Bukefalos 28 år!

Djurens Rätt om banveterinärerna

Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Öööhh 90 % vård? ? Det låter verkligen inte sunt
..
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Varför inte travhästar veterinärbesiktigas inför varje lopp är väl för mig för att det sällan behövs, de är så noggrant kontrollerade och behandlade och tränade att det inte behövs. Att träna travare består av 10 % träning och 90 % vård.....

Förmodligen är det snarare ekonomiska intressen, i början opponerade sig travfolket för att de inte hade tid. Det skulle förmodligen bli ett ramaskri. Annars är veterinärbesiktningen knappast till för att man tror att hästarna nte är omskötta utan snarare för att stoppa försök till chansningar av mindre nogräknade.

Består travträning av 90% vård så är det förmodligen dags att förbjuda sporten. Krävs det så mycket vård för att hålla hästarna i skick. Det låter hemskt.

Det är också konstigt att försäkringsbolagen inte har billiga heltäckande försäkringar för tävlingstravare som är så friska och krya av all vård. De har tydligen ännu nte upptäckt hur bra travarna har det.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Jaha så en oren , för att inte säga regelrätt rakt av halt Travhäst i lägre gångart där hältan sen inte syns direkt i det högre tempot och den därmed bedöms "ha värmt ur" är helt sunt tycker du ?

Jisses ang ditt Islands inlägg ....
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

14 gångarter samtidigt.. Vilken tävling var du på senast? På stenåldern :p? Alla jag vet ink mig själv är väldigt noga med att sadeln ska sitta korrekt för en sådan sak som korrekt utrustning kan vara skillnaden på att få en tiktigt fin ökad tölt och ingen tölt alls. Islandshästar är ju även kända för att vara tåliga. Lite snedvridet när det finns en hel del andra grenar som risken för skador och metoderna är riktigt hemska i vissa grenar och så tar du upp gångartsridning när du själv tävlat säger du. Det låter väldigt underligt och inte speciellt verklighetsförankrat. Jag säger inte att allt är hav och gröna skogar men när du skriver att det är den hämskaste sporten blir jag rätt fundersam.

Det kollas rätt ordentligt. Iaf i de högre klassena. Och varför tävla en häst som inte går rent? Poängerna blir ju därefter.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Och varför tävla en häst som inte går rent? Poängerna blir ju därefter.
:) Nä just det! Det där gäller ju alla hästsporter.
KL
Om vård bara innebär veterinär med sprutor i handen så förstår jag de hånfulla svaren.
För mig är vård något helt annat.
gulan
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Mina äldre hästar (3år o uppåt) körs en gång i veckan ca 1 timme. Men vi lägger ner 1,5-2h/dag på att ge massage, borsta m.m. Så det blir ca 10% träning o 90% omvårdnad i aktiv tid. Unghästarna tränas mer. De flesta travare körs 2ggr/veckan. Me vård menar hon all tid man lägger ner på dom förutom träning!
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Och det gör inte andra som tävlar på hög nivå? Eller folk över huvudtaget? Det är som om vissa som har travhästar på något vis tror att de är unika i omvårdnaden.

Jag kallar knappast massage i förebyggande syfte för vård utan omvårdnad/skötsel precis som rykt (som också är en form av massage). Jag är övertygad om att flertalet tävlingshästar på högre nivå blir sköta på motsvarande vis som travhästar.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Exakt . Fast jag skulle nog lägga till att oavsett gren så rykt , puts och duttande lär inte öht behöva räknas med det är inte det som räknas ang sund och frisk hos hästarna öht .... Sund och frisk är att se till hästens egna behov . God hov vård , bra foder , möjlighet att röra sig fritt så mkt som möjligt dagligen . Social samvaro med andra hästar . Samt givetvis om hästen ska prestera , förebyggande grund vård tex genomgång av hästen i förebyggande av equi , som del av det hela på en redan frisk häst .

Tror procenten som nändes var klantigt formulerad ? Avser troligen procenten träning och underhåll hemma jmf med procenten tävlande ?

Djurhourens "meriter" har jag bortsett ifrån sen från början .... Många påståenden om Erf och kompetens där som inte ens är verklighetsförankrade öht genom åren .
 
Senast ändrad:
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

kl

Fast idag var ju CC fruktansvärt bra :)
...så det var nog bara ett tramp ändå
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Jag hoppas verkligen alla som har hästar på hög nivå lägger ner tid på sina hästar! Mina går ute dygnet runt året runt endast inne o äter kraftfoder 3ggr/dagen. 2 st lösdrifter me 5 i varje.

Jag skulle vilja ha mer veterinär på plats när det e tävling så man t ex kunde kolla dom i halsen efter loppet! O en liten vetkontroll hade varit okej. Kollar blodvärdena på mina innan start o de böjs efter sista snabbjobbet innan start. Sen kan dom ju alltid trampa sig i hagen som CC gjorde. Tycker inte att han såg så dålig ut i loppet på valla men som han såg ut innan så skulle han aldrig ha startat!
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Och det gör inte andra som tävlar på hög nivå? Eller folk över huvudtaget? Det är som om vissa som har travhästar på något vis tror att de är unika i omvårdnaden.

Jag kallar knappast massage i förebyggande syfte för vård utan omvårdnad/skötsel precis som rykt (som också är en form av massage). Jag är övertygad om att flertalet tävlingshästar på högre nivå blir sköta på motsvarande vis som travhästar.

Nu är det visserligen många år sedan jag jobbade med travare, men jag vill nog påstå att man har oerhört mycket bättre koll på travarna än vad gemene man har på sina hästar. Det finns mycket att lära från travet. Men travet skulle också kunna dra nytta av erfarenheter inom ridsporten, ett gemensamt kunskapsutbyte.
Elithästar inom ridsport sköts nog i de allra allra flesta fall lika minutiöst som travarna, det håller jag med om.

Sedan finns naturligtvis alltid rötägg, men rötäggen är inte i majoritet.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Ja det var ett tramp men han hade ont och borde inte ha startat oavsett.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Hästar som man efter loppet misstänker har fel på gomseglet eller halsinfektion! Tycker det e bra att kunna göra det!
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Men det är ju inga undersökningar som man behöver ställa sig och göra efter "lopp 12 en tisdagskväll på Sundbyholm" ;)
En häst som underpresterar kan ju tränaren åläggas att uppvisa friskintyg på innan den får anmälas igen. Själva undersökningen är det ingen "panik" med.:)
Dessutom är alla hästar mer eller mindre röda i halsen direkt efter en hård ansträngning.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

:) Nä just det! Det där gäller ju alla hästsporter.
KL
Om vård bara innebär veterinär med sprutor i handen så förstår jag de hånfulla svaren.
För mig är vård något helt annat.
gulan
Jag vet precis vad Djurjouren menar med "vård" ;). Dessutom så sprutas det mer i ridhästarna än i travarna
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 171
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 165
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 572
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 296
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp