Sv: Dolda fel

Nej, jag har inte fel. Det är så det ser ut när det kommer till en rättstvist.

JAG skulle aldrig ta risken att köpa häst med bara säljarens besiktning. Men så är jag inte så sugen på att hamna i den situationen som trådskaparen är i heller. Den situationen hade h*n sannolikt inte hamnat i om h*n anlitat sin egen veterinär när hästen kom hem.
 
Sv: Dolda fel

Jag personligen gör alltid en egen veterinärbesiktning med egenvald veterinär och som jag betalar själv när jag köper häst. Detta oavsett om säljaren redan har en veterinärbesiktning.
Just för att OM det skulle bli nått fel sen så har jag större chans i eventuell rättegång.
Alla hästar jag säljer bekostar jag själv veterinärbesiktning på med min egna veterinär och jag är tacksam om köparen väljer att INTE göra en egen besiktning (helt egoistiska själ).
Jag har dock aldrig lurat någon utan jag säger precis allt som är fel med den hästen jag säljer (och bra saker oxå givetvis)
en enda köpare har varit så seriös att de har tagit dit egen veterinär(kloka människor)
3 stycken har sagt att veterinärbesiktning inte behövs.....
Slutsats, det finns väldigt många okunniga människor.

I övrigt håller jag helt med LovisaElenora i denna fråga.
 
Sv: Dolda fel

Lovisaleonora_ skrev:
Tvivelaktigt om detta går att avtala bort. Troligen inte.
Privatperson som säljer till privatperson eller näringsidkare som säljer till näringsidkare kan avtala bort dolda fel. I de här fallen kan man i stort sätt avtal bort eller till vad som helst bara bägge parter är överens. Det är bara i fallet näringsidkare som säljer till privatperson som ett avtal som blir sämre för köparen än vad den vanliga lagstiftningen säger inte gäller.
 
Sv: Dolda fel

Som hästsäljare: guld att veta :D

(f ö har jag klausulen i mina försäljningsavtal, men har varit osäker på den egenliga bärigheten i formuleringen)
 
Sv: Dolda fel

Lånar en knapp...
Efter att ka köpt och sålt hästar under många år så har jag sett alla varianter. Det som jag alltid gör är att när jag säljer och köper, betalar vet.undersökningen. OM hästen skulle visa sådana fel att jag inte tycker att jag skall köpa/sälja den så betalar säljaren undersökningen. Jag har ibland köpt hästar på ren vinst och förlust utan vet.undersökning. Dock aldrig sålt!
Bland de "problemponnyer" som jag hanterat under åren har jag många gånger sett de som köpts och sedan inte passat och man har försökt reklamera pga. ex lynnesfel. Detta har oftast visat sig omöjligt, problemet har blivit värre och ponnyn har till slut hamnat hos mig. EN, upprepar EN enda ponny har jag inte kunnat rekreera under åren. Den behöll vi... (hon var genuint elak)
Och JA, jag har haft ponnyer som varit omöjliga att spruta. Det har gått att, om inte bota, så komma runt. Allt handlar om vad man är beredd att göra för sin ponny.
Min åsikt är att alldeles för många köpare tror att det är någon form av maskin de köper som skall fungera på samma sätt hur man än behandlar den eller i vilken miljö man ställer den. Så är det inte.
Ett muskulärt ryggproblem bör kunna, med lite tid och tålamod, rätta till sig. Om du nu vill ta tillvara den hoppförmåga du säger dig ha sett hos den här ponnyn vill säga. Om ponnyn masseras varje dag så bör du ha upptäckt att han har ont i ryggen. Annars kan vi nog inte kalla det annat än att man petar lite på skinnet, inte massage.
Det är klart enklare att försöka bli av med problemet och leta reda på en annan ponny för att börja om.
Som så många andra här undrar jag hur man kan sitta på en galen ponny som skall vaccineras? Dödslängtan :confused:
Jag har köpt ponnyer som suttit i rättstvister där sådana här problem varit på tapeten. Är inte juridiskt kunnig men min erfarenhet säger mig att det är ohyggligt svårt att få rätt. För att inte tala om dyrt. Som någon annan sa, det är advokaterna som får pengarna.
Sluta bråka, ta hand om hästen, lägg pengarna på rekreeation av ponnyn och anse dig en erfarenhet rikare.
Ponnymorsan, (som inte sysslar med personliga påhopp även om trådstartaren kommer att uppfatta detta som ett sådant!)
 
Sv: Dolda fel

Qyenn97 skrev:
Så du menar att veterinären var på hennes sida? Tror jag knappast, tror du själv att en distrikstveterinär vill förlora sitt jobb genom att fuska sig igenom en besiktning. Jag kan lova dig, en vettig veterinär utsätter sig inte för sånt. Jag har till och med pratat med honom.

Jag vet vetrinärer som man kan betala en ynka 1000 lapp och sedan är hästen helt plötsligt UA.Och då kan jag säga att vetten knappt har tittat på hästen..:smirk:
Sånna vetrinärer som jag ovan beskrev finns..Därför är det så otroligt viktigt att man använder sig av egen vetrinär vid köp av häst.
 
Sv: Dolda fel

Det skulle inte jag heller.:D ...När jag köpt en häst har jag valt veterinär själv, men säljaren har fått stå för kostnaden och tvärtom....och fler med mig...;)
Men det kan säkert vara annorlunda på olika ställen ....;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dolda fel

Djurjouren skrev:
Jag personligen gör alltid en egen veterinärbesiktning med egenvald veterinär och som jag betalar själv när jag köper häst.
Det svåra är ju när hästen står långt bort. Det viktigaste tycker jag är att vara med vid besiktningen oavsett om man är köpare eller säljare.

"Min" (förra) veterinär besiktade min häst UTAN att jag ens hade vetskap om det! Tjejen som ville köpa hästen hade bråttom och trots att jag tydligt meddelat att jag ville närvara vid besiktningen så beställde hon en tid och besiktningen skedde. Jag var arg och ledsen att det verkligen kunde få gå till så! :(

Till råga på allt skickade veterinären räkningen på besiktningen till mig! :eek: Jag var oerhört arg och ringde till henne och sa som det var, att jag var mycket besviken på henne hur hon kunde besikta min häst utan min vetskap. Hon svarade att hon "trodde" det var ok. Sedan fick jag en ny faktura på halva beloppet med anteckningen att köparen sa att det skulle vara så. Jag betalade inte det heller. Hade det varit några reklamationer så hade jag direkt tagit tillbaka hästen. Jag hade inte riktigt samma lust längre att sälja till underpris till denna tjej men orkade inte bråka. Hade även vår skriftliga kontakt om att besiktning skett utan min vetskap och att jag då inte godkände besiktningen.
 
Sv: Dolda fel

Det viktigaste tycker jag är att vara med vid besiktningen oavsett om man är köpare eller säljare.

Där sa du ngt som är det absolut viktigaste....att vara med under vet.besiktn och helst kunna ha egen vet om det går,är det bästa....;)
 
Sv: Dolda fel

bubbel skrev:
Hur kan hästen ha gått igenom besiktningen med sådan ryggvärk?? :eek:

Undrar jag med? Dom kollar väl även på sådant o inte bara böjer benen o kollar hältor:eek: ?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 536
Ekonomi & Juridik Hej! Jag letar eventuellt unghäst och är lite fundersam på ”nyttan” med dolda fel försäkring, alltså att den är införsäkrad redan som...
Svar
5
· Visningar
888
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 877
Senast: Solstig
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 378
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp