Sv: Dolda fel

Att en häst är spruträdd, tror jag inte i sig kan ligga till grund för att häva köpet..
 
Sv: Dolda fel

Återigen, du kan VETA att du hittat dolda fel men ändå misslyckas med att bevisa det. Det ÄR inte enkelt att lämna tillbaka en häst.
 
Sv: Dolda fel

Vi svarar utifrån de förutsättningar du gett oss. Om du sedan väljer att undanhålla viktiga fakta kan vi ju knappast förutsätta.

På de grunder du skrivit här kommer det att bli extremt svårt att få rätt om målet kommer så långt som till rättegång.

Som säljare hade jag INTE tagit tillbaka hästen utifrån det du angivit. Mer än om jag tyckt synd om hästen som hamnat hos köpare som inte tar bättre hand om den.
 
Sv: Dolda fel

Gnist skrev:
Man om han tolererar att bli klippt, samt att övriga som känner hästen tycker att han är snäll och mysig på alla sätt och vis (enligt vad jag läst i andra trådar), så har jag svårt att få det att gå ihop med den bild av honom som du målar upp här, att han är farlig för sin omgivning osv..Han verkar ju Inte ha varit sån tidigare....

Hade han dessutom haft så ont i ryggen vid köpetillfället, som du påstår, så hade han Knappast hoppat överhuvudtaget.

Jag vet inte hur han är att bli klippt. De kan ha gett honom lugnade, vad vet ja? Eller så kanske han är jättesnäll. Och övriga som känner honom tycker också att han är smått galen och säger till mig att vi ska reklamera honom. Han är jättesnäll att ha och göra med i boxen och allt. det är vid sprutning som han är farlig. Jag påstår inte att han har haft ont i ryggen, såg du inte det jag skrev till dig? Veterinären sa att kan KANSKE hade ont i ryggen sen innan, min mamma hade sagt fel till mig, för jag var som sagt inte där när hon kollade honom. Nej, han hoppar knappt över huvudtaget nu. Han STANNAR. Sen har han vilat ganska länge på grund av att han har varit konstigt, halt och jättestel så jag har kanske tränat 2 ggr. Vi vet inte om de kan ha gett honom smärtstillande vid besiktningen, det är inget vi kommer kunna bevisa heller. Och jo, han har varit galen vid vaccination och så tidigare. De har suttit på honom och vaccinerat honom, och så har deras ridlärare fått vaccinera honom, vilket är strängt förbjudet. man får inte dölja att det kappt går att vaccinera honom, för om det inte går så kan han inte gå som tävlingsponny.
 
Sv: Dolda fel

Qyenn97 skrev:
Tja felen är många. Det första är att de har suttit på hästen för att kunna vaccinera honom. Han är livrädd för sprutor och män och allt som har med manliga veterinärer att göra. Och han har oerhört ont i sin rygg, reste sig när veterinären kände på honom.


Men då är det ju underligt att han accepterade att en MANLIG veterinär gjorde undersökningen uppe hos ägaren. Och har ni inga män som finns i stallet öht ?

Och det är ju inte så konstigt att han reste sig om han hade så ont i ryggen. Rätt naturlig reaktion. MEN om en häst har så ont så är det omöjligt att ens sitta på honom utan att få en ridtur a la rodeo :cool:
 
Sv: Dolda fel

annmarie skrev:
Ja det är riktigt, köparen har alltid undersökningsplikt, vilket i sig inte hindrar att säljaren betalar för besiktningen.

Om man läser de fall som tagits upp i t ex tidningsartiklar blir det svårt för köparen att hävda att veterinären handlat på köparens uppdrag om säljaren stått för kostnaden. ÄVEN om köparen stått som beställare.

En chansning som jag tycker är dum att gå på, en besiktning kostar så lite i förhållande till de pengar hästägande går loss på.
 
Sv: Dolda fel

Det är väldigt svårt att häva köp och bevisa m.m..

Jag hade själv en häst som efter 3 veckor blev halt och hon gick till attack mot människor som kom in i hagen eller boxen. Vi fick behålla hästen och tillslut till lätt hon mig göra allt med den och fick förtroendet för mig. Hältan blev också bättre men det gick lite i vågor så efter nästan 1 ½år fick vi avliva hästn på grund av skadorna som jag är nästan helt säker på att de fanns innan köpet. Hästen kunde fortfarande gå till attack i slutet med inte alls lika mycket men mot veterinärer var hon väldigt "ohyfsad"

Är din ponny röntgad någon gång?
 
Sv: Dolda fel

ursäkta? Hur f*n vet du hur vi har tagit hand om honom? Vi har haft honom hos tandläkare, han har fått vila när han var halt och så vidare. På VAD grundar du att jag inte har tagit hand om min häst bra?
 
Sv: Dolda fel

Qyenn97 skrev:
.... och så har deras ridlärare fått vaccinera honom, vilket är strängt förbjudet.

Varför i hela fridens namn är det förbjudet? Enligt vem? Senast jag kollade får veterinär delegera vaccinering, dock inte sedering.

Men som sagt; kan vara ändrat...
 
Sv: Dolda fel

Det faktum att du inte ens palperar hästen vid den dagliga genomgången tycker jag säger rätt mycket om hur du tar hand om din häst.
 
Sv: Dolda fel

Ja jag vet att det är svårt, men vi kan få intyg från flera veterinärer att vi ska reklamera honom, så vi är inte så oroliga. Vi vet inte om han är röntgad, för isåfall måste vi få tag i den djurklinik han isåfall varit på, och det är inte så lätt.
 
Sv: Dolda fel

Helt riktigt, jag skulle aldrig chansa själv. Men det är inte betalningen som är det viktiga utan på vems uppdrag besiktningen sker och till vem vetrinären rapporterar.
 
Sv: Dolda fel

Qyenn97 skrev:
Nej, han hoppar knappt över huvudtaget nu. Han STANNAR.

Men han gjorde det när ni köpte honom enligt vad du själv skrivit, så jobbade han med Mycket bjudning i hoppningen och hade ett underbart steg Då..

Vilket gör att jag som läsare av det du skriver tolkar det som att det är något som har hänt sedan ni köpte honom.

Och uppenbarligen så kan veterinären inte avgöra om det ryggonda fanns när ni köpte honom eller om det uppkommit under er ägo.

Som säljare skulle jag aldrig i livet ta tillbaka en häst (som är såld med UA på alla punkter i besiktningsprotokollet) i det skick som eran häst är i nu..
 
Senast ändrad:
Sv: Dolda fel

Nej, jag brukar inte trycka på min häst över hela kroppen varje dag, däremot så masserar jag honom varje dag, och då har jag inte märkt att han har ont. Men han hade ont när veterinären var där, och jag vet inte varför min häst inte hade ont så fort jag la handen på rumpan, för han hade ont i man tryckte ihop höftbenen, eller hur hon gjorde, jag var som sagt inte där. Och nej, han gör ingen rodeo när jag rider, för tydligen så visar han inte det tydligt att han har ont. Min kompis förra ponny hade så ont hos veterinären på böjprovet så han inte kunde gå, men endå haltade han inte och han hoppade även.
 
Sv: Dolda fel

det är därför vi har fått råd att röntga ryggen, i ryggfrågan, för att se om det är gammalt eller nytt.
 
Sv: Dolda fel

Qyenn97 skrev:
Och nej, han gör ingen rodeo när jag rider, för tydligen så visar han inte det tydligt att han har ont.

Om en häst uppför sig så, har ägaren låtit det gå på tok för långt!

Olika hästar visar obehag på olika sätt, en kompetent hästägare känner redan vid en markering att något inte är som det ska. En nyans i ridningen, ett motstånd som inte ska finnas hos en frisk häst.
 
Sv: Dolda fel

Det är väldigt svårt att åldersbestämma röntgenfynd. Även om ni hittar något så brukar det vara svårt att få vetrinären att uttala sig om när skadan uppstått
 
Sv: Dolda fel

Gnist skrev:
Som säljare skulle jag aldrig i livet ta tillbaka en häst (som är såld med UA på alla punkter i besiktningsprotokollet) i det skick som eran häst är i nu..

Det var där min riktiga fråga var. Om jag hade haft rätt i min fråga om att han har dolda fel, så hade du blivit tvungen att ta tillbaka honom, enligt det enda svaret jag har fått här. Min veterinär erbjöd sig till och med att skriva ett intyg på att han var dum i huvet och inte går att medicinera. Vet inte hur många gånger jag har sagt det, men enligt många veterinärer så ÄR detta ett dolt fel angående sprutorna och vaccinationerna. Och jag vet att du kanske kan ha tolkat allt lite fel, då jag har väldigt svårt för att uttrycka mig på rätt sätt vid en dator. men det enda jag vet är att man får inte undanhålla att hästen knappt går att vaccinera och säga att han är supersnäll, då detta självklart medför problem för oss.
 
Sv: Dolda fel

För det första, det är inte lätt att känna hur en alldeles NY häst ska uppföra sig i ridning, men jag har känt att han haltar, vilket det inte ser ut som, och det var därför hon var där igår och kände igenom honom så jag ser inte på något sätt hur jag inte har tagit hand om min häst på ett bra sätt.
 
Sv: Dolda fel

Om spruträdslan räknas som lynnesfel, tror jag också det blir svårt att häva köpet.

Enligt t ex försäkringen finns inget som heter lynnesfel, frågan är hur vedertaget detta är juridiskt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 536
Ekonomi & Juridik Hej! Jag letar eventuellt unghäst och är lite fundersam på ”nyttan” med dolda fel försäkring, alltså att den är införsäkrad redan som...
Svar
5
· Visningar
889
Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 005
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 571
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp