Bukefalos 28 år!

Djurskyddets anmälan Bökeberg

Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Jadu tyvärr kan jag inte ta åt mig av ditt inlägg eftersom jag inte är en av de du beskriver. Jag kommenterar den ofta helt snedvridna debatten och nu gör ju du precis samma sak som det alla försöker komma ifrån -dra in alla fel "vi" har gjort i dina ögon i "er" debatt och som "vi" nu ska få tillbaka för? Två fel gör FORTFARANDE inte ett rätt.

Detta är inte ett "WESTERN problem". Det är inte ett krig mellan vilken ridstil som är värst.

"Er tur" ?

Ursäkta men jag råkar inte enbart vara Western ryttare...

Så sant som du säger, det är inte ett westernproblem eller ett krig.
Vi får väl alla vara rörande överens om att diverse pajkastning fram och tillbaka inte är ett konstruktivt beteende överhuvudtaget.
Svårt för oss som sitter här med knapphändig informaion att anse vad som de facto är djurplågeri eller inte.
:)
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Det finns väl etiska grupper iaf inom SQHA som har till uppgift att human hästhantering förs på tävlingsplatserna, vilket ju är bra...

...så länge inte det blir så som tyvärr redan har hänt, någon har något emot någon annan, och slänger in en grundlös anmälan, DET är riktigt farligt tycker jag. Att hitta opartiska personer inom en liten klick av folk, det blir trickigt. Men visst, jag välkomnar ett försök!

:)

Jag valkomnar det jag med och ska sanningen fram sa onskar jag att jag var i sverige just nu for att "dra mitt stra till stacken". Reining ar ju en gren som ligger mig varmt om hjartat aven om jag forsoker forneka det da och da ;) Det ar lite min poang, att det blir sa latt smutskastningskampanjer nar det handlar om en liten grupp, det ar darfor jag vill se att det gar via organisationerna och i en oppen, icke judgemental, diskution sa att vi alla kan lara oss, utvecklas och "vara med" sa att saga.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Och nej Mackan, jag forenklar inget alls men jag ar val medveten om hur man anvander videos, val ihopklippta for att fa fram en poang i propagandasyfte be it PR eller smutskastning.

Fast det var knappast några korta klipp av ett ögonblick det var längre sekvenser. Och det mest upprörande är fortfarande att ingen reagerar av dem som finns omkring, de ser knappt ut att titta ens. Vardagsmat. Sen att veterinären inte heller på direkt fråga ser några fel så blír det bara ännu värre! Då måste man utgå från att det här är rätt vanligt förekommande! OCh det finns inte något som de kan säga till sitt försvar dessa ryttare, när det gäller vissa saker. Otajming varje gång va, så dom hamnar i väggen? Vilken nivå är dom på egentligen, kan man undra då, hade dom där att göra? Måste ju vara rena nybörjare för att hamna så fel gång på gång.

Tygeltagen går heller aldrig i världen att försvara så som det ser ut och i de situationer man ser dem. Ren och skär misshandel är vad det är. Det ni kallar fencing jämställer jag rätt mycket med barrering inom hoppningen faktiskt. Att rida en häst in i väggen som sticker med ryttaren och riskerar att bli farlig ja det är en sak, det kan jag förstå, detta är något helt annat! Helt och hållet oförsvarligt!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Ja, som sagt jag lägger inte så mycket värderingar på filmklippen, jag anser inte att jag kan säga så mycket, klippen är korta, jag har inte haft möjlighet att få en helhetsbild och ingen möjlighet att fråga de utpekade ryttarna om hur, vad och varför...Jag aktar mig för att tycka för mycket med för lite kött på benen.

Tycka kan man ju, men om jag tex som tycker att fälttävlan är den mest galna och livsfarliga disciplin som finns, kan ju inte börja gasta utan rätt kunskap och information, trots att man ser stupade hästar ofta! Jag får då tycka för mig själv eller möjligen stöta och blöta det med någon som (givetvis) håller med mig..;)

:)

Fast ärligt talat, vad hade rättfärdigat det första klippet egentligen (jag har inte tittat på övriga inlaggda utan svarar TS första inlägg generellt)? Om man verkligen inte får stopp på hästen kan man ju vända in den i väggen, men det var ju inte riktigt fallet? Och 20 varv hade jag inte sett som ok ens om det var en arbetspiruett i skritt tex. Men det är mina personliga åsikter såklart.

Det bror väl på vad du gastar om? Självklart kan man bli upprörd över ett specifikt dödsfall eller över trenden med många dödsfall! Det tycker jag är helt sunt och ju fler som frågar och ifrågasätter (både överdrivet eller mer sansat och välgrundat) desto bättre, tycker jag alltså.

När det gäller djurskydd så har jag faktiskt inte alls lika ont av överdriven medial uppmärksamhet som i andra fall, hellre för mycket än för lite imo. Men det är som sagt helt personliga åsikter :)
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

*djupt andetag* De videos jag sett har varit ihopklipp med olika ryttare.

Vand pa steken, lat oss saga att Herr High n Mighty inom hoppningen sitter och rollkurar infor EM i hoppning. Skulle du, som ridskoleryttare, vaga ga fram och ifragasatta dar och da?

Och ska vi da leka med dom fragestallningarna - hur kommer det sig att djurrattsorganisaitonen och Epona inte gick in och avbrot ryttarna om de har hastarnas val och ve framfor ogonen? Ar inte det fel? Att filma "plagade" hastar och stillatigande sta dar utan att gora nagot dar och da - utan vanta till after fact med att skrika? (disclaimer, anvander ordet "plagade" inom citationstecken da jag anvander det otroligt lost atm och inte kan tanka pa ett battre ord)

JAG har gjort det som ung tos. Skulle gora det idag med. Jag har gjort det som speaker faktiskt, nar jag sag en kvinna sla sin hast upprepade ganger pa huvudet utan nagon som helst anledning pa tavlingsplats. For att step up to the plate sa kravs det att man inte ar radd for att bli obekvam/persona non grata. Manga av de som var "runtikring" ar/var antagligen elever, andra tranare osv som faktiskt, tyvarr, har mer att forlora pa att bli en persona non grata an de har att vinna pa att sticka ut snoken.

Det ar sa otroligt latt att sitta pa ett (anonymt) forum och tycka att andra borde gjort/gora saker. Det ar en annan sak att sta dar och drumma upp modet att ta ett stort namn inom ridstilen head on.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Så sant som du säger, det är inte ett westernproblem eller ett krig.

Jaså, vad är denna ridning om det inte är ett westernproblem, ja just dessa specifika saker som vi ser på filmerna? Skit finns i alla grenar och detta råkar vara ett westernproblem som jag ser det.


Svårt för oss som sitter här med knapphändig informaion att anse vad som de facto är djurplågeri eller inte.
:)

Otroligt om du inte ser det som är illa för djuren på dessa filmer? Vad behöver du mera se för att inse det? Oavsett ryttare och gren?
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Jag pratar inte om publiken här, utan de andra ryttarna, på samma nivå, funktionärerna som vi ser filmade som ska ha uppsikt, folk som rör sig runt hästarna. Ser inga småtjejer där. Det är inte bara att dom inte lägger sej i. Dom ser inte ens förvånade ut. DET oroar mej mest.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Och vad far dig att tro att funktionarerna ar nagot annat an ryttare pa hobbyniva? Jag kan namna flera eldsjalar som ar funktionarer overallt som inte rider av olika anledningar.

De andra ryttarna pa samma niva ar troligen da tranare, som i vissa fall tranare for de (ickesvenska) storre namnen som var dar. Som tidigare papekats i traden, det ar en liten sport i sverige, att bli en persona non grata for att man trampat pa fel tar kan satta hela din karriar och i vissa fall hela ditt foretag i riskzonen (mardromsscenario har men andock).

Att man inte ser forvanad ut handlar nog mer om vad man sett tidigare, inte vad man personligen tycker om saker och ting. Ska sanningen fram, vi har alla sett skit under var tid inom hasteriet, jag blir inte forvanad over nagon som spoar upp sin hast pa framhoppningen, eller harda hander pa dressyrbanan eller fencing. Vad jag Personligen anser om vad jag SER dar och da ar en annan femma, men for att forvana mig kravs det rejalt artilleri.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Och vad far dig att tro att funktionarerna ar nagot annat an ryttare pa hobbyniva? Jag kan namna flera eldsjalar som ar funktionarer overallt som inte rider av olika anledningar.

De andra ryttarna pa samma niva ar troligen da tranare, som i vissa fall tranare for de (ickesvenska) storre namnen som var dar. Som tidigare papekats i traden, det ar en liten sport i sverige, att bli en persona non grata for att man trampat pa fel tar kan satta hela din karriar och i vissa fall hela ditt foretag i riskzonen (mardromsscenario har men andock).

Att man inte ser forvanad ut handlar nog mer om vad man sett tidigare, inte vad man personligen tycker om saker och ting. Ska sanningen fram, vi har alla sett skit under var tid inom hasteriet, jag blir inte forvanad over nagon som spoar upp sin hast pa framhoppningen, eller harda hander pa dressyrbanan eller fencing. Vad jag Personligen anser om vad jag SER dar och da ar en annan femma, men for att forvana mig kravs det rejalt artilleri.

Jag blir lätt illamående över dina inlägg och försvar men förstår nu genom dessa att det är vanligt förekommande hur hästar behandlas i er gren.

Det är inga vanliga hästtokiga ungdomar som är funktionärer som du vill ha det till , det är en internationell tävling och det är FEI-stewards som är internationellt utbildade funktionärer inom disciplinen reining för att övervaka och se till att regler följs.

Det finns längre videos på Eponas hemsida om man är intresserad av att bli medlem.

Här har du en på 3 minuter och 16 sekunder på EN ryttare är den tillräckligt lång eller krävs det en video på timmar för dig att se det horribla??

https://www.youtube.com/watch?v=en_90D5TOKA&feature=player_embedded
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Ok, ja det är ju det jag menar, dom är vana och det skrämmer mej. Jag TROR att numera i alla fall är folk mer uppmärksamma på grymma metoder på framridning inom de större grenarna i alla fall. Jag tror kanske i motsats till andra att det på sätt och vis var värre förr, dvs för kanske 20-25 år sen eller mera, som jag minns det skedde mycket mera öppet på framhoppningar då än vad som sker idag. Bommar som lyftes när hästar hoppade av, piska upp hästar rätt rejält, och överböjningarna a la rollkur fanns ju redan då inom hoppningen, (och än idag, det är väl något som ser rätt lika ut kanske)


Att man inte ser forvanad ut handlar nog mer om vad man sett tidigare,

Ja jag håller med dej, dom ser inte ut att reagera för dom har sett det förr..
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

jag forsvarar inget, du laser in varderingar i min text som jag inte presenterat.

Och det handlar inte om "min gren" eller att jag inte kan "se".

Och ingenstans skrev jag att det var "hasttokiga ungdomar" som var funkisar - ni applicerade aldern inte jag. Som jag papekade sa for en regelandring behover man ga till FORENINGEN. Och nej, jag tanker inte, under nagra som helst omstandigheter, bli medlem hos Epona.

Las vad det star, inte vad ni TROR att det star. Ar det nagot som ar oklart sa forklarar jag garna, men eftersom JAG inte har mojlighet att vara anonym har sa tanker jag inte kraka ut mina personliga asikter utan kommer fortsatta forsoka presentera mojliga scenarion, och mojliga handlingar. Jag har sett tillrackligt med saker for att ha blivit hardhudad, och hanterat tillrackligt med "djurrattsaktivister" som inte visste vad fram och bak var pa en hast for att bibehalla en stor skopa skeptisism och foredra att ga organisationsvagen och undvika att ga in pa individer.

Jag har sett farre horribla foreteelser inom western ridningen an jag gjort inom den klassiska - det var darfor jag valde western.

Det ar JATTEBRA att ni bryr er om djuren, men bega inte misstaget att tro att jag inte gor det for att jag lagger fram saker annorlunda an ni. Vara referensramar, utgangspunkter (och anonymitet) ar sa pass olika. Jag forvantar mig inte att du ska forsta varfor jag forsoker halla mig saklig, att du inte kan det ar forstaeligt. Men det skulle uppskattas om du forsoker halla min person utanfor ditt resonemang i fortsattningen.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Ja jag håller med dej, dom ser inte ut att reagera för dom har sett det förr..

Och det ar inget som ar unikt for reiningen - utan finns utspritt i hela ridsporten.

Det finns skit, skitridning, skittekniker, skitattityder oavsett vart man gar - dels beroende pa vara egna referensramar. Folket har tycker jag ar djurplagare for att jag inte cratear min hund nattetid, jag tycker dom ar djurplagare som gor det. Nagra anser att barrelracing med tiedown ar djurplageri, nagra anser att det ar djurplageri att rida utan.

Vad jag forsoker fa fram ar att hastvarlden ar sa stor att det inte bara handlar om nagra individers ideer om vad som ar vad och varfor - utan vi har kulturskillnader som paverkar vad vi anser vara moraliskt riktigt och inte.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Vad jag forsoker fa fram ar att hastvarlden ar sa stor att det inte bara handlar om nagra individers ideer om vad som ar vad och varfor - utan vi har kulturskillnader som paverkar vad vi anser vara moraliskt riktigt och inte.

Och?

Jag tycker att det mest låter som om du blundar för uppenbara grymheter, jag, i detta fall! Sen må folk tycka si eller så i olika kulturer det bryr jag mej inte om i detta fall, ingen kan tycka att det som sker på filmerna är bra behandling av hästar.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Howdy Canada:
So you finaly got out of the snow drift, you been in hibernation for some time, thought we lost you.

1st. is there going too be a Calgary Stamped? I read that virus went all the way up into Canada. Man what a buuumer, no rodeos?

2nd. No problemo with your letters, I understand them so the others should.

3rd. I don´t understand this new Tuck & Roll Style Reining where the horse has his chin down under his front legs?? Seem´s too me it must be hard on the horse as he is unable too use his neck and head as a balance equlibrium.
The sight of seeing Fast & Hard Spins not only makes me dizzy but put´s a knot in my belly and a gritting of the teeth knowing the tremendous strain on the knee´s, joints, tendens and ligiments :cry:.

4th. I believe this is the beginning of the end of Reining. With public out cry and screaming the buracrates will have too do something....and the easiest way is too simply forbid reining from compitition.
A real bummer for the reining crowd, a final relief for the horses.

5th. Fencing, I don´t have any fences here so I have too depend on my horses knowing that when I signal too stop they stop.
Though...... I have ridden a few knot-head´s that had no brakes and the only alternative was too stear them into the wall, dire nessesity, but it work´s, let em drive their head into the wall a couple of times and they wise up, horses are smarter than people.

After this long winter I´m finaly getting in some saddle time, rode Amigo to Fristad too see the show, cold in the wind but a nice ride.
Cow´s comming into pasture so there will be some cow work too do with him.

All ya need is 1 good horse and a good fitting saddle.

Happy too see you here again :bump:
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Fast det gor jag inte... det ar det ni missforstar, just nu ar ni sa pass upprorda att vad som ar ett forsok till saklighet i era ogon blir att jag "blundar" vilket inte ar sant. Jag respekterar att ni just nu har blodet pumpande i era oron, absolut. Ni nagonstans sa borde ni kanske ge mig samma ratt - att jag inte har blodet pumpande i oronen. Att bli upprord and get my panties in a bunch hjalper ingen, varken hast eller manniska. Att ga pa nagon form av korstag gentemot reiningen och hoppa pa personer ligger inte pa min agenda - det har inget varde for mig som individ eller hastmanniska. Jag har inget behov utav det, lika lite som jag har ett behov av att anklaga andra manniskor for att acceptera djurplageri pa det stora hela.

Hur mkt ni an anser att jag blundar sa kommer jag inte uttala mig om de individerna i videorna eller de exakta handelserna i dom, det enda JAG kan gora ar att presentera ett mojligt tillvagagangssatt som -jag- tror ar mer konstruktiv an att ga verbal bersarkagang pa ett forum.

Om vi -inte- acknowledge de skillnader som finns, bade inom traningskulturen och den sociala kulturen sa kommer vi stanga vara huvuden blodiga. Vad ni ser pa videorna kommer inte fran sverige till att borja med, varken det bra eller det daliga. Sa vitt jag ser i traden ar det ingen som sager att det ar bra heller, det ar ytterligare en vardering som blivit inlast "mellan raderna", vilket latt hander pa forumen.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Och det ar inget som ar unikt for reiningen - utan finns utspritt i hela ridsporten.

Det finns skit, skitridning, skittekniker, skitattityder oavsett vart man gar - dels beroende pa vara egna referensramar. Folket har tycker jag ar djurplagare for att jag inte cratear min hund nattetid, jag tycker dom ar djurplagare som gor det. Nagra anser att barrelracing med tiedown ar djurplageri, nagra anser att det ar djurplageri att rida utan.

Vad jag forsoker fa fram ar att hastvarlden ar sa stor att det inte bara handlar om nagra individers ideer om vad som ar vad och varfor - utan vi har kulturskillnader som paverkar vad vi anser vara moraliskt riktigt och inte.

Jag tror inte riktigt du förstår... Vi talar inte om en liten gren där folk verkar göra vad dom vill och där det är godtyckligt vad våldsam ridning innebär beroende på vilken kultur man kommer ifrån ??

Det är en FEI -gren vilket innebär att dom går under samma regler som vilken FEI gren som helst där det finns tydliga regler och riktlinjer att följa och där alla tävlingar som går under FEI bevakas av utbildade funktionärer dvs FEI - stewards inom disciplinen som skall se till att de av FEI uppsatta regler följs inom all ridning och tävling på både framridningsbanan som tävlingsbanan.

Förutom då den vanliga Code och Conduct som ALLA tävlande skall känna till och följa som värnar om horsemanship så blev tex detta resultatet av den debatt som uppstod när Epona filmade en dressyrryttare och detta gäller alltså ALLA grenar som går under FEI även Reining och OAVSETT vilken kultur du kommer ifrån.

"Konferensen tog ett stort kliv framåt för att ena dressyren och klargöra för ryttare vad som är tillåtet och inte tillåtet. Konsensus nåddes kring följande:
Oavsett vilken huvud- och nackposition hästen intar – har den framkallats med tvång/våld* är den oacceptabel. (* översättning av aggressive force)

Rollkur/hyperflexion definieras från och med nu som böjning av hästens hals genom tvång/våld* – och är därför oacceptabel.
Tekniken som kallats Low-Deep and Round (LDR), låg-djup och rund, ger böjning utan överdrivet tvång och är därför acceptabel.

Framöver kommer all aggressiv/våldsam ridning att ge bestraffningar för ryttarna. Detta utreds av Frank Kemperman och ska resultera i nya riktlinjer för FEI-stewards. Som ett led i de nya direktiven kan framridningen på vissa tävlingar komma att bli tv-övervakad"."


Dressyren och hoppningen har tagit i med hårdhanskarna och INGEN inom reiningen var det gäller FEI- stewards , veterinär Flemming Winberg tycks höja på ett ögonbryn alltså så skall det här protesteras mot via FEI och inte det nationella förbundet för det är faktiskt inte de som sätter reglerna utan det gör FEI!!
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Och?

Jag tycker att det mest låter som om du blundar för uppenbara grymheter, jag, i detta fall! Sen må folk tycka si eller så i olika kulturer det bryr jag mej inte om i detta fall, ingen kan tycka att det som sker på filmerna är bra behandling av hästar.

Ettie:
Jag känner Bewildered och h-n är inte den som bluna för "grymheter" och är en av dom förste att säjer STOP!!!!!!!!!!
Bewildered är den som kan baka och försöka att se hela bilden.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Howdy Canada:
So you finaly got out of the snow drift, you been in hibernation for some time, thought we lost you.

1st. is there going too be a Calgary Stamped? I read that virus went all the way up into Canada. Man what a buuumer, no rodeos?

2nd. No problemo with your letters, I understand them so the others should.

3rd. I don´t understand this new Tuck & Roll Style Reining where the horse has his chin down under his front legs?? Seem´s too me it must be hard on the horse as he is unable too use his neck and head as a balance equlibrium.
The sight of seeing Fast & Hard Spins not only makes me dizzy but put´s a knot in my belly and a gritting of the teeth knowing the tremendous strain on the knee´s, joints, tendens and ligiments :cry:.

4th. I believe this is the beginning of the end of Reining. With public out cry and screaming the buracrates will have too do something....and the easiest way is too simply forbid reining from compitition.
A real bummer for the reining crowd, a final relief for the horses.

5th. Fencing, I don´t have any fences here so I have too depend on my horses knowing that when I signal too stop they stop.
Though...... I have ridden a few knot-head´s that had no brakes and the only alternative was too stear them into the wall, dire nessesity, but it work´s, let em drive their head into the wall a couple of times and they wise up, horses are smarter than people.

After this long winter I´m finaly getting in some saddle time, rode Amigo to Fristad too see the show, cold in the wind but a nice ride.
Cow´s comming into pasture so there will be some cow work too do with him.

All ya need is 1 good horse and a good fitting saddle.

Happy too see you here again :bump:

Hehe yeah, snow went away, now we're dealing with FLOODINGS! Its insane.

1) we dont know... it's horrible we wont be going on any outside brandings and no rodeos or horseshows.. or sales for that matter till there's a green light that the outspread is under control. Can't afford risking our boys lives like that....

2) super! hehehe

3) im not into the reiningcircut enough atm to realy say anything about the lastest fashion. But i imagine it's the "low head = calm horse" that might have been taken a step too far? Just guessing.. aint much reining goin on up here right now and the big shows are so far away that we have no time to go to them.

4) I doubt that it'll bring an end to the reining.... there's fashion in all horse riding, how they're being trained and who's the lastest Mr Big Dude. The reiningpart of the horseindustry i think is pretty safe - alot of money involved. But maybe it'll be clearer guidelines as to whats acceptable and not, i do however doubt that the waves in the swedish duckpond will affect anything on this side of the sea.

5) Heh.. i guess we have fences around the riding pen, but out in the field there's only barbwire and we stay as far away from that as possible LOL but being ranchorses we prefer the majority of them to ease to a stop rather than hit the breaks too hard. The rodeohorses are a bit different but they know when it's rodeotime and when we're doin the cowboying, different needs. Smart critters by all means.

Gonna take up the reining here in a bit, dust it off and see what i remember. Planning on showin the Haidastud when he's old enough and me and cutting are just a horrible idea unless its in the sortingalley. :rofl: And since a swede once told me.... that a girl cant ride a REAL cowhorse.... it'd be neat to save the cash up n bring him over in 4 years or so. Just to make that guy choke on it.:devil: :angel: :D

..im sry for being off so long, it's just that within the "clan" we now have 1200 steers.... at 4 different locations and with all the rain n the mess here it's been like crazyland.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Jag tror inte riktigt du förstår...


Framöver kommer all aggressiv/våldsam ridning att ge bestraffningar för ryttarna. Detta utreds av Frank Kemperman och ska resultera i nya riktlinjer för FEI-stewards. Som ett led i de nya direktiven kan framridningen på vissa tävlingar komma att bli tv-övervakad"."


Dressyren och hoppningen har tagit i med hårdhanskarna och INGEN inom reiningen var det gäller FEI- stewards , veterinär Flemming Winberg tycks höja på ett ögonbryn alltså så skall det här protesteras mot via FEI och inte det nationella förbundet för det är faktiskt inte de som sätter reglerna utan det gör FEI!!

Ja, men ga da till FEI och ga ORGANISATIONSVAGEN som jag tidigare papekat.

Jag forstar utmarkt och har marketat det jag tycker du skall lasa om. De NYA direktiven existerar inte an - hur skall de da foljas NU? Eftersom de ar under arbete?

Som jag sa, las vad jag skriver inte vad du Tror jag skriver.

Och ska du VERKLIGEN ga till botten pa problemet sa behover du, utover FEI aven oppna en dialog med AQHA & NRHA, samt i skandinavien da SRHA. FEI regler galler val andats pa just FEI-relaterade tavlingar? Vilket betyder att det da inte kommer paverka AQHA eller NRHA.

Vill du ha en forandring, skriv en sammanfattning och ett forslag och skicka in till berorda organisationer. Att gorma om djurplageri pa ett forum gor faktiskt varken till eller fran.
 
Senast ändrad:
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Det har också, tyvärr, en hel del med kultur att göra skulle jag vilja påstå.

Reining var en FEI gren förra året i Kentucky också, och jag vågar -utan att ha varit där- påstå att framridningen där såg exakt likadan ut som på Bökeberg, om inte värre. Samma ryttare var där... Men FEI reagerade inte där -HELLER. Att dom reagerar när dom måste är ju dock bra.

FEI gör inte ett skit förrän dom tvingas, det är väl ganska uppenbart? Tvånget kommer av opinion och i USA ligger gränserna för vad som är acceptabelt låååångt ifrån vad dom gör här. Vilket är positivt för oss!

Inte förrän FEI world final reiningen kom till Sverige är det någon om reagerat eller brytt sig mig veterligen.

Problemet är inte ett western problem dock! Det är bara samma mentalitet och beteende i olika kläder. Vare sig det är dressyrryttare som knölar ihop nosar och halsar, hoppryttare som använder benskydd med el, tränare/ägare som slår av benen på hästarna för försäkringspengar, reiningryttare som stoppar i väggar, pleasureryttare som behandlar halsar och svansar med förlamande medel, travtränare som använder grisfösare, saddlebredtränare som hänger tygder på extremt misskötta fötter ...WHATEVER!

Lösningen är INTE att basha någon specifik gren eller ridstil utan att förändra synen på hästen och respekten för ett levande djur.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 129
Senast: Alexandra_W
·
Tävling Det har ju nu fattats beslut om att butta är tillåtet i begränsade mängder vid tävling. Dock så pass stora mängder att det har en...
2
Svar
21
· Visningar
3 172
Senast: via
·
Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 791
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp