Bukefalos 28 år!

Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Fin tuttbild :D Där är ju lite kvar innan det är klart :)
Ni som kan något, säger det ja ;)
Men sedan har jag hört så många som inte trott att det är på gång och missat fölningen pga det, så jag vågar inte sova :)

Inatt låg hon ner vid några tillfällen och andades tuuuungt.
Nej, jag vågar inte sova :D
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Nu börjar det hända grejjer i Flippsana juver :nailbiting:
Magen trillade ner för ett par dagar sen och hon har släppt i bäckenbanden.

Boxen står nu redo för henne så det är bara att börja plocka in på natten. Tror faktiskt dock att det dröjer ett tag till, på måndag tänkte jag ringa vetrinären så jag kan låna larmet också.
Det ska ju bli fint väder i helgen så jag hoppas att det kommer igång av det snart. Vi är nu på dygn 341.. :cautious:
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Hehe, har ingen ny men jag kan ta en idag :)

Och att jag sa att "det började hända grejjer" betyder inte att juvret är färdigt, långt ifrån.
Men att gå från att ha två taxöron som hänger till att dom börjar bli lite hårda längst upp och få ett litet ödem framför till att bli helt färdigt är stor skillnad ;)

Som jag sagt flera gånger innan så tror jag att det dröjer ett tag till, minst en vecka iaf..

Vi har ett sto till som är beräknat till 8/4 och hon brukar föla några dagar tidigt alltid, men när hon har fått sin bebis så tror jag att Flippsan får någon dag efter det.
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Jag har inga tankar om huruvida din är klar eller inte ;)
Vill bara ha lite referenser. Min är kanske inte heller klar, men eftersom det är min första, är jag väldigt vetgirig :)
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Haha, nä, det var inte så jag menade. Men när man har sina första föl så tror man att dom är klara långt innan dom är det ;)
Man tänker hela tiden att " nu KAN dom inte bli större" men det blir dom :D

Filippas juver brukar bli så stort att där är liksom ingen skåra kvar mellan juverhalvorna, det blir liksom fyllt som en handboll med två små vindruvor på att suga på till bebisen ;)

Men jag ska ta en bild på min skitiga Madame som anser att lerinpackning är en daglig lyx för en havande mamma :meh:
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Ja, med facit i hand sedan kommer jag säkert ha vakat några veckor i onödan :D
Men jag vågar ändå inte!!!! ;)
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Jo här är på vi på dygn 346!
Fyllda hårda juver på morgonen men taxöron på kvällen...
Jag tror aldrig att Meduza kommer att fylla upp helt innan det är dags....
Nu är hon dock så "slapp" att man kan öppna och titta in till fölet;)
Hon var lite orolig inatt med lite krystande men sen hände inget mer...
Kommer innan söndag hoppas jag!
Börjar jobba på onsd och känns sådär att hela ledigheten gått på 3 veckor utan föl....:meh:
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Nu har Savanna gått 336 dygn å vi vakade första natten i natt! Tror dock de tar några dagar till innan de kommer! Hon låg sååå gott å sov i omgångar men va tämligen irriterad mot magen i mellan åt!!! Men vi har de super mysigt i sadelkammaren med kamera å allt så jag klagar inte ;)
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Kl

Roligt att det börjar dra ihop sig för några :)

En fråga: vilken halm föredrar ni eller spelar det ingen roll? :)
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Kl

Mitt sto började klia svansen/rumpan idag, kan man anta att det är si eller så länge kvar då? Hon är på dag ca 305. Juvret har hon också börjat fylla men inga vaxproppar eller uppfyllt längst ut. Första gången för detta hästen!

Började oroa mig för att boxen är för liten, hon är stor och boxen är i minsta laget.... :crazy:

Oroar mig för en massa saker gaaahh!!!:nailbiting:
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Du kan googla på hur stor fölboxen skall vara beroende på mankhöjd...
Tror att kortaste sidan i boxen måste vara 3.2m för stor häst över 171 i mankhöjd och sen 13m2 och 11m2 om hästen är mellan 160-170...
Håller boxen det måttet så behöver du nog inte oroa dig då skall de få plats...
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Min har kliat rumpan i över två månader nu så det kan dom nog göra långt innan :)

Havrehalm har jag, mjukt o skönt :)
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

http://instagram.com/p/mIJKerDH5o/

http://instagram.com/p/mIb7zpDH4q/

Kroppsbilden är lite konstig för IG klipper ju ner en del och lilla Dingla stod ivägen o vägrade flytta sig så jag fick inte med hela hästen :D
Bild på Fendis juver, 311 dagar idag. Nu tycker jag nog att bäckenbanden börjar släppa och hon känns väldigt mjuk kring svansen. Tyvärr har hon fallit ur något, orkar väl inte äta jättemängder av grovfodret nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

KL

Mitt sto är på dag 277 och idag började hon fylla på sitt juver lite smått. Magen har ramlat ner och hon ser ut att spricka närsomhelst. Kan hon ens bli större?!?!? :o Fölis lever rövare där inne också. Var 5e sekund ser man en rejäl och tydlig spark så hela magen guppar.
Tror knappast hon går tiden ut. Tippar på att hon fölar nånstans mellan dygn 318-325 ...


 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Ja, med facit i hand sedan kommer jag säkert ha vakat några veckor i onödan :D
Men jag vågar ändå inte!!!! ;)
Det där är en klassiker... ;)
Jag tror jag vakade 10-14 dygn innan mitt första föl kom. Sov i sadelkammaren då, utan övervakningskamera - de var inte särskilt vanliga då... (april 1993) Och hon gick typ 10 dygn över tiden.
Senaste åren har jag bara haft koll och sen lyckats vaka max en natt "i onödan" per föl. Skönt!

För egen del har jag inte varit helt säker på att mina ston är dräktiga. De gick på fribetäckning, brunstade som attan direkt när hingsten kom och jag såg ingen av dem brunsta om efter det. Helt torra och ihopknipta där bak hela resten av sommaren.
Enligt detta borde de föla 9 april, men ingen av dem (2 st) har minsta lilla antydan till påbörjad juvertillväxt :meh: så nog tvivlar man... Men idag har jag i alla fall fått bevis på att den ena är dräktig!
http://youtu.be/FXzvD8KuQNQ
(kolla vid ca 35 sekunder, respektive strax efter 1 minut...)
Så nu vet jag att jag har åtminstone en att vaka på... Frågan är ju bara när! Denna har i alla fall fölat tidigare hos mig, den andra är 23 år, har haft några föl hos tidigare ägare - som jag inte fått tag på när jag försökt få veta hur hon brukar göra....
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Ha, ha jag kan tänka mig det.
Igår var jag så trött så jag skakade.
Kroppen är så stressad, så även om jag försöker sova, vaknar jag ca tre gånger per timme. Inatt har jag sovit utan väckarklockan.
Vaknade varannan timme. Känner mig riktigt utsövd :D
Men så spännande!!!! Jag hade ju varit ett nervvrak av att inte veta,
men, som sagt jag är ju grön :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 216
Senast: Karro-Lina
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
17 18 19
Svar
371
· Visningar
41 897
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 779
Senast: cirkus
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 150
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp