Bukefalos 28 år!

Djurskyddets anmälan Bökeberg

Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

*kl*

Jag anser att det är enormt bra att debatten kommer upp, vill minnas att det var enorm uppståndelse kring rollkur för några år se och det fick folk att få upp ögonen!

Problemet är nog bara att det förekommer i MYCKET större utsträckning på tränarnas EGNA gårdar, där ingen annan har insyn. Antar att det blir så när det kommer in mycket pengar i sammanhanget, jäkligt synd bara!

Har själv en bekant som var ner på Bökeberg ett tidigare år och frågade en av våra främsta reiningryttare om hästen verkligen tyckte det var kul att alltid träna på ridbana. Svaret blev att vad hästen tycker är skit samma, passar dom inte så....

Jag har själv svårt att förstå denna cyniska syn på hästar, mitt mål att kunna samarbeta med min häst/ar.

Helt klart ska varje form av ridning som strider mot svensk djurhållnings regelverk BORT! Skit samma om reglerna/normerna är såna i USA!
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Och jag som har varit lite intresserad åt western en period blev väldigt besviken! Jag är så imponerad av de duktiga hästarna som jobbar!

Men sen blir jag ännu mera besviken över hur en del här verkar bara gå i försvar och inte se hur illa det är på filmen? Det låter nästan (en del) som om det är okej för att det sker dåliga saker i andra grenar? Det har väl inte Ettie sagt något om??? Men kan inte var och en titta på sitt? Varför hamna i sandlådan?
Det är ju hemskt det som visas, hur kan någon vettig människa se något annat?:crazy:

Tack för ordet!

Jag uppfattar det inte som att någon hittills i tråden försvarar det som visas på filmen.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Helt fruktansvärt! Kanske det mest ohyggliga är att de som sitter där och ska ha uppsikt är tydligen så vana att se detta att de inte reagerar alls!! DET om något säger väl att det inte handlar om enstaka ryttare utan är allmänt förekommande. Jag blir nästan gråtfärdig av vad jag ser.

Troi/ som mår illa efter dessa filmer
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Det värsta är att den här killen VANN sedan. Han vinner alltså på att ge hästen den här behandlingen utanför tävlingsbanan
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Ja nog är det beklämmande...

Kan nog bara hoppas att det finns ÄNNU högre instanser på plats nästa gång och att dom AGERAR, HÅRT dessutom!

Det är väl knappast DEN westernridningen vi vill se i Sverige????

Tyvärr ligger det dock en hel del pengar i att ha en quarter som platsar i världseliten, men jag hoppas ändå att "våra" ryttare kan bete sig bättre....

Fast rötägg finns ju överallt..:mad:
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Man kan ha en quarter som platsar i världseliten, vinna osv utan att använda brutala metoder. Det krävs en bra häst + en bra hästmänniska, men tyvärr finns det så många andra kombinationer också.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Man kan ha en quarter som platsar i världseliten, vinna osv utan att använda brutala metoder. Det krävs en bra häst + en bra hästmänniska, men tyvärr finns det så många andra kombinationer också.

Klokt sagt Wrangler!

För övrigt trist att all westerridning nu blir lovligt pajkastningsbyte.
Men bra att detta kommer upp till debatt om det bara kan hållas på ett sansat sätt som gagnar hästarna.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

kl

tanken som skrämmer mig ännu mer är att om man kan behandla sin häst så illa offentligt, vad gör dessa människor då inte mot sina hästar hemma:crazy:

För dom anser säkert inte att det dom gör är brutalt:mad:
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Man kan ha en quarter som platsar i världseliten, vinna osv utan att använda brutala metoder. Det krävs en bra häst + en bra hästmänniska, men tyvärr finns det så många andra kombinationer också.

ABSOLUT!!!

Det jag menar är att när det kommer in pengar i bilden så ska en del till varje pris vara bäst. Det här gäller såklart inte bara inom western, det är ju samma sak inom andra sporter med, folk som inte skyr några medel för att ta sig till toppen.
Men förhoppningsvis kan en debatt sätta fokus på de som INTE borde hålla på med hästar.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Men jag skrev inte bara till dej? Ursäkta om du uppfattade så.

Längst upp i högra hörnet på ditt inlägg ser man att du använt svarsknappen på Wranglers inlägg. Vissa användare blir griniga om man använder deras knapp utan att riktiga inlägget till dom även om man inte fått veta hur man gör här. (Inte helt menat mot Wrangler nu utan allmänt) Lättast är att svara på första inlägget (TS) eller skriva *knapplån/delvis knapplån*.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Men varför säger ingen till?!
:eek:
jag hade faen skrikit vafaen gööör du!? Du kan ju inte sitta och rycka hästen i käften! och bojkottat i protest högt förklarat att de är en skam!
Och stormat ut. Precis enligt min dramatiska läggning

Och jag blir så less på allt snack " Det händer i alla andra ridsporter också och där och där är det mycket värre och blablablabla"
Och det är ögonblicksbilder och ögonblicks videos (visste jag itne ens att det fanns! :grin:) och hit och dit.

Nej aldrig ska någon grupp ta ansvar för vad dennes medlemmar gör, nej huvva. Hemska tanke.

Med tanke på detta så var väl bilderna från high chaparall i somras kanske inte alls så jäkla överdrivna som det här forumet fick det att låta som.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Man kan ha en quarter som platsar i världseliten, vinna osv utan att använda brutala metoder. Det krävs en bra häst + en bra hästmänniska, men tyvärr finns det så många andra kombinationer också.

Man kan ju hoppas det iaf. Men tycker man ser all möjlig skit i eliten i alla ridsporter.
Så man börjar ju undra

Klokt sagt Wrangler!

För övrigt trist att all westerridning nu blir lovligt pajkastningsbyte.

fjantigt sagt
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Man kan ha en quarter som platsar i världseliten, vinna osv utan att använda brutala metoder. Det krävs en bra häst + en bra hästmänniska, men tyvärr finns det så många andra kombinationer också.

Jag tycke man ska fråga sig, "vart har dessa folk fått sina ridkonsten ifrån"?
Värken rytter eller hästen är själv lär´d!
Jag såg liknad betenenda på Axval föraveckan.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg


Tack för filmerna, alltid intressant att titta på.
Se inte hur dom kan ginna western.
2 wrongs do not make a right.

Jag har sett på fler tävling i boda English och Western där domern har discut rytter för olamplig beteenda mot hästen.
TR gäller uttanför lika mycket som innaför tävlingsbana. Tyvär kan domern inte vara överallt.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Självklart blir inte två fel ett rätt. Det var inte därför som jag la in länkarna. Dåligt omdöme finns överallt.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Domarna borde anmälas! De sitter ju bara där och tittar på! Stäng av dem!

Efter vad jag sett så var det här plockat från framridningen, domarna befann sig antagligen inne på arenan. Det är nog snarare Tävlingsledarens uppgift att ta tag i det. Tror dock tyvärr att det känns kymigt att säga till etablerade ryttare. Kanske särskilt om det är fråga om utländska toppryttare....

Vi behöver nog tuffare människor som inte har för mycket respekt för dessa!

Nu kan det ju vara en fördel att bilderna finns ute på nätet, till allmän beskådan.

För övrigt tror jag knappast att hela sporten blir lidande, idioter finns överallt!
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Tex:
Månge gånger har jag ståt vid inridnings bana och sett säker där jag vill riva ryttern av hästen och fråga vad f-n h-n hålla på med, men känna att det är inte min sak att ingrippa, jag är igen häst polis.
Det finns mycket känsler och ego tripper i det har hästeriet.
Jag vill vara i frid med mina häster och låta andra vara det med sina.
Att dom flesta börda inte har lov att äge en gulfisk är min rätt att tänke, men inte att bestämma.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 108
Senast: Alexandra_W
·
Tävling Det har ju nu fattats beslut om att butta är tillåtet i begränsade mängder vid tävling. Dock så pass stora mängder att det har en...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: via
·
Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 751
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp