Dödshjälp?

Det är inte alls konstigt att man tar bort djur när dom inte mår bra. Djur har inte förmågan att tänka att vissa dagar kan bli bra, att se fram emot någonting och glädjas över saker och ting som vi kan. Människor går det att prata med och berätta hur saker och ting är och varför det är som det är.
Och de människor som får svaret ''Ja du kommer dö, ja det kommer vara smärtsamt, nej du måste genomlida det här.''
 
Så för att du inte vill dö och inte vill ha dödshjälp så betyder det att ingen annan vill ha det heller?

Jag vet hur mkt psyket kan påverka. Och köper inte ditt "Ja, i princip" alls.
Jag hade gärna dött med dödshjälp, och jag vill dö så fruktansvärt gärna, kämpar varenda dag emot det, kämpar varenda dag med att överleva det här livet. Dock räknas ju inte sådan smärta, det är ju alltid värre med fysiska sjukdomar.

Jag tycker ändå inte att det är rätt med dödshjälp.
 
Men fy vilken otrevlig attityd du har!
För jag är fruktansvärt trött på folk som bara anser att vissa sjukdomar, då är det minsann okej medans med vissa andra sjukdomar är det inte alls okej. Vissa människor ska ha mera rätt till dödshjälp än andra, andra ska avgöra att vissas lidanden är värre än andra.

Antingen är man för det och då ska alla ha rätt till det. Ingen någonsin kan avgöra hur en människa mår psykiskt och på det sättet bestämma om den ska få dö eller inte.

Mår man psykiskt dåligt låter det att man är så hemsk som utsätter andra för sitt självmord, mår man fysiskt dåligt så ska man minsann få hjälp till det och alla ska vara så förstående till beslutet.
 
Min bror hade en kompis, när jag träffade honom en vinter hade jag nyss fått veta att han hade fått MS, 26 år gammal. Brorsan hade berättat för att jag inte skulle reagera om han var snubblig och kompisen berättade det själv för mig när vi sågs. Ungefär ett halvår senare träffade jag honom igen, då satt han redan i rullstol, det var sista gången jag tror jag träffade honom.

Brorsan höll kontakten, hälsade på och tog med honom ut ibland så han fick göra något annat än sitta hemma. Han berättade även för mig att vännen hade skaffat en pistol för att kunna skjuta sig själv när han blev ännu sämre. Efter en tid förlorade han synen vid två tillfällen men den kom tillbaka bägge gångerna.

Bland det sista jag hörde var att hans familj hade tagit ifrån honom pistolen så han kunde inte skjuta sig själv längre. Han dog som ett paket, inte ens 30 år gammal. Det var inte så han hade tänkt dö.
 
Nä, men av någon anledning är dödshjälp okej? Vad exakt är skillnaden? Att man bara låter någon annan ta livet av en, då blir det plötsligt okej?
Dödshjälp gör att anhöriga vet var, när och framförallt att det inte är ett förhastat beslut för stunden.

Självmord ger anhöriga frågor, stor risk att anhöriga kommer först till plats eller ovisshet hos anhöriga innan man hittas som gör att anhöriga kastas mellan hopp och förtvivlan.
 
För jag är fruktansvärt trött på folk som bara anser att vissa sjukdomar, då är det minsann okej medans med vissa andra sjukdomar är det inte alls okej. Vissa människor ska ha mera rätt till dödshjälp än andra, andra ska avgöra att vissas lidanden är värre än andra.

Antingen är man för det och då ska alla ha rätt till det. Ingen någonsin kan avgöra hur en människa mår psykiskt och på det sättet bestämma om den ska få dö eller inte.

Mår man psykiskt dåligt låter det att man är så hemsk som utsätter andra för sitt självmord, mår man fysiskt dåligt så ska man minsann få hjälp till det och alla ska vara så förstående till beslutet.
Men du själv verkar ju vara emot att att en halvdement 87åring ska få bestämma över sitt liv eftersom han när han var klar i skallen och faktiskt ville leva inte tog livet av sig :banghead:
 
Dödshjälp gör att anhöriga vet var, när och framförallt att det inte är ett förhastat beslut för stunden.

Självmord ger anhöriga frågor, stor risk att anhöriga kommer först till plats eller ovisshet hos anhöriga innan man hittas som gör att anhöriga kastas mellan hopp och förtvivlan.
Och varför är inte psykiskt sjuka människor kapabla till att meddela omgivningen om sitt beslut? Tror du verkligen att alla som mår dåligt psykiskt går och döljer sina tankar?
 
Men du själv verkar ju vara emot att att en halvdement 87åring ska få bestämma över sitt liv eftersom han när han var klar i skallen och faktiskt ville leva inte tog livet av sig :banghead:
Jag tycker inte man ska ta bort dementa personer nej. Dom är liksom inte klara nog i huvet för att kunna fatta ett sådant beslut. Min halvdementa farmor hade otroligt olika dagar, vissa mådde hon jättebra, vissa dagar skit och var förvirrad till max. Hon fick många fina dagar enda till slutet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 499
Senast: Grazing
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 760
Senast: Mabuse
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 589
Senast: skogaliten
·
Kläder & Bli fin Jag red i helgen och har ganska nya sköna ridthigts med hög midja, lite tjockare fluff på insidan. Jag ville inte riktigt hoppa ur dem...
Svar
17
· Visningar
959
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp