Bukefalos 28 år!

"Din sambo har korrekt."

Förutom stavfelen så var det ju så otroligt dåligt formulerat att man fick läsa ett par gånger för att fatta 🙈.

Typiskt google translate syndrome. :D Roligt oavsett!

Sant, men alltså jag kan tycka att man ju får kolla med nån. Speciellt när det är på dyrare produkter, nu vet jag inte vad just denna kostade, men överlag.

Jag älskar den. Någon har ju uppenbarligen så innerligt FÖRSÖKT! :D
 
Alltså, i den kontexten som du bidragit med hade jag tyckt (och förstått) vad som menades med Din sambo är korrekt.

Det är lite som när man tog bussen som yngre och det gick att säga "en barn" (eftersom "alla" visste att det var en förkortning på en barnbiljett).

Om du menar trådstarten så står det inte ”är” utan ”har”. Och jag förstod precis vad som menades (vilket inte heller var ”problemet”, jag skrev ”jag förstår vad du menar men har aldrig sett ”korrekt” användas på det sättet 😅”).
 
Om vi får ta andra språkproblem?
Låten svag
Jag kan inte va i samma rum som dig, utan att jag tappar andan.
samma rum som du heter det väl ?
Gör ont i mina öron i alla fall!😀
 
Fast ... ordet korrekt ar ett adjektiv och beskriver alltsa att nagot/nagon ar korrekt. Om jag sager att Pelle ar alltid sa korrekt sager jag formodligen att han ar en "striktler" och haller pa "takt och ton".
Men om nagon sager att Pelle anser att man kan ata glass aret runt och jag svarar, "Peller ar korrekt" sager jag att det ar korrekt att man kan ata glass aret runt.

SAOL
Screen Shot 2020-11-28 at 10.51.14 PM.png
 
Fast ... ordet korrekt ar ett adjektiv och beskriver alltsa att nagot/nagon ar korrekt. Om jag sager att Pelle ar alltid sa korrekt sager jag formodligen att han ar en "striktler" och haller pa "takt och ton".
Men om nagon sager att Pelle anser att man kan ata glass aret runt och jag svarar, "Peller ar korrekt" sager jag att det ar korrekt att man kan ata glass aret runt.

SAOL
Visa bifogad fil 60722
Nej, Pelles svar är korrekt, inte personen Pelle.
 
Fast ... ordet korrekt ar ett adjektiv och beskriver alltsa att nagot/nagon ar korrekt. Om jag sager att Pelle ar alltid sa korrekt sager jag formodligen att han ar en "striktler" och haller pa "takt och ton".
Men om nagon sager att Pelle anser att man kan ata glass aret runt och jag svarar, "Peller ar korrekt" sager jag att det ar korrekt att man kan ata glass aret runt.

SAOL
Visa bifogad fil 60722
När du säger att Pelle är korrekt, så är det en beskrivning av honom som person, hans karaktär och beteende.
När du talar om Pelles åsikter, uttalanden, ståndpunkter osv. och säger att de är korrekta så är det egenskaper hos dessa det handlar om och man säger att de är riktiga och stämmer.

Ordet har alltid den betydelsen när det används om till personer, det kan inte varieras av kontexten på det sättet som i ditt andra exempel. Du måste formulera om dig så att ordet kopplas till ett annat substantiv än "Pelle-personen" för att kunna ha den "rätt-ej fel"-betydelsen.
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 811
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 219
Senast: ako
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 010
Senast: Migo
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 931
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp