Dödshjälp?

Och varför är inte psykiskt sjuka människor kapabla till att meddela omgivningen om sitt beslut?

Men ärligt talat, hur tror du det skulle gå till?
"Jo hej mamma, du vet ju att jag haft ångest och depression osv i ett antal år nu, så jag tänkte bara berätta att nästa lördag klockan 19 tänkte jag ta livet av mig, bara så du vet. Pusspuss" :confused:

Det är ändå milsvid skillnad på att ta livet av sig "bara sådär" (även om det är ett genomtänkt beslut, även om man har en psykisk sjukdom man aldrig blir frisk ifrån) och att få dödshjälp i samråd med läkare, psykolog etc.
 
Oj vad hemskt. Att vara intagen ett par dagar på psyk, dock så mår dom flesta bättre och gör dom inte det så är det "bara" att göra ett nytt försök när man kommit ut.
Nej det är faktiskt inte så bara. Någon hittar en, och ens eget lidande kanske förlängs jättemkt! För inlagd på psyk så lär de ju inte gå med att inte ge dropp tex. Och det är inte säkert att man bara är där några dagar.


Nä, men av någon anledning är dödshjälp okej? Vad exakt är skillnaden? Att man bara låter någon annan ta livet av en, då blir det plötsligt okej?
Det är jättestor skillnad på att någon får tex en spruta och somnar in lugnt och stilla, och att någon kanske skär upp sina handleder. Enormt stor skillnad.

Det ena ger en fridfull död, det andra en lidande och dramatisk död. Ser du verkligen inte skillnaden?


För jag är fruktansvärt trött på folk som bara anser att vissa sjukdomar, då är det minsann okej medans med vissa andra sjukdomar är det inte alls okej. Vissa människor ska ha mera rätt till dödshjälp än andra, andra ska avgöra att vissas lidanden är värre än andra.

Antingen är man för det och då ska alla ha rätt till det. Ingen någonsin kan avgöra hur en människa mår psykiskt och på det sättet bestämma om den ska få dö eller inte.

Mår man psykiskt dåligt låter det att man är så hemsk som utsätter andra för sitt självmord, mår man fysiskt dåligt så ska man minsann få hjälp till det och alla ska vara så förstående till beslutet.

De flesta med tex depression blir ju faktiskt bättre över tid, och det är väl därför som många tycker att det kanske borde ses lite strängare på dödshjälp då.
Jämför det med att de flesta tycker att det är ok i de fall då folk är sjuka och ändå kommer dö inom en mkt snar framtid.

När det gäller psykiska diagnoser så tror jag att okunskapen är så pass stor bland gemeneman att man inte vill ge något klart besked, utan lämnar det mer till proffsen.
 
Men du själv verkar ju vara emot att att en halvdement 87åring ska få bestämma över sitt liv eftersom han när han var klar i skallen och faktiskt ville leva inte tog livet av sig :banghead:

Eller någon som lider av en obotlig sjukdom som inte ville dö medans hen fortfarande hade bra stunder/kunde uppskatta saker, men som vet att hen vill dö när de ljusa sakerna försvinner.
Hen har ingen rätt att bestämma själv eftersom hen inte tog livet av sig medans hen kunde (när det fortfarande var uthärdligt att leva) :cautious:
 
Men ärligt talat, hur tror du det skulle gå till?
"Jo hej mamma, du vet ju att jag haft ångest och depression osv i ett antal år nu, så jag tänkte bara berätta att nästa lördag klockan 19 tänkte jag ta livet av mig, bara så du vet. Pusspuss" :confused:
Faktiskt, varför inte? Har haft vänner som gjort så, det kom inte som någon överaskning av någon då dom mått dåligt otroligt länge och det bara var en tidsfråga.
Det är ändå milsvid skillnad på att ta livet av sig "bara sådär" (även om det är ett genomtänkt beslut, även om man har en psykisk sjukdom man aldrig blir frisk ifrån) och att få dödshjälp i samråd med läkare, psykolog etc.
Tror du på allvar att läkare och psykologer inte går att lura? Och nej, det är ingen skillnad alls.
 
Min personliga position är ganska lik den @Lenis. Jag hade en anhörig som gick bort hastigt men inte helt oväntat ganska nyligen där läkarna stod i valet och kvalet att behandla eller låta naturen ha sin gång. I det fallet behandlades det och även fast min anhöriga gick bort så var det rätt val. Jag är inte riktigt lika säker på om jag tyckt det om det blivit ett utdraget förlopp.

Det jag tycker är svårt är att få till en bra, välfungerande praktik för assisterad död på systemnivå. Hur ska bedömningarna utföras, vem ska fatta det slutgiltiga beslutet (det bör finnas någon kontrollfunktion så att beslutet att tillstyrka assisterad död inte nödvändigtvis ligger på en ensam läkare), hur gör man med patienter som har en demens - hur länge kan "tidigare" beslut anses vara gällande?

Jag skickar med en länk till ett intressant föredrag om assisterad död av Sir Terry Pratchett som var en brittisk författare som fick en ovanlig form av Alzheimers 59 år gammal och dog 7 år senare av en lunginflammation. Han talade mycket om rätten att själv få välja över livet och döden. Det här föredraget är ett av mina favoriter på ämnet.
 
Nej det är faktiskt inte så bara. Någon hittar en, och ens eget lidande kanske förlängs jättemkt! För inlagd på psyk så lär de ju inte gå med att inte ge dropp tex. Och det är inte säkert att man bara är där några dagar.
Jag har spenderat mycket av mitt liv i psykiatrin, och jo det går utmärkt att ta livet av sig på en avdelning, och nej, man kan vara inlagd i veckor men det är väldigt lätt att komma ut om man vill. Det är tyvärr väldigt lätt att lura läkare när det gäller hur man mår.
Det är jättestor skillnad på att någon får tex en spruta och somnar in lugnt och stilla, och att någon kanske skär upp sina handleder. Enormt stor skillnad.
Tror du verkligen det är det enda sättet att ta livet av sig på? Hört talas om tabletter som dom faktiskt flesta långvarigt psykiskt sjuka har mycket av.
Det ena ger en fridfull död, det andra en lidande och dramatisk död. Ser du verkligen inte skillnaden?
Tabletter kan ge en otroligt fridfull död. Finns mycket som kan ge en "fridfull" död om man nu vill ta livet av sig.
De flesta med tex depression blir ju faktiskt bättre över tid, och det är väl därför som många tycker att det kanske borde ses lite strängare på dödshjälp då.
Jämför det med att de flesta tycker att det är ok i de fall då folk är sjuka och ändå kommer dö inom en mkt snar framtid.
Kan ju säga att psykiska sjukdomar förkortar livet otroligt, jag menar inte kortare depressiva perioder utan om åratal av lidande som dessutom påverkar kroppen enormt. För att inte tala om alla biverkningar medicinerna ger.
När det gäller psykiska diagnoser så tror jag att okunskapen är så pass stor bland gemeneman att man inte vill ge något klart besked, utan lämnar det mer till proffsen.
Så därför har dom ingen talan? Tror faktiskt varenda psykiater vet om hur smärtsamt det är att leva med psykiska sjukdomar. Trots det så ska dom med psykiska problem "lära sig leva med det och hantera det och anpassa livet efter det" medans det inte gäller fysiska. Tycker det är fel. Har någon rätt att pga sitt tillstånd få hjälp att dö bör det gälla alla.
 
Jag tycker inte man ska ta bort dementa personer nej. Dom är liksom inte klara nog i huvet för att kunna fatta ett sådant beslut. Min halvdementa farmor hade otroligt olika dagar, vissa mådde hon jättebra, vissa dagar skit och var förvirrad till max. Hon fick många fina dagar enda till slutet.
Min mamma börjar bli mer och mer dement men mår väl "bra" förutom sina fysiska problem som hon haft i många år. Sedan att hon gråter både morgon och kväll, är deprimerad och allmänt låg varje gång man pratar med henne, men att inte leva är inte ett alternativ för henne. Min far däremot både sa och bevisade konstant att han inte ville leva längre...
Men för dig finns visst inga nyanser.....

Sedan är det inte så lätt att ta livet av sig med tabletter när man bor på äldreboende eller har hemsjukvård - då har man inte tillgång till några mediciner själv utan det är hemsjukvården/vårboendet som sköter detta.
 
Hört talas om tabletter som dom faktiskt flesta långvarigt psykiskt sjuka har mycket av.
Tabletter kan ge en otroligt fridfull död. Finns mycket som kan ge en "fridfull" död om man nu vill ta livet av sig.
Jag kan ju säga att även om jag skulle smälla i mig alla tabletter jag har skulle jag troligtvis inte dö. Jag skulle förmodligen få en massa eländiga biverkningar och behöva vårdas länge, men dö tror jag inte jag skulle göra.
Och de mediciner jag hade som jag eventuellt skulle kunna dö av blev jag fråntagen. Så tabletter är inte heller ett alternativ för alla.
(Hur nu diskussionen kom att handla om hur psykiskt sjuka kan ta livet av sig på ett "bra" sätt :confused:)

Tror faktiskt varenda psykiater vet om hur smärtsamt det är att leva med psykiska sjukdomar. Trots det så ska dom med psykiska problem "lära sig leva med det och hantera det och anpassa livet efter det" medans det inte gäller fysiska. Tycker det är fel.

Du har skrivit att du är emot dödshjälp, men sen låter det som att du egentligen är emot det för att det inte är självklart för alla att det ska vara ett "lätt" alternativ vid psykisk sjukdom? Jag fattar liksom inte vad du vill få fram.

Ska både fysiskt och psykiskt sjuka lära sig leva med det, eller ska alla få välja själva?
 
Jag kan ju säga att även om jag skulle smälla i mig alla tabletter jag har skulle jag troligtvis inte dö. Jag skulle förmodligen få en massa eländiga biverkningar och behöva vårdas länge, men dö tror jag inte jag skulle göra.
Och de mediciner jag hade som jag eventuellt skulle kunna dö av blev jag fråntagen. Så tabletter är inte heller ett alternativ för alla.
(Hur nu diskussionen kom att handla om hur psykiskt sjuka kan ta livet av sig på ett "bra" sätt :confused:)
Du har inte, men det betyder inte att andra inte har.
Du har skrivit att du är emot dödshjälp, men sen låter det som att du egentligen är emot det för att det inte är självklart för alla att det ska vara ett "lätt" alternativ vid psykisk sjukdom? Jag fattar liksom inte vad du vill få fram.

Ska både fysiskt och psykiskt sjuka lära sig leva med det, eller ska alla få välja själva?
Jag är emot det för att det går inte att avgöra om någon människa faktiskt vill ta sitt liv eller om den lurar till sig dödshjälpen. Och jag är inte för självmord, även om min dödslängtan är stor den mesta tiden.
 
Jag har spenderat mycket av mitt liv i psykiatrin, och jo det går utmärkt att ta livet av sig på en avdelning, och nej, man kan vara inlagd i veckor men det är väldigt lätt att komma ut om man vill. Det är tyvärr väldigt lätt att lura läkare när det gäller hur man mår.
Tror du verkligen det är det enda sättet att ta livet av sig på? Hört talas om tabletter som dom faktiskt flesta långvarigt psykiskt sjuka har mycket av.
Tabletter kan ge en otroligt fridfull död. Finns mycket som kan ge en "fridfull" död om man nu vill ta livet av sig.
Kan ju säga att psykiska sjukdomar förkortar livet otroligt, jag menar inte kortare depressiva perioder utan om åratal av lidande som dessutom påverkar kroppen enormt. För att inte tala om alla biverkningar medicinerna ger.
Så därför har dom ingen talan? Tror faktiskt varenda psykiater vet om hur smärtsamt det är att leva med psykiska sjukdomar. Trots det så ska dom med psykiska problem "lära sig leva med det och hantera det och anpassa livet efter det" medans det inte gäller fysiska. Tycker det är fel. Har någon rätt att pga sitt tillstånd få hjälp att dö bör det gälla alla.


Men de flesta i tråden som är För dödshjälp har inte specificerat att de är Emot hjälpen när det kommer till just psykisk sjukdom, var har du läst det?
De flesta har bara svårt att ta ställning, och det får man väl acceptera? Många har sett fysiskt lidande och det är kanske mer begripligt, lättare att ta till sig eftersom det Syns... men jag har inte heller sett någon som sagt: nix-nope-absolut inte för psykiskt lidande går alltid att fixa!

Jag är helt och hållet liberalt för dödshjälp.
 
Du har inte, men det betyder inte att andra inte har.

Nej, och eftersom jag inte har det betyder det att jag inte kan ta livet av mig på det "fina och stillsamma" sättet. Så det alternativet du skriver om finns inte för alla.

Jag är emot det för att det går inte att avgöra om någon människa faktiskt vill ta sitt liv eller om den lurar till sig dödshjälpen. Och jag tror och tycker att det bör vara värt att fortsätta leva för dom, även om det är få dagar, av glädje som finns.

Jag är inte tillräckligt påläst för att kunna ge något säkert svar, men jag tror att de läkar- och psykologundersökningar som görs är ganska omfattande. Tror risken att någon kan lura sig igenom det är väldigt liten.
Sen finns det ju faktiskt de som, av t.ex. obotlig, smärtsam fysisk sjukdom, inte har dagar eller stunder av glädje. Iallafall inte som inte är överskuggade av fruktansvärd smärta och lidande.
 
Nej, och eftersom jag inte har det betyder det att jag inte kan ta livet av mig på det "fina och stillsamma" sättet. Så det alternativet du skriver om finns inte för alla.
Som sagt, det finns många sätt.
Jag är inte tillräckligt påläst för att kunna ge något säkert svar, men jag tror att de läkar- och psykologundersökningar som görs är ganska omfattande. Tror risken att någon kan lura sig igenom det är väldigt liten.
Sen finns det ju faktiskt de som, av t.ex. obotlig, smärtsam fysisk sjukdom, inte har dagar eller stunder av glädje. Iallafall inte som inte är överskuggade av fruktansvärd smärta och lidande.
Då tror du fel, det är lätt att lura till sig det mesta av läkare och psykologer om man vill, dom läser liksom inga tankar. Dom är också människor.

Och som sagt, är man för det så ska man vara för det för alla människor då alla bör ha samma rättigheter, ens lidande ska inte jämföras med någon annans.
 
Precis som man kan som extremt självmordsbenägen lura sig ut från psyk så kan man säkerligen också lura till sig att få rätten till dödshjälp.
men om målsättningen är att man vill dö - vad är skillnaden på att man tar en överdos, hoppar framför ett tåg eller lurar en läkare att man vill dö?

Och har man verkligen lurat en läkare att man vill dö om man lyckas få dödshjälp när man vill ha det?
 
Jo det gjorde du. Du skrev att självmord är fel och att du aldrig skulle utsätta anhöriga för det. Men dödshjälp är okej. Så därför antar jag att du är insatt i hur fruktansvärt lidande psykiska sjukdomar kan ge.
Var hittar du om psykisk sjukdom i något av mina inlägg?
Var skrev jag att självmord är fel?

Eller anser du att bara psykiskt sjuka gör/ tänker på självmord?
 
Som sagt, det finns många sätt.

Då tror du fel, det är lätt att lura till sig det mesta av läkare och psykologer om man vill, dom läser liksom inga tankar.

Och som sagt, är man för det så ska man vara för det för alla människor då alla bör ha samma rättigheter, ens lidande ska inte jämföras med någon annans.

Jag undrar också vad du menar med "lura" till sig dödshjälp. Vari ligger lurendrejeriet?
 
men om målsättningen är att man vill dö - vad är skillnaden på att man tar en överdos, hoppar framför ett tåg eller lurar en läkare att man vill dö?
Som jag skrivit hela hela tiden, självmord är ett val som alla kan göra. Alla kan ge upp om livet och bestämma sig för att inte leva.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 499
Senast: Grazing
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 760
Senast: Mabuse
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 589
Senast: skogaliten
·
Kläder & Bli fin Jag red i helgen och har ganska nya sköna ridthigts med hög midja, lite tjockare fluff på insidan. Jag ville inte riktigt hoppa ur dem...
Svar
17
· Visningar
959
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp