Dödshjälp?

Var hittar du om psykisk sjukdom i något av mina inlägg?

Eller anser du att bara psykiskt sjuka gör/ tänker på självmord?
Igen då skriver jag att du skrev att det är fel att ta sitt liv. Har du glömt det kanske du ska gå tillbaka och se vad du skrivit.

Varför skulle bara psykiskt sjuka tänka på självmord?
 
Jag undrar också vad du menar med "lura" till sig dödshjälp. Vari ligger lurendrejeriet?
Men dåså, om dödshjälp finns oavsett vad för anledning man har så visst. Dock så kommer det att utnyttjas av folk som mår dåligt psykiskt som faktiskt kanske har en chans att må bra igen.
 
men om jag väljer självmord genom att be vården om dödshjälp eller hoppar framför ett tåg - VAD är skillnaden? förutom att jag inte åsamkar en stackars tågchaufför och ambulanspersonal ett stort trauma?
Det undrar jag också om du läser något av vad jag skriver men det vill personen jag frågar inte svara på uppenbarligen.

Och igen, man måste inte välja brutala metoder som drabbar andra.
 
Men dåså, om dödshjälp finns oavsett vad för anledning man har så visst. Dock så kommer det att utnyttjas av folk som mår dåligt psykiskt som faktiskt kanske har en chans att må bra igen.

Och det är det som gör att folk har svårt att ge sitt absoluta stöd. Oavsett vilken anledning man har krävs det väl redan idag rätt omfattande samtal och undersökningar innan det beviljas?

Personligen tycker jag att en vuxen, myndig människa själv borde ha rätten att avgöra hur mycket lidande som är värt hoppet om att "en dag kanske det blir bättre..."

jag förstår fortfarande inte vad du menar med att 'lura'? Vill man verkligen ha dödshjälp och får den beviljad har man väl inte lurat Någon?
 
Det undrar jag också om du läser något av vad jag skriver men det vill personen jag frågar inte svara på uppenbarligen.

Och igen, man måste inte välja brutala metoder som drabbar andra.
Men pratar vi inte om dina åsikter och vad du tycker?

Sedan om man är desperat och helt förtvivlad så funderar man nog inte så mycket på hur det drabbar tredjeperson.
 
Min bror hade en kompis, när jag träffade honom en vinter hade jag nyss fått veta att han hade fått MS, 26 år gammal. Brorsan hade berättat för att jag inte skulle reagera om han var snubblig och kompisen berättade det själv för mig när vi sågs. Ungefär ett halvår senare träffade jag honom igen, då satt han redan i rullstol, det var sista gången jag tror jag träffade honom.

Brorsan höll kontakten, hälsade på och tog med honom ut ibland så han fick göra något annat än sitta hemma. Han berättade även för mig att vännen hade skaffat en pistol för att kunna skjuta sig själv när han blev ännu sämre. Efter en tid förlorade han synen vid två tillfällen men den kom tillbaka bägge gångerna.

Bland det sista jag hörde var att hans familj hade tagit ifrån honom pistolen så han kunde inte skjuta sig själv längre. Han dog som ett paket, inte ens 30 år gammal. Det var inte så han hade tänkt dö.

Blir helt knäckt av att läsa det här, vad tragiskt :cry: Din bros vän måste haft extrem otur, den utgången är ovanlig vid MS, men sjukdomen är ju såpass nyckfull att det finns fall i stil med detta. Innan jag själv blev diagnostiserad, förra sommaren, var jag som många andra orolig för att det skulle kunna röra sig om en hjärntumör eller ALS i värsta fall. Så då sökte jag, som den katastroftänkande och planerande individ jag är, efter möjligheter till assisterad dödshjälp i framtiden. Det är inte så att några åsikter hos mig ändrades, jag har alltid varit för möjligheten, men då kändes den något mer "nära" och jag skulle vilja ha det valet om det någon gång, av någon anledning skulle bli så illa.
 
Igen då skriver jag att du skrev att det är fel att ta sitt liv. Har du glömt det kanske du ska gå tillbaka och se vad du skrivit.

Varför skulle bara psykiskt sjuka tänka på självmord?
Kopierar mig själv

"Dödshjälp gör att anhöriga vet var, när och framförallt att det inte är ett förhastat beslut för stunden.

Självmord ger anhöriga frågor, stor risk att anhöriga kommer först till plats eller ovisshet hos anhöriga innan man hittas som gör att anhöriga kastas mellan hopp och förtvivlan"

Och
"Skulle jag aldrig utsätta mina anhöriga för"

Inte ett ord om psykisk sjuka eller att självmord är fel, där emot att JAG aldrig skulle utsätta mina anhörig för att åker in och ut för självmordsförsök.
 
Jag är fruktansvärt kluven i den här frågan, å ena sidan anser jag att det är människans rätt att välja, å andra sidan så har jag läst mycket om motargumenten och rädsla att det blir en förskjutning på vad som är värdigt liv och en press att ta livet av sig för att inte vara till last. Det är lätt att säga att nej det kommer inte att ske, men människan är duktig på att flytta sina moraliska och etiska gränser som grupp så risken finns alltid där.
Det är alltid gränsdragningarna som är det svåraste, de där glasklara fallen är sällan problemet, utan det är när man hamnar i gråzonen det blir svårt att säga ja eller nej, ett "det beror på" är svårt att lagstifta om.
 
Jag har spenderat mycket av mitt liv i psykiatrin, och jo det går utmärkt att ta livet av sig på en avdelning, och nej, man kan vara inlagd i veckor men det är väldigt lätt att komma ut om man vill. Det är tyvärr väldigt lätt att lura läkare när det gäller hur man mår.
Tror du verkligen det är det enda sättet att ta livet av sig på? Hört talas om tabletter som dom faktiskt flesta långvarigt psykiskt sjuka har mycket av.
Tabletter kan ge en otroligt fridfull död. Finns mycket som kan ge en "fridfull" död om man nu vill ta livet av sig.
Kan ju säga att psykiska sjukdomar förkortar livet otroligt, jag menar inte kortare depressiva perioder utan om åratal av lidande som dessutom påverkar kroppen enormt. För att inte tala om alla biverkningar medicinerna ger.
Så därför har dom ingen talan? Tror faktiskt varenda psykiater vet om hur smärtsamt det är att leva med psykiska sjukdomar. Trots det så ska dom med psykiska problem "lära sig leva med det och hantera det och anpassa livet efter det" medans det inte gäller fysiska. Tycker det är fel. Har någon rätt att pga sitt tillstånd få hjälp att dö bör det gälla alla.
Varför de inte har någon talan? Jag vet inte, fråga någon som faktiskt tycker så istället.
 
Fast isåfall skulle många ta livet av sig långt tidigare i livet. Och det är alltid möjligt att ta sitt liv, men jag tycker inte man ska blanda in andra människor i beslutet och låta någon annan ta livet av en på det sätttet, att blanda in andra människor i sitt självmord är helt galet.

Nej, det finns oerhört många som inte kan ta sitt eget liv för att de är fysiskt inkapabla att göra det. Det valet finna alltså inte för alla.
 
Blir helt knäckt av att läsa det här, vad tragiskt :cry: Din bros vän måste haft extrem otur, den utgången är ovanlig vid MS, men sjukdomen är ju såpass nyckfull att det finns fall i stil med detta. Innan jag själv blev diagnostiserad, förra sommaren, var jag som många andra orolig för att det skulle kunna röra sig om en hjärntumör eller ALS i värsta fall. Så då sökte jag, som den katastroftänkande och planerande individ jag är, efter möjligheter till assisterad dödshjälp i framtiden. Det är inte så att några åsikter hos mig ändrades, jag har alltid varit för möjligheten, men då kändes den något mer "nära" och jag skulle vilja ha det valet om det någon gång, av någon anledning skulle bli så illa.
Ja, den var väldigt aggressiv. Jag blev chockad själv av att det gick så fort utför för honom, att mindre än ett år efter diagnos redan sitta i rullstol. Han var 26, vältränad, stark, brukade hänga med brorsan på fisketurer i fjällen och jobbade på byggen. Död ett par år senare, liggandes som ett blint paket med dropp i en säng, dag ut och dag in. :(
 
Ja, den var väldigt aggressiv. Jag blev chockad själv av att det gick så fort utför för honom, att mindre än ett år efter diagnos redan sitta i rullstol. Han var 26, vältränad, stark, brukade hänga med brorsan på fisketurer i fjällen och jobbade på byggen. Död ett par år senare, liggandes som ett blint paket med dropp i en säng, dag ut och dag in. :(

Vilken mardröm! Så hemskt.
 
Ja, den var väldigt aggressiv. Jag blev chockad själv av att det gick så fort utför för honom, att mindre än ett år efter diagnos redan sitta i rullstol. Han var 26, vältränad, stark, brukade hänga med brorsan på fisketurer i fjällen och jobbade på byggen. Död ett par år senare, liggandes som ett blint paket med dropp i en säng, dag ut och dag in. :(

Ja, det är i sig inte ovanligt att sjukdomen debuterar i den åldern, och det spelar ingen roll om man är vältränad. Att hamna i rullstol och förlora synen är inte heller helt ovanligt (fast synen brukar komma tillbaka om man behandlar med kortison, kanske inte helt). Men livslängden är statistiskt sett inte förkortad mer än några år, kanske ännu färre nu i och med bättre bromsmediciner. Så.. återigen extrem otur och mitt hjärta blöder lite extra för honom :(
 
Jag är egentligen för, men pga problematiken att besluta när det kan komma på fråga måste jag ändå landa i att jag är emot.

Det jag inte riktigt fattar är hur man vet att en person som inte kan prata och förmedla sig vill dö. .

Jag tänker att de som inte kan förmedla sig alls inte blir aktuella för dödshjälp. Man kan ju rimligen inte gå runt och gissa vilka som vill ge upp.

Helt OT men apropå om Pratchett- hans assistent twittrade väldigt fint från hans konto (om man läst böckerna och förstår) på slutet. :heart

men om målsättningen är att man vill dö - vad är skillnaden på att man tar en överdos, hoppar framför ett tåg eller lurar en läkare att man vill dö?
Och har man verkligen lurat en läkare att man vill dö om man lyckas få dödshjälp när man vill ha det?

Mycket intressant frågeställning. Det känns som att, av de alternativen, varianten där man får sluta sina dagar i en varm säng under lugna former är mest skonsam. Men mycket intressant fråga.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 500
Senast: Grazing
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 760
Senast: Mabuse
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 596
Senast: skogaliten
·
Kläder & Bli fin Jag red i helgen och har ganska nya sköna ridthigts med hög midja, lite tjockare fluff på insidan. Jag ville inte riktigt hoppa ur dem...
Svar
17
· Visningar
959
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp