Dressyrhingst med bra temperament?

Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Jag håller med alla i sina åsikter, vill bara tillägga följande;

Belamours fäderne linje, är nästan densamma som Brentano II, och den linjen har gått kalas ihop med Weltmeyer linjen.

Men du har en svensk sto familj, på ditt sto, så varför inte titta på Channon ( Rubignon - Mazarin) med en mkt stark stofamilj, som lämnar mkt trevligt temperament, rörelser och mkt luft under magen.

Avkommorna blir lätta i typen. Vet tyvärr inte varför Channon själv inte har varit ute och tävlat i år, men det lönar sig att sätta sig ner och kika på hans stam. Och hans hoppteknik är inte dålig.
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Det låter som om hon är litet fransysk - ifall att benet är litet vridet utåt, om det är vridet inåt vet jag inte vad det heter.
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Är det inte vad som menas med "inte korrekt inskenad"? När benet inte är helt rakt ?
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Jag tycker att Bocelli är för tung och framför allt byggd för mycket i nedförsbacke (även om han rör sig i uppförsbacke) så det är nog inget för mig...


Oj! Där håller jag inte alls med! Ok, tur att alla tycker olika ;)
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Det beror väl lite på.

Det finns avvikelser och har man ett sto med avvikelser så gäller det ju att hingsten inte har samma avvikelse.

Jag skulle hellre ta ett sto till en hingst med dokumenterade bra ben än till en som har avvikelser.


Ja, det är givetvis individuellt, jag menar bara att en 7a behöver inte medföra att hästen har avvikelser av betydelse.
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Det är klart att det inte är omöjligt att det blir importsperma om jag inte hittar något annat trevligt alternativ men jag tycker att det känns som en osäkerhetsfaktor till när jag inte vet om det är lätt att få henne dräktig eller inte...
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Men jag måste erkänna att mina åsikter i frågan är baserad på kort som jag har sett då jag inte sett honom i verkligheten...så det är väl möjligt att jag har fel ;) men ibland är jag rätt så snabb på att bilda mig en uppfattning som kanske inte är berättigad :o
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Om du vill spela på Donnerhall linjen kan jag rekommendera denna ursnygga hingst:

Don Shufro
2005-Schufro-tyskl-fritrav-.jpg

Så vitt jag vet så står han i danmark.

eller hans avkomma:
Don Romantic
2007-don-romantic-piaf.jpg

han står väl också i danmark, rätta mig om jag har fel... :o

inte Donnerhall linje,men e Rohdiamant
eller Blue Hors Romanov
2006-romanov-trav.jpg

står väl också i danmark

Läckra :love:
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Jag har tittat lite på channon också, tycker att det kanske skulle vara ett alternativ (men han är ju skimmel hmm) men jag vet inte så mycket om honom eg mer än att det är en fin modell som rör sig trevligt (men kanske inte fantastiskt)... Han finns på min lista än så länge
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Don schufro ger inte gröna papper i sverige pga av sitt pungbråck, inte heller Romanov pga OCD.(fick precis veta det på annat forum när jag frågade hur Skovens Rafaels föräldrar ser ut i benen).
Så vill hon ha gröna papper så är det Don Romantic som gäller av de 3.
Mitt tips är Florestan eller Donnerhall blod.
Lade själv på Figaro R på mitt Warsteiner sto med mycket humör. Fått 2 coola damer f -06 o -07
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

En hingst som själv är väldigt trevlig och sansad plus att de få avkommor jag träffat på efter honom också är väldigt trevliga. Mina egna som är tre i år har varit helt okomplicerad att rida in verkar bägge ha väldigt hög ridbarhet. Det är Black Coffee som ju numera finns i Flyinges program.
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Black Coffe finns också på listan (mest för att jag har ett till sto som är e. Bellini som jag tycker har ett fantastiskt temperament och en makalös arbetsvilja) men jag har hört att Bellini inte lämnade så bra temperament och att mitt sto skulle vara ett undantag?!?
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Black Coffe finns också på lista (mest för att jag har ett till sto som är e. Bellini som jag tycker har ett fantastiskt temperament och en makalös arbetsvilja) men jag har hört att Bellini inte lämnade så bra temperament och att mitt sto skulle vara ett undantag?!?

Jag har inte haft någon ren Bellini avkomma själv. Men jag har tre efter Black Coffee och har träffat hingsten. Sedan har jag sju avkommor efter Lambourghini och ingen an dem har något svårt temperament. Tvärt om så de ofta beröm för att de är så lätthanterliga och milda i sitt sätt. Jag har även träffa Lambourghini och även han är väldigt trevlig i sättet. Kan mest beskrivas som en gentleman.;)
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Vad sa de om Skovens Rafael i övrigt då? Det ser ut att vara en väldigt fin hingst.
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Då klättrar han på listan, Bellini-stot jag har är som sagt väldigt trevligt (rör sig inte så som Warsteiner stot men annars) om än att jag kan tycka att hon har några hjärnceller för mycket...
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Jag provred Wariette som 3-åring och håller med dig om att hennes galopp är i samma klass som traven. Om jag inte kommer ihåg fel tror jag att hon var parallellförskjuten ena frambenet men jag kan minnas fel... Vill oxå minnas att jag upplevde henne ngt sänkt i ryggen vilket gör att bl.a Bocelli går bort.

Jag skulle nog titta lite närmare på Rubinrot. Nedärver ett bra temperament, rörliga gångarter, lite längre linjer (som jag tror att hon behöver) och riktigt bra ridbarhet. Har du tur kanske den även blir grå! :d Jag upplever inte att han lämnar grövre vilket var min stora farhåga när han blev godkänd.

Lycka till med ditt jättefina sto!

Noa
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Det är klart att det inte är omöjligt att det blir importsperma om jag inte hittar något annat trevligt alternativ men jag tycker att det känns som en osäkerhetsfaktor till när jag inte vet om det är lätt att få henne dräktig eller inte...

Jag tror att det är en risk som är värd att ta, särskilt om stoet är fint och säljmarknaden ser ut som den gör. Det kan bli något dyrare, men det behöver inte alls minska chansen att få dräktigt. Viktigast är att kolla på hingstens resultat där.

Skovens Rafael är mycket i ropet just nu, Don romantic har lämnat överlägset bäst i svenska 3-årstestet - och så har du ju Don Romantic-sonen Damino SD här i Sverige, som förvisso är oprövad. Jag föredrar själv Don schufro-blodet av D-linjen då han nedärver snygg exteriör, energi och inte minst gångarter.
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Vad sa de om Skovens Rafael i övrigt då? Det ser ut att vara en väldigt fin hingst.

Jag tror han har fått 43 poäng exteriört - och vad enligt hingsthållaren uppgav bokades han av en medlem i nämnden samma dag som han godkändes i Sverige... :p
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Då klättrar han på listan, Bellini-stot jag har är som sagt väldigt trevligt (rör sig inte så som Warsteiner stot men annars) om än att jag kan tycka att hon har några hjärnceller för mycket...

Min åsikt om black Coffee, som jag inte har sett så mycket av annat än på video, är att han rör sig lite "sprättigt" - mer framdel än bakdel.
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Kan du tänka dig dansk importsperma skulle jag vilja slå ett slag för De Noir, nybliven elithingst.
Vi fick väldigt bra semin från honom, stoet (förstagångare) tog sig på första försöket och jag är mycket nöjd med fölet som är vackert och korrekt samt har ett underbart temprament.
 

Liknande trådar

Avel Är ett bra temperament jämförbart mellan hopphingstar och dressyrhingstar? (Med ett bra temperament i det här fallet menar jag cool...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 034
Senast: zarmino
·
Avel Har ett fullblod jag tagit tre avkommor på. Hon ger fantastiskt temperament , men nu tror jag det bara går och ta ett föl till på henne...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 508
Senast: Karoliten
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 018
Avel Behöver lite tips och hjälp med hingstförslag till mitt sto inför nästa säsong. Lite tidigt ute, men jag vill vara väl förberedd och ha...
Svar
0
· Visningar
845
Senast: Dressyren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Köpa hus
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp