Dödshjälp?

Jag är egentligen för, men pga problematiken att besluta när det kan komma på fråga måste jag ändå landa i att jag är emot.

Det jag inte riktigt fattar är hur man vet att en person som inte kan prata och förmedla sig vill dö. När min farmor var på sjukhem efter hjärnblödning sa de att hon ville dö för att hon slutat dricka och eftersom hon bestämt sig satte de inte in dropp. Hur vet man att det inte var så att hon var så försvagad så hon inte orkade dricka? För mig kändes det som att det var en praktisk "lösning" för hemmet och självklart dog hon några dagar senare.
 
Är det inte konstigt egentligen, när det gäller våra djur så är det tillomed olagligt att låta dem självdö hur som helst?
Men människor kan man på sin höjd skippa droppet om de inte kan/vägrar dricka.

Trots det tror jag att de flesta av oss inte ser våra husdjurs liv som mindre värda.
Det är inte alls konstigt att man tar bort djur när dom inte mår bra. Djur har inte förmågan att tänka att vissa dagar kan bli bra, att se fram emot någonting och glädjas över saker och ting som vi kan. Människor går det att prata med och berätta hur saker och ting är och varför det är som det är.
 
Så för att slippa långt lidande i en obotlig sjukdom bör man ta livet av sig i förebyggande syfte medans man fortfarande kan?
Det är ju kanske inte oftast medans man utan problem KAN göra det på egen hand som dödshjälp/assisterat självmord skulle vara aktuellt.
Om du läser det jag svarade på när jag skrev det från början så behöver du inte fråga den frågan.
 
Man kan ju inte gärna ta livet av sig som ett profylaktiskt självmord, utifall att man skulle drabbas av en sjukdom som leder till att man inte har fysiken till att avsluta.
Klart man kan, har man en sjukdom där man hela tiden blir sämre och man vet att man oundvikligt tillslut har så lite fysik att man tillslut inte kommer komma ur sängen ens så jo, vill man då ta sitt liv i förebyggande så varför inte. Väldigt få tror jag som vill göra det dock då folk ju faktiskt vill leva oftast, och att ta sitt liv är ingenting som är enkelt. Och det är ju svårt då det faktiskt kan må bra ändå trots att man kanske inte alls har fysiken till mycket alls, det vet man ju aldrig.

Eftersom man aldrig vet hur framtiden kommer vara så tycker jag dödshjälp är helt fel, är det i slutskedet av cancer så visst. Men som min mormor som hade cancer så fick hon väldigt mycket morfin i slutet så hon dog nog fortare än vad hon skulle gjort annars och det är en form av hjälp att dö.
 
Det är inte alls konstigt att man tar bort djur när dom inte mår bra. Djur har inte förmågan att tänka att vissa dagar kan bli bra, att se fram emot någonting och glädjas över saker och ting som vi kan. Människor går det att prata med och berätta hur saker och ting är och varför det är som det är.
Tror du att personen lider mindre där och då för att det kanske händer något som får dem att le någon gång innan de självdör?
 
Tror du att personen lider mindre där och då för att det kanske händer något som får dem att le någon gång innan de självdör?
Varför inte? Det är så jag lever, och säkerligen många många andra oavsett problem och sjukdomar. Tycker inte att självmord är den rätta vägen ändå även om det är lockande. Förlamade mår inte per automatik sämre än dom som inte är förlamade.
 
Varför inte? Det är så jag lever, och säkerligen många många andra oavsett problem och sjukdomar. Tycker inte att självmord är den rätta vägen ändå även om det är lockande. Förlamade mår inte per automatik sämre än dom som inte är förlamade.

Så du är alltså döende i någon smärtsam sjukdom?

Förlamade har jag inte tagit upp, de kan leva fullgoda liv, vissa av dem.
 
Sådana beslut har jag svårt att tro att någon sitter och jublar över direkt. Livet består inte alltid av roliga val men det är saker och ting som man ibland måste gå igenom.
Gud vad okänslig du är som skriver så till en person som berättar om nåt som uppenbarligen varit tufft för henne och väldigt sorgligt. Gräsligt faktiskt.
 
Allt är inte svart eller vitt, jag vet mycket väl om vad cancer kan ge för smärtor i slutskedet och är det några dagar kvar så visst, då finns det ingen återvändo så visst går sådant att skynda på.

Sådana beslut har jag svårt att tro att någon sitter och jublar över direkt. Livet består inte alltid av roliga val men det är saker och ting som man ibland måste gå igenom.
Jag har ingenstans skrivit att jag jublade vid hans dödsbädd. :devil:
 
Så du är alltså döende i någon smärtsam sjukdom?

Förlamade har jag inte tagit upp, de kan leva fullgoda liv, vissa av dem.
Om du anade hur mycket psyket kan påverka kroppen så ja, i princip. Beroende av mediciner för att överleva, ser inte någon större skillnad på det än på en synlig fysisk sjukdom.
 
Gud vad okänslig du är som skriver så till en person som berättar om nåt som uppenbarligen varit tufft för henne och väldigt sorgligt. Gräsligt faktiskt.
Jag är inte okänslig, jag vet hur svårt det är. Jag tycker dock det är onödigt att skriva att det minsann är jobbigt för det är det för alla..antar jag. Det är en del av livet tyvärr, har man närstående och familj så är det sådant som dom flesta nångång får gå igenom.
 
Hur ska man tänka när det gäller barn? Ska vuxna avgöra när gränsen för deras lidande är nådd? Eller ska barn inte omfattas av rätten att själv få välja?
Kluven, men troligen för. Men då ska barnet vara i kontakt med en psykolog som gör det 100% klart att barnet LIDER och inte att barnet inte vill finnas till för att mamma/pappa är ledsna pga hen.
Barn ska inte behöva lida bara för att anhöriga älskar barnet så högt att de vill spendera så mycket tid de kan tillsammans innan barnet dör.
Men som sagt kluven. Väldigt kluven.
 
Om du anade hur mycket psyket kan påverka kroppen så ja, i princip. Beroende av mediciner för att överleva, ser inte någon större skillnad på det än på en synlig fysisk sjukdom.
Så för att du inte vill dö och inte vill ha dödshjälp så betyder det att ingen annan vill ha det heller?

Jag vet hur mkt psyket kan påverka. Och köper inte ditt "Ja, i princip" alls.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 473
Senast: Grazing
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 749
Senast: Mabuse
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 535
Senast: skogaliten
·
Kläder & Bli fin Jag red i helgen och har ganska nya sköna ridthigts med hög midja, lite tjockare fluff på insidan. Jag ville inte riktigt hoppa ur dem...
Svar
17
· Visningar
943
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp