Det här med att ha grimma i hagen

I

Idasmamma

Jag är fårvånad över hur folk resonerar angående; att hästen har grimma i hagen.

Alla är så mycket om att hästen kan fastna, den kan göra illa sig och vet inte allt.

Hur ställer du dig till det??...ska hästan ha grimma eller inte??

Jag skulle ALDRIG släppa ut mina hästar i hagen utan grimma, det finns inte på värdskartan. (undantag på unghästar på lösdriften).

Jag har grenar och träd i mina hagar, och det ska mycket till för att dom ska fastna!

Två av mina som går ihop, busar och fixar i hagen...grimman ska vara på ändå!

Lättare att kunna ta fast dom om de skulle sticka ur hagen, osv.

Jag tycker att det är så mycket "daltande", vissa behandlar sina hästar som glaskulor!...neh ja tycker det börjar bli vädligt mesigt!

Det skulle vara kul att höra andras åsikter i detta ämne:)
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Här går hästarna utan grimma!:)
Många av dom står i spilta nattetid och då är det skönt för dom att slippa på dagarna, sen förbrukas det även mindre grimmor när dom plockas av!
Även bra tålamods träning för unghästarna då dom snällt får träna på att grimman ska av och på, både i hage och box!

skulle hästarna hamna på fel sida staketet så är det bara en havrehink som gäller...

Så visst är det delade åsikter!;)
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

grimman ska var av, har vart med om att spännet på sidan (grimma i lösdrift + dålig koll av den hästägaren) fastnat i skinnet, belv sår som läkte :smirk: himla mysigt

sedan allt skav dem får :smirk: hatar skav. Grimman ska vara av även fast den är välpassande, skav är inte mysigt
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Mina går utan grimma! Varför? Kommer de lösa så är de lösa och man får hoppas hästarna är fostrade nog att fångas någon gång och inte under våld eller snabbt kastande efter grimman !
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Mina går utan grimma! Varför? Kommer de lösa så är de lösa och man får hoppas hästarna är fostrade nog att fångas någon gång och inte under våld eller snabbt kastande efter grimman !

:bow: Klokt svar!

Mina tre går också utan grimma i hagen. De är alla mycket sociala och älskar människor och låter sig lätt ledas i enbart grimskaft.

Immer
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

mina går utan grimma. Varför ska de behöva ha den på sig? De kommer alltid till grinden när man ropar på dem. Och den gången de blev lösa så var det inga problem att få tag på dem ändå. :) jag vet inte, jag kanske har ovanligt snälla/lydiga/sociala hästar?!
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Jag skulle aldrig sätta en grimma på en häst i hage efter att ha läst om en här på buke vars hästar råkade "klicka ihop" sina grimmor och fick stå blickstilla hela dagen sittandes fast i den andres grimma sas :crazy:
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Jag har ingen grimma på min häst i hagen. Jag ledet henne "i pannluggen" dit och hon går in själv. Jag ogillar grimma i hagen för jag har varit med om en häst som dog efter att ha fastnat i sin. :eek:
Inackorderingen har grimma men det är nog bara tillfälligt. Hon är ny och börjar vänja sej vid livet i skogen och ska nog snart vara naken om skallen. ;)
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Vi har en stor väg utanför stallet, så min häst har grimma i hagen ifall hon skulle komma lös. Dock har hon en nyckelring fastsatt i grimman som jag knäpper fast karbinhaken i. Skulle hon fastna någonstans så rätas nyckelringen ut och hon kan ta sig loss.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Mina går utan grimma. Hade en undantagsperiod då en av mina hästar var omöjlig att få tag på, man fick komma fram till honom men sen slängde han sig iväg. Då var det lättast att i smyg haka fast grimskaftet medan han åt sin morot. Men då hade han en lädergrimma av dålig kvalité för att den skulle gå sönder om han fastnade.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Men då måste jag har riktigt dumma hästar och riktig olydiga hästar:smirk:...för mina tycker att när dom väl kommit utan för staketet så vägrar dom komma bara för att nån kommer med en havrehink!...men mina hästar är mycket dumma:devil:

men liksom hur stort risk är det att grimmorna fastnar i varandra då??...har aldrig hört nån som vart med om det!
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Kan även påpeka att mina hästar kommer när jag visslar!
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Jag skulle aldrig komma på tanken att ta ut en häst i pannluggen, det är dumt och ansvarslöst!!

Kul om du tappar hästen!
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Hmm, du frågade hur andra gjorde men verkar inte nöjd när svaret inte överenstämmer med ditt!:crazy:

Alla gör på det sätt dom tycker är bäst, du gör på ditt sätt, jag gör på mitt sätt!:)
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Jag har ingen åsikt om ifall dina hästar är mer korkade än min. Men JAG har sett hästar dödade pga grimma i hagen och väljer bort det.


Jag kan ju förtydliga mej själv genom att säga att jag alltid rider barbacka och sällan har träns. Och oftast inte ens grimma när jag rider.

Jag gillar inte en massa krimskrams på hästen för det skadar mer än det hjälper. Men det är ju MIN knasiga syn på saken.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Smart tips ! Om jag någon gång kommer att behöva ha grimma i hagen på mina hästar kommer jag nog använda mig av ditt tips. :)
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

neh men dom har ju påpekat ganska bra om vad dom tycker om folk som inte tar av grimman på sina hästar i hagen!

Det finns delade åsikter i detta ämne, det är ju självklart det finns det i alla ämnen!

Och klart att man har olika åsikter men eftersom ni ganska bra har fått det att låta som att era hästar är så väluppfostrade och kommer så fort ni säger hej och dom som har girmma på sina hästar...har hästar som är ouppfostrade och knäppa.

Men så kanske det inte är så ni menar.

Sen har jag inget emot allas åsikter, öppna denna tråd för att höra vad NI hade för åsikter om ämnet!!

Det finns egentligen iget rätt och fel i detta ämne och alla har ju sina rutiner och vad som funkar bäst på just den individen!
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Får du inte tag i hästen/hästarna i hagen utan grimma?
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

"Gamlingarna" går utan problem men dom andra två...det går men det tar tyvärr sin tid eftersom dom kör upp huvudet så jag inte når!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 377
Foder & Strö Hej! Någon som vet hur bra/dåligt det är att flytta hästens vattenbalja i hagen? I stallet är lösdriften nu en bit mindre för att...
Svar
7
· Visningar
1 041
Senast: Daydreamer
·
Utrustning Hästen har grimma i hagen pga att hon inte går att fånga på dagen om hon inte har grimman på sig. Men hon fastnar i hönätet flera gånger...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 620
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 127
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp