Bukefalos 28 år!

Det här med Evidensia...

Jag vet inte vad som är skäligt att debitera men jag reagerar på att man tar ut samma startavgift på en kattklippning som man tar ut i startavgift för undersökning av kvalificerad veterinär.

Samt att timpenningen är väl uppe i det som advokater tar. Är det rimligt? För att klippa en katt?

Eftersom katten sederas tycker inte jag det är konstigt.
 
Men det är ju just det som också öppnar för överpriser. Ska man konkurrera med prissättning bör man rimligen lägga priset lågt.

Det konstiga tycker jag är att vid uppköp av jättar så brukar priserna pressas så att de fristående slås ut/låter sig köpas upp. Här verkar det ha blivit tvärtom.
Men det ger ju också andra aktörer möjlighet att lägga sig lägre.
Rent generellt så tror jag att många legat lite för lågt i sin prissättning.

Sen tycker inte jag att det är direkt ovanligt att det blir mer öppettider tex kvällstid, bättre inventarier och liknande. Inte alltid dock givetvis.
 
Det är distriktarna oxå och ingen anklagar dom för att vara billiga... Och Ultuna måste väl betala löner och lokaler samt gå med vinst som alla andra?

Du blandar ihop statliga äpplen och päron ;). Ultuna driver ett universitetsdjursjukhus, med utbildning av bland annat veterinärer. Distriktsveterinärerna ligger under Jordbruksverket och har som uppdrag att säkra djurrskyddet (dvs. att det alltid finns en jourhavande veterinär tillgänglig överallt i landet, dygnet runt och året runt) och har dessutom ansvaret för beredskap vid utbrott av smittsamma sjukdomar.

Kort sagt: Ultuna ser till att det finns veterinärer och Distriktsveterinärerna ser till att det finns veterinärvård ;).
 
Fast kontentan blir ju att folk känner sig lurade! När man inte kan bortförklara med ökad kompetens, öppettider etc ja då ska vi helt plötsligt acceptera att det är fri konkurrens..
Man är oxå i ett ganska utsatt läge som djurägare till ett sjukt djur och det blir lätt att man bara köper läget och glatt betalar den klinik som först ställt diagnosen utan att ringa runt och jämföra priser som vi gjorde. Man kan nästan säga att det är väldigt lätt för klinikerna att utnyttja den utsatta situationen som djurägaren befinner sig i. Eller ringer du runt och kollar priser när du har ett akut sjukt djur?
Därför blir det lite fult med den sk fria prissättningen och det är väl det som folk och faktiskt försäkringsbolag nu börjat reagera mot!

Jag tror inte veterinärerna som är anställda av dom stora klinikerna kan påverka priserna utan dom försöker nog bara göra sitt jobb och tar betalt efter den prislista dom har att följa.

Det är fri prissättning på receptföreskrivna läkemedel oxå men det skiljer ändå inte så mycket i pris mellan apoteken utan dom flesta har liknande priser trots att det skiljer i storlek och öppettider på dom olika apoteken...
Är det akut så är det akut. Då är det Blå Stjärnan som gäller. Och då får jag betala för det givetvis.

Men annars kan man givetvis kolla upp innan. Man vaccinerar ju tex sin hund och då får man ju ett hum om prisbilden om man ringer runt.

Apoteken jobbar på ett helt annat sätt än djursjukhusen. Det finns inga operationer som kostar eller dyra maskiner.

Men så ovanligt är det inte att det skiljer i pris på läkemedlen. Ibland mindre ibland mer. Det som klagas på här är att det är svårt för den enskilde konsumenten att kolla upp priset för varje enskild aktör. Dessutom är det inte ovanligt att priserna varierar mycket.
Det där med läkemedelsförsäljning är snarare att jämföra med aktiemarknaden.
 
Det är distriktarna oxå och ingen anklagar dom för att vara billiga... Och Ultuna måste väl betala löner och lokaler samt gå med vinst som alla andra?
Jag har precis haft ute distriktsvetrinärena och jag kan säga att det inte blev speciellt dyrt.
 
Du blandar ihop statliga äpplen och päron ;). Ultuna driver ett universitetsdjursjukhus, med utbildning av bland annat veterinärer. Distriktsveterinärerna ligger under Jordbruksverket och har som uppdrag att säkra djurrskyddet (dvs. att det alltid finns en jourhavande veterinär tillgänglig överallt i landet, dygnet runt och året runt) och har dessutom ansvaret för beredskap vid utbrott av smittsamma sjukdomar.

Kort sagt: Ultuna ser till att det finns veterinärer och Distriktsveterinärerna ser till att det finns veterinärvård ;).

Fast du menade att Ultuna skulle vara billiga pga att dom är statliga... Och det är dom båda. Ny tror jag inte det är några elever som utför en så pass avancerad op på Ultuna så att det skulle vara en ursäkt att hålla priset nere tror jag inte ett dugg på. Det är ju inte som att åka till en frisörskola och bli klippt av en elev.. Du måste ha ordentligt med kvalificerad personal på plats ändå.
 
Är det akut så är det akut. Då är det Blå Stjärnan som gäller. Och då får jag betala för det givetvis.

Men annars kan man givetvis kolla upp innan. Man vaccinerar ju tex sin hund och då får man ju ett hum om prisbilden om man ringer runt.

Apoteken jobbar på ett helt annat sätt än djursjukhusen. Det finns inga operationer som kostar eller dyra maskiner.

Men så ovanligt är det inte att det skiljer i pris på läkemedlen. Ibland mindre ibland mer. Det som klagas på här är att det är svårt för den enskilde konsumenten att kolla upp priset för varje enskild aktör. Dessutom är det inte ovanligt att priserna varierar mycket.
Det där med läkemedelsförsäljning är snarare att jämföra med aktiemarknaden.

Fast nu jämför du fortfarande med dyr maskinell utrustning!! Dom klinikerna jag tagit upp har ju likvärdig utrustning, lokal, personal etc!!
Jag känner att jag inte kommer längre här. Kan bara konstatera att det är många som börjar ifrågasätta, med rätta, priserna pga oskälig prisskillnad som inte går att förklara med maskiner, kompetens, öppettider etc!! Även försäkringsbolag har ju börjat reagera och det måste väl om något signalera att det inte är sund prissättning!! Om det gällde en vara så skulle snart dom dyra aktörerna försvinna men när det gäller en så utsatt position som man är i som djurägare så blir det så mycket svårare!
Kan även säga att det inte alltid är så enkelt att kolla upp pris hos klinikerna heller då dom gärna vill ha journaler etc samt gärna ett förbesök innan man kan få ett pris vilket gör det svårt för enskild djurägare att få ett korrekt pris och kunna jämföra..
 
Fast du menade att Ultuna skulle vara billiga pga att dom är statliga... Och det är dom båda. Ny tror jag inte det är några elever som utför en så pass avancerad op på Ultuna så att det skulle vara en ursäkt att hålla priset nere tror jag inte ett dugg på. Det är ju inte som att åka till en frisörskola och bli klippt av en elev.. Du måste ha ordentligt med kvalificerad personal på plats ändå.

Veterinärutbildningen är inte riktigt jämförbar med en frisörskola! Däremot kan du jämföra med läkarutbildningen. De har fördelen att folk går till läkaren alldeles av sig själv (betalas av skattepengar). En veterinärutbildning kräver patienter i tillräcklig mängd, trots klienternas egenbetalning.

Som statlig institution är du rätt låst på vissa konkurrensparametrar, men en viss frihet har du ändå. För att kunna locka patienter i tillräckligt stort antal, även fast besöket t.ex. kan ta lite längre tid eftersom det undervisas genom hela behandlingen, så kan du sätta priset lite längre som kompensation.

Dessutom tjänar man ju, som bekant, inte direkt storkovan som statligt anställd (heller inte som veterinär). För att locka duktiga och kompetenta undervisare måste du ha annat att erbjuda, som exempelvis ett kundgrundlag och faciliteter för vidareutbildning / recidency. Utan ett större antal patienter kan man inte ha den slags utbildning. Det problemet hade veterinärutbildningen / Universitetsdjursjukhuset i Köpenhamn för några år sedan, eftersom de inte kunde få tillåtelse till att konkurrera med privata aktörers priser pga. rädsla för att staten skulle bli skyldig i prisdumpning.
 
Veterinärutbildningen är inte riktigt jämförbar med en frisörskola! Däremot kan du jämföra med läkarutbildningen. De har fördelen att folk går till läkaren alldeles av sig själv (betalas av skattepengar). En veterinärutbildning kräver patienter i tillräcklig mängd, trots klienternas egenbetalning.

Som statlig institution är du rätt låst på vissa konkurrensparametrar, men en viss frihet har du ändå. För att kunna locka patienter i tillräckligt stort antal, även fast besöket t.ex. kan ta lite längre tid eftersom det undervisas genom hela behandlingen, så kan du sätta priset lite längre som kompensation.

Dessutom tjänar man ju, som bekant, inte direkt storkovan som statligt anställd (heller inte som veterinär). För att locka duktiga och kompetenta undervisare måste du ha annat att erbjuda, som exempelvis ett kundgrundlag och faciliteter för vidareutbildning / recidency. Utan ett större antal patienter kan man inte ha den slags utbildning. Det problemet hade veterinärutbildningen / Universitetsdjursjukhuset i Köpenhamn för några år sedan, eftersom de inte kunde få tillåtelse till att konkurrera med privata aktörers priser pga. rädsla för att staten skulle bli skyldig i prisdumpning.


:banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:
 

Jättekonstruktivt svar :up:.

Jag är veterinär. Är utbildad i Köpenhamn och jobbade som djursjukvårdare på Ultuna sommartid. Min mamma har utbildat veterinärer på kliniken på Ultuna i 40 år och efterföljande varit konsult i byggeriet av det nya Universitetsdjursjukhuset. Jag känner mig ganska ordentligt insatt i ämnet, men du har tydligen bestämt hur det fungerar på förhand och det där inlägget känns bara skittråkigt att mötas av.
 
Senast ändrad:
Fast nu jämför du fortfarande med dyr maskinell utrustning!! Dom klinikerna jag tagit upp har ju likvärdig utrustning, lokal, personal etc!!
Jag känner att jag inte kommer längre här. Kan bara konstatera att det är många som börjar ifrågasätta, med rätta, priserna pga oskälig prisskillnad som inte går att förklara med maskiner, kompetens, öppettider etc!! Även försäkringsbolag har ju börjat reagera och det måste väl om något signalera att det inte är sund prissättning!! Om det gällde en vara så skulle snart dom dyra aktörerna försvinna men när det gäller en så utsatt position som man är i som djurägare så blir det så mycket svårare!
Kan även säga att det inte alltid är så enkelt att kolla upp pris hos klinikerna heller då dom gärna vill ha journaler etc samt gärna ett förbesök innan man kan få ett pris vilket gör det svårt för enskild djurägare att få ett korrekt pris och kunna jämföra..
Jag har aldrig haft problem att få en prisuppgift. Dock har det alltid varit med tillägget "Om inget mer inträffar".

Jag skrev att apoteken inte går att jämföra med djursjukhusen för att bla apoteken inte har dyra inventarier.

Agria har väl redan nu någon/några ställen som är svartlistade. Dvs man får ingen ersättning om man väljer dessa ställen.

Djurägare måste helt enkelt bli bättre på att fråga om pris innan. Mycket från gamla tider som hänger kvar.

Fortfarande så tycker jag att det är sundare med spridning av priserna än priser som liknar varandra. Kartellbildning är mycket svårare att komma åt.

Här finns ju hur mycket möjligheter som helst för försäkringsbolagen att styra åt de kliniker man vill skall användas.
 
Vi kan diskutera narkosutrustning och utarbetad personal (som att det bara skulle gälla Evidensia? :confused:) i en halv evighet. Det förklarar fortfarande inte varför progesterontestet skulle bli dubbelt så dyrt för att kliniken heter något med "Evidensia".

Det pratas om dyr utrustning, stora ingrepp och välutbildad personal (återigen, som att det bara skulle gälla Evidensia?), men det som bland annat Folksam har tittat på är helt vanliga, vardagliga ingrepp. Där är prisskillnaden fortfarande mycket stor. Jag betalar gärna det det kostar för att använda dyr utrustning, men jag betalar inte gärna dubbelt så mycket för ett simpelt klobrott.

Jag håller med om att det inte bara handlar om Evidensia. AniCura är minst lika stora och drivs i exakt samma syfte och på samma sätt, men av någon anledning har personen som startade debatten enbart valt att rikta sig mot Evidensia.
 
Jättekonstruktivt svar :up:.

Jag är veterinär. Är utbildad i Köpenhamn och jobbade som djursjukvårdare på Ultuna sommartid. Min mamma har utbildat veterinärer på kliniken på Ultuna i 40 år och efterföljande varit konsulent i byggeriet av det nya Universitetsdjursjukhuset. Jag känner mig ganska ordentligt insatt i ämnet, men du har tydligen bestämt hur det fungerar på förhand och det där inlägget känns bara skittråkigt att mötas av.

Det blir lite frustrerande när du tar upp skillnaden mellan en klinik och en frisörskola när jag just skrev att det inte gick att jämföra!!

Jag förstår inte alls varför du som veterinär känner dig utsatt? Jag har inte någonstans kritiserat veterinärerna utan den förskräckligt stora prisskillnaden på klinikerna! Jag tror veterinärerna enbart försöker göra sitt bästa och följa prislistan som dom fått!
 
Jag har aldrig haft problem att få en prisuppgift. Dock har det alltid varit med tillägget "Om inget mer inträffar".

Jag skrev att apoteken inte går att jämföra med djursjukhusen för att bla apoteken inte har dyra inventarier.

Agria har väl redan nu någon/några ställen som är svartlistade. Dvs man får ingen ersättning om man väljer dessa ställen.

Djurägare måste helt enkelt bli bättre på att fråga om pris innan. Mycket från gamla tider som hänger kvar.

Fortfarande så tycker jag att det är sundare med spridning av priserna än priser som liknar varandra. Kartellbildning är mycket svårare att komma åt.

Här finns ju hur mycket möjligheter som helst för försäkringsbolagen att styra åt de kliniker man vill skall användas.

Jag har en annan erfarenhet. Det har i vissa fall varit svårt för att inte säga omöjligt att få en prisuppgift på telefon, bla när jag skulle fråga om benmärgsprov.
 
Jag måste dock säga att jag tycker det är oerhört märkligt när det skiljer 10000:- för samma ingrepp!!! Det normala hade varit någon tusenlapp! Om vi tar tex Ultuna kontra Södra djursjukhuset.
Eller att man har mage att försvarar den skillnaden. Eller varianten som någon tog upp med 60000 kr för en buköppning på en häst med försäkring men 25000 för en häst utan försäkring :p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 632
Senast: Hazel
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 729
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 182
Senast: MiaMia
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 719
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp