Bukefalos 28 år!

djurens rätt

Sv: djurens rätt

Jag tror jag missuppfattade ditt inlägg. Min uppfattning är iaf att det är allmänt accepterat. Kanske inte helt öppet-men att inte så många egentligen bryr sig att det sket i skymundan.
 
Sv: djurens rätt

Jag svarar på ett inlägg i taget o på det som går snabbast att svara på först så lugna ner dig.
Detta är utredningens slutsats:
Om avsikten är att skydda djur från att användas av människor
i sexuella sammanhang är bestämmelserna i nuvarande lagstiftning otillräckliga
dvs inte ett klart ja till förbud. Jag tex anser inte att det skall vara avsikten utan att avsikten skall vara att skydda djur från lidande.
Eftersom jag inte tror på en psykisk skada där inte fysiskt lidande /obehag föreligger så är det upp till ngn annan att visa att djur skulle drabbas speciellt av att utnyttjas just sexuellt.
PL
 
Sv: djurens rätt

Din inställning tycks vara att ett totalförbud mot allt som liknar sex med djur är enda vägen, åtminstone har du vägrat diskutera gränsdragningar.
Själv skulle jag ev kunna tänka mig en "avmoraliserad" lag som förbjuder all vaginal el anal penetration på djur men med nödvändiga undantag (undersökningar od utförda av behöriga samt förlossningshjälp od).
PL
 
Sv: djurens rätt

Din inställning tycks vara att ett totalförbud mot allt som liknar sex med djur är enda vägen, åtminstone har du vägrat diskutera gränsdragningar.
Själv skulle jag ev kunna tänka mig en "avmoraliserad" lag som förbjuder all vaginal el anal penetration på djur men med nödvändiga undantag (undersökningar od utförda av behöriga samt förlossningshjälp od).
PL


Då har du läst illa, för jag är precis som du öppen för det här förslaget. Det har framkommit tidigare i diskussionen. Jag har även varit öppen för andra förslag (dock inte fått några). Jag diskuterade bla detta i början av diskussionen med Kimmis87, men hon ansåg att det skulle medföra en risk för bla veterinären omd om behövde ultraljuda märren-vilket jag inte alls höll med om.

Däremot hade jag inte tyckt illa om ett totalförbud, det stämmer!
Jag hade dock varit mycket nöjd med ovanstående.
 
Senast ändrad:
Sv: djurens rätt

Jag har x antal gånger frågat dig var en ev gräns skall gå utan att få ngt svar. Av 500+ inlägg kan jag mkt väl missat vad du svarat ngn annan, ge gärna inläggsnummer.
PL
 
Sv: djurens rätt

Jag har x antal gånger frågat dig var en ev gräns skall gå utan att få ngt svar. Av 500+ inlägg kan jag mkt väl missat vad du svarat ngn annan, ge gärna inläggsnummer.
PL

Jag har bara kollat spordiskt (det är ju som sagt en del att kolla igenom) men jag hittade ett av mina första inlägg 35# , sen stog det lite om vad jag tyckte om gränsdragningarna/vad man kunde begrunda det på om en lag med ett total förbud skulle få tillträda 79 162 189
 
Sv: djurens rätt

Eftersom den är central för diskussionen kanske du skulle läsa igenom den en gång till istället för att referera till metro.
PL
 
Sv: djurens rätt

Det är väl för fasiken skillnad på om en veterinär undersöker ett djur vid t ex ett ultraljud och när en gubbe står och pangar på den bakifrån? Det är ju nödvändigt och för djurets bästa som en veterinär undersöker det, men DET ÄR INTE NÖDVÄNDIGT ATT EN GUBBE STÅR OCH JUCKAR I DJURET!

Det är stor skillnad på det och "det", glöm inte det.
 
Sv: djurens rätt

Jag tror jag vet skillnaden.
Vad som är nödvändigt är en sak, vad som orsakar lidande är en annan.
Är det i dagens samhälle nödvändigt att utnyttja hästar till ridning od?
Du är det typiska exemplet på ngn som vill ha en lagstiftning för att DU tycker det är äckligt.
PL
 
Sv: djurens rätt

Eftersom den är central för diskussionen kanske du skulle läsa igenom den en gång till istället för att referera till metro.
PL

Jag kan dock lova dig att trots att jag läser den om och om igen kommer jag inte kunna lära mig den utantill. Hade du skrivit "citerat från ..." hade jag inte funderat över saken.
 
Sv: djurens rätt

Inte jag heller men när det behövs letar jag reda på o kollar igen.
Som i det här fallet när du kom med halvsanningen att DSM rekomenderade ett förbud så tog jag fram utredningen, kollade o citerade samt skrev att det kom utredningen!
PL
 
Sv: djurens rätt

Har inte läst alla inlägg men...
Vad jag förstår talas det mycket om just häst här men om vi drar ner nivå till sex med hund? Det är lika lagligt som med häst, ko, åsna etc.
Sex med djur är tydligen tillåtet så länge man inte skadar djuret. Men då får vi allt dras med luddiga gränsdragningar. En stor hund kanske går bra men en liten kan få skador. Då är det inte ok.

Lider en hund av att en människa vill göra sina behov? Katt? Tremånaders bebis? (bebis var bara för att understryka storleken på det man ska ha sex med)

Tydligen är det "ok" i lagen för vem som helst kan gå in till mitt stall och dra snorren fram och tillbaka i röven på min häst, dra upp gylfen och och kanske bara få en smäll på fingrarna för att de varit i stallet olovandes. Eller i sommarhagen.... Ett gäng killar som är överförfriskade efter en fest någonstans och utmanar varandra att göra dumma saker. Det är alltså helt ok?
Visst borde man väl för allt i värden få lagstifta om ett förbud. Man blir ju mörkrädd för farao!
 
Sv: djurens rätt

Detta är en hästtråd!
Eftersom det på hund knappast kan genomföras utan obehag/lidande är det inte lagligt. För att någon skall fällas krävs dock att polis o åklagare tar saken på allvar samt att vet intygar lidande.
När det gäller häst är det inte olagligt ur den synpunkten men det är inte tillåtet att gå in i ditt stall eller hage o göra ngt med dina hästar jmf tjuvridning.
PL
 
Sv: djurens rätt

Detta är en hästtråd!
Eftersom det på hund knappast kan genomföras utan obehag/lidande är det inte lagligt. För att någon skall fällas krävs dock att polis o åklagare tar saken på allvar samt att vet intygar lidande.
När det gäller häst är det inte olagligt ur den synpunkten men det är inte tillåtet att gå in i ditt stall eller hage o göra ngt med dina hästar jmf tjuvridning.
PL

Nä fast vem har sagt att det här är en hästtråd? Det är en tidelags tråd PUNKT.

Jag tycker ditt exempel på att det blir en äckel/moral lag är dåligt. Vi har fullt av sånna lagar redan i Sverige som är urlöjliga om man jämför med sex med djur.

Jag anser fortfarande att om vissa djur inte lider så måste man skydda dom djuren som faktiskt lider.
Nu fungerar ju inte lagen alls eftersom det i stort sett måste vara synliga skador för att få någon fälld.

Dessutom är det olagligt så kanske det kan få någon att avstå.

Jag kan erkänna att det äcklar mig att människan än en gång ska visa sin maktställning genom att sexuellt uttnyttja en individ.
Jag känner min hund väl och det är inte mkt hon inte skulle göra för mig och husse. Att vissa människor drar det vidare till att hon inte skulle lida om hon blev uttnyttjad sexuellt, det är sjukt.

MEN jag månar om djuren och kan bortse från det, jag vill ha till en ny lag alt lagskärpning pga att jag tycker att det inte finns tillräckliga studier till att djuren inte lider psykiskt/fysiskt oavsett storlek. Tills den undersökning kommit står jag fast vid det.

Att människan måste hitta på argument till att det är okey att behandla djur som mindre stående varelser än oss är helt otroligt.
 
Sv: djurens rätt

När det gäller häst är det inte olagligt ur den synpunkten men det är inte tillåtet att gå in i ditt stall eller hage o göra ngt med dina hästar jmf tjuvridning.
PL

Jo men det var det väl? Det är inte olagligt för min granne att ha sex med mitt djur. Eftersom det är inte olagligt att ha sex med djur alls.

Står tidigare i tråden angående någon som råkade ut för en man som hade sex med ägarens föl. Han fick inget för att ha haft sex med någon annans djur- bara för olaga intrång i stallet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp