Dressyrhingst med bra temperament?

Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Väldigt OT men: Varför envisas alla med att använda ordet "semin"?? Insemination/inseminering är en teknik där man använder SPERMA, i färsk, kyld eller frusen version! Sorry, men jag tycker att det lite löjligt att man inte kan använda rätt termer när man sysslar med avel. Åtminstone hoppas jag på att när jag har mitt sto på seminstationen att det är sperma hon får i sig, ingen semin...
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Kanske för att det låter "trevligare" och för att det känns (i alla fall i mina öron)hänvisar till djur än människor?! Min chef höll på att hoppa ur stolen när han hörde att jag vid ett tillfälle hade problem att få tag på sperma p.g.a. SAS-strejken. :D

Men nog har du rätt i att man ska försöka använda rätt ord.
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Oja, den situationen har vi också haft... I kassan på ICA. Kassörskan tittade märkligt men det var ingen av oss som fattade varför förrän efteråt...;)
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Jag som själv har en fyra-årig De Noir avkomma kan varmt rekommendera honom. Min rör sig mycket trevligt och har ett toppenpsyke. Han har också korrekta ben och är långlinjerad.
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Kan bero på att det sperma inte innehåller spädningsvätska vilket semin gör.
Du får aldrig bara sperma om du använder färskt, TAI,FAI. Möjligen tidigt på säsongen att du kan få ospätt direkt på station som hingsten står på.
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Men semin är inget ord med enskild betydelse, det finns semin-station, semin-veterinär, semin-tjur, semin-barn (allt enl. SAO;)). Det betyder definitivt inte sperma från häst med tillsatser i. Semin- handlar om tekniken, inte saken man använder till det. AI, TAI, FAI, sperma - allt det är välkommet att definiera som befruktningsceller från hingst som förs in på konstgjord väg. Ingen i branschen, som jag känner till, (seminveterinärer och dylikt) använder ordet semin för att beskriva sperma. Bara stoägare gör det, av någon märklig anledning... ;)
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Sant sant. Fast min vette säger alltid att hon ska beställa semin o inte sperma. Även när jag ringt o beställt så säger de som skickar att de skickar semintransport o inte spermaskick... ;). Aldrig hört någon säga sperman...fastän det är det som det faktiskt är. Men det är inget som stör mig...lika lite som att "mensen" alltid är blå i reklamen för bindor...alla vet ju vad det är ändå...:laugh:
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Don schuffro ger väl gröna papper om man åker till danmark (de är väl där han står?)och betäcker med honom?
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Så här skrev AVN i rådgivningen;

En mycket välstammad hingst som kombinerar något av det bästa ur holländsk och tysk dressyravel. En hingst som visat prov på mycket god ridbarhet, utmärkta bäriga grundgångarter, alldeles speciellt i galopp. Hingsten är ej helt korrekt benad och rekommenderas därför huvudsakligen till korrekta, inte alltför korta ston för en målmedveten dressyravel.
(min fetning)
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Ett så fint möderne ditt sto har.

Jag skulle nog fundera på Eighty Eight Keys xx med tanke på släktskapet med Lupin. Han har ju lämnat bl a Cheroubikon i svår dressyr, Salomon som gått bra i årgångschampionaten i dressyr förutom en hel del framgångsrika fälttävlanshästar.

Hans omdöme:
Harmonisk, något kvadratisk hingst av mycket god typ. Väl ansatt hals, liggande bogar och väl utvecklad manke. Något knätrång fram, i övrigt välbenad. Utmärkt taktmässig skritt med stort övertramp, mycket bra trav. 99898=43 (6år)

Förvärvningsbeskrivning 2006:
EIGHTY EIGHT KEYS XX 821. Född 1985, 167 cm, insatt i avel 1991. Betäckt 402 ston.
Fullblodshingst som framför allt profilerat sig som producent av fälttävlanshästar, flera på hög nivå. Han har också flera avkommor som tävlat framgångsrikt i dressyr även upp till svår klass. Detta stämmer väl med hans preliminära avelsindex som är positiva för dressyrskaper.
Eighty Eight Keys xx kan med fördel rekommenderas till avel av fälttävlanshästar, samt till dressyrston där förädling är önskvärd.

Förvärvningsbeskrivning 2007:
EIGHTY EIGHT KEYS XX 821. Född 1985, 167 cm, insatt i avel 1991. Betäckt 441 ston.
Fullblodshingst som framför allt profilerat sig som producent av fälttävlanshästar, flera på
hög nivå. Han har också flera avkommor som tävlat framgångsrikt i dressyr även upp till svår klass. Detta stämmer väl med hans preliminära avelsindex som är positiva för dressyregenskaper. Han har en son godkänd för varmblodsavel, Mr Carrera xx 1123.
Eighty Eight Keys xx 821 kan med fördel rekommenderas till avel av fälttävlanshästar, samt till dressyrston där förädling är önskvärd.

Dock står han på naturlig betäckning. Han är ju ganska gammal och jag vet inte hur hans dräktighets siffror är.
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Men står han på endast naturlig för halvblod med?

Om en hingst står på naturligt så får den inte samtidigt verka inom semin med annat än fryst. Så svar ja om man inte vill har fryst så är han på naturligt även för halvblod.
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Ok. Men då finns han mao på fryst och inte bara naturlig.
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Ok. Men då finns han mao på fryst och inte bara naturlig.

Tyvärr så finns inte 88:an på fryst. Om en hingst finns på fryst eller inte är ju helt upp till hingstägaren. Det kräver ju till exempel att man har möjlighet att tappa hingsten så att det finns något att frysa in. Men det ska ju också finnas intresse från stoägarna om att använda det. Det är inte helt enkelt och inte heller någon direkt billig procedur att hantera fryst varken för hingst- eller stoägare.
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Eller hanses son Mr Carrera !

Nu minns jag inte om han var kortlinjerad eller inte.
Däremot tyckte jag om vad jag såg då när han godkändes. Mycket trevlig individ verkar det vara.
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Vad kul med någon som träffa Wera! Ryggen är inte sänkt lägre även om den har varit det... så det är inget problem men jag tror ändå inte att Bocelli är rätt hingst för henne.
 

Liknande trådar

Avel Är ett bra temperament jämförbart mellan hopphingstar och dressyrhingstar? (Med ett bra temperament i det här fallet menar jag cool...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 032
Senast: zarmino
·
Avel Har ett fullblod jag tagit tre avkommor på. Hon ger fantastiskt temperament , men nu tror jag det bara går och ta ett föl till på henne...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 507
Senast: Karoliten
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 018
Avel Behöver lite tips och hjälp med hingstförslag till mitt sto inför nästa säsong. Lite tidigt ute, men jag vill vara väl förberedd och ha...
Svar
0
· Visningar
845
Senast: Dressyren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp