Bukefalos 28 år!

Djurskyddets anmälan Bökeberg

Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

*kl*

Jag tycker inte att de är pajkatning på westernridning. Utan ett påhopp på en specefik ryttare. Precis som för Patricia (heter hon så?) med sin rollkur inom dressyren. Jag tror inte dressyr tog skada av det, utan träningssättet. Och det är samma här; det är hans träningssätt det kastar paj på. Vilket jag oxå tycker är bra. Och bara för att han vinner behöver det inte vara en bra träningsmetod. Skit ska skit ha!
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

*kl*

Jag tycker inte att de är pajkatning på westernridning. Utan ett påhopp på en specefik ryttare. Precis som för Patricia (heter hon så?) med sin rollkur inom dressyren. Jag tror inte dressyr tog skada av det, utan träningssättet. Och det är samma här; det är hans träningssätt det kastar paj på. Vilket jag oxå tycker är bra. Och bara för att han vinner behöver det inte vara en bra träningsmetod. Skit ska skit ha!

Du menar Anky ;)
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

*kl*

Ja, just de. Anky.

Men med rollkuren var de ju mer än bara hon som gjorde de. De var flera som blev påhoppade, precis som nu.

Men jag tycker endå att de är rätt. De där är inte reko ridning för mig. Så gör de nån förändring vore de ju bra, men risken finns att de tränarna fortsätter köra sitt räjs.

Och ber vi "djurskyddet" kan de säkert fixa liknande filmer från dressyr och hoppsidan. :grin:
 
Senast ändrad:
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg


Jag förstår inte riktigt hur du menar med att lägga in detta här? Är det ena ok för att det andra finns? "Du är dum så då får jag också vara lika dum"? Det kanske inte alls var så du menade? Men det ser så ut när det läggs fram som du gjorde.

Jag reagerar mest på att ingen annan på filmerna tycks reagera, det säger mej (precis som troi sa) att det här är inte engångsföreteelser utan vanligt förekommande inom grenen på en framridning.
Bråket om rollkur ledde till nya formuleringar från FEI som gäller inte bara dressyren. Det tycks inte ha nått fram överallt. Eller så var det för luddigt formulerat med för stora kryphål (det tycker jag).

Men om inte detta ingår under grymma metoder som är klart förbjudet, då vet jag inte vad som skulle gå in under den formuleringen:confused:

Hoppning har sina filmer från framridningar, den också. Men detta är ett westernforum och vi talar om en stor internationell tävling inom western här. Inget annat. Hur stor är toleransen för såna metoder om ingen närvarande reagerar?
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Det handlar om mer än en enskild ryttare. På filmerna visas det en kvinna som spinner sin häst 20 varv. Och två olika ryttare (en man och en kvinna) som fencar sina hästar.
http://www.youtube.com/watch?v=bOqhYC_WMGY&feature=player_embedded

Det är också intressant att läsa kommentarerna till videon.

Jag håller med, det är inte bara en ryttare det handlar om. Kommentarerna visar att det också är vanligt, men även att många westernryttare tar avstånd, tack och lov, och det trodde jag också, jag tror inte alls att alla står bakom sånt här. Men ibland in olika debatter vill westernryttare framställa sin ridning som mycket mer hästvänlig än annan, mycket mera "väluppfostrade" hästar, man skarpa bett men hästarna sägs ha en så mjuk kontakt och vara självbäriga såg det är t o m BRA för hästen med stången som är så snäll.
Ja nu hårddrar jag detta lite men det har synts i debatter här, lika väl som på andra forúm och även där jag har träffat på folk som rider western ute i verkliga livet. Men det här visar ju hur "fin" den bettkontakten är:grin: Snacka om knäckta hästar som backar av och ser ut att trivas allt annat än väl:crazy:

Och naturligtvis förstår jag att det finns westernryttare som inte alls står bakom sånt här! Men av alla på plats, varför var det ingen som la sej i?´Hur tänker ni där?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

hade du verkligen det? isåfall är du modigare än jag,och det vil inte säga lite det..dessutom välkomnar jag dig til high chaparall,du kommer att skrika dig hes. jag tror fortfarande dock inte att känslostormar och aggressiva utbrott på enskilda personer är rätt väg att gå. jag tror mer på att faktiskt ha en sansad diskussion runt fenomenet som -inte-är särskiljt till endast en ridsportsgren,utan jag ser det mer som en kulturell och social betingning som fått fortgå fram till för ca 10 år sedan.
jag har ju den stora turen att få vistas i "båda"lägren,både western och vanligt hästeri.Den enda jag inte sett sådant här förekomma hos är faktiskt körningen,och allra minst inom brukskörningen= arbete med häst.

Det som är viktigt är att,viket jag gjort,fråg atränare och ryttar evarför de gör somd e gör,och är de på en vettig nivå skal de ju ha ett väl undrebyggt svar på det som dessutom tar hänsyn båd etill forskning och djurens välfärd.

Och för att ingen skall missförstå mig-jag älskar westernridning(det finsn glimrand eögonblick av ytterst väl utförd ridning) och jag har alltid blivit väl mottagen när jag kommer med mina dumma frågor.för vi måste fråga,vi måste ifrågasätta,vi måste prata omd et som är jobbigt. Därför att vi är de som har makten,på många plan,och det är vår förbannade etiska skyldighet att skydda dem som inte kan skydda sig själva!

Det gör inte genmom att man agriper enskilda personer o förfasar sig.Förfasning har sällan något egenvärde.Det brukar inte leda til såmycket.Och genom er tystnad när det väl gäller så är niockså en del av problemet.

Man måste ta med i beräkningen hur människan fungera som biologisk varelse,och inse att inte all kan ställa sig upp o ta skiten. men somliga av oss,vi som int eär s bra på att just stå:) har insett att man väldigt sällan blir ihjäslagen för sin åsikt.(och av egen erfarenhet:de ger sig inte på fet rödhårig tant i 160 kg rullstol,dömt att misslyckas från början liksom:) )

men för de som inte vågar s finns tex möjligheten att åka p tävingar o fråga stewarden hur de ser på korrigeringar,vad som står i TR,och ser man något så kan man anmäla att man villha extra tillsyn på en ryttare tex.

Man kan också,som bara av en ren händelse,ha med sig ett rött kort som man flashar när man ser något som går över gränsen.är man tilräckigt många som gör det lär nog det funderas på och åtmsintoen den sportintresserade delen av fältet lär förstå sammanhanget.
Och man kan göra som horsesforlife tex,ta ståndpunkten att säga ja,ja till bra hantering,ja ti bra sportsmanship.
Min egen dle i det hela,trots att jag inte har så gott om pengar,är att instifta ett pris för god horsemanship på den lokala klubben tex där det utgår en viss summa pengar tex ti dne ryttare som ridit sin häst p ett mjukt,korrekt och trevligt sätt.det kan alla vinna,stor som liten,elit som nybörjare.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Jag har sett trevlig westernridning också, mest på film, för de som jag har sett i verkliga livet har tyvärr liknat detta här mera.

Men avarterna inom allt, som inte är hästvänligt längre, måste folk kunna reagera på. Det bästa är om kunnigt folk inom grenen reagerar, det ger mest effekt!
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Jag förstår inte riktigt hur du menar med att lägga in detta här? Är det ena ok för att det andra finns? "Du är dum så då får jag också vara lika dum"? Det kanske inte alls var så du menade? Men det ser så ut när det läggs fram som du gjorde.

Jag reagerar mest på att ingen annan på filmerna tycks reagera, det säger mej (precis som troi sa) att det här är inte engångsföreteelser utan vanligt förekommande inom grenen på en framridning.
Bråket om rollkur ledde till nya formuleringar från FEI som gäller inte bara dressyren. Det tycks inte ha nått fram överallt. Eller så var det för luddigt formulerat med för stora kryphål (det tycker jag).

Men om inte detta ingår under grymma metoder som är klart förbjudet, då vet jag inte vad som skulle gå in under den formuleringen:confused:

Hoppning har sina filmer från framridningar, den också. Men detta är ett westernforum och vi talar om en stor internationell tävling inom western här. Inget annat. Hur stor är toleransen för såna metoder om ingen närvarande reagerar?

Jag vill bredda debatten. All felaktig hantering ska bort. Det duger inte att peka finger åt vissa personer inom en liten del av en stor sport. Probemet är större än så.

Sen tycker jag att du är orättvis mot mig. Jag tycker inte att det är ok någonstans.
 
Senast ändrad:
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Jag vill bredda debatten. All felaktig hantering ska bort. Det duger inte att peka finger åt vissa personer inom en liten del av en stor sport. Probemet är större än så.

Sen tycker jag att du är orättvis mot mig. Jag tycker inte att det är ok någonstans.

Nej jag läste i andra inlägg att du inte tycker det:bow:

Men vadå peka finger åt vissa personer? Det är flera ryttare och även såna man ser i bakgrunden och det nästan allvarligaste i sammanhanget, ingen tycks reagera alls? Hur ser du på det? Det är fruktansvärt brutala tygelhjälper, bland annat, är man så vana att se sånt?
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

KL
Jag har följt debatten på tidningen ridsports hemsida och filmklippen är bland det brutalaste jag skådat. Har sällan sett ett så ohyggligt kuvat djur. Jag skäms för att vara människa!
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Har själv suttit otaliga timmar på läktaren och sett på framridningar, både på Bökeberg och på andra ställen. Kan säga att det ibland inte är någon trevlig syn alls, men får faktiskt säga att så som den här Craig rider sin häst, det har jag då aldrig sett. Hade det skett, hade jag helt klart letat upp tävlingsledningen och klargjort att sån behandling inte är ok i någon värld. Sedan är det ju upp till tävlingsledningen att göra något åt saken, alt låta det fortgå och på sätt ställa sig bakom den typen av behandling, och då tappa allt sitt anseende i mina ögon, och i övriga hästvärlden.
Att chefveterinären tycker att detta är ok (enl LR:s artikel), säger mig att det är ingen veterinär jag skulle vända mig till - någonsin!!

Att ställa sig och vråla på läktaren är jag övertygad om inte hjälper det minsta.

Kan för övrigt tillägga att Bökeberg har fått en hel del klagomål från tävlingsryttare. Det är inte alls poppis i vissa läger, att framridningsbanan ligger så till att den syns från läktaren. Vid fint väder väljer många att istället rida fram sina hästar ute :angel::angel:

Med detta sagt - skulle aldrig byta ridstil för allt i världen. Man får helt enkelt sålla i det man ser och hör, och sedan bilda sig en egen uppfattning av vad man vill syssla med!!
Western är varken bättre eller sämre än någon annan discipin i detta hänseende.
 
Senast ändrad:
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Och ber vi "djurskyddet" kan de säkert fixa liknande filmer från dressyr och hoppsidan. :grin:

Garanterat, för det finns skit i alla grenar. Det gör inte saken mer ok för det. Varför hela tiden dra in alla andra grenar - det kan man räkna ut med lilltån att det finns rötägg inom ALLT här i världen. Fokusera istället på detta som kommit upp och försök få till en förändring!

Jag deltog i en debatt om rollkuren när det var på tapeten. Där var det inte en enda som sa att "ja men titta på westernridningen så mycket skit det finns där då". Det blir ju bara pajkastning!
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Jag väljer ditt svar som första inlägg, vill inte vara med och kasta paj. Äter hellre popcorn:)

Det är inte westernridningen eller reiningen som bär hundhuvudet här, det är ryttarna som gör det. Det som visas på filmen är bra mycket mer än ett ögonblick. Filmen visar några utvalda ryttare som uppenbarligen skiter i sina hästar, ingen som har lite tankeverksamhet tror att alla westernryttare rider så. Lika lite som vi tror att alla dressyrryttare använder rollkur eller att alla som hoppar barrerar sina hästar

Det finns skit i alla hästdicipliner och all skit måste fram och sopas bort helt enkelt. Så att westernfolk fortfarande kan vara stolta över sin hästhantering och ridning.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

*kl*
Men hjälpte de ni gjorde? Har Anky slutat rida sina hästar så?

Och varför bara fokusera på detta? VARFÖR ska ignorera att små barn lär sig att piska ponnyer på ridskolor eller hopphästar som dras i munnen, men de syns inte pga av den hårt åtdragna nosgrimman?

Men jag tror mer på att de här filmerna hjälper mer än att jag står på läktaren och hytter med näven.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 105
Senast: Alexandra_W
·
Tävling Det har ju nu fattats beslut om att butta är tillåtet i begränsade mängder vid tävling. Dock så pass stora mängder att det har en...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: via
·
Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 747
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp