Djurskyddets anmälan Bökeberg

E

Ettie

Vad tycker ni om detta?


http://www.tidningenridsport.se/NyaDebatterVisa.aspx?m=45208&m1=45243&threadId=645804#fank645804


BRA!! Anser jag. Tänk om nån hade utsatt sin häst för liknande inom hopp eller dressyr, oj oj oj. Rida rakt in i väggen, snurra hästen långa stunder osv osv. Kan ni försvara detta på något som helst sett när det gäller vad man gör mot hästarna?

Helt förkastligt och det förtjänar en debatt lika väl som rollkursdebatten eller barreringsdebatten inom hoppning, tycker jag för min del.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Det är jättebra med en debatt och det finns mycket riktigt ful ridning på framridningsbanorna runt om i Sverige och resten av världen, helt klart.
Bra att det kommer fram i ljuset och till diskussion!

Men... ärligt talat. Som vanligt får man ju se till den stora bilden, och inte bara ögonblicksbilder/filmer på ett fåtal ryttare. Tyvärr får både reining och westernridning i stort nu ta skiten. I tråden på nyheter är nu reining likställd med westernridning och vissa ryttares val av tränings/framridningsmetoder likställt med reining osv. Jag orkar inte ens ge mig in i den diskussionen och vad jag ser av frånvaron av sakliga kunniga inlägg så tänker de flesta som vet skillnad på en gren, en ryttare och en ridstil detsamma.

Nej, det är inte okej att krocka hästar i väggar, rycka dom systematiskt i munnen med stångbett eller nåt bett alls eller spinna dom tills dom ramlar omkull om det var det du undrade över. Varför skulle någon försvara det?

Vad gäller att utsätta en häst för något liknande inom hoppning eller dressyr, skämtar du??? Du nämner ju själv rollkur och barrering. Ryck och slit i munnar, slita runt hästar i vändningar osv är knappast något unikt för reining eller westernridning :grin: Faktum är att inget som syns på det som det länkas till i Ridsports artikel är i närheten av vad man ser på diverse ponnyhoppningar och dressyrtävlingar men med det sagt finns det exempel som inte kommer fram här som är värre.

Synd att reiningen och westernridningen får bära hundhuvudet dock.
Fin reining sker på lång tygel utan kontakt med munnen, det går att rida fram en häst utan att rida den in väggen osv. Det finns lika mycket grym ridning inom pleasuren och andra grenar.
En vältränad westernhäst behöver inte sprutas fler gånger än en vältränad vilken som helst häst.
En reining/pleasure/whatever häst som tränas korrekt håller och blir gammal lika bra som en feltränad inte kommer att göra det, precis som inom alla andra grenar.

Jag hoppas kunniga människor tar upp debatten och belyser det som är viktigt nu!
 
Senast ändrad:
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

What goes around comes around, it all comes back too bite you in the ass!
När man blanda in ett myndighet bli det alla som få shiten, inte bara ett individ eller ett organization.
I många år har jag väntet mig att nåt som det har skulla hande.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Med tanke på TS (ny på westernforumet dessutom?) provocerande inlägg som är bäddat för diverse pajkastning, så tänker jag uttala mig kort och inte ödsla allt för mycket energi: Jag håller med Wrangler till fullo!
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Ja jag ångrar redan att jag skrev nåt. Skulle fortsatt sitta på händerna.

:cool:
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Ditt svar är formulerat nästan exakt som jag själv skulle ha skrivit det!

Det är bara att gå in på youtube och söka efter liknande filmer på felaktig hästhantering inom hoppning/dressyr/fälttävlan/galopp/trav så kommer det dyka upp onämnbart antal filmer på grym hantering även inom dem sporterna.

Det är bra att det blir debatt, men debatten borde utökas och gälla alla hästsporter isåfall, inte bara reining och övrig westernridning.

Jag tycker det är lika illa att spöa en häst till att hoppa hinder som det är att spinna en häst tills den är utmattad, och det är lika illa att med skarpa bett få en häst att gå "fint" i dressyren som det är att köra en stop rätt in i väggen. Två fel gör däremot inte ett rätt och återigen: Samtliga grenar borde kollas och kontrolleras mer noggrant av djurskyddsinspektionen.

Minns hästen som stöp i fälttävlan för inte alls länge sedan, som helt kallt fick ligga kvar som ett av hindren!
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Helt förkastligt och det förtjänar en debatt lika väl som rollkursdebatten eller barreringsdebatten inom hoppning, tycker jag för min del.

Helt rätt och för min del har det inte varit frågan om utan när denna vidriga ridning också blir uppmärksammad, har ridit en hel del ihop med westernnissar och sett precis samma som detta på träning.
Gris och skitridning och det är inom denna gren inte ovanligt.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Jag tycker det är lika illa att spöa en häst till att hoppa hinder som det är att spinna en häst tills den är utmattad, och det är lika illa att med skarpa bett få en häst att gå "fint" i dressyren som det är att köra en stop rätt in i väggen.

Om du menar tävlingsdressyr så är förhoppningsvis domaren så kunnig och ser att hästen enbart är neddragen av kandaret, är den det så tappar den bak och genomsläppligheten i kroppen.
Och vad gäller det stenhårda taget i stången för att stoppa så är det tillräckligt illa med titta på hästens leder och kropp-:eek:, ja, ja, vad tänker de med?
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

jag har roat mig en stund med att våga se probematien ur olika synvinkar på FB diskussionerna(och ja,jag gick in o försvarade western p eponas sida). jag ser stor alikheter med det som nu händer med det somhnd einomhunddressyren för mer än 20 år sedan.
vi -måste-vara öppna för debatt och det gäller ALLA discipliner. jag har sett en de ful ridning inom "western"(för det är inte så bra westernridning ser ut) men jag tror på att ifrgasätta,diskutera,iaktta. Jag har även anmät til banansvarige när jagtyckt att det sett ite vä häftigt ut o med mycket barn i närheten.ala kan vi göra något för att försvara de som inte har någon röst att skrika med.

Det som är -verkligen- skakande är egentligen det som sker i det vardagliga livet hos många ryttare(ni observerar att jag inte säger ngn disciplin nu,va? ) och som jag tror delvis är ett kulturellt eer socialt fenomen,man ärver beteenden utan att ifrgasätta dem. jag ser väldigt många fall av konfliktbeteenden so inte ens uppmrksammas av vare sig tränar eeller ryttare,de vet inte vad de skall t8tta efter,jag ser korrigeringar av saker som hästen helt klart inte begripit hur det ska utföras,jag ser inlärd hjälplöshet,jag ser dressyr som mer handlar om att fysiskt korrigera fel än att i god inlärningspedagogisk sed förklara korrekt beteende och läga upp inlärningen så att fel minimeras.jag ser onödigt hårda händer o skänklar,ryttare som är i sådan obalans att de hindrar hästen från att utföra det de ber omkorrekt,och sedan blir straffad för det. jag ser hästar som till slut,av smärta fysiskt eller själsligen,exploderar och åker p ännu mer stryk och "knäckningar".
Missförstå mig rätt-jag är en perosn som inte -kan-använda hårda tygeltag tex en ändå nått relativt långt.Jag är ockås en person som inte använder mig av kravlöst gulligullande,men tex använder en pellets som förstärkning.

jag välkomnar att det här tas upp och diskuteras,för till syvende och sist så handlar det om varelser som har begränsade möjigheter att försvara sig. men dte är -fel-att bara ankaga reiningryttarna,eler bara westernryttarna.
estern är på ett vis ,i min aögon,överbevisa mig gärna,skonsammare påd et sättet att de har inte munnen ihopsnörpt o kan därmed undrandra sig en viss bettinverkan.De rids,färdiga för dte eller inte,p längre tygel viket gör att de har en större möjlighet att balansera upp sig och sin ibland väldigt obalanserade ryttare.De -skal- ridas med eftergift och jag har faktiskt inte sett end enda ryttare,oavset skickighet som missat den detaljen(gudskelov) sen kanske jag inte tycker bruket av theidemanntygel hela tiden är s där väldigt käckt påen del individer.
westernryttare är ocks,ochjag har en del att jämför amed,betydligt mer avslappande i sin attityd och det finns en anna glädje i samvaronmed sin häst.det gör tex,gudskelov igen,att sådan som jag kan koma med 200 dumma frågor o få svar:)
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Jag håller med dig om vartenda ord! :)

Jag är i hästsporten pga min passion och kärlek till Hästen. Jag har valt amerikanska raser för att dom passar mig och jag tycker dom är fantastiska och jag har valt western som huvudsakliga -men inte enda- ridstil för att det är den filosofin och träningsmetoden som passar mig bäst.

Djurplågeri och felbehandling av häsar hör inte hemma inom någon rid/kör gren, men finns i alla. Som jag skrev, bra att det tas upp till diskussionen men när diskussionen redan efter några få timmar är helt felvinklad känns det lite uppgivet.... Min förhoppning som jag skrev att den kommer att tas upp av rätt människor och leda till något bra.
Min farhåga är att det går åt ett annat håll och vi får fortsätta leva med dessa förutfattade meningar.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Och jag som har varit lite intresserad åt western en period blev väldigt besviken! Jag är så imponerad av de duktiga hästarna som jobbar!

Men sen blir jag ännu mera besviken över hur en del här verkar bara gå i försvar och inte se hur illa det är på filmen? Det låter nästan (en del) som om det är okej för att det sker dåliga saker i andra grenar? Det har väl inte Ettie sagt något om??? Men kan inte var och en titta på sitt? Varför hamna i sandlådan?
Det är ju hemskt det som visas, hur kan någon vettig människa se något annat?:crazy:

Tack för ordet!
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Ja eftersom du vänder dig till mig så undrar jag vilken sandlåda det är jag har satt mig själv i och varför du anser att jag går i försvar för något över huvud taget. :confused:
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Jag är tillräckligt gammal för att ha varit med länge nog att inse att oavsett vilken gren av ridsporten man håller på med förekommer hårda metoder bland elitryttarna.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Men jag skrev inte bara till dej? Ursäkta om du uppfattade så.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Ja men då är det väl bra att man sätter ljuset på det eller hur?
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Minns hästen som stöp i fälttävlan för inte alls länge sedan, som helt kallt fick ligga kvar som ett av hindren!

Här kommer ordpolisen :o :angel: Det var inte fälttävlan utan grand national, galopp. Och nej, det var fortfarande inte rätt, absolut inte! Men det är en miss i min programmering, jag måste bara klargöra ibland.

*KL

I övrigt sällar jag mig till skaran som tycker att det är bra med en debatt, men den blir helt ovärd om man ska kasta sand på varandra. Skit finns i alla hörn av hästvärlden så det behöver rensas både här och där.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Det har ju varit i ljuset massor med gånger och inte kommer vi någon vart för det. Min poäng var att det är naivt att tro att alla som presterar på topp alltid kör med schyssta metoder. Tyvärr.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Tack, jag var faktiskt osäker om det var fälttävlan eller galopp, hittade inte artikeln och mindes att h*n stöp vid ett hinder och då "blev den del av det" som kommentatorn uttryckte det. Helt sjukt var det och borde aldrig nånsin få hända igen! Vid en sån olycka SKA loppet brytas, allt annat är skandal!

Självklart ska man kunna ta en debatt där alla grenar ifrågasätts, utan att för den skull dra ner det till sandlådenivå. Jag själv håller inte på med någon tävlingsgren då jag inte ens äger häst (än, min skrutta kommer om 1 månad ♥) så jag ser ingen anledning alls att ta någon/något i försvar, och skulle aldrig försvara att någon häst (eller annat djur för den delen) blir illa behandlad.

En häst som tävlas ska göra det för att både ryttare OCH häst tycker att det är roligt Om man måste tvinga en häst att spinna/hoppa/galoppera fort/ gå i passage/trava fort så är man helt fel ute. Kan inte hästen motiveras till att göra det man vill att den ska göra utan att man slår/sparkar eller använder andra icke okej metoder, så kanske man skulle byta inriktning eller (om just hoppning ex. är det man brinner för) byta häst! Det mår både ryttare och häst bäst av!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 994
Senast: Alexandra_W
·
Tävling Det har ju nu fattats beslut om att butta är tillåtet i begränsade mängder vid tävling. Dock så pass stora mängder att det har en...
2
Svar
21
· Visningar
3 154
Senast: via
·
Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 706
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp