Bukefalos 28 år!

Det här med att ha grimma i hagen

Sv: Det här med att ha grimma i hagen

jag hade aldrig vågat ha grimma på i hagen..dom kan fastna i den med bakbenen när dom kliar sej, min kliar sej ganska så ofta så.

sen har min lyckats sticka från hagen några gånger och de har aldrig varit något problem att få tag i honom och stallet är inte brevid någon större väg heller.
sen får min pålle skav av att ha på sej nåt hela tiden trots att de är nosludd och annat ludd överallt.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

har aldrig grimma i hagen, pållan har aldrig haft det heller och så ska det fortsättas, vet en vars ponny råkade hänga sig själv i grimman :(
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Jag skulle aldrig släppa ut hästen utan grimma.
Mig kommer hon till, men eftersom vi bor 3 mil från stallet som dessutom ligger vid en riksväg finns det inte på kartan att hon skulle gå utan. Risken finns alltid att hon på ett eller annat sätt kommer lös och då måste folk kunna fånga henne.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Jag har inte grimmor på mina i hagen. Hingstar som leker biter gärna varandra eller står på bakbenen och "slåss" med frambenen. Jag vill inte riskera att hitta någon av mina pojkar med ett framben instucket i en grimma. Är det att vara daltig?

Varför skulle de inte gå att fånga utan grimmor om de kommer lösa? Då har du troligen oerhört ouppfostrade hästar, i mina ögon. Det är väl inte svårare att fånga dem utan grimmor utanför hagen än innanför. För att fånga en häst oavsett i eller utanför hagen måste du ju ändå komma nära dem.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Det är just det, vi har hagarna precis vid vägen där folk kör som idioter och kommer dom lösa vill jag få in dom snabbt!
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

"Gamlingarna" går utan problem men dom andra två...det går men det tar tyvärr sin tid eftersom dom kör upp huvudet så jag inte når!
Jag kastar i nödfall ett grimskaft över halsen. Och det kan man lägga över manken för att sedan dra mot huvudet och göra en "nödgrimma" av :)

Jag gillar genvägar och lägger gärna tid på att träna på saker som sedan kan spara mej tid och besvär. :D
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

mina hästar går alltid utan grimma då dom går på lösdrift och där finns träd å grejor dom kan fastna i. därimot skulle jag aldrig våga släppa ut hingsten utan grimma. han har grimma på sej alltid. dock ej i boxen
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Jag tycker dock inte att jag har ouppfostrade hästar, men du har ju säkert självklart världens uppfostrade häst!

Jag har två hästar som inte lyssnar ett dug när dom kommer lösa, och man ska sätta på grimmor...så drar dom ändå...har jag grimma på dom så kan jag bara knäppa fast grimskaftet...men jag måste väl ha väldigt konstiga hästar som sagt!
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Tack för ett mycket bra tips!!!!:)
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Absolut utan grimma. Min kommer glatt fram så fort det är någon som närmar sig, så jag har det iofs ganska bekvämt. De hästar jag träffat som varit svårfångade har dock inte varit mer lättfångade för att de haft grimma på sig. Vill inte hästen så vill den inte, då tycker jag att det är ett bättre alternativ att jobba på relationen med hästen och se till att det blir kul att komma till matte/husse, istället för att sätta på den något som ska förkorta runtjagandet i hagen.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Jag tycker dock inte att jag har ouppfostrade hästar, men du har ju säkert självklart världens uppfostrade häst!

Jag har två hästar som inte lyssnar ett dug när dom kommer lösa, och man ska sätta på grimmor...så drar dom ändå...har jag grimma på dom så kan jag bara knäppa fast grimskaftet...men jag måste väl ha väldigt konstiga hästar som sagt!

Tja, om jag är så nära att jag skulle kunna sätta på ett grimskaft kan jag lika gärna slänga mig om halsen på dem. Sen är det bara att få på ett halter eller en grimma. Jag använder nästan aldrig grimmor i vart fall utan bara halters eller västerngrimmor och dem kan de ju inte ha i hagen i vart fall.

Reagerar mest på att du är så definitiv i ditt resonemang. Mina hästar är lika lätta att fånga utan grimma på och därför behöver de inte ha det.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Denna hästen jag har nu, den får ha grimma på sej. näst intill ett måste, iaf om han går med andra hästar som han gör nu.
Han sticker gärna fort man kommer i närheten. (då han går med andra hästar). O det är bara i 2 vinterhagar vi har träd, resten är helt öppna.
Sedan ligger stallet precis vid nissastigen, altså väldigt mkt trafik, tänk då om, han nu skulle komma lös på ngt sätt då kan ju ngn om dem nu får tag på han kanske ta han i grimman. (men är han lös, så är han väldigt svår o få tag på.)
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Mina hästar har grimma på sig i hagen. Vet att olyckor händer men det är väldigt sällsynt om man slår ut det på hur många hästar som faktiskt har grimma på sig i hagen. Har egentligen inga problem att släppa dom utan grimma heller men det är helt enkelt smidigast för mig att låta dom behålla grimmorna på och ingen av mina hästar har tendens att få skav nu under vinterhalvåret då dom har tjockare päls.
På sommaren när dom går ute dygnet runt får dom vila från grimma men det är nog mest för att jag tycker att dom ser så härligt fria ut då
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Tveklöst utan grimma.
Jag har aldrig grimma på vare sig inne eller ute, enbart när de hanteras.

Att någon ska kunna gå in i hagen och fånga en häst med redan grimma på är en av anledningarna till detta.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

mina hästar har grimma i hagen... halvblodet har en välsittande lädergrimma...

anser att jag har väluppfostrade hästar... har aldrig varit problem att fånga dem om de kommit lös.. oftast tar de en lite sväng runt stallplanen o sen kommer de hem...

halvblodet släpper jag in lös från hagen o han går in i sin box...

jag vill ha grimma på hästarna för att de ska var lättare att fånga om de kommer lös och någon annan än jag är tvungen att göra det.. dessutom har vi två rätt vältrafikerade vägar nära stallet...

men jag är mycket noga med att grimman sitter bra, den får inte vara för lös, då är risken större för att de fastnar och att det blir skav..
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Men jag tycker att det är lättare att ta tag i grimman om hästen kommer lös!...men dom sagt du har din metod jag har min!
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Det är just det, vi har hagarna precis vid vägen där folk kör som idioter och kommer dom lösa vill jag få in dom snabbt!

Så är det för mig också... min häst har grimma i hagen av tre skäl:

1. Stallägaren sköter utsläppet och han vill ha det så.
2. Om hästen rymmer kan det rädda livet på honom att han har grimma så att någon annan kan ta honom.
3. På grund av vägen har han en grimma med reflexband så att det finns något på min svarta häst (förutom bläs och vita fötter då) som syns i mörkret.

I grund och botten skulle jag nog valt att inte ha grimma men som sagt var, stallägaren tar inte av den och jag har inte tid att åka ut för utsläppen bara för att ta av en grimma...

Hästen har också knäckt haken ett antal gånger (tex. när han gått på släp efter vagnen, när han stått uppbunden på gången etc.) så jag tror och hoppas att han skulle kunna knäcka den om det behövdes.

När mina hästar och tre halvblod som stod på bete tillsammans var på rymmen i somras räddade det faktum att jag lämnat grimman på på stoet faktiskt livet på alla fem. De knatade ett par kilometer in till byn och gick sedan upp på järnvägen och promendeade en bra bit på den. En tjej som såg dem vågade dock fånga stoet just för att hon hade grimma och kunde dra med henne av spåret och de andra följde efter. Ett par minuter senare kom tåget :eek: och där stod hon och höll i shirestoet (min foderhäst) i grimman 20 meter från spåret. Min egen shirekille hade hon lagt ett hundkoppel runt halsen på :D såg lite roligt ut med den tunna lilla linan runt halsen på storkillen. De tre halvbloden stod en bit bort och undrade vad allt ståhej var om.

Så det finns för och nackdelar. Ingen kan säga vad som är rätt. Risken att hästen skadar sig allvarligt med grimma får vägas mot risken att hästen skadar sig utan. Var och en får förstås bedöma vilken risk de tycker är rimligare att ta.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Har helst min utan grimma men där han står nu så är det en regel att ha. Spelar inte så stor roll, men när jag flyttar hem honom så kommer han gå utan-
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Men jag tycker att det är lättare att ta tag i grimman om hästen kommer lös!...men dom sagt du har din metod jag har min!

Jo, men du anser att det beror på att jag är för daltig - eller hur?
Jag har 9 egna hästar och två inackorderade, ingen har grimma i hagen.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Mina hästar gå för det mesta utan grimma, tycker att de få fula märken och så tycker dem att det är skönt att va utan. Den kliar och skaver ju lite:D Men jag tycker det är upp till var och en om de vill ha grimma på eller inte. Visst kan hästar fastna, men de kan även sno in sig i eltråd mm. :angel: Många uppfödare/tränare tar nästan aldrig av sina hästar grimmorna alls, byter endast. Fördelen med att ha grimma är ju om de skulle komma lösa;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 750
Foder & Strö Hej! Någon som vet hur bra/dåligt det är att flytta hästens vattenbalja i hagen? I stallet är lösdriften nu en bit mindre för att...
Svar
7
· Visningar
1 046
Senast: Daydreamer
·
Utrustning Hästen har grimma i hagen pga att hon inte går att fånga på dagen om hon inte har grimman på sig. Men hon fastnar i hönätet flera gånger...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 217
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp