Bukefalos 28 år!

Djurskyddets anmälan Bökeberg

Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Vad folk gör hemma på sina egna bakgårdar är ju tyvärr ngt som är svårt att förhindra. ang. Rollkur så har ju FEI tagit ställning infört reglemente för hur hästen får gå på tävlingsplatsen och på framridningen, så ja - debatten har gett resultat.

det är ju det som saknas i denna - där FEI slår upp händerna och hävdar att de inte ser ngra brytande mot reglerna! Jag ser precis som Mynta, inte hur indragningen av andra grenar har att göra med DENNA som pågår NU?!
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Jättebra! Att det uppmärksammas alltså. Precis som problem uppmärksammas inom de andra diciplinerna.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Tack nu har jag skickat länkar till filmerna!
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Förresten, rätt OT, men ang att rapportera filmer. Jag får lite spel ibland och sitter på youtube och söker på filmer och rapporterar skit. Jag fick ett mail flera månader senare (efter en "paus" i rapporterandet) där youtube tackade för rapporteringen. Sedan vad som händer det vet jag inte, men på något vis verkar det ju iaf följas upp.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

*delvis knapplån*

Jag håller helt med! En bra och sund hästhållning ska läras in från första början!

Varför ska det vara tillåtet att med hjälp av att tillfoga hästen smärta tvinga den att göra saker? Ömsesidig respekt och ett bra, naturligt ledarskap för att få hästen att vilja göra det vi vill borde vara fullt tillräckligt!

Finns det inte nåt sätt att skapa en protestlista som man kan skicka in till Djurskyddet, som de i sin tur kan använda och gå vidare till högre instans? Få fram ett skarpare förbud mot att behandla en häst på det sätt som så väldigt många hästar blir behandlade? Få en ändring i lagen också, där en häst inte bara räknas som egendom, utan som den livs levande varelse den är!

Misshandel mot ett djur borde likställas med misshandel mot människor och ge exakt samma straff, då det är lika j*vla illa! Ett djur är en individ, inte en sak!
 
Senast ändrad:
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Här kan du läsa lite mer om vad som blev resultatet av de protester som kom in till FEI. Det gav verkligen resultat och det gjordes mycket undersökningar inom ämnet. http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=0&a=328366

Sen om Anky tillämpar rollkur hemma, det är svårt att veta och förhindra. Men man kan ju hoppas att hon tog åt sig av det som konstaterades när det "forskades" i ämnet.

Jag tycker inte att du diskuterar ämnet dålig hästhållning/ridning i sig i det inlägg jag tidigare citerade.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Måste kontra med lite hokus pokus för att visa en annan sida av reining som i min värd är närmare mitt ideal.

http://www.youtube.com/watch?v=a-7v8Ck1crg&feature=related

Mot bättre vetande ger jag mig in i striden ;)
Nu säger jag varken bu eller bä, men måste ändå påpeka att en jämförelse mellan ett framförande av klass på tävlingsbana mot ryttare på framridningsbana inte kanske är så likvärdigt. I så fall skall man då jämföra vinnarritten av Mccutcheon med denna länk ovan.
Vi har faktiskt ingen aning om hur träningen sett ut av hästen som förekommer i klippet i länken....

:laugh:
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Jo jag hoppas det.
Jag syftade mest på tråden på nyheter samt i kommentarerna på Ridsport där westernridning genast jämställdes med dålig ridning, westernridning jämställs med reining, westernhästar går sönder och tar slut och måste sprutas osv osv osv. Kunskapsnivån på det man diskuterar ligger på minus.

På ridsport har det diskuterats varför inte hopp och dressyrhästarna kan vara lika miljötränade som westernhästarna, efter att någon varit impad av hur hästarna på Bökeberg (till exempel) kunnat tända till på alla cylindrar i sin prestation och sedan stå lugnt och avslappnat trots urladdning, rungande och tjoande publik osv. "Jaa nu fick ju alla "anti western" svaret - jo för att alla dessa hästar är kuvade och misshandlade och döda i ögonen så det är klart det är därför dom är lugna"

Som vanligt gör de svarta fåren (och ja, det finns gott om dom) att hela branchen och ridformen får dåligt rykte. Plötsligt skriker alla som minsann alltid har sett att westernhästar rycks i munnen med sina hemska stångbett, de rids får hårt, för tidigt, för länge, aldrig utanför ett ridhus, alla westernhästar sporras blodiga, de är kuvade och förtryckta, westernhästar sprutas i lederna 16 gånger och blir inte äldre än 8 år och allt vad det är.

Hur ska man kunna föra en saklig debatt på den nivån.

Jag blir bara trött på alltihop. Både på inskränkta människor med tunnelseende och på idioter som tar den snabba vägen till prispengarna på bekostnad av hästen.

Innan ni hoppar på mig kan jag tala om att jag vägrade rida clinic för en av Europas mest framgångsrika och kändaste ryttare och tränare i sin diciplin eftersom att h*n finns på youtube filmer från framridningar (liknande dessa) med blurrat ansikte - när alla andra tyckte att det var okej eftersom det inte var sådant som lärdes ut på clinicarna och att dom ändå fick massor av bra hjälp och lärde sig hur mycket som helst.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

*Stular en knapp*

jag tanker inte forsvara nagot, nagon, eller munhuggas med nagon heller for den delen. Men kanner att jag vill lagga in mina 5 cent i debatten.

Overlag ar jag emot fencing, jag ar emot harda ryck i bett - bett (i min varld och imho) ar for finjusteringar. Men jag har ocksa valdigt svart for att vilja domma ut enskilda individer pga ogonblicksklipp. Nej, givetvis ar det inte okey att rida sin hast in i vaggen (det sker, tyvarr, aven inom dressyren men utav annan anledning) och det ar inte okey att spinna xx varv. -men- vi kan inte satta oss pa hoga hastar och domma ut den enskilde individen - som Leafhill papekade - de teknikerna/ridstilen/vadmannuvillkalladet kommer nagonstans ifran. Visst kravs det en debatt - men jag tror att sverige ar fel plats for namnda debatt.

Om vi ska borja bedomma och peka finger, hojta om misshandlade djur sa borde vi tanka till sjalva - vad sker hemma hos oss? Vad har vi for bett, har vi harda hander? Det finns obductionsrapporter pa hastar med overben i munnen efter att ha ridits pa transbett hela livet.... det finns hastar som kors till slakt som 3aringar med sa mycket forslitningar, sa mkt fel och med noll tander efter att nagon forsokt "Raspa bort ett bettfel".

Vad lar vi vara barn? Rider de med sporrar o spon? Varfor? Ar ponnyn istadig? Har jag, som utomstaende da ratten att komma hem till er och filma, hanga ut er pa natet utan en forklaring, eller en chans att svara sjalv och forklara hur du/ni tankte? Visst, de jag identifierat i videorna ar tranare och darfor "offentliga personer" - men de har val ratten att forklara? Var fencingen en miss i timingen? Dialogen maste ga at bada hall om ridningen skall vinna nagot pa det.

Jag forstar att man blir arg, absolut. Men det finns oftast mer i historian an det man ser, och som med(hast)manniskor kan vi lara oss mycket genom att lamna ett fonster oppet och lyssna.

Ar verkligen en anmalan vagen? Namninsamlingar? Borde det da inte vara battre att ga vagen genom SRHA om "vi" vill hjalpa istallet for att stjalpa? Ska vi fokusera pa reiningen sa ar det val da vettigare att ta det med just reining organisationen istallet? Jag tror inte vi lar oss nagot genom att vrala om djurplageri/djurmisshandel, jag tror inte det forandrar nagot att hanga ut ryttare heller snarare tvart om.

Oppna dorrarna in till western ridningens varld, visa att -ni- inte har nagot att dolja och hjalp, supportra, stotta och lar er och andra. Det kan, pa satt och vis, vara en blessing det har... Det beror nog pa var vi valjer att ga nu.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

se till att skicka en mail till FEI istället via länken jag tipsade om. Tror det smäller betydligt högre om de blir bombarderade med mail från separata personer, snarare än att ngn protestlista bifogas. Det är ju inte djurskyddet som ska ha listan isåfall, det är ju de som reagerat. Det är FEI som inte anser att det finns ngt att klaga på.

Bewildered: jag förstår inte hur det ska vara så svårt att fatta det vi diskuterat nu femtelva varv redan, att vad folk gör på sina bakgårdar dessvärre är svårt att stoppa, men när det sker öppet i en tävlings gren, i sportens namn - då måste det finnas ett regelverk.
Ögonblicks bilder? det var att förenkla det hela. det sker på en tävlings plats, och visar brutal hantering av djur. Det är det vi diskuterar här.
 
Senast ändrad:
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

KL
Jag har följt debatten på tidningen ridsports hemsida och filmklippen är bland det brutalaste jag skådat. Har sällan sett ett så ohyggligt kuvat djur. Jag skäms för att vara människa!

Här får man anta att det var en lätt överdrift...
Jag har sett araber fullproppade med kokain, gruvponnys som dukat under och dött under vagnslast, hästar som lämnats åt sitt öde instängd i box och svultit ihjäl medan de försökt äta sig ut!!
Inhumant eller inte på World reiningen...det överlåter jag till folk som har kunskapen och som fanns på plats för att kunna bilda sig en helhetsuppfattning!

Motståndare eller inte, man får ändock försöka hålla rätt proportioner i det hela.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Läs mitt inlägg till Bewildered. Och nej - jag är ingen liten välfärdsunge som aldrig sett ngt ont i världen ;)
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Du har sett ja, jag har inte sett någotdera av vad du beskriver (jag är väl en liten välfärdsunge då :p) och jag tyckte liksom mackan att filmklippen var riktigt hemska att se på.

*kl*

Mitt svar i tråden kommer förbli att jag tycker all uppmärksamhet är BRA. Jag tycker inte alls det är fel att en djurrättsorganisation uppmärksammar bristerna, varför tex hänvisa till respektive förbund så att de ska sas "ta hand om sin egen skit"? Ju mer som kommer i dager desto bättre.

Jag som fälttävlansryttare har inga som helst problem med att dödfall och hindertyper mm blir ifrågasatta, kan jag svara på en mindre insatts frågor gör jag det annars hänvisar jag till mer kunniga. Inte fasen drar jag paralleller till att hästar inom andra dicipliner blir skadade på andra vis för att rättfärdiga skador inom min inriktning?
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Jo jag hoppas det.
Jag syftade mest på tråden på nyheter samt i kommentarerna på Ridsport där westernridning genast jämställdes med dålig ridning, westernridning jämställs med reining, westernhästar går sönder och tar slut och måste sprutas osv osv osv. Kunskapsnivån på det man diskuterar ligger på minus.

På ridsport har det diskuterats varför inte hopp och dressyrhästarna kan vara lika miljötränade som westernhästarna, efter att någon varit impad av hur hästarna på Bökeberg (till exempel) kunnat tända till på alla cylindrar i sin prestation och sedan stå lugnt och avslappnat trots urladdning, rungande och tjoande publik osv. "Jaa nu fick ju alla "anti western" svaret - jo för att alla dessa hästar är kuvade och misshandlade och döda i ögonen så det är klart det är därför dom är lugna"

Som vanligt gör de svarta fåren (och ja, det finns gott om dom) att hela branchen och ridformen får dåligt rykte. Plötsligt skriker alla som minsann alltid har sett att westernhästar rycks i munnen med sina hemska stångbett, de rids får hårt, för tidigt, för länge, aldrig utanför ett ridhus, alla westernhästar sporras blodiga, de är kuvade och förtryckta, westernhästar sprutas i lederna 16 gånger och blir inte äldre än 8 år och allt vad det är.

Hur ska man kunna föra en saklig debatt på den nivån.

Jag blir bara trött på alltihop. Både på inskränkta människor med tunnelseende och på idioter som tar den snabba vägen till prispengarna på bekostnad av hästen.

Innan ni hoppar på mig kan jag tala om att jag vägrade rida clinic för en av Europas mest framgångsrika och kändaste ryttare och tränare i sin diciplin eftersom att h*n finns på youtube filmer från framridningar (liknande dessa) med blurrat ansikte - när alla andra tyckte att det var okej eftersom det inte var sådant som lärdes ut på clinicarna och att dom ändå fick massor av bra hjälp och lärde sig hur mycket som helst.

Nej det var bara er tur att känna på hur det känns att alltid bli dragen över samma kam för att man råkar ha en dressyr eller hopphäst, för vet du NH och Westernmänniskor är rätt duktiga på att döma ut en hel ridsportsgren för att en handfull dressyrryttare inte kan ha sina hästar på en prisutdelning.. de andra 300.000 dressyrhästar då som galant klarar av både applåder och skrål och orkestrar och annat, varför ser ingen dom?

Varför ser ingen de dressyrryttare som faktiskt rider i harmoni med sina hästar utan bara skräckexemplen??

Nej du , även från er sida haglar det både okunnighet, trångsynthet och tunnelseende om andra grenar.

Nu har alla grenar fått vad dom förtjänar så nu är det väl ändå dags att se förbi vilken gren det handlar om och ta itu med själva sakfrågan, är det verkligen den här utvecklingen vi vill ha i hästsporten?

Dressyren och hoppningen har tagit i med hårdhandskarna, Patrik Kittel och Blue tounge videon från Epona resulterade i en varning från FEI och att han kommer övervakas på framridningen i ett år och nu är det Er tur helt enkelt!

Skrämmande nog tycker ju både vet. och funktionärerna inom reiningen att inget fel begåtts?
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Nu har alla grenar fått vad dom förtjänar så nu är det väl ändå dags att se förbi vilken gren det handlar om och ta itu med själva sakfrågan, är det verkligen den här utvecklingen vi vill ha i hästsporten?

Dressyren och hoppningen har tagit i med hårdhandskarna, Patrik Kittel och Blue tounge videon från Epona resulterade i en varning från FEI och att han kommer övervakas på framridningen i ett år och nu är det Er tur helt enkelt!

Skrämmande nog tycker ju både vet. och funktionärerna inom reiningen att inget fel begåtts?

Det var lite detta jag försökte få fram, tyvärr är jag inte så bra på att uttrycka mig :)
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Bewildered: jag förstår inte hur det ska vara så svårt att fatta det vi diskuterat nu femtelva varv redan, att vad folk gör på sina bakgårdar dessvärre är svårt att stoppa, men när det sker öppet i en tävlings gren, i sportens namn - då måste det finnas ett regelverk.
Ögonblicks bilder? det var att förenkla det hela. det sker på en tävlings plats, och visar brutal hantering av djur. Det är det vi diskuterar här.

Jag forstar att det ar svart att lasa vad jag skriver ibland, sa jag fortydligar det ytterligare.

JA det sker pa en tavlingsplats, SRHA ar svenska TAVLINGSORGANISATIONEN for reining och dar med har de en hel del med sagda regelverk att gora. Just DARFOR kanske man borde vanda sig till SRHA? Om det nu ar en REGELVERKS forandring och overgang ni vill ha - sa ar det val vagen att ga? Eller hur? Om de satter upp klara riktlinjer for vad som ar acceptabelt och icke acceptabelt under framridningen under alla SRHA evenemang/klasser sa ar det en forandring, inte sant? Det ar val KLART att de SKA ta hand om sin "egen skit" som du uttryckte det sa att det kan bli en papersvagsmassig forandring i framtiden som klargor, for alla, vad som ar acceptabelt och icke.

WRAS vet jag hade i sitt regelverk att "icke hastmanna massigt beteende" under framridningen skall resultera i 2 varningar sedan att bli hemskickad. Men da ar det lagt pa individen att bedomma, ett klarare regelverk isf for vad som anses som daligt beteende for att udnerlatta for vara funktionarer och tavlingsledare.

Och nej Mackan, jag forenklar inget alls men jag ar val medveten om hur man anvander videos, val ihopklippta for att fa fram en poang i propagandasyfte be it PR eller smutskastning.

..forstar du Nu?
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Du har sett ja, jag har inte sett någotdera av vad du beskriver (jag är väl en liten välfärdsunge då :p) och jag tyckte liksom mackan att filmklippen var riktigt hemska att se på.

*kl*

Mitt svar i tråden kommer förbli att jag tycker all uppmärksamhet är BRA. Jag tycker inte alls det är fel att en djurrättsorganisation uppmärksammar bristerna, varför tex hänvisa till respektive förbund så att de ska sas "ta hand om sin egen skit"? Ju mer som kommer i dager desto bättre.

Jag som fälttävlansryttare har inga som helst problem med att dödfall och hindertyper mm blir ifrågasatta, kan jag svara på en mindre insatts frågor gör jag det annars hänvisar jag till mer kunniga. Inte fasen drar jag paralleller till att hästar inom andra dicipliner blir skadade på andra vis för att rättfärdiga skador inom min inriktning?

Ja, som sagt jag lägger inte så mycket värderingar på filmklippen, jag anser inte att jag kan säga så mycket, klippen är korta, jag har inte haft möjlighet att få en helhetsbild och ingen möjlighet att fråga de utpekade ryttarna om hur, vad och varför...Jag aktar mig för att tycka för mycket med för lite kött på benen.

Tycka kan man ju, men om jag tex som tycker att fälttävlan är den mest galna och livsfarliga disciplin som finns, kan ju inte börja gasta utan rätt kunskap och information, trots att man ser stupade hästar ofta! Jag får då tycka för mig själv eller möjligen stöta och blöta det med någon som (givetvis) håller med mig..;)

:)
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Jadu tyvärr kan jag inte ta åt mig av ditt inlägg eftersom jag inte är en av de du beskriver. Jag kommenterar den ofta helt snedvridna debatten och nu gör ju du precis samma sak som det alla försöker komma ifrån -dra in alla fel "vi" har gjort i dina ögon i "er" debatt och som "vi" nu ska få tillbaka för? Två fel gör FORTFARANDE inte ett rätt.

Detta är inte ett "WESTERN problem". Det är inte ett krig mellan vilken ridstil som är värst.

"Er tur" ?

Ursäkta men jag råkar inte enbart vara Western ryttare...
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Jag forstar att det ar svart att lasa vad jag skriver ibland, sa jag fortydligar det ytterligare.

JA det sker pa en tavlingsplats, SRHA ar svenska TAVLINGSORGANISATIONEN for reining och dar med har de en hel del med sagda regelverk att gora. Just DARFOR kanske man borde vanda sig till SRHA? Om det nu ar en REGELVERKS forandring och overgang ni vill ha - sa ar det val vagen att ga? Eller hur? Om de satter upp klara riktlinjer for vad som ar acceptabelt och icke acceptabelt under framridningen under alla SRHA evenemang/klasser sa ar det en forandring, inte sant? Det ar val KLART att de SKA ta hand om sin "egen skit" som du uttryckte det sa att det kan bli en papersvagsmassig forandring i framtiden som klargor, for alla, vad som ar acceptabelt och icke.

WRAS vet jag hade i sitt regelverk att "icke hastmanna massigt beteende" under framridningen skall resultera i 2 varningar sedan att bli hemskickad. Men da ar det lagt pa individen att bedomma, ett klarare regelverk isf for vad som anses som daligt beteende for att udnerlatta for vara funktionarer och tavlingsledare.

Och nej Mackan, jag forenklar inget alls men jag ar val medveten om hur man anvander videos, val ihopklippta for att fa fram en poang i propagandasyfte be it PR eller smutskastning.

..forstar du Nu?

Det finns väl etiska grupper iaf inom SQHA som har till uppgift att human hästhantering förs på tävlingsplatserna, vilket ju är bra...

...så länge inte det blir så som tyvärr redan har hänt, någon har något emot någon annan, och slänger in en grundlös anmälan, DET är riktigt farligt tycker jag. Att hitta opartiska personer inom en liten klick av folk, det blir trickigt. Men visst, jag välkomnar ett försök!

:)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 162
Senast: Alexandra_W
·
Tävling Det har ju nu fattats beslut om att butta är tillåtet i begränsade mängder vid tävling. Dock så pass stora mängder att det har en...
2
Svar
21
· Visningar
3 179
Senast: via
·
Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 815
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp