Bukefalos 28 år!

"Din sambo har korrekt."

Ah ... nu forstar jag vad ni menar ... MEN ... i sa fall har Wictionary fel i sitt forsta stycke. Enligt Wicki har ordet korrekt bada meningarna. (precis som pa Engelska)

korrekt

  1. som inte innehåller något fel Din lösning verkar vara korrekt. Synonymer: riktig, felfri Antonymer: inkorrekt, fel, felaktig
  2. som passar eller anses nödvändigt i ett visst (socialt), ofta i mer formella, traditionella och kanske något strikta sammanhang, ofta något reducerande av emotionella impulser Du måste lära dig att bete dig korrekt, min unga dam! Antonymer: illa

Det är helt korrekt ovan. I det fall vi diskuterar används ju ordet i sin andra bemärkelse enligt punkt två. Annars får en formulera sig annorlunda.
 
Jag känner att det i detta läge kan vara kul att tipsa om boken Handbok för språkpoliser av Sara Lövestam, som jag precis beställde hem till min mamma i julklapp. Hon är om möjlig en ännu värre språkpolis än jag (eller heter det än mig? ;))!
 
Jag känner att det i detta läge kan vara kul att tipsa om boken Handbok för språkpoliser av Sara Lövestam, som jag precis beställde hem till min mamma i julklapp. Hon är om möjlig en ännu värre språkpolis än jag (eller heter det än mig? ;))!

".. värre språkpolis än jag (är)" lyder väl den fulla meningen. I så fall blir det väl "jag" snarare än ".. värre språkpolis än mig (är)".

Mer vin till folket!
 
".. värre språkpols än jag (är)" lyder väl den fulla meningen. I så fall blir det väl "jag" snarare än ".. värre språkpols än mig (är)".

Mer vin till folket!
Haha, det var precis den tankeprocessen jag gick igenom medan jag dubbelkollade med mig själv om det verkligen var korrekt att skriva "än jag". Tänkte ändå att jag skulle lägga till den där parentesen för att se om det var någon som reagerade (och förhoppningsvis påpekade att jag har rätt)!

Skål! :D
 
Den meningen skrev jag nyss som svar på ett FB-inlägg, men möttes av en undrande kommentar gällande om det verkligen blir korrekt språkmässigt. Ju mer jag läser meningen, desto mer sticker det i ögonen på mig, men är den okorrekt (heh:D)?

(Säger man ens så? "Okorrekt"? AAARRGH)

Hjälp.
Har korrekt är inte korrekt svensk meningsbyggnad enligt mig heller.
Men som många redan sagt

Din sambo har rätt.
Det sin sambo säger är korrekt, kan man ersätta med.


Och jo okorrekt heter snarare inkorrekt. Eller ej korrekt.😁

Och är vi säkra på att inte tråden är inkorrekt?

/Hon som svarar efter alla andra och gärna formulerar svaret innan hon läst allt 🙈🙈.
 
Senast ändrad:
Ah ... nu forstar jag vad ni menar ... MEN ... i sa fall har Wictionary fel i sitt forsta stycke. Enligt Wicki har ordet korrekt bada meningarna. (precis som pa Engelska)

korrekt

  1. som inte innehåller något fel Din lösning verkar vara korrekt. Synonymer: riktig, felfri Antonymer: inkorrekt, fel, felaktig
  2. som passar eller anses nödvändigt i ett visst (socialt) sammanhang, ofta i mer formella, traditionella och kanske något strikta sammanhang, ofta något reducerande av emotionella impulser Du måste lära dig att bete dig korrekt, min unga dam! Antonymer: illa
Det är inte fel i wikipedia, att någon är korrekt innebär att de alltid beter sig korrekt. Alltså är lite stel.

En lösning som är korrekt betyder att den är rätt. En människa som är korrekt betyder något annat, alltså den andra betydelsen av ordet.
 
Finns det någon annan tabbe någon gjort som vi kan analysera sönder? 😇
Alltså, jag skulle säga att just det här är en vanlig anledning till att studenter kör tentor. Man är inte så noga med vad ord betyder eller hur de ska användas, och tycker att man analyserar sönder om man benar ut vad ord egentligen betyder. Utan precision i orden kan vi inte få precision i kommunikationen, så jag tycker faktiskt sånt här är rätt viktigt. Och intressant.

/Skolfröken 🤓
 
Finns det någon annan tabbe någon gjort som vi kan analysera sönder? 😇

Är det okej med språkbyte? 🤔
Om ja;

BE MY GUEST

20201128_212804.jpg


:D

(OBS, helt egentagen bild på riktiga instruktioner som medföljde min fitbit)

Den ni!
 
Alltså, jag skulle säga att just det här är en vanlig anledning till att studenter kör tentor. Man är inte så noga med vad ord betyder eller hur de ska användas, och tycker att man analyserar sönder om man benar ut vad ord egentligen betyder. Utan precision i orden kan vi inte få precision i kommunikationen, så jag tycker faktiskt sånt här är rätt viktigt. Och intressant.

/Skolfröken 🤓
Jag var skämtsam i inlägget du citerade.
Jag sade väl aldrig att det var oviktigt att reda ut.
Men jag var tydligen otydlig och använde uttrycket analysera sönder fel så jag ber väl skolfröken om ursäkt då 😉

//Utbildad högskoleingenjör.
 
Alltså, i den kontexten som du bidragit med hade jag tyckt (och förstått) vad som menades med Din sambo är korrekt.

Det är lite som när man tog bussen som yngre och det gick att säga "en barn" (eftersom "alla" visste att det var en förkortning på en barnbiljett).
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 811
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 233
Senast: ako
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 012
Senast: Migo
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 932
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp