Bukefalos 28 år!

Djurens Rätt om banveterinärerna

Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Ja visst tycker jag det, lika väl som du anser att det är en fördel att tävla med halta hästar på travet.

Förlåt, men Det var det mest korkade inlägg jag sett på buke. Brukar du knäa dina väner i skrevet eller slår du dem med hammaren i huvudet istället?
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Men det är ju det du skriver att doping tester inte behövs i samma utsträckning på rid sidan för den är till för spelarna och inte hästarna vilket inte jag håller med om.

Själv brinner jag för hoppning men tycker inte att travet skall ta efter veterinärbesiktningen på rid sidan den är inte tillräckligt enligt mej med undantag för FT och distans.

Jag har även ena benet i travet så är inte tappad bakom en vagn där häller.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Du tolkar mina inlägg som fan läser bilblen om du på allvar tror att jag tycker det är okej att tävla med smärtstillande. Det är ingen vits att diskutera då, du lär fortsätta i samma stil och fortsätta att mistolka allt jag säger.

Om du tolkar "det är mindre doping problem" som man tycker det är okej med att tävla med smärtstillande så lär du tolka det som att jag ger min häst stryk om jag duttar med spöet eller låser in en vecka om jag tar in den på kvällen. Det är liksom inte givande diskussioner om man får börja med att dementera något man aldrig sagt.
 
Senast ändrad:
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Du travets dopingtester och regler handlar om att ge spelarna valuta för pengarna och inte att skydda hästarna. Trav är dessutom en kapplöpning där det lönar sig med doping, när det gäller teknikgrenar som de flesta ridsportgrena är är risken betydligt mindre.

Hur skall jag tolka detta då?
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Inte primärt, att travet ligger långt fram beror helt och hållet på att man spelar på hästar, utan den aspekten hade sporten med säkerehet legat ungefär på samma nivå som övriga hästsporter. Det är pengarna som är drivande, inte djurskyddet även om djurskyddet givetvis vinner på det.

Ridsporten är i mångt och mycket teKnikgrenar, där lönar det sig inte att dopa för bättre resultat på somma vis som i kapplöpninsgrenar. Jämför exempelvis med skillnaden i dopingproblem i alpina grenar och längdskidåkning. Visst finns det men nyttan är begränsad.

Så fort man tävlar om pengar kan det finnas större anledning att försöka fuska så av den anledningen måste travet ligga i framkant vad gäller att förhindra doping, dels för att det är fusk men framför allt för att skydda hästarna.

Vad gäller spelsäkerheten kan man lika gärna vända på det och säga att djurskyddslagens dopingregler och travets alla tester har positiva effekter även för spelsäkerheten.
Allt hänger liksom ihop:)

Utan ett fungerande djurskydd är sporten dödsdömd och spelet med den, det är därför det är så viktigt att vi hela tiden jobbar för att bli ännu bättre:)
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Utan pengarna från spelarna hade Travsporten inte legat i framkant, och spelarnas prioritet är är inte djurskyddet, det är bara en possitiv bieffekt. Det finns mycket som räknas som doping som knappast kan kallas djurplågeri syftet är ju att få hästarna att prestera bättre inte att skada dem. I övrigt kan jag bara hålla med.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Låter fint på papper men vi ser ju dagligen bevis på att det trots allt är pengarna som styr och tror man ngt annat är det tyvärr rätt naivt .
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Det är väl mest bara passlöp inom islandshästsporten och fälttävlans terräng prov som genomförs i tempo som är jämförbart med travarnas tävlingstempo när det gäller ridsport. Menar du att det alltid är okej att inte ha veterinär på plats om tempot är mer måttligt? Det är trots allt högt tempo och att travhästarna har sulkey efter sig som gör travet riskabelt. Nu har hopphästarna andra risker som kan motivera, men inte de som håller sig på marken i måttligt tempo och utan hinder.

Ja varför skulle det finnas veterinär på plats då menar du? Ska jag ringa veterinären och ta med denne ut och titta på hästen varje gång jag kör en träning?
Ska alla discipliner at veterinärtvång vid all träning? Eller ska alla hästägare göra en egen veterinärbesiktning innan man tänker göra något med hästen?
De flesta har ju ändå så mycket sunt förnuft att de inte tränar en häst som inte är OK eftersom de begriper att det straffar sig i längden.

Det som hände på Solvalla var ju dessutom att veterinären tittade på en halt häst och gav den klartecken att starta så jag tror inte att vägen framåt är att ösa ner ännu mer pengar i veterinärernas fickor utan att man förbättrar rutinerna runt övriga kontroller för hästarnas hälsa.

Jag hoppas verkligen att de kontrollanter som utbildats i Travsportens hästhälsoprojekt kommer att bli något bra. Men det är i sin linda så det vet man ju inte.

Att utbilda måldomarnämnderna i lite rörelseanalys skulle inte skada heller då de också har mandat att avvisa häst från banan.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Dopingkontroll görs primärt för att stoppa fusk inte av djurskyddsskäl, det är säkerligen därför travsporten satsar hårt liksom elitidrotten. Här är det mycket pengar som står på spel. Den dag det införs vadslagning eller stora priser inom islandshäst sporten kommer det säkerligen göras fler dopingtester, nu görs det bara på elitnivå.

Som det är nu är det ovanligt med dopingtest på alla typer av motions/hobby tävlingar, hästsporten inte undantagen.

Det vanligaste att dopa hästen med är ju knappast anabola utan smärtstillande, så därför håller jag inte med dig om att det enbart görs för spelarnas skull. Nyttan med att träna en häst som går på smärtstillande för att sedan ta bort det till tävling är ju lika med noll som du kanske förstår?

Jag har ingen aning om hur det är inom ridsporten men inom travet förekommer både ID-kontroll och dopingtester på träningar också vilket jag skrivit tidigare. Så för oss är det inte så ovanligt. Dopingkontrollanter åker även ut till träningsstall och tar dopingprov.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Ja varför skulle det finnas veterinär på plats då menar du? Ska jag ringa veterinären och ta med denne ut och titta på hästen varje gång jag kör en träning?
Ska alla discipliner at veterinärtvång vid all träning? Eller ska alla hästägare göra en egen veterinärbesiktning innan man tänker göra något med hästen?
De flesta har ju ändå så mycket sunt förnuft att de inte tränar en häst som inte är OK eftersom de begriper att det straffar sig i längden.

Det som hände på Solvalla var ju dessutom att veterinären tittade på en halt häst och gav den klartecken att starta så jag tror inte att vägen framåt är att ösa ner ännu mer pengar i veterinärernas fickor utan att man förbättrar rutinerna runt övriga kontroller för hästarnas hälsa.

Jag hoppas verkligen att de kontrollanter som utbildats i Travsportens hästhälsoprojekt kommer att bli något bra. Men det är i sin linda så det vet man ju inte.

Att utbilda måldomarnämnderna i lite rörelseanalys skulle inte skada heller då de också har mandat att avvisa häst från banan.

Du det är bäst du ställer frågorna till jordbruksverket, det är inte jag som hittat på reglerna men om motiveringen är att det inte behövdes veterinär vid provlopp för att det inte går så snabbt så borde den duga väl vid alla andra tävlingsformer där det inte går så snabbt. Minns inte vem som skev det men som ifrågasatte att det inte var veterinär närvarande vid alla ridsporttävlingar och svaret är det att det är olika risknivåer och då har jordbruksverket satt olika krav.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Det vanligaste att dopa hästen med är ju knappast anabola utan smärtstillande, så därför håller jag inte med dig om att det enbart görs för spelarnas skull. Nyttan med att träna en häst som går på smärtstillande för att sedan ta bort det till tävling är ju lika med noll som du kanske förstår?

Jag har ingen aning om hur det är inom ridsporten men inom travet förekommer både ID-kontroll och dopingtester på träningar också vilket jag skrivit tidigare. Så för oss är det inte så ovanligt. Dopingkontrollanter åker även ut till träningsstall och tar dopingprov.

Vad som är vanligast i doping väg nu när det sker kontroller och vad det varit om kontrollerna inte skett är två helt skilda saker. ja man kan mycket väl träna hästar på smärtstillande och ta bort dem i tid för att de inte ska synas på dopingprover vid tävling, det är ett sätt att få människor att klara träningen bättre så varför inte hästar?

Vad som är vanligast har jag ingen aning om, du tycks veta så visa mig gärna till källan, det vore intressant.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Utan pengarna från spelarna hade Travsporten inte legat i framkant, och spelarnas prioritet är är inte djurskyddet, det är bara en possitiv bieffekt.

Absolut, självklart är det pengarna från spelet som sporten lever på men jag tror att även spelarna över lag anser hästarnas välfärd vara mycket viktigt.
Det är oerhört dålig reklam för spelet och Travets varumärket varje gång det uppkommer brister i djurskyddet.

Jag må vara naiv men tror faktiskt att folk är så pass upplysta idag att många skulle sluta och färre nya börja spela på hästar om man upplever djurskyddet som undermåligt, man vill helt enkelt inte sponsra en sport där djur far illa i dagens samhälle.
Då kan man precis lika gärna spela stryktips eller lotto istället.

Vad jag vill ha sagt är att i dopingfrågan har hästarnas välmående en avgörande betydelse:)
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Absolut, självklart är det pengarna från spelet som sporten lever på men jag tror att även spelarna över lag anser hästarnas välfärd vara mycket viktigt.
Det är oerhört dålig reklam för spelet och Travets varumärket varje gång det uppkommer brister i djurskyddet.

Jag må vara naiv men tror faktiskt att folk är så pass upplysta idag att många skulle sluta och färre nya börja spela på hästar om man upplever djurskyddet som undermåligt, man vill helt enkelt inte sponsra en sport där djur far illa i dagens samhälle.
Då kan man precis lika gärna spela stryktips eller lotto istället.

Vad jag vill ha sagt är att i dopingfrågan har hästarnas välmående en avgörande betydelse:)

Ja de flesta vill hästarna väl, men det får inte kosta...och mycket doping handlar inte om att man gör hästarna illa utan att få dem att prestera bättre.

Nu är doping off topic här, trådens ämne här är hästar som startar trots de är halta, DRs artikel i frågan och vad det är som gått snett. Folk och fä som fastnar i dopingkontroller ger en annan typ av uppmärksamhet än haltande hästar, det är inte så värst ofta de har direkt ont av dopingen, i så fall tvärt om.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Nja, det har varit en hel del dopingskandaler även i ridsport, både Tyskland och Norge blev ju av med medaljer för inte så länge sedan. Caspartin användes för att få hästarna känsligare och inte vilja riva. Doping kan även vara att ge ett fodertillskott eller starkt liniment för nära start. Eller som i Sofia Kroon fallet, veterinärbehandla för nära tävling. Det finns nog ingen gren som är förskonad från doping. Och visst har doping i allra högsta grad med djurskydd att göra.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Jag har aldrig påstått att man inte dopar hästar alls, bara att problemen är mindre, i synnerhet på låg nivå. På större tävlingar så förekommer ofta dopingkontroller och där handlar det också mer om fysisk prestation. Jag tvivlar på att du hittar nämnda substans på lättklasstävlingar. Ger man hästen kosttillskott eller behandlar med liniment så handlar det sällan/aldrig om djurskyddsärenden ändå även om de skulle räknas som doping.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Men snälla Gulan... Att avfärda allt som står i artikeln med att "det inte finns några bevis/källor" är väl lite väl billigt?!
Men snälla Working -Jag avfärdar inte att artikeln tar upp banveterinärernas arbete, jag tyckte den var vinklad och uruselt skriven helt enkelt. Och dessutom av några som så tydligt visar har NOLL KOLL!
Dessutom är det fler och fler banor som tillåter uppcheck under defilieringen, det var inte tillåtet förut - så där har de rätt.
Och vad är det med det då? (låt mig förtydliga -mig kvittar det).
Och kom igen, alla vi här inne vet att hästar startar ofräscha ibland
Men kom igen...läs vad jag skriver istället och svara på det. Citera mig i mitt inlägg där jag hävdar att det aldrig startar någon häst som inte borde det!!
Jag förstår inte hur du kan såga artikeln rakt av utan att ens reflektera över vad den försöker belysa.
Jag reflekterar över det jag läser om min sport! Jag sågar artikeln rakt av därför att den är vinklad och inte på något sätt trovärdig. DR vill att trav och galopp ska förbjudas (eller spel på hästar) med det i bakhuvudet när man läser något av dem är det svårt att se något trovärdigt bakom orden....tyvärr.
Att banveterinärerna har en svår/nästintill omöjlig uppgift är väl inte allt för svår att förstå med tanke på antal hästar/tillfälle de ska hinna bedöma.
Jag tycker inte den är omöjlig. Sex Sigma betyder ständiga förbättringar och det ska svensk travsport syssla med. Jag skulle inte tycka det är fel att ha fler veterinärer på plats och ett ännu större kontrollorgan kring tävlingarna -JAG är ändå övertygad om att man inte skulle hitta många fler hästar att ge startförbud (före eller efter lopp) än vad man gör idag. Ja - på allvar tror jag att flesta hästar tävlar friska och haltfria. Är vi överrens om att 100% friska hästar som tävlar(oavsett hästsport) aldrig kan uppnås? Även om varje häst hade personlig veterinär vid sin sida?
Varför gör man inte som i andra hästsporter och besiktigar hästarna en och en i lugn och ro före tävlingen, kollar efter hältor, sårskador, infektioner, problem i munhålan och att hästen verkar frisk i största allmänhet och sedan har den nuvarnade som komplement? Det tar några minuter per häst.
Därför att det där med att sila mygg och svälja elefanter inte hjälper hästarna ett dugg!!
En travhäst som kommer till tävlingar och är halt "rätt ut" (dvs. haltar/markerar vid trav för hand utan böjprov) är mycket, mycket ovanligt.
Jag tror inte man skulle hitta en enda häst som är så nedgången i en infektion att det skulle synas vid en vanlig snabb okulärbesiktning i munhålan. Det som däremot oroar många travtränare och hästägare är det där som inte syns eller märks. Något förhöjd temp. (de flesta inom travet och galoppen är noga med att tempa varje dag) 37,4 är normal temp, tävlingsdagen 37,8 ätit bra och druckit bra, kändes fin sista starten (för 3 veckor sedan) och även i snabbjobben däremellan (de sista kördes några dagar innan tävlingsdagen) Känns dunderfin i värmningen, och när den är mitt i loppet går den genom fältet. Efter loppet blåser hästen ovanligt länge och dagen efter tas ett blodprov som visar förhöjda vita. Inbilla inte mig att en veterinär kunnat se detta innan ett lopp genom att titta på slemhinnorna!
Verkar frisk i största allmänhet låter luddigt och väldigt mycket som individuellt tyckande.
gulan
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Angående islandshästtävlingar så är det en otroligt dum sport att jämföra med.... Jag har ju varit aktiv i både trav och islandssporten....

Islandshästeriet är den värsta djurplågerisporten jag vet. Veterinärbesiktningen är löjlig, man KAN inte hältkolla en häst som går i 14 gångarter samtidigt, ändå släpps de igenom. En travhäst som rört sig på de viset hade ALDRIG släppts igenom...

Sen sitter det tunga feta människor med sadeln alldeles för långt bak där hästen är som känsligast att sitta på. Anledningen är att bogbladen ska gå fria.....

Ja, bogbladen går förvisso fria men ryggen tar stryk som faaaaan av det. Och att man tillåts TÄVLA på detta vis är skrämmande...

Så snälla, jämför inte islandsveterinärbesiktningar med travbesiktningar.

Varför inte travhästar veterinärbesiktigas inför varje lopp är väl för mig för att det sällan behövs, de är så noggrant kontrollerade och behandlade och tränade att det inte behövs. Att träna travare består av 10 % träning och 90 % vård.....
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 148
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 153
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 572
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 296
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp