brukar genus beskrivas som det socialt och kulturellt konstruerade könet, till skillnad från det biologiska (se även social konstruktion). Hur manligt och kvinnligt görs är nära relaterat till maskulinitet och femininitet. Begreppen maskulinitet och femininitet möjliggör en förståelse av ordet genus som går utöver biologiska kroppar. En biologiskt manligt kodad kropp kan till exempel röra sig och klä sig på ett femininit kodat sätt.
http://www.genus.se/ord/genus/
 
Jag skiljer på biologin alltså X och Y kromosomer, de flesta av oss har antingen kvinnliga eller manliga könsdelar och övriga personliga egenskaper som här är benämnde personlighet. Med personlighet menar avses här förmodligen allt som definierar vem vi är, givetvis även i relation till de fysiska attribut vi är födda med, både könsdelar, muskelmassa, längd, hårfärg mm.

Jag är ledsen om någon upplever det som kränkande att skilja den rena biologin när det gäller kön från övriga faktorer (här benämnt personlighet), det är inte min mening men jag ser det som en biologisk självklarhet att vi har 2 olika biologiska kön med tillhörande könsdelar och att dessa inte nödvändigtvis behöver hänga ihop med hur vi känner och uppfattar oss själva.

Jag fattar inte varför det är så otroligt nödvändigt att tala om för alla andra att det finns X och Y kromosomer och vad de gör med våra kroppar rent fysiskt. Det är väl ingen nyhet för alla som läst basic biologi. Vad tillför det diskussionen liksom?
 
Ja men nu bor jag inte i Finland utan Sverige och vår grammatik innefattar han eller hon därav använder jag det.

Hen betyder förövrigt höna för mig.

Hen betyder höna, barn betyder lada, slut betyder slampa, osv. Det är alltså så du tänker med alla ord som har en annan betydelse på engelska?

Jag orkar faktiskt inte ta den här diskussionen, det är som att argumentera med en tegelvägg. Som jag skrev i en annan tråd förstår jag inte vad det är som är så jävla provocerande med kön, jag förstår verkligen inte. Hur påverkar det dig om någon annan känner att den är något annat? Ingen tar ifrån dig något, inget. Man och kvinna finns kvar, det finns bara fler alternativ för dem som faktiskt inte känner att dem andra är rätt.

Jag kräver inte att cis personer ska FÖRSTÅ hur det är att inte känna sig hemma i något kön, men jag kräver faktiskt att dem ska ACCEPTERA det. Acceptera att människor är olika. Som sagt, hur påverkar det dig om jag vill bli kallad något annat?

Det är ett fritt land, men det är så jävla lågt att med flit säga fel om någons pronom bara för att man tycker att "hen betyder höna". Hur kan det vara så himla svårt att bara acceptera varandra. Om jag så vill bli kallad för enhörning, vad gör det dig? Det betyder ju inte att jag tar ifrån dig rollen till kvinna och gör om dig till enhörning, det betyder bara att JAG känner mig som en enhörning.
 
orkar lite mer.

Språket får nya ord hela tiden. När jag var barn fanns inte mobiler, inte datorer och inte heller elbilar.

"Kulmen för försäljning av elbilar nåddes i USA vid början av 1910-talet."

Visserligen är du till åren men över 100 är du inte.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 225
Senast: vallhund
·
Samhälle Ja, det har vi väl alla gjort. Och det är något som många (även jag) gör, omedvetet. Vi är exempelvis lärda att det finns "flicknamn och...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
43 875
Äldre Eftersom jag gillar att låta mina tre barn ärva varandras kläder så har min 6 åriga dotter även de äldre sönernas kalsonger i sin lilla...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 268
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp