Dräktiga ston 2016/2017

Min fröken hade ordentliga förvärkar inatt, ett tag trodde jag faktiskt att det var dags på riktigt :nailbiting:. Stackarn låg och stånkade och stönade, små gnäggade till och med när det blev för jobbigt :crazy:. Tillslut gav hon upp att försöka sova och reste sig och började äta istället.
Hennes juver har knappt växt något på två veckor (dygn 328 idag) men vulvan har börjat hänga och bäckenbanden har släppt nästa helt. Fölis sparkar, men man märker att det är trångt där inne nu. Fröken lämnar gärna kraften när hon är nöjd men äter hö som om det inte fanns någon morgondag O_o
 
Nu då?
5757-1495781856-815262c6a522296bbf247842219b4be4.jpg

Ojoj, spännande =D

Du får hålla oss uppdaterade! :)
 
@Idun
Spännande, det kanske kommer ett litet föl snart för dig med =D Hon kanske är ett sto som inte tänker fylla upp juvret helt innan fölningen?
 
Nej man vet aldrig med dom här stona, speciellt förstagångare!

Nu mera har jag en häst som vill in direkt när jag kommer till stallet på kvällarna, idag var det också väldigt mycket mygg ute igen, men skönt att hon vill in nu också.

Men hon ligger inte mycket ner på nätterna, dom ggr hon har lagt sig så stånkar och piper hon en del sen ger hon upp och reser sig igen.
 
I natt har M varit lite annorlunda mot andra nätterna, skrev ju igår att hon inte legat ner så mycket utan i princip stått hela nätterna igenom MEN i natt har hon legat ner mer, hon har även rullat sig, kliat rumpan/svansen igen, haft värkar och haft sig, även haft svansen lite mer uppåt igen.

I morse var juvret betydligt större framtill, fortfarande mycket kvar baktill för att skåran ska försvinna och även fyllas ner i spenarna.
Men det går med bara farten nu, frågan är... Går hon hela tiden?

Blir mer vak på henne nu definitivt, men kommer inte börja sova där ute än, känns inte som det är så nära ändå?

Bild på juvret igår kväll
IMG_1642_zpssmlcq1uo.jpg

Bilder från i morse..
F664A0CF-4547-4D0E-9336-CEB302BBBDC6_zps6s7pecrd.jpg

FC2AE7FB-A6A4-4A77-96B2-879980058792_zpsaqjgkd3k.jpg

0E2D7DB1-8EA5-419A-AF03-C57DACAEC59E_zps95jt55o8.jpg


Jag vet, lite mörka bilder... Tänder aldrig lampan i stallet när det är ljust ute.

Ska åka ut om någon timme igen och kolla till henne, nu vill jag ha kamera i hagen!!
 
Åh vad jobbigt :( Har ni inte fint väder med denna värmen också?

Hoppas den kommer snart =)
Jo vi har strålande sol och 24 grader. Hon äter jättedåligt nu. Får antagligen inte plats med så mkt mat, men fölis blir ju inte klar utan näring :( planerar att åka dit och beta med henne under EM, för gräs är det enda som går ner...
 
Jo vi har strålande sol och 24 grader. Hon äter jättedåligt nu. Får antagligen inte plats med så mkt mat, men fölis blir ju inte klar utan näring :( planerar att åka dit och beta med henne under EM, för gräs är det enda som går ner...

Ah okej, men vad jobbigt.
Ja du får göra det, det finns ingen gräshage hon kan gå i då?

Min tjej äter hur mycket som helst nu, fattar inte hur hon får plats med det? Hon borde ju nästan käka mindre såhär i slutet.
 
I natt har M varit lite annorlunda mot andra nätterna, skrev ju igår att hon inte legat ner så mycket utan i princip stått hela nätterna igenom MEN i natt har hon legat ner mer, hon har även rullat sig, kliat rumpan/svansen igen, haft värkar och haft sig, även haft svansen lite mer uppåt igen.

I morse var juvret betydligt större framtill, fortfarande mycket kvar baktill för att skåran ska försvinna och även fyllas ner i spenarna.
Men det går med bara farten nu, frågan är... Går hon hela tiden?

Blir mer vak på henne nu definitivt, men kommer inte börja sova där ute än, känns inte som det är så nära ändå?

Bild på juvret igår kväll
IMG_1642_zpssmlcq1uo.jpg

Bilder från i morse..
F664A0CF-4547-4D0E-9336-CEB302BBBDC6_zps6s7pecrd.jpg

FC2AE7FB-A6A4-4A77-96B2-879980058792_zpsaqjgkd3k.jpg

0E2D7DB1-8EA5-419A-AF03-C57DACAEC59E_zps95jt55o8.jpg


Jag vet, lite mörka bilder... Tänder aldrig lampan i stallet när det är ljust ute.

Ska åka ut om någon timme igen och kolla till henne, nu vill jag ha kamera i hagen!!
Ser dåligt på mobilen men vad är det hon har på spenen på ena bilden? Har hon börjat läcka mjölk hade jag börjat vaka intensivt på henne. Vilket dygn är hon på?
 
@Fritidsryttare och @Idun

Nja det var lite skit tror jag som satt där i morse. Tyckte inte det såg ut som någon vaxpropp, det var super litet.
Håller stenkoll, var nyss upp igen och kollade till henne, normal i sig, äter och äter, tyckte vulvan såg lite mer avlång ut men sen när jag kollade igen såg den normal ut, får inte kolla i dock. Hon har varit mer tjurig idag på "genomgången" av henne som jag gör varje morgon och kväll, kollar juvret och vulvan samt bäckenbanden.

Får inte ens röra vid hennes juver nu, det har hon iof varit lite upp och ner med sen förra året, men har fått varit där och känna (inte trycka osv) utan bara känna så hon är van med att man är där (sen för fölis tex). Men igår kväll var det nej nej och lika i morse, hon piper och sparkar.

Så jag vet inte, hon är på dygn 319 idag.

Nya bilder från när jag var ute här förut..

Mer utfyllt bak än i morse
3A431794-EEF0-42E5-BFDF-E8EB927C1D92_zpsfkycj7ho.jpg

Men tror det minskat lite framtill
8CE27EF1-E387-40FA-88AD-44D813B0603A_zpsimjyopqp.jpg

91465ECD-87E1-459A-AD8C-BD1F7F7D8359_zps2kqb2tnz.jpg

3C83A6E2-1BBD-4523-B774-504DDDD16DAA_zpstxtzgtmc.jpg


Vad tror ni, behöver jag sova där ute?
Min kompis bor närmare stallet än vad jag gör och hon har bil, jag kan säkert få sova hos henne också om jag vill i natt.

Tror ni det är nära? :o
 
@Fritidsryttare och @Idun

Nja det var lite skit tror jag som satt där i morse. Tyckte inte det såg ut som någon vaxpropp, det var super litet.
Håller stenkoll, var nyss upp igen och kollade till henne, normal i sig, äter och äter, tyckte vulvan såg lite mer avlång ut men sen när jag kollade igen såg den normal ut, får inte kolla i dock. Hon har varit mer tjurig idag på "genomgången" av henne som jag gör varje morgon och kväll, kollar juvret och vulvan samt bäckenbanden.

Får inte ens röra vid hennes juver nu, det har hon iof varit lite upp och ner med sen förra året, men har fått varit där och känna (inte trycka osv) utan bara känna så hon är van med att man är där (sen för fölis tex). Men igår kväll var det nej nej och lika i morse, hon piper och sparkar.

Så jag vet inte, hon är på dygn 319 idag.

Nya bilder från när jag var ute här förut..

Mer utfyllt bak än i morse
3A431794-EEF0-42E5-BFDF-E8EB927C1D92_zpsfkycj7ho.jpg

Men tror det minskat lite framtill
8CE27EF1-E387-40FA-88AD-44D813B0603A_zpsimjyopqp.jpg

91465ECD-87E1-459A-AD8C-BD1F7F7D8359_zps2kqb2tnz.jpg

3C83A6E2-1BBD-4523-B774-504DDDD16DAA_zpstxtzgtmc.jpg


Vad tror ni, behöver jag sova där ute?
Min kompis bor närmare stallet än vad jag gör och hon har bil, jag kan säkert få sova hos henne också om jag vill i natt.

Tror ni det är nära? :o
Jag hade nog börjat vaka, men tror att det dröjer minst några dagar till.
 
@Fritidsryttare och @Idun

Nja det var lite skit tror jag som satt där i morse. Tyckte inte det såg ut som någon vaxpropp, det var super litet.
Håller stenkoll, var nyss upp igen och kollade till henne, normal i sig, äter och äter, tyckte vulvan såg lite mer avlång ut men sen när jag kollade igen såg den normal ut, får inte kolla i dock. Hon har varit mer tjurig idag på "genomgången" av henne som jag gör varje morgon och kväll, kollar juvret och vulvan samt bäckenbanden.

Får inte ens röra vid hennes juver nu, det har hon iof varit lite upp och ner med sen förra året, men har fått varit där och känna (inte trycka osv) utan bara känna så hon är van med att man är där (sen för fölis tex). Men igår kväll var det nej nej och lika i morse, hon piper och sparkar.

Så jag vet inte, hon är på dygn 319 idag.

Nya bilder från när jag var ute här förut..

Mer utfyllt bak än i morse
3A431794-EEF0-42E5-BFDF-E8EB927C1D92_zpsfkycj7ho.jpg

Men tror det minskat lite framtill
8CE27EF1-E387-40FA-88AD-44D813B0603A_zpsimjyopqp.jpg

91465ECD-87E1-459A-AD8C-BD1F7F7D8359_zps2kqb2tnz.jpg

3C83A6E2-1BBD-4523-B774-504DDDD16DAA_zpstxtzgtmc.jpg


Vad tror ni, behöver jag sova där ute?
Min kompis bor närmare stallet än vad jag gör och hon har bil, jag kan säkert få sova hos henne också om jag vill i natt.

Tror ni det är nära? :o
Jag är skum på den där spenen. Min fölade på dygn 323 dygn som sagt. Jag åkte hem på kvällen men stallägaren var observant och lät fölvakten vara kvar på. På morgonen därpå frågade jag hur f*n hen hade det på känn, då hade hen sett en pytteliten propp som jag helt missat. Har märren dessutom ändrat beteende så hade jag nog börjat vaka, åtminstone kollat henne några gånger/natt
 
Okej, nu på kvällen när jag nyss var där och tog in henne så hade juvret minskat lite. Vulvan fick jag komma åt och kolla på och den ser ut som vanligt också.

Men jag kommer hålla ett vakande öga på fröken under natten, kommer inte våga sova :o och jag som är super trött.

Får hålla igång serier efter serier i natt tror jag bestämt!
 
Fått uppdatering från stallet
Ah okej, men vad jobbigt.
Ja du får göra det, det finns ingen gräshage hon kan gå i då?

Min tjej äter hur mycket som helst nu, fattar inte hur hon får plats med det? Hon borde ju nästan käka mindre såhär i slutet.
Hon går i en gräshage men den är ganska nerbetad. Det har ju inte regnat här på superlänge så tyvärr växer det dåligt. La upp en bild på instagram på juvret. Den ligger i ett litet minibildspel med två bilder för att inte göra folk som inte förstår sig på det här med juver upprörda..
https://www.instagram.com/p/BUm5LSVFwJR/?taken-by=amandafog
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 998
Senast: Karro-Lina
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
182
Senast: Gunnar
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 347
Senast: ameo
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp