Bukefalos 28 år!

Djurens Rätt om banveterinärerna

Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Men mer seriöst, diskussioner om djurskydd finns inom och mellan alla grenar. Ni är inte unika med att ha problem. Och vet du vad, du är inte ensam om att försvara oegentligheter med näbbar och klor och anse att det bästa sättet att förbättra djurskyddet inom den egna sporten är att spy galla över andra.

Jag tycker att ni motionärer borde hålla rent utanför eget hus innan ni har åsikter hur andra grenar sköter sin djurskydd. Bara för att trav är mediasport och din gren inom ridsport inte är det betyder inte att ni har något vettigt att komma med.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Jag är inte tillräckligt insatt hur många dödsfall inträffar inom ridsporten och kan inte argumentera. Jag vet dock att det händer, det var inte så länge sen när hoppning hade en dödsfall som fick mycket mediatid.

För mig är alla hästar lika värda, oavsett om dessa tävlar inom travsporten eller någon ridtävling. Du verkar ju inte lägga någon större vikt för utövarnas egen förmåga att bedöma sina hästarnas hälsotillstånd inom travsporten utan förespråkar liknande kontroller som ridsporten har. Så varför skulle jag ha någon större förtroende "motionärernas" förmåga att bedöma sina hästarnas hälsotillstånd inom ridtävlingarna? Då är det ganska naturligt att kräva hårdare kontroller även inom alla grenar av ridsporten och framför allt måste dopingtesterna öka. Så att t.ex. gamla Finadynepåsar hamnar inte i kvällshavren dagarna innan tävlingar...

Jag upprepar min fråga till dig. Två fel gör aldrig ett rätt och på vilket sätt tror du att travsportens just nu skamfilade djurskyddsstatus (vare sig den är oförtjänt eller ej) gynnas av att man, som du, idiotförklara och kastar skit på andra grenar?

Varför kan inte travsporten ta ett steg framåt i djurskyddet utan att småbarnsgrinigt peka finger åt andra grenar och skrika "de måste också.....".

Varför inte vara "the bigger man" och säga "vi tar detta på allvar"?

Just därför att travsporten ÄR en medialt hårt bevakad sport så kanske man skall gå den extra milen för att stärka djurskyddet och för att visa för både aktiva, spelare och media att hästen står i centrum och kommer i första hand i alla steg och alla situationer.
Handen på hjärtat, anser du verkligen att travet är helt och hållet fläckfritt och så perfekt att ingen förstärkning av djurskyddet behöver göras överhuvudtaget?
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Jag är inte tillräckligt insatt hur många dödsfall inträffar inom ridsporten och kan inte argumentera. Jag vet dock att det händer, det var inte så länge sen när hoppning hade en dödsfall som fick mycket mediatid.

Det sker dödsfall inom ridsporten också, men de är väldigt få i jämföresle och då främst inom distans och fälttävlan.

För mig är alla hästar lika värda, oavsett om dessa tävlar inom travsporten eller någon ridtävling. Du verkar ju inte lägga någon större vikt för utövarnas egen förmåga att bedöma sina hästarnas hälsotillstånd inom travsporten utan förespråkar liknande kontroller som ridsporten har.
Nu är det tredje gången jag skriver det, kanske det räcker för att du ska notera det. Veterinärkontrollens primära syfte är att stoppa de som försöker fuska och starta med en ofräsch häst inte för att fånga upp de fåtal som inte upptäcker att deras hästar inte är okej. Jag tvivlar inte på att folk i allmänhet kan upptäcka om hästen inte bör starta utan att de struntar i det.
Så varför skulle jag ha någon större förtroende "motionärernas" förmåga att bedöma sina hästarnas hälsotillstånd inom ridtävlingarna?
Som sagt det handlar inte om förmåga, utan vilja

Då är det ganska naturligt att kräva hårdare kontroller även inom alla grenar av ridsporten och framför allt måste dopingtesterna öka. Så att t.ex. gamla Finadynepåsar hamnar inte i kvällshavren dagarna innan tävlingar...

Du travets dopingtester och regler handlar om att ge spelarna valuta för pengarna och inte att skydda hästarna. Trav är dessutom en kapplöpning där det lönar sig med doping, när det gäller teknikgrenar som de flesta ridsportgrena är är risken betydligt mindre.

Det är också större risk på högre nivå än på ammatör nivå. Jag skulle tro att även med den omfattade dopingkontrollen inom travet så är djurskyddsriskerna med doping större där än inom ridsporten.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Jag upprepar min fråga till dig. Två fel gör aldrig ett rätt och på vilket sätt tror du att travsportens just nu skamfilade djurskyddsstatus (vare sig den är oförtjänt eller ej) gynnas av att man, som du, idiotförklara och kastar skit på andra grenar?

Varför kan inte travsporten ta ett steg framåt i djurskyddet utan att småbarnsgrinigt peka finger åt andra grenar och skrika "de måste också.....".

Varför inte vara "the bigger man" och säga "vi tar detta på allvar"?

Just därför att travsporten ÄR en medialt hårt bevakad sport så kanske man skall gå den extra milen för att stärka djurskyddet och för att visa för både aktiva, spelare och media att hästen står i centrum och kommer i första hand i alla steg och alla situationer.
Handen på hjärtat, anser du verkligen att travet är helt och hållet fläckfritt och så perfekt att ingen förstärkning av djurskyddet behöver göras överhuvudtaget?

1. Det är din personligt åsikt att travsportens djurskyddstatus är "skamfilade". Jag tycker inte det, däremot är ridsportens djurskyddstatus under allt kritik. Att banveterinär inte använde sin vetorätt att stryka CC är en gåta men säger inget om travsporten generellt.

2. Som jag skrev tidigare, jag tycker att ryttarinnor(ja, det är nog rätt term ändå) här borde fokusera lite mer att förbättra djurskydd inom ridsporten istället för att ha åsikter om travsportens djurskydd. Det är ju uppenbart att det finns mer att göra inom ridsporten eftersom det finns tävlingar utan veterinärer och minimalt antal dopingtester.

3. Travsporten har p.g.a. hård mediabevakning extremt bra djurskydd. Det verkar ju vara en allmänna uppfattning bland "motionärer" som sysslar med ridsportens olika grenar att eftersom just deras gren syns inte i media så finns det inget att raportera och att alla hästar är friska. Hacka på travsporten berättar nog mer om alla dessa besserwisser än travsporten som sådant.

4. Handen på hjärtat är jag helt säkert att det finns mycket mer att göra inom varje gren inom ridsporten än vad det finns att göra inom travsporten. Jag är helt övertygat att ingen gren inom ridsporten skulle klara sig en enda dag den sortens mediabevakning är travsporten klarar sig varje dag.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Det sker dödsfall inom ridsporten också, men de är väldigt få i jämföresle och då främst inom distans och fälttävlan.


Nu är det tredje gången jag skriver det, kanske det räcker för att du ska notera det. Veterinärkontrollens primära syfte är att stoppa de som försöker fuska och starta med en ofräsch häst inte för att fånga upp de fåtal som inte upptäcker att deras hästar inte är okej. Jag tvivlar inte på att folk i allmänhet kan upptäcka om hästen inte bör starta utan att de struntar i det.

Som sagt det handlar inte om förmåga, utan vilja



Du travets dopingtester och regler handlar om att ge spelarna valuta för pengarna och inte att skydda hästarna. Trav är dessutom en kapplöpning där det lönar sig med doping, när det gäller teknikgrenar som de flesta ridsportgrena är är risken betydligt mindre.

Det är också större risk på högre nivå än på ammatör nivå. Jag skulle tro att även med den omfattade dopingkontrollen inom travet så är djurskyddsriskerna med doping större där än inom ridsporten.

Så har du några siffror att backa upp din påstående om antalet dödsfall? Som bekant, ridsportens dödsfall syns inte i media på samma sätt som travsportens. Och vad du tror om doping inom travsporten har ju ingen betydelse eftersom du har ingen aning. Det testar friskt och risken att åka fast är ganska så stor.

Att det skulle löna sig mer att dopa hästar inom travsporten är bara nonsens. Ekonomiska villkore är lite annorlunda men jag är helt övertygat att även inom ridsporten vill alla visa upp friska och fina hästar. Det är inte speciellt svårt eftersom det inte finns några dopingtester. Och oavsett vilka motiver det finns för dopingtester inom travsporten, det är ju hästarna som drar mest nytta av systemet.

Måste påpeka att jag var i Italien och jobbade med hästar på 80-talet. Där fanns inte heller några halta hästar vid tävlingarna av någon konstigt anledning. Även hästarna som var halta dagen innan och dagen efter var friska när det var tävlingsdag. Nu kan man förstås säga att nu pratas det om ridsporten i Sverige år 2013 och inte travsport i Italien på 80-talet. Men eftersom det finns stort sett inga dopingtester och ingen omfattande kontrollsystem inom ridsporten kan man ju med "gott" samvete anta att motionärernas hästar är friska av samma anledning. Om jag tror på det själv? Nej, men eftersom det finns ingen system som backar upp ryttarinnornas påstående kan man aldrig vara säker. Illvilja finns överallt, även här på Buke.
 
Senast ändrad:
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

1. Det är din personligt åsikt att travsportens djurskyddstatus är "skamfilade". Jag tycker inte det, däremot är ridsportens djurskyddstatus under allt kritik. Att banveterinär inte använde sin vetorätt att stryka CC är en gåta men säger inget om travsporten generellt.

Antingen förstår du inte ordet skamfilad eller också förstår du inte ordet rykte eller så förstod du inte alls vad jag skrev. Oavsett vad JAG tycker (jag har inte ens uttryckt min åsikt) så har trav och djurskydd figurerat i media på ett mindre positivt sätt under senaste året. Vare sig detta är förtjänt eller oförtjänt, sant eller falskt så FÖREKOMMER det. På vilket sätt åtgärdas detta genom att peka på vad alla andra gör fel?

2. Som jag skrev tidigare, jag tycker att ryttarinnor(ja, det är nog rätt term ändå) här borde fokusera lite mer att förbättra djurskydd inom ridsporten istället för att ha åsikter om travsportens djurskydd. Det är ju uppenbart att det finns mer att göra inom ridsporten eftersom det finns tävlingar utan veterinärer och minimalt antal dopingtester.
Det kan du ju tycka men är inte det en helt annan fråga än travets djurskydd? På vilket sätt kommer skärpta dopningsregler inom ridsporten minska negativ mediebevakning av travsportens djurskydd?

3. Travsporten har p.g.a. hård mediabevakning extremt bra djurskydd. Det verkar ju vara en allmänna uppfattning bland "motionärer" som sysslar med ridsportens olika grenar att eftersom just deras gren syns inte i media så finns det inget att raportera och att alla hästar är friska. Hacka på travsporten berättar nog mer om alla dessa besserwisser än travsporten som sådant.

På vilket sätt åtgärdas detta? Genom att kasta skit tillbaka eller genom att vara "the bigger man"?

4. Handen på hjärtat är jag helt säkert att det finns mycket mer att göra inom varje gren inom ridsporten än vad det finns att göra inom travsporten. Jag är helt övertygat att ingen gren inom ridsporten skulle klara sig en enda dag den sortens mediabevakning är travsporten klarar sig varje dag.

Kan du överhuvudtaget diskutera sakfrågan utan att dra in ridsporten? Vad ridsporten gör eller inte gör, klarar eller inte klarar har INTE ETT DYFT att göra med travsportens djurskydd. Eller menar du på allvar att bara för att det är OK (om det nu skulle vara det) att en hopphäst far illa så kan man misshandla och missköta sina travare? För det är faktiskt det du säger hela tiden. "De sköter sig inte då vill inte jag sköta mig".
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Och jag tycker du borde kliva ner från dina höga hästar och sluta peka på vad andra grenar borde göra eftersom vi nu diskuterar trav . Dina dryga "motionär" hänvisningar kan du gärna skippa också .
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Det är väl inte du som bestämmer vad jag skriver? Termen "motionär" är inte min utan någon annans. Det kan ju omöjligen göra mig dryg om jag använder termer som folk har gett åt sig själva.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Jag har ingen större hopp att detta skulle vara någon officiell kanal för varken ridsport eller travsport. Vad jag reagerar och/eller argumentarar mot i varje inlägg är enstaka individernas åsikter om saker och ting. Jag också struntar i fullkomligt vad eftermiddagstidningarna har för åsikter, trots att det verkar vara ryttarinnornas huvudsakliga informationkälla vad gäller travsporten, dess aktiva och dess djurskydd.

Så jag tycker att ni som sysslar med ridsporten borde hålla rent framför eget hus istället att ha åsikter om travsportens djurskydd. Det är väl ingen konstigt på det, bara sund förnuft. Alla har dock rätt för sin åsikt, dessa är mina och representerar inte travsport eller dess aktiva generellt.
 
Senast ändrad:
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Nej jag bestämmer inte över vad du skriver jag skriver vad jag tycker . Du har upprepat dig femton gånger redan .
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Jag har ingen större hopp att detta skulle vara någon officiell kanal för varken ridsport eller travsport. Vad jag reagerar och/eller argumentarar mot i varje inlägg är enstaka individernas åsikter om saker och ting. Jag också struntar i fullkomligt vad eftermiddagstidningarna har för åsikter, trots att det verkar vara ryttarinnornas huvudsakliga informationkälla vad gäller travsporten, dess aktiva och dess djurskydd.

Så jag tycker att ni som sysslar med ridsporten borde hålla rent framför eget hus istället att ha åsikter om travsportens djurskydd. Det är väl ingen konstigt på det, bara sund förnuft. Alla har dock rätt för sin åsikt, dessa är mina och representerar inte travsport eller dess aktiva generellt.

Du skiter alltså i huruvida travsporten egentligen har ett bra djurskydd eller inte så länge du kan föreställa dig att det är så? Hoppfullt för min sport....
/Digbil, i travbranschen sen 1989
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Du skiter alltså i huruvida travsporten egentligen har ett bra djurskydd eller inte så länge du kan föreställa dig att det är så? Hoppfullt för min sport....
/Digbil, i travbranschen sen 1989

Det är ju din tolkning. Inte mycket jag kan göra åt det.

För sakens skull kanske kan du ge lite insyn hur liknande fall som CC skulle kunna undvikas?
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Du travets dopingtester och regler handlar om att ge spelarna valuta för pengarna och inte att skydda hästarna. Trav är dessutom en kapplöpning där det lönar sig med doping, när det gäller teknikgrenar som de flesta ridsportgrena är är risken betydligt mindre.

QUOTE]

Här (fetstilta) har du faktiskt väldigt fel.
Dopingtester har i allra högsta grad med djurskyddet att göra.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

För sakens skull kanske kan du ge lite insyn hur liknande fall som CC skulle kunna undvikas?
Ge insyn i?För sakens skull? Vad menar du med det? Du kräver en väldigt massa svar från allt och alla utan ha stake att svara på en enda fråga själv. Patetiskt...

Fallet CC är för övrigt inte raketforskning direkt. Varken travsportens eget reglemente eller svensk djurskyddslag har följts i det aktuella fallet. Börja där.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

*Knapplån*

Förstår faktiskt inte detta tjafs, varenda gång DR kommer på tal gällande travsport.
En häst är en häst, oavsett den rids eller körs, och oavsett vilken gren eller arbete den utför. Den ska behnadlas likvärdigt oavsett vilken klass eller vem som äger/tränar. Vi har ett svenskt djurskydd som ska fungera, gör den inte det så måste det utredas, vilket nu görs.

Men jag är ganska säker på att flera håller eller har hållt på med både ridning och trav av oss. Oavsett är vår gemensamma nämnare hästen, oavsett ras och inriktning, som har samma behov av vård och omsorg, vid tex hälta och ska inte utsättas för belastning då. Vad bråkas det om egentligen? :banghead:
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Så du vet inte?

Vad vet jag inte?

Svaret står ju där svart på vitt. Följ de regler som finns. Både sina egna och övergripande. Det är inte så svårt och en bra start. Tycker du inte?

Att Commander Crowe startade innebar ett brott mot både svensk djurskyddslag och Svensk travsports reglemente.

Vad gör man för att förhindra att halta hästar startar?
Svar: Följ reglementet.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Okej du forsätter att använda ryttarinor och motionär, på ett föraktfullt sätt, det är synd att du jobbar på att sänka respekten för travet och öka avståndet till övriga hästvärden. Jag hoppas att det i vart fall finns några som månar om travhästarna du tycks mest skita i dem.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Inte primärt, att travet ligger långt fram beror helt och hållet på att man spelar på hästar, utan den aspekten hade sporten med säkerehet legat ungefär på samma nivå som övriga hästsporter. Det är pengarna som är drivande, inte djurskyddet även om djurskyddet givetvis vinner på det.

Ridsporten är i mångt och mycket teKnikgrenar, där lönar det sig inte att dopa för bättre resultat på somma vis som i kapplöpninsgrenar. Jämför exempelvis med skillnaden i dopingproblem i alpina grenar och längdskidåkning. Visst finns det men nyttan är begränsad.
 
Senast ändrad:
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Klart det går bättre på en hopp eller dressyr tävling i fall hästen går på smärtstillande när den är halt.

Fast enligt dej är det ju helt ok att tävla på butta bara det inte är pengar inblandat för hur var det nu att doping inte var för hästarna utan för spelarna.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 929
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
41 106
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 671
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 362
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp