Sv: Dolda fel

jo det vet jag, men en del skador uppstår inte på en månad utan kan ta liet tid på sig, så om vi hittar något som inte bara tar en månad på sig att komma så är det ju en gammal skada. Men den förra ägaren behöver ju inte ha vetat om det för det.
 
Sv: Dolda fel

Forfarande låter det som hästen var UA när han kom. Ohalt alltså. Felet har uppstått under tiden ni haft honom.

Vilka ryggproblem anser du ha en inkubationstid om en månad?
 
Sv: Dolda fel

Jag har inte ens nämt ordet lynnesfel. Men jag kan inte säga mer än att vi har fått rätt enligt andra.
 
Sv: Dolda fel

Qyenn97 skrev:
Min veterinär erbjöd sig till och med att skriva ett intyg på att han var dum i huvet och inte går att medicinera. Vet inte hur många gånger jag har sagt det, men enligt många veterinärer så ÄR detta ett dolt fel angående sprutorna och vaccinationerna.

Men om det är en tävlingshäst så måste ni ju ha intyg på att den har blivit vaccinerad varje år.......
Alltså har det gått att vaccinera även om det är lite jobbigare än med en häst som står som ett ljus.
Har själv en enormt spruträdd häst och det är inga problem att vaccinera eller sköta om henne när hon har fått sår och behövt ha antibiotika.
 
Sv: Dolda fel

Kan du förklara en sak för mig igen som jag inte förstått:

Besiktades hästen av en veterinär innan ni fick hem den? Den person du kallar för "besiktningsmannen", är det en veterinär, och en manlig sådan??

Vad står det i det protokoll ni fått från den veterinär som besiktade ponnyn? Om han inte upptäckte problem med ryggen kan det bli mycket svårt för er att bevisa att det är en gammal skada. I och med veterinärbesiktningen har säljaren ett kvitto på att hästen var frisk när den kom till er.

Om det var en manlig veterinär kommer det dessutom vara svårt att få "mansskräck" till ett dolt fel.

Står det något om hästens muskulatur i protokollet? Om jag har förstått dig rätt var hästen väldigt dåligt musklad vid köpet. Kan ni ha gått för fort fram med ridningen och på så sätt orsakat ryggproblemen? Jag säger inte att ni gjort det, men det är något som säljaren mycket väl skulle kunna hävda.
 
Sv: Dolda fel

Nä desutom får inte veterinären säga något utan gammla ägarens till låtelse. Allt som har gjorts under tiden du inte har varit ägare på hästen kan vara svårt att hitta.

Min häst visar hälta på provridningsfilmen och det fanns pålagringar
 
Sv: Dolda fel

På en resonemangsnivå måste man ju försöka hitta kryphålen för säljaren.

Frågan är ju om dessa "andra" ni fått "rätt från" är så pass juridiskt bevandrade att de vet vad de ger sig in på. Många veterinärer ställer ju inte upp när det kommer till rättsprocessen.
 
Sv: Dolda fel

så om vi hittar något som inte bara tar en månad på sig att komma så är det ju en gammal skada
.
En skada kommer fort. Det räcker med att er häst gått omkull i hagen och olyckligt hamnat på höften så får den ont.
Jag är skeptisk till att en veterinär så säkert kan uttala sig om att det är en gammal skada innan man gjort en utredning. Han kan ha gjort något i transporten, hagen , boxen vem vet. Själv köpte jag ett sto somv ar veterinärt ua och släppte i en hage för att någon vecka senare upptäcka att hon hade korledsinflammation på alla 4. Under dessa veckor hade vi bara promenadridit hästen. I detta fallet så hade hon racat sig till dem i hagen. Så enkelt kan det vara.
Har varit med om massor av hästar som varit mer eller mindre omöjliga att vaccinera. Med en viss veterinär så har det inte gått alls medan med andra har det gått hur bra som helst.
 
Sv: Dolda fel

Till Boj: OKej, fast denna är värre. Han reser sig över en och går till attack. Och de förra ägarna har vaccinerat honom själva, eller så har deras ridlärare gjort det, vilket är strängt förbjudet. Man måste vara veterinär för att få vaccinera en häst, asså ge den sprutan. Vi frågade vår veterinär idag.

Ja det gjorde den här också, gick till attack. Sparkade, slog och bet för allt vad han var värld. Man kan få vaccinera själv, om veterinär är närvarande. Fast det är inget att rekommendera för en människa som inte har gjort det tidigare, givit sprutor alltså.
 
Sv: Dolda fel

Som privatperson hade jag då varit säker på att aldrig behöva ta tillbaka hästen med mindre än att någon föregående ägare (innan mig) kan komma fram med bevisning att skador uppkommit i DERAS ägo och m e m plockat fram journaler från dessa skador.

Kanske inte ens då, eftersom köparen då skall bevisa att du som säljare faktiskt kände till dessa uppgifter något som kan bli mycket svårt. Möjligen då att gamla säljaren försöker skyla sig och påstå att dåvarande köpare fick dessa uppgifter, men då brukar dessa finnas med i aktuellt besiktningsprotokoll finns det inte där vill säkert inte den gamla säljaren kännas vid det hela.:angel:
 
Sv: Dolda fel

Ett ryggproblem kan dyka upp allt ifrån samma dag till under en lång period, min erfarenhet dock av akuta ryggproblem är att de tillkommit nyligen. Äldre ryggproblem brukar ge mindre akuta smärtor, men då tillkommer ofta en hältproblematik.
 
Sv: Dolda fel

En säljare behöver inte känna till ett dolt fel vid överlåtelsenför att ansvara för det .

Även om du inte känt till felet (som säljare) är du skyldig att ta tillbaka hästen om den befinns behäftad med dolt fel.
 
Sv: Dolda fel

I mitt köpeavtal finns det ikryssat att:
Köpare låtit veterinär undersöka hästen och bekräftar härmed att hästen är i avtalat skicka. Köparen friskriver säljaren från allt ansvar från dolda fel, vilket parterna har beaktat då priset för hästen fastställdes. Detta gäller privatperson som säljer till privatperson
 
Sv: Dolda fel

Det spelar ingen roll om veterinären säger att spruträdsla är ett dolt fel. Problemet är att DU måste bevisa att han var spruträdd innan du köpte honom..

Jag köpte en häst och upptäckte efter 3 månader att hon hade Kissing Spines och ALLA veterinärer inkl en chefsveterinär och proffesor sa att detta inte kunnat uppkomma under en sådan kort tid men det är inget man kan rent teoretiskt bevisa därför kunde jag inte hävda det som dolt fel. Hästen avlivades (efter 6 månaders behandling utan förbättring) och jag fick ut pengar för den trots att jag bytt försäkringsbolag (vilket jag knappast fått om det varit ett dolt fel)
 
Sv: Dolda fel

Tyvärrr så syns det inte så väl och jag lärde mig se hennes hälta när veterinären förklarade hur man skulle kolla. Kan även nu i efterhand se hälta på henne från i sommras på bland annat tömkörningsfilmerna.
 
Sv: Dolda fel

Qyenn97 skrev:
det är därför vi har fått råd att röntga ryggen, i ryggfrågan, för att se om det är gammalt eller nytt.

Är han tillräckligt dyr för att röntga nu när han fått ont i ryggen då?
 
Sv: Dolda fel

ghost skrev:
Är han tillräckligt dyr för att röntga nu när han fått ont i ryggen då?

Det här tycker jag är så tråkigt, och detta är nu inte riktat till dig. Oavsett prislappen på hästen så kostar de lika mycket vid veterinära behandlingar, därför ser jag det så märkligt när man utesluter vissa undersökningar pga hästen kostar en viss peng.:confused:
 
Sv: Dolda fel

Säljaren ska ALDRIG betala veterinärbesiktningen, det kan i rättsinstans tolkas som att veterinären handlade på uppdrag av säljaren.

Där kan jag säga att du har fel, alla hästar som såldes på stuteriet där jag växte upp, såldes med vet.intyg som säljarn fick stå för...:)

Alla andra jag känner har heller aldrig fått betala en veterinärbesiktning, förutom ett undantag hos en hästhandlare, där han skulle stå för besiktningen endast om hästen inte gick igenom....
Hästarna jag sålt, har jag oxå fått stå för vet.besiktningen, men det kan ju vara annorlunda där du bor:D
Men köparen ska ha den rätten att välja veterinär själv....;)

Sen har det ju hänt att man någon gång har köpt en jättebillig häst, och då kan jag förstå att man få stå för vet,besiktningen själv om ägarn överhuvut taget ska få sig en liten slant....:D
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 536
Ekonomi & Juridik Hej! Jag letar eventuellt unghäst och är lite fundersam på ”nyttan” med dolda fel försäkring, alltså att den är införsäkrad redan som...
Svar
5
· Visningar
889
Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 005
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 576
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp