Dräktiga ston 2016/2017

Aha, ja då börjar det ju dra ihop sig. Räknar du på 330 eller 335?

Jag räknar på 330 och från sista betäckningsdag, spännande är det minst sagt och jag är livrädd för och missa fölningen. Försöker ha så mycket koll jag bara kan på henne.

Alltså är det normalt att dom är enormt hungriga nu? Alltså hon bara äter och äter, mer än förut :p

Jag blir knäpp på PB nu, jag kan ladda upp bilder osv men trycker jag mig in på en bild så står den bara och snurrar och snurrar, dom har gjort om sidan så jag vet inte om det är det?
Men jäkligt irriterande :p Haha
 
Jag räknar på 330 och från sista betäckningsdag, spännande är det minst sagt och jag är livrädd för och missa fölningen. Försöker ha så mycket koll jag bara kan på henne.

Alltså är det normalt att dom är enormt hungriga nu? Alltså hon bara äter och äter, mer än förut :p

Jag blir knäpp på PB nu, jag kan ladda upp bilder osv men trycker jag mig in på en bild så står den bara och snurrar och snurrar, dom har gjort om sidan så jag vet inte om det är det?
Men jäkligt irriterande :p Haha

Jag räknar alltid på 335 ingen av mina har behagat föla innan 337, men det där är ju helt olika - visst får konsekvent tidigare.
 
Ah jag vet, lika som vissa räknar från första betäckningsdag..
Vi får se, när tror du din får? :)

Jag har aldrig hört om någon som räknar från första betäckningsdag. Jag räknar från när ovulering sker om jag vet det - annars sista betäckningsdag

På dygn 337 O_o får hon tror jag

Hon har iofs rätt stort juver redan, men inte helt fyllt och helt släppta bäckenband, men hon är inte i bubblan än.
 
Jag har aldrig hört om någon som räknar från första betäckningsdag. Jag räknar från när ovulering sker om jag vet det - annars sista betäckningsdag

På dygn 337 O_o får hon tror jag

Hon har iofs rätt stort juver redan, men inte helt fyllt och helt släppta bäckenband, men hon är inte i bubblan än.

Har hört om två, men nog om det :)

Ja, ditt sto har iaf haft förut och du har något och gå på.
Min vet jag inte alls med, men juvret fylls på mer och mer hela tiden och går inte tillbaka så mycket.

Mitt förra sto hon började tidigt och fylla också men hennes gick tillbaka ganska mycket, liksom upp och ner. Hon fölade sen på dygn 335.

Men Miraz, ja jag vet inte?
Har haft en liiiiten magkänsla om att hon inte kommer gå full tid, varför vet jag inte riktigt.
Lika som att jag har en magkänsla över att det är en liten hingst där i magen :)
 
Nu jäklar!

Får se om bilderna syns här inne också.. :p

IMG_1625_zpsmz1uvkau.jpg

IMG_1634_zpsrbn2lgpv.jpg

IMG_1640_zps5ynpf7fj.jpg

IMG_1642_zpsl0fbeydh.jpg


Hon har inget stort juver, men hon fyller det hela tiden och idag var det ännu mer ner i spenarna igen. Det gick tillbaka lite förut..
Bäckenbanden släpper mer och mer och hon ser benig ut bak :p

Och magen, tja den faller neråt också.
 
Bäckenbanden ser absolut ut att ha släppt, men juvret ser inte färdigt ut - skåran bak brukar vara helt borta när det är klart.

Min ser ungefär likadan ut som din.

Ah, tycker det blir mer sladdrigt där bak för varje dag, sen magen som sagt. Helt annan form från förra veckan, mer tyngd neråt lr hur man ska säga :o

Ja nej precis, juvret kan fyllas mer än dubbelt säkerligen.

Måste få fråga, visst dom stånkar och låter vid värkar men gör någon av era pipljud och sparkar lite med bekbenet?
Hon har gjort så båda nätterna nu, även haft svansen rakt upp och kliat rumpan så enormt mycket...

Detta minns inte jag från mitt förra sto, hon hade förvärkar och stånkade en hel del, kliade rumpan/svansen men inte svansen rakt upp liksom..
 
Okej, då vet jag att tempen inte är något alla gör.

Eftersom min är förstagångssto så vill jag givetvis hålla koll på det som mesta som finns ifall att hon inte följer det vanligaste tecknet - stort juver med vit mjölk.

Min kompis sto visade absolut ingenting samma kväll som hon fölade, juvret var inte klart överhuvudtaget och hon var som vanligt.

Vi har ett lurigt sto som aldrig har vaxproppar och som döljer att det är dags till sista stund. Henne tempar vi från ca en vecka i förväg då vi ser att juvret är rätt färdigt, för förutom temp och fyllt juver är det inget hon visar direkt innan fölning.

Den andra är otroligt tydlig. Hon blir slö och visar lite koliksymptom, får stora vaxproppar och är helt fylld innan. Henne tempar vi inte.
 
Jag räknar på 330 och från sista betäckningsdag, spännande är det minst sagt och jag är livrädd för och missa fölningen. Försöker ha så mycket koll jag bara kan på henne.

Alltså är det normalt att dom är enormt hungriga nu? Alltså hon bara äter och äter, mer än förut :p

Jag blir knäpp på PB nu, jag kan ladda upp bilder osv men trycker jag mig in på en bild så står den bara och snurrar och snurrar, dom har gjort om sidan så jag vet inte om det är det?
Men jäkligt irriterande :p Haha

Vi räknar 340 från ovulering, men vakar några veckor i förväg eller när stoet börjar se lite redo ut :) Våra brukar vara väldigt hungriga fram tills de sista två veckorna ungefär, då orkar de sällan äta mycket. Sedan tar aptiten vid när ungen är ute i regel.
 
Vi räknar 340 från ovulering, men vakar några veckor i förväg eller när stoet börjar se lite redo ut :) Våra brukar vara väldigt hungriga fram tills de sista två veckorna ungefär, då orkar de sällan äta mycket. Sedan tar aptiten vid när ungen är ute i regel.

Ja, men det är det som jag tycker är mysko med Miraz. Hon började käka såhär mycket för kanske 1-2v sedan och hon har som sagt ca 2v kvar till BF nu... Mycket märkligt, förstår inte hur hon får plats med all mat :S
 
Hade en förstagångare förra året som lurade mig totalt genom att föla på dygn 323, så visst kan de vara tidiga också. Vi har ju larm på våra, det brukar åka på när juvret fylls på och sen blir det ofta intensivvak om vi har flera beräknade nära inpå varandra. Ofta triggar de igång sina fölningar. Precis innan tycker jag vulvan är ett säkert tecken, åtminstone på min svarta, där syntes väldigt tydligt när den blev svullen och successivt längre men det är ofta det sista tecknet innan fölning, brukas synas sista dygnet.
 
Hade en förstagångare förra året som lurade mig totalt genom att föla på dygn 323, så visst kan de vara tidiga också. Vi har ju larm på våra, det brukar åka på när juvret fylls på och sen blir det ofta intensivvak om vi har flera beräknade nära inpå varandra. Ofta triggar de igång sina fölningar. Precis innan tycker jag vulvan är ett säkert tecken, åtminstone på min svarta, där syntes väldigt tydligt när den blev svullen och successivt längre men det är ofta det sista tecknet innan fölning, brukas synas sista dygnet.

Jag håller koll på vulvan men tycker det är lite svårt, håller även koll på den rosa färgen inuti.
Hon har ju liksom ibland varit lite så den buktar utåt, men annars tror jag den sett likadan ut hela tiden :p

Usch, jag hoppas hon går på juvret, följer dom tecken man kan förlita sig på :p Som sagt, livrädd för och missa fölningen.
Man har läst om så mycket fellägen och komplikationer så, nej usch.

Har kamera i boxen som sagt så jag studerar henne under nätterna, har dock ingen i hagen så där är det svårare. Hade gärna velat haft en kamera där ute med, men dom är fasen mycket dyrare än innekameror :p Speciellt trådlösa som jag isåfall lär ha.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 998
Senast: Karro-Lina
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
182
Senast: Gunnar
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 347
Senast: ameo
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp