Bukefalos 28 år!

Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Var svårt att mäta tjockleken på golvet, men kom på att jag kunde mäta i sadelkammaren både uppifrån och ner, fick då något som var närmare 21 mm än 24mm, så antar att det ska vara 21
Fick fram dessa mått. :)
310 x 165 x 2,1
 
Idag har jag tvättat min transport invändigt och sen när vädret tillåter tänkte jag måla.
Kikade lite på fjädringen till bakrampen och underredet också. Hjulaxlarna tycker jag ser rostiga ut ( :crazy: men jag kan ju inte alls bedöma sånt, ser ju bara om det är rostfritt :o). Släpet gick igenom besiktning i februari i år så det ska ju vara säkert och hoppas de inte gjort något fel på besiktningen.
Fjädring ska jag försöka få tag på ny, har tagit måtten och ska maila någon expert för att se om det finns lite starkare att byta till. Gasdämpare verkar alldeles för krångligt att räkna ut rätt modell/styrka på och dessutom behövs eventuellt nya fästen så det ger jag nog upp.
 
Jag har renoveringsångest. Helt plötsligt finns en deadline (jag och hästen måste flytta pga nytt jobb) och jag vet inte om jag vågar försöka byta rampen själv. Har noll verktyg förutom typ skiftnyckel, skruvdragare och hammare.
Det verkar ju så lätt när man läser att andra har gjort det men...
 
Jag har renoveringsångest. Helt plötsligt finns en deadline (jag och hästen måste flytta pga nytt jobb) och jag vet inte om jag vågar försöka byta rampen själv. Har noll verktyg förutom typ skiftnyckel, skruvdragare och hammare.
Det verkar ju så lätt när man läser att andra har gjort det men...
Du behöver inte mycket mer förutom typ en till skiftnyckel och skruvmejsel :). (Beroende på släp dvs). Min ifor var det bara en stor skruvmejsel som behövdes för skruvarna, och en nyckel för vagnsbultarna.

Transport tillverkare är glada i att ha samma skruvskalle och storlek på muttrar för typ allting :), dvs man behöver inte så mycket för att skruva loss eller spänna saker och ting :p.

Kylinge kärran jag har har en annan lösning på rampen, med en list som är nitad runt om rampen. Så där får man borra en hel del för att få bort popnitarna. Annars så är det som allt annat att man får skruva på allt man ser och sen se om saker och ting lossnar :p. Tips är att skriva/rita upp var alla skruvar och bultar sitter så du kan återanvända det.
 
Morsning tråden,
Nu har jag lite funderingar för jag vet inte riktigt själv vad exakt det är jag söker, så lite svårt att googla.
Vi har rivit upp golvet i min transport och det var spånskiva med gjuten gummimatta uppepå.
Det nya ska bli marinplyfa med en lös gummimatta uppepå istället.

Det jag funderar på är vart sjutton hittar jag gummimattor till hästtransport? Vad bör jag söka/fråga efter?
Jag funderar även om man kan ha en gummimatta som är mer slät, funkar det? Tänker ha strö ovanpå.
Lite funderingar jag har.
 
Slät matta ska du aldrig ha, det ska vara ribbad eller åtminstone "piggig". Hästen ska ha så bra grepp som möjligt, sen ska man inte ha så mycket strö på heller, ströet ska bara suga upp kisset, hästen ska stå "direkt" på golvet :).

Men hade inte du ett christ? Återförsäljarna borde ju kunna ta hem en passande matta tänker jag, de som börjat sälja christ här renoverar släp och hittar allt till alla släp utan större problem.
Morsning tråden,
Nu har jag lite funderingar för jag vet inte riktigt själv vad exakt det är jag söker, så lite svårt att googla.
Vi har rivit upp golvet i min transport och det var spånskiva med gjuten gummimatta uppepå.
Det nya ska bli marinplyfa med en lös gummimatta uppepå istället.

Det jag funderar på är vart sjutton hittar jag gummimattor till hästtransport? Vad bör jag söka/fråga efter?
Jag funderar även om man kan ha en gummimatta som är mer slät, funkar det? Tänker ha strö ovanpå.
Lite funderingar jag har.
 
@RedHyuuga Finns en sida som heter "gummi och saker", fast på engelska, de har ett ganska stort utbud av mattor.
Min matta kan köpas där :)
Jag har gummi med små/låga ribbor och tror som @Buck att en slät blir för hal.
 
Slät matta ska du aldrig ha, det ska vara ribbad eller åtminstone "piggig". Hästen ska ha så bra grepp som möjligt, sen ska man inte ha så mycket strö på heller, ströet ska bara suga upp kisset, hästen ska stå "direkt" på golvet :).

Men hade inte du ett christ? Återförsäljarna borde ju kunna ta hem en passande matta tänker jag, de som börjat sälja christ här renoverar släp och hittar allt till alla släp utan större problem.

@RedHyuuga Finns en sida som heter "gummi och saker", fast på engelska, de har ett ganska stort utbud av mattor.
Min matta kan köpas där :)
Jag har gummi med små/låga ribbor och tror som @Buck att en slät blir för hal.

Alltså helt slät blir den inte (funderar på att hitta en liknande som de satte på bakluckan när den renoverades) och det finns ingen återförsäljare i närheten, har redan kollat. När jag skrev att jag ska ha strö är det enbart för att suga upp, allra helst hade jag kört helt utan strö, men då blir jag inte helt laglig om jag åker längre sträckor så. :angel:

Dock vågar jag inte fråga verkstaden som renoverade bakluckan dels vart de köpte golvet till luckan och dels vart de köpte gummimattan, eller kan man fråga det? Känns som att om jag frågar så sniker jag dom på ett jobb.
 
Alltså helt slät blir den inte (funderar på att hitta en liknande som de satte på bakluckan när den renoverades) och det finns ingen återförsäljare i närheten, har redan kollat. När jag skrev att jag ska ha strö är det enbart för att suga upp, allra helst hade jag kört helt utan strö, men då blir jag inte helt laglig om jag åker längre sträckor så. :angel:

Dock vågar jag inte fråga verkstaden som renoverade bakluckan dels vart de köpte golvet till luckan och dels vart de köpte gummimattan, eller kan man fråga det? Känns som att om jag frågar så sniker jag dom på ett jobb.
Klart att du kan fråga. Risken är att de köpt hos grossist som bara säljer till företag (vi har stött på det men hämtar ut skivor via en bekants företag).
 
Klart att du kan fråga. Risken är att de köpt hos grossist som bara säljer till företag (vi har stött på det men hämtar ut skivor via en bekants företag).

Det går ju också att se det så att de kan välja att sälja bara mattan, med litet påslag och därmed ändå få ut något av arbetet...
 
Klart att du kan fråga. Risken är att de köpt hos grossist som bara säljer till företag (vi har stött på det men hämtar ut skivor via en bekants företag).
Varit på två trä-firmor, det första verkade inte så intresserade av att sälja något, så gick in på det lokala dit vi även levererar gods ibland, mycket mer serviceinriktade och fick hjälp direkt.
Nu ska jag bara hem och mäta lite mer noga i transporten för att se om vi kan få ner kostnaderna på skivan.

Det fanns en hel skiva som passade, den skulle gå på strax över 4000kr, sen kunde man även köpa två mindre skivor och skarpa så som golvet är skarvat i dagsläget, men då behöver jag mäta så att skarvarna hamnar på samma ställen. Så det känns lovande.

Gummimattan är beställd och på g, kom på att jag glömde beställa nytt sparkskydd i gummi till väggen.
 
Jag har grundmålat transporten nu (hann precis mellan skurarna/störtfallet) :D

wp_20160702_14_37_20_pro_5777e5ab2a6b222d5ab5d6cb.jpg


Körde på Julas båtfärg som @Bluefish rekommenderade.
 
Hej, nu hoppar jag in här, tänkte att jag nog också måste byta golv på mitt Cheval släp. Det är nio år gammalt och har alltid stått inomhus, är inte använt så mycket de senaste åren. Men häromdagen när jag lastade lite grejer i släpet och gick runt i det kände jag att det sviktade på ett ställe, så det är bara att byta golv tänker jag. Tittade underifrån men det är ju glasfibertätt underifrån så det ser helt ut.

Mattan är i fint skick, men den är ju gjuten ovanpå, eller i kanterna? . Jag antar att det bara är att ta fram en vass kniv och skära loss den?
Kan man bara köpa hem en 21 mm skiva, borde det passa? läste lite av inläggen innan och det borde passa de flesta släp om jag förstod det rätt?
 
Hej, nu hoppar jag in här, tänkte att jag nog också måste byta golv på mitt Cheval släp. Det är nio år gammalt och har alltid stått inomhus, är inte använt så mycket de senaste åren. Men häromdagen när jag lastade lite grejer i släpet och gick runt i det kände jag att det sviktade på ett ställe, så det är bara att byta golv tänker jag. Tittade underifrån men det är ju glasfibertätt underifrån så det ser helt ut.

Mattan är i fint skick, men den är ju gjuten ovanpå, eller i kanterna? . Jag antar att det bara är att ta fram en vass kniv och skära loss den?
Kan man bara köpa hem en 21 mm skiva, borde det passa? läste lite av inläggen innan och det borde passa de flesta släp om jag förstod det rätt?
Ja 21mm är standard. Så köp hem en sån i marinplyfa alternativt slitskydds plyfa :).
Det bästa är att inte skarva skivan även om nuvarande precis som @RedHyuuga är det :). Och sen inte glömma bort att måla de kanter som ni sågar, annars så kommer det lättare in fukt där :)
 
Mattan är i fint skick, men den är ju gjuten ovanpå, eller i kanterna? . Jag antar att det bara är att ta fram en vass kniv och skära loss den?
Gissar att din gjutna gummimatta sitter precis som min, stenhårt. Vi fick använda skruvmejsel och hammare för att komma in under mattan och sen kunna dra loss den bitvis. Förvisso hade det redan gått hål på min matta, så det var lätt att komma under den.

13599641_1338991352798374_1108416101_n.jpg


Till höger i bild syns även den skarv som de som byggt transporten har lagt.
 

Liknande trådar

Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 448
Senast: Buongusto
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 047
Senast: valy
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Lady_S
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp