Bukefalos 28 år!

Dräktiga ston 2016/2017

Jag hoppas det, trodde att jag skulle ha kommit upp på henne den månaden jag jobbade med henne i början av sommaren och skulle kunna ägna hösten åt mer ridutbildning och ev inhoppning. Men hon är verkligen extremt känslig så jag har fått backa bandet igen. Så nu är målet bara att komma upp på ryggen så får jag se vad vi gör efter ev fölning (har lånat henne nu för betäckning mot att jag rider in henne, ägaren är inte heller riktigt säker på vad hon vill göra med henne framöver).
Vad roligt - även jag har gjort så med ett av ponnystona. Låna magen mot att jag rider in. För oss går det framåt och Poohlia är nu inriden men inte inhoppad än. Hon är 4 år så hon är lite efter men jag tror det har varit bra för henne att få mogna lite. Vi har jobbat på väldigt långsamt och det känns bra. Efter avvänjning ska hon säljas :D
 
Idag fick vi höanalysen, tydligen ger vi inte av det hö vi ska ha i vinter redan nu så det blir alltså ett annat hö vid nästa leverans.
Analysen visade sig ha 8 MJ/kg och 26 g/kg, får ihop alla värden bra med 5dl utav mustangs musli protein, dock har jag gett red mills muslifoder nu men kunde inte hitta mer än % i protein där.

Detta är räknat på 10kg/dag, helt ärligt vet jag inte hur mycket hon får i sig per dag med fri tillgång dock med nät samt att dom är 6 hästar som delar på 2 balar. Snart flyttar två av hästarna och jag skulle ev tro att det blir en bal och dela på då, inte helt säkert kan bli två fortfarande.

Så hon kan givetvis få i sig mer, så jag provade räkna på 12kg och då blir det överskott och jag lär minska muslin...

Blä! Hur skjutton skall man göra?
 
Det roliga är att min på de 7år jag ägt henne alltid varit i tunnaste laget trots div proteinrika foder, nu börjar se ngt rund och välmående ut! ÅÅ vad jag längtat efter detta! Jag vill som många andra gärna ha ett sto. Men bara allt går vägen så blir jag lycklig vad det än må vara som kommer ut! Tänk snart harvigjort 1/3 av tiden!
 
Suttit och räknat på foder. Har jag gjort rätt (måste alltid stämma av med en stallkompis :angel:) så behöver jag bara lägga till selen. Känns löjligt bra! Blir rejält överskott på energin bara, så hoppas att hon inte blir allt för tjock.

Har ett dilemma... Mitt sto har en tand som behöver åtgärdas, men jag är inte jättesugen på att ta henne till klinik och sedera i onödan nu när hon är dräktig. Hon äter bra, visar inga symtom på att den besvärar henne, är tjock och glad och i det ytterst lilla hon rids så visar hon heller inget. Skulle ni sedera och fixa den, eller avvakta? Det som behöver åtgärdas är en vass hake och karies. :confused: :crazy:
 
Suttit och räknat på foder. Har jag gjort rätt (måste alltid stämma av med en stallkompis :angel:) så behöver jag bara lägga till selen. Känns löjligt bra! Blir rejält överskott på energin bara, så hoppas att hon inte blir allt för tjock.

Har ett dilemma... Mitt sto har en tand som behöver åtgärdas, men jag är inte jättesugen på att ta henne till klinik och sedera i onödan nu när hon är dräktig. Hon äter bra, visar inga symtom på att den besvärar henne, är tjock och glad och i det ytterst lilla hon rids så visar hon heller inget. Skulle ni sedera och fixa den, eller avvakta? Det som behöver åtgärdas är en vass hake och karies. :confused: :crazy:
Jag gör absolut minimum med mina under dräktigheten om det inte är akut. Jag hade avvaktat och tagit det efter fölning.
 
Idag fick vi höanalysen, tydligen ger vi inte av det hö vi ska ha i vinter redan nu så det blir alltså ett annat hö vid nästa leverans.
Analysen visade sig ha 8 MJ/kg och 26 g/kg, får ihop alla värden bra med 5dl utav mustangs musli protein, dock har jag gett red mills muslifoder nu men kunde inte hitta mer än % i protein där.

Detta är räknat på 10kg/dag, helt ärligt vet jag inte hur mycket hon får i sig per dag med fri tillgång dock med nät samt att dom är 6 hästar som delar på 2 balar. Snart flyttar två av hästarna och jag skulle ev tro att det blir en bal och dela på då, inte helt säkert kan bli två fortfarande.

Så hon kan givetvis få i sig mer, så jag provade räkna på 12kg och då blir det överskott och jag lär minska muslin...

Blä! Hur skjutton skall man göra?

Lusern är väldigt bra om man behöver protein, och det är mycket mer ekonomiskt än färdigfoder. Misstänker att vår unghäst är känslig mot melass så vi har nu bytt till en melassfri variant. Sedan får de bara grovfoder och mineral efter behov :)
 
Grattis @L8P8 :)

*kl*

Här kommer 2 ny tagna bilder på min fröken, som idag är på 146 d. :love:

2uj6zxz.jpg


4lssx1.jpg
 
Kul med nya bilder =D

Min är idag på 64dygn och vi ska nu försöka få tag i veterinären igen och hoppas hon har mer tid till oss, för nu vill jag ha en koll, tänk om förlorat bebisen? Isåfall kan det behövas komma igång något mer än det vi gör så att säga!

Hm tja, som jag skrev ovan, min är något för rund just nu så har dragit ner på kraften. Inte för att hon får så speciellt mycket (3dl), hon är verkligen super lättfödd. Hon har liksom knappt gått på gräs i sommar och tja nu har dom hö i hagen då såklart.
Alltid rund som en köttbulle :p

971554F4-D379-4752-BC4E-A46AF8D82259_zpsjobhlucg.jpg

A4B1E0FD-3F98-45F2-B758-EB3499812039_zps0iz0tj56.jpg

8006AD01-B423-437E-9FC1-E5C074E6A3F0_zpsnmsgltsd.jpg


Hon kommer alltid när jag ropar ibland i skritt, ibland trav och ibland även galopp :love::love: Alltid varit sådan och jag hoppas mycket av henne nedfaller i avkomman, sen önskar jag lite mer resning bland annat (från pappa tex). Vi får se vad som dyker ut.
 
Hej alla som har dräktiga ston. Jag har ett sto som är dräktig med Heartbeat. Hon är på 102 dygn idag. Detta blir hennes andra föl, då hon har ett bredvid sig nu. Idag ringde jag försäkringsbolaget för att teckna en foster-föl försäkring och den har alltså gått upp med över 800 kr på ett år. Tyckte det blev dyrt. Förra året kostade mig samma försäkring ca 2100 och idag 3000:-. Har ni varit med om en sådan prishöjning och vilka bolag har ni till vilken premie?
 
Hej alla som har dräktiga ston. Jag har ett sto som är dräktig med Heartbeat. Hon är på 102 dygn idag. Detta blir hennes andra föl, då hon har ett bredvid sig nu. Idag ringde jag försäkringsbolaget för att teckna en foster-föl försäkring och den har alltså gått upp med över 800 kr på ett år. Tyckte det blev dyrt. Förra året kostade mig samma försäkring ca 2100 och idag 3000:-. Har ni varit med om en sådan prishöjning och vilka bolag har ni till vilken premie?
Oj... Vilken summa tog du och vilket bolag? Det är två år sedan jag hade dräktigt senast, tyckte det har dyrt redan då. Hade Sveland och vill helst ha dem igen men har inte börjat kolla än, hon är bara på drygt 40 dygn. Tar nog ev en lägre summa för att ändå ha en obruten försäkring när fölet föds men blir det alltför dyrt är det ju inte värt det.
 
15000 tog jag och så ingick det automatiskt veterinärvård för 120000 om jag kommer ihåg rätt. Agria var det jag tog idag precis som förra året. Men jag reagerade på prishöjningen vilket jag även nämnde till den som tog emot beställningen av försäkringen, men de hade bara höjt den sa hon
 
Hej alla som har dräktiga ston. Jag har ett sto som är dräktig med Heartbeat. Hon är på 102 dygn idag. Detta blir hennes andra föl, då hon har ett bredvid sig nu. Idag ringde jag försäkringsbolaget för att teckna en foster-föl försäkring och den har alltså gått upp med över 800 kr på ett år. Tyckte det blev dyrt. Förra året kostade mig samma försäkring ca 2100 och idag 3000:-. Har ni varit med om en sådan prishöjning och vilka bolag har ni till vilken premie?
Vad tog du för livvärde?
 
15000 tog jag och så ingick det automatiskt veterinärvård för 120000 om jag kommer ihåg rätt. Agria var det jag tog idag precis som förra året. Men jag reagerade på prishöjningen vilket jag även nämnde till den som tog emot beställningen av försäkringen, men de hade bara höjt den sa hon
Priset på en foster-och föl försäkring styrs på de flesta bolag av vilket livvärde du lägger fölet i samt ibland även "hur sent" du tecknar den.
hade du samma livvärde på förrs fölet samt tecknade du den i någorlunda samma fas av dräktigheten?
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 129
Senast: Karro-Lina
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
191
Senast: Gunnar
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 367
Senast: ameo
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
15
· Visningar
1 372
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp