Bukefalos 28 år!

Det här med att ha grimma i hagen

Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Jag/vi har självklart grimmor i hagen på våra 3 hästar!
därimot ï stallet är dom alltid utan!
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Nej absolut inte! Du väljer ju själv om dina hästar ska vara utan grimma i hagen och funkar det bra för dig så är det kanon!

Men nu är det så här att jag skulle egentligen kunna skippa grimma på fyra hästar, eftersom dom kommer direkt när jag visslar medans dom andra två kör upp huvud så jag inte har en chans att sätta på grimman (men fick ett bra tips om att man kunde sätt grimskaftet över manken och göra en nödgrimma...så jag ska prova nån dag att ha dom utan grimma! Sen tycker jag att det sparar tid att bara knäppa fast grimskaft ist för att ta av på grimmorna.

Unghästarna på lösdriften har inte grimmor på sig!!
I boxen åker dom av direkt, och det är inte alltid jag har grimma på hästarna i stallgången.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Nej absolut inte! Du väljer ju själv om dina hästar ska vara utan grimma i hagen och funkar det bra för dig så är det kanon!

Men nu är det så här att jag skulle egentligen kunna skippa grimma på fyra hästar, eftersom dom kommer direkt när jag visslar medans dom andra två kör upp huvud så jag inte har en chans att sätta på grimman (men fick ett bra tips om att man kunde sätt grimskaftet över manken och göra en nödgrimma...så jag ska prova nån dag att ha dom utan grimma! Sen tycker jag att det sparar tid att bara knäppa fast grimskaft ist för att ta av på grimmorna.

Unghästarna på lösdriften har inte grimmor på sig!!
I boxen åker dom av direkt, och det är inte alltid jag har grimma på hästarna i stallgången.

På stallgången har jag alltid halters på mina ;). Jag skulle nog kunna ha grimmor på mina ston, där ser jag inte olycksrisken som så övehängande. Men, jag tycker det är jobbigt att ta på och av grimmor. Använder helst halters (tror inte ens jag äger 11 grimmor). Har du testat det? Tycker det är outstanding!
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Men halters är väl grimma på engelska??:d...men du får gärna förklara vad du menar???:):)
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Men halters är väl grimma på engelska??:d...men du får gärna förklara vad du menar???:):)

Det jag ser som en halter är ett rep som är knuten så att det är en grimma och ett grimmskaft i ett. Kan justeras så att den passar vilken häst som helst oavsett om det är en a-ponny eller en stor häst.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Våra går utan grimma eftersom fångandet av lösspringande hästar knappast går lättare om vi har grimma på dem eftersom våra hästar oftast kommer till oss och det inte handlar om att slänga sig efter dem och fånga dem i farten liksom, och har man då en grimma med sig är det bara att sätta på dem. Enda anledningen skulle väl då vara att någon som kommer förbi kan hålla fast dem. Så därför har vi grimma på de hästar som har en tendens att kliva ur hagen, detta oftast vintertid.

Men vi har inte grimma på inte för att de kan fastna i SAKER utan att de kan fastna i sig själva.

En vän till mig som har turridning hade grimma på sina islänningar ute på fjället en sommarnatt och han tittade till dem då och då under natten. Maximalt gick det 4-5 timmar mellan att han var till hagen och ändå hade en häst lyckats fastna med bakhoven i grimman då den skulle klia sig. Hästen hade kämpat rätt rejält med att komma loss utan att lyckas och hamnade till slut liggandes på sidan.

Hästen hade massiva muskelsskador och var helt sned även en tid efteråt och blev aldrig mera häst igen.

/Camilla
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

På vilket sätt ökar en grimma säkerheten om hästen rymmer?

Om hästen låter sig frångas så är det lika lätt att sätta på en grimma/provisorisk grimma och gå hem som om hästen redan från början hade grimma på sig.

Om hästen inte vill fångas så spelar det ingen roll om den har grimma eller inte, för man hinner hur som helst inte ikapp en häst hur fort man än springer.

Jag själv ser till att hästarna från första början inte kommer på fel sida av hagen genom att ha bra stängsel med mycket kräm. Visst kan det hända att dom kommer på fel sida ändå, ungefär lika stor risk som att dom skulle fastna med grimmorna i skogshagen.

Låter mina gå utan grimmor, speciellt efter att jag hittade Lillen med hela framdelen genom halsöppningen på sitt täcke samtidigt som han stod på ryggstycket. Så tjorva till det med en grimma är nog nemas problemas för honom...
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

våra har inte grimma i hagen,hade de lite i sommras då hon var svår fångad men de är hon inte längre,och de ledde till fruktansvårda skav,även med ludd!så aldrig att jag skulle ha de nu!!:eek:användere därav bara väldigt passande grimmor,oftast med ludd!:o
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

En av mina har grimma och de andra båda utan.

Den med kan vara lite lurig att få tag på ibland medan dom andra två kommer fram direkt.

Om det kommer hit en ny häst eller dom ska byta hage är det grimma på de första dygnen.

En gång rymde de första natten i "ny" hage. Vinterhagen som dom inte gått i på månader.
Dom gick igenom staketet vi midnatt ungefär och vid 08.00 ringde en kompis.

-"Du, dina hästar är på dagis. Jag har precis varit nere och identifierat dem".
Jag log och sov så först trodde jag henne inte men väl hon övertalat mig så var jag påklädd å kärran på bilen inom 10 min.
Rymlingarna gick i godan ro mellan gungställningar och sandlådor och betade när jag och mamma kom dit. Kan säga att hennes 2åring var helt slut...
Hagen liknar numera fort knox.

Hade dom inte haft grimmorna på så hade dagisfröknarna inte fått tag på hästarna.


/Linnea
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Kan väl tillägga att hästarna här ibland går med grimma ute, tex när jag är hästvakt och snabbt och smidigt vill ha in 6 hästar från mörkret!;)
Risken att fastna är iaf inte anledningen till att dom går utan!
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Jag har hört att det är något med försäkringen som kanske inte "täcker" om hästen är utan grimma ochdet händer något...:angel: vet dock inte om det är sant.

Men mina hästar går ALLTID med lädergrimmor på i hagen. Fastnar hästen drar den sönder grimman, har varit med om värre saker när hästarna har varit utan grimma som gör att jag väljer att ha grimma på. :smirk:
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Du får gärna PM.a mig var man kan köpa det, för det verkar mycket smart!!
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Jag har hört att det är något med försäkringen som kanske inte "täcker" om hästen är utan grimma ochdet händer något...:angel: vet dock inte om det är sant.
QUOTE]

Skitsnack, det är inte sant. Det går så många rykten....
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Du får gärna PM.a mig var man kan köpa det, för det verkar mycket smart!!

Den ska INTE användas i hagen.
Den är knuten av ett enda rep o går inte av o knutarna o resten av repet kan skära in kraftigt om den fastnar.

KL
använder bara grimma för att bära upp Flyweilen- innan mössäsongen ;)börjar.
Har då en nyckelring fäst i stora sidoringen där haken knäpps.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Du får gärna PM.a mig var man kan köpa det, för det verkar mycket smart!!

Köper dem när jag är i SB. Ser dem som guds gåva till hästägare...:):):) Förr kunde man köpa dem via www.robinsons-uk.com i vart fall.

Var inne och kollade på länken nu och de har dem inte nu. Ska kolla upp ngn annan under morgondagen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Den ska INTE användas i hagen.
Den är knuten av ett enda rep o går inte av o knutarna o resten av repet kan skära in kraftigt om den fastnar.

KL
använder bara grimma för att bära upp Flyweilen- innan mössäsongen ;)börjar.
Har då en nyckelring fäst i stora sidoringen där haken knäpps.

Givetvis får den inte sitta på i hagen.

Jag använder dem också ofta när jag lär föl och unghästar att stå uppbundna. Inte en risk att de går sönder och lär hästarna att det räcker att kasta sig bakåt för att komma loss.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

det går lika bra med Selleri;)
Nä lädergrimma. Fölen är inte så tunga att de har sönder en lädergrimma o m det inte är disaster/ katastrof
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Det finns väl ingen som säger att grimman SKA vara av i hagen. Hästar kan skada sej av så mycket och skulle man gå runt och vara orolig över allt så borde man inte ha häst. Jag har två hästar och en av dom har grimma i hagen pga det blir lättare att få tag i honom då. Min andra häst kommer direkt och det är inga problem att sätta på honom grimma när han ska ledas in i stallet. I boxen däremot har dom alltid grimman av. Där är risken större att dom fastnar.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Aldrig någonsin grimma i hagen.. Har inga problem att fånga in henne då hon kommit på rymmen. Ingen av grannarna har haft problem då de försökt fånga henne.. För hon kan vara väldigt duktig på att rymma i perioder.
Men kommer alltid glatt då man ropar på henne.

Det handlar inte om daltande. Jag vill inte ha täcke heller. Har det dock i nödfall vid kraftig nederbörd eller väldigt kallt. Men fram till 10 minus o klart ute så går hon absolut utan täcke.
Att jag inte vill ha saker på henne i hagen har absolut att göra med att hon kan fastna.. Sen att jag tror på så naturlig hästhållning som möjligt.
Sommartid så skippar jag skorna. Vintern här gör det inte möjligt för henne att gå barfota. Dock då jag bodde i småland gick hon utan hela vintern.

För mej funkar detta utmärkt. :bump:
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

*kl*
Jag har helst hästen helt naken i hagen för att undvika skaderisk.
Men trots det kränger jag på henne ett regntäcke......mest för att slippa borsta så mycke lera :rofl:

Och jag tror att min häst kan göra mer skada på saker än sakerna kan göra på henne (stor och jäkligt stark häst)

:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 750
Foder & Strö Hej! Någon som vet hur bra/dåligt det är att flytta hästens vattenbalja i hagen? I stallet är lösdriften nu en bit mindre för att...
Svar
7
· Visningar
1 046
Senast: Daydreamer
·
Utrustning Hästen har grimma i hagen pga att hon inte går att fånga på dagen om hon inte har grimman på sig. Men hon fastnar i hönätet flera gånger...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 219
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp