Dräktiga ston 2016/2017

Pendeln sa sto...
Vill du satsa en peng, kokosboll eller något annat kul? :rofl:;)

Ja men självklart, det blir ju jättespännande haha:banana:
Jag har längtat efter sto men har enbart fått hingstar hittills (som är mina ögonstenar trots hingstar :heart) så oj vad jag inte har nåt att jämföra med O_o
Däremot var alla tre boxare så det hette duga, jag får förlita mig på det :D
 
Vårt första sto var vi säkra bar ett hingst då hon i perioder var oerhört hingstig under sin dräktighet. Fölungen var väldigt lugn i magen. Pendeln sa trots det sto och ut kom ett sto. Vår andra som ska ha om 3v lite drygt har istället varit sur i perioder under sin dräktighet och fölungen är riktigt vild i magen. Vi har trott att det varit ett stoföl i magen hela tiden men pendeln säger hingst och med tanke på att dräktigheten varit helt annorlunda mot det andra stoets så skulle det inte förvåna mig om det kommer ut en hingst bara för det. Dessutom har hon en mer päronformad mage än vad den andra hade. Spännande!!
 
Våra fick gå ut i ny hage idag, väldigt spännande... Det är så roligt hur magen ibland knappt syns alls, och ibland är det bara mage :rofl: 318 dygn idag.

18422444_10154572513254290_2182863479689232601_o.jpg

18422504_10154572513124290_4315618236650156379_o.jpg

18404000_10154572513384290_2007462750697730342_o.jpg

18423213_10154572513824290_6910404820923450958_o.jpg
 
Tycker detta med gissning av kön är lite kul, min kompis häst som fick föl här nyss hennes sto var väldigt hingstig och betäcke även ett annat sto, men annars ganska normal i allt annat.

Hon fick ett stoföl.

Min tjej, tja hon visar typ ingenting annorlunda, hon är fortfarande lika gosig och gullig MEN ibland kan hon visa en mer surig sida i vissa fall vilket hon aldrig gjort förr.

Jag trodde på sto på min kompis häst och på min tror jag hingst, ska bli kul och se vad det blir.
Har inte provat pendeln, kanske skulle ta och göra det? :p

Men till min tjej, igår morse hade hon fyllt på juvret en hel del faktiskt och det hade gått ner liite på kvällen.
Nu på kvällen kan det ha varit som igår eller kanske lite större.

Men matglad och nöjd är hon, 305dygn idag så visst är man lite nojig ibland över att hon kanske tänker föla snart.
 
Okej där ser man.

Tja, Miraz började sätta juver redan innan 280dygn.
Men å andra sidan det gjorde mitt första sto också, och hon fölade sen på dygn 335.
 
Jag har inte stenkoll på dygnen men vårt utlånade sto Syrpa har gått ca 338 dygn nu. Igår fyllde hon visst juvret väldigt snabbt och fick komma in i fölningshagen. Hon brukar föla natten efter att man kunnat se vit mjölk, och de fick inte ut någon mjölk alls igår. Men det steget brukar också gå fort.

Spännande spännande!!
 
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1606855222688072&set=gm.1624926870853579&type=3&theater
Hoppas länken fungerar. Ninja i fredags på dygn 280, hon har börjat sätta liite juver, hon har
annars knappt synligt ö.h.t. Man brukar få leta efter det ;). Idag ville hon in och hon njöt faktiskt
av att bli borstad, det hör inte till vanligheterna annars. Hon fick sig en liten promenad också med mig cyklande bredvid, det uppskattades också, hon är lite rastlös av att bara gå i hagen.
 
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1606855222688072&set=gm.1624926870853579&type=3&theater
Hoppas länken fungerar. Ninja i fredags på dygn 280, hon har börjat sätta liite juver, hon har
annars knappt synligt ö.h.t. Man brukar få leta efter det ;). Idag ville hon in och hon njöt faktiskt
av att bli borstad, det hör inte till vanligheterna annars. Hon fick sig en liten promenad också med mig cyklande bredvid, det uppskattades också, hon är lite rastlös av att bara gå i hagen.
Jag tror det är fel inställningar på länken? :)
 
Behöver nog bara någon som lugnar ner mig egentligen :p
Jag har ställt mitt högdräktiga sto (dygn 314) i en egen hage. Dels eftersom jag vill att hon ska få mer gräs men också för att jag inte vill att hon ska föla med de andra i hagen. Sist fölade hon på dygn 320 utan föregående tecken. Missade det helt. Då hoppade hon ut ur hagen och fölade utanför. Men hon är inte nöjd! Vandrar runt och gnäggar (springer inte) och gjort så den i förmiddags. Är det någon fara att de stressar runt så här sent i dräktigheten? Visst, jag kan ställa tillbaka henne, men känns som jag bara skjuter upp problemet då. Hon kan inte föla i samma hage som det andra stoet som då kommer försöka stjäla fölet. Har ställt en valack som hon gått ihop med under dräktigheten i hagen intill, men det hjälper inte. Vågar inte släppa in honom till henne (tror han skulle ha ihjäl ett eventuellt föl). Den inackodrade tvååringen skulle kunna gå med henne, men har inte avmaskats (skulle varit gjort). Och jag vill därför inte ha ut den i sommarhagarna. Hur skulle ni gjort?
 
Behöver nog bara någon som lugnar ner mig egentligen :p
Jag har ställt mitt högdräktiga sto (dygn 314) i en egen hage. Dels eftersom jag vill att hon ska få mer gräs men också för att jag inte vill att hon ska föla med de andra i hagen. Sist fölade hon på dygn 320 utan föregående tecken. Missade det helt. Då hoppade hon ut ur hagen och fölade utanför. Men hon är inte nöjd! Vandrar runt och gnäggar (springer inte) och gjort så den i förmiddags. Är det någon fara att de stressar runt så här sent i dräktigheten? Visst, jag kan ställa tillbaka henne, men känns som jag bara skjuter upp problemet då. Hon kan inte föla i samma hage som det andra stoet som då kommer försöka stjäla fölet. Har ställt en valack som hon gått ihop med under dräktigheten i hagen intill, men det hjälper inte. Vågar inte släppa in honom till henne (tror han skulle ha ihjäl ett eventuellt föl). Den inackodrade tvååringen skulle kunna gå med henne, men har inte avmaskats (skulle varit gjort). Och jag vill därför inte ha ut den i sommarhagarna. Hur skulle ni gjort?
Bra fråga, min är på dygn 296 och jag har ungefär samma problem.

Har ett dräktigt sto, en B-ponnyvalack och ett sto till. Nu går ponnyn för sig själv i nedbetad hage pga fångrisk och stona går ihop. Det stoet som inte är dräktigt har jag haft sedan i februari och hon och det dräktiga stoet har blivit lite för tighta, typ bff och jag kan inte leva utan dig... När jag ska rida får jag ta in alla hästarna, för det dräktiga stoet stressar upp sig utan sin hagkompis, travar fram och tbx och kommer inte till ro. Provade att vänta ut henne 15 min, men det blev snarare värre efter hand. Att ponnyn står intill staketet 2 m bort bryr hon sig inte om.
En gång har jag provat att ta in det dräktiga stoet och lämnat kvar de andra två i samma hage (i vinterhagen gick alla tre tsm), då hoppade mitt nya sto helt sonika över staketet, det var beckmörkt, hon missbedömde avståndet och skrapade upp bakbenen på staketslanan, ren tur att det inte gick värre, trodde verkligen inte hon skulle hoppa när det var mörkt och hon hade kompis kvar ute.
Jag vill ju ha det dräktiga stoet i egen hage när jag kommer till ca dag 310-315, men jag vette sjutton om det går. Förmodligen blir jag dessutom tvungen att ta in och ut alla hästar när sto+föl ska in och ut, vilket ju är ganska osmidigt, speciellt i början när de bara ska vara ute kortare stunder men flera gånger /dag... Klurigt värre...:meh:
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 001
Senast: Karro-Lina
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
182
Senast: Gunnar
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 348
Senast: ameo
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp