Dressyrhingsten Skyline to B.

Jennymaria87

Trådstartare
Skulle vilja höra era åsikter om denna hingsten Skyline to B.
Både positiva och negativa.
Läste själv några negativa på en utländsk sida angående hans rörelsemekanik.
Överlag verkar många mycket imponerade.
 
Säkert en trevlig individ men inte riktigt i min smak- jag vill ha mer mjukhet och gummi i mekaniken samt en mer naturligt arbetande o starkare överlinje.
 
En nackdel i mina ögon är hans storlek. Han är ju enorm, även om det mest är långa ben. Ska bli spännande att se hur stort han lämnar.
Tycker han verkar väldigt trevlig mentalt. Han är dock inte godkänd i swb, tror inte han är ren på röntgen eller ngt sånt?
 
En nackdel i mina ögon är hans storlek. Han är ju enorm, även om det mest är långa ben. Ska bli spännande att se hur stort han lämnar.
Tycker han verkar väldigt trevlig mentalt. Han är dock inte godkänd i swb, tror inte han är ren på röntgen eller ngt sånt?
Har hört han föddes med bockhov bägge fram. Är inte sånt ärftligt? Ja är något med röntgen där som gör han inte är godkänd SWB. Vad det är exakt är minns jag inte. Han är 178 i mkh 🙈
 
Har hört han föddes med bockhov bägge fram. Är inte sånt ärftligt? Ja är något med röntgen där som gör han inte är godkänd SWB. Vad det är exakt är minns jag inte. Han är 178 i mkh 🙈
Är väl många föl som föds med felaktig benställning. Men jag har inte koll på vad som är ärftligt eller ej. Någon annan vet nog mer.
 
Har hört han föddes med bockhov bägge fram. Är inte sånt ärftligt? Ja är något med röntgen där som gör han inte är godkänd SWB. Vad det är exakt är minns jag inte. Han är 178 i mkh 🙈
Bockhov bör inte vara orsaken till att han ej kan lösa ens ett-sto, han fick 8 på benen på sitt treårstest. Vad det är som avviker på röntgen har inte fårr svar på, bara att man får regga OLD eller annat. Avelsmässigt tycker jag han kunde ha bättre halsansättning och så är haserna lite vinklade, i övrigt fin hingst som tyvärr är för stor för att vara aktuell för mig.
 
Han var 178 på sitt treårstest, nu känns det som att han är större. Med storleken ökar risken för OCD (enligt duktiga uppfödare jag pratat med).

Jag gillar Skyline. Men det finns fördelar och nackdelar med alla. I hans fall är morfar Ampere och jag har sett en hel del vackra och välbalanserade hästar med honom i stammen, men minst lika många som är svåra och inte så samarbetsvilliga.

Vad Sky ger vet vi ju inte, men de jag har sett har varit stora och resliga. Jag skulle inte välja honom till ett stort sto i alla fall.

Ibland tycker jag att Sky blir för kort i nacken och tappar bak i traven, då skulle jag gärna se att han kom mer över manken, för att sitta ihop bättre, men det verkar vara ngt de jobbar med.
 
Han var 178 på sitt treårstest, nu känns det som att han är större. Med storleken ökar risken för OCD (enligt duktiga uppfödare jag pratat med).

Jag gillar Skyline. Men det finns fördelar och nackdelar med alla. I hans fall är morfar Ampere och jag har sett en hel del vackra och välbalanserade hästar med honom i stammen, men minst lika många som är svåra och inte så samarbetsvilliga.

Vad Sky ger vet vi ju inte, men de jag har sett har varit stora och resliga. Jag skulle inte välja honom till ett stort sto i alla fall.

Ibland tycker jag att Sky blir för kort i nacken och tappar bak i traven, då skulle jag gärna se att han kom mer över manken, för att sitta ihop bättre, men det verkar vara ngt de jobbar med.
Ampere ger ju inga lätta hästar för amatören personligen hade jag inte velat ha en avkomma från honom heller då jag hört mindre bra om majoriteten utav hans avkommor mentalt. Men tror inte Skyline brås mentalt på morfar.
Ja precis det ökar risken för ocd. Jag personligen hade aldrig velat ha en häst över 170 pga sämre hållbarhet.
 
Senast ändrad:
Bockhov bör inte vara orsaken till att han ej kan lösa ens ett-sto, han fick 8 på benen på sitt treårstest. Vad det är som avviker på röntgen har inte fårr svar på, bara att man får regga OLD eller annat. Avelsmässigt tycker jag han kunde ha bättre halsansättning och så är haserna lite vinklade, i övrigt fin hingst som tyvärr är för stor för att vara aktuell för mig.
Nej tror inte det beror på bockhov han inte är godkänd i swb. Kan vara plåtar som fattas eller ocd.
 
Bockhov kan vara ärftligt och han är opererad för det ja. Det är dock många som är opererade för det. Han har också röntgenfynd som gör att SWB inte accepterat honom.
Jag tycker hingsten är trevlig, fin match med Carl och har en fantastisk galopp. Jag avlar inte dressyr men skulle nog inte använda honom om jag varit dressyrinriktad heller just för bockhovsbiten i kombo med hans röntgenfynd. För mig är det relativt viktigt att kunna grundregga i SWB.
Carl är väldigt bra på att marknadsföra hingsten som fantastisk på alla sätt och eftersom han är en ”likeable” influenser så köper många allt rakt av. Man får inte glömma bort att det är en riktad reklam och tänka på detta. Alla hingstägare vurmar för sin egna hingst och vill uppfödare ska använda just deras.
 
Bockhov kan vara ärftligt och han är opererad för det ja. Det är dock många som är opererade för det. Han har också röntgenfynd som gör att SWB inte accepterat honom.
Jag tycker hingsten är trevlig, fin match med Carl och har en fantastisk galopp. Jag avlar inte dressyr men skulle nog inte använda honom om jag varit dressyrinriktad heller just för bockhovsbiten i kombo med hans röntgenfynd. För mig är det relativt viktigt att kunna grundregga i SWB.
Carl är väldigt bra på att marknadsföra hingsten som fantastisk på alla sätt och eftersom han är en ”likeable” influenser så köper många allt rakt av. Man får inte glömma bort att det är en riktad reklam och tänka på detta. Alla hingstägare vurmar för sin egna hingst och vill uppfödare ska använda just deras.
Tack för den informationen. Jag är inte så noga med att avkomman måste reggas SWB just.
Finns andra förbund.☺️
Jag håller helt med dig om att reklam säljer.
Därav jag ville höra andras åsikter om hingsten. 🙂
Tycker Carl rider trevligt.
Vart har han fynden?
 
Tycker Carl rider trevligt.
Nu har jag inte sett allt av hingsten men det jag har sett så tycker jag att ridningen är förforcerad, för min smak är det för mkt framåt och då tappas mjukhet och genomsläpplighet, delvis av det- så jag har lite svårt egentligen att greppa hur hingsten rör sig i grunden. Jag vill att de ska gå framåt men inte sas springa ifrån sig själva. Blir mest sprätt och kroppen inte håller ihop tycker jag. Att ryttaren är ett socialt geni och kan marknadsföra sig själv som få andra har såklart inget med kvaliteen på hingsten att göra men/och det finns andra hingstuppfödare vars hingstar kanske inte är i topp utan mer mediokra om man ser till hingst, som pga ägarens status och nätverk få riktigt bra ston och många och då får hingsten/ hingstarna extra gratisflyt sas.
 
Är det någon som vet vad för röntgenfynd han har? Det måste de väl ändå vara öppna med om stoägare är intresserade av att använda sig av honom.

Bockhovarna visste jag inte om.

I övrigt tycker jag hästen är riktigt fin. För stor ja, men 170cm känns som det nya 163cm. Förr tappade man hakan om en häst var 178, nu ser man dem betydligt oftare.
Nu har jag inte halvblod, men om man skulle leka med tanken att man hade det, hade jag inte valt honom pga hovarna. För 10 minuter sen innan jag öppnade den här tråden hade jag förmodligen kunnat tänka mig det. På ett litet sto…
 
Objektivt kan jag ju se att det är en högkvalitativ häst, men han är personligen inte i min smak. Tycker han är liiiite för… holländskt byggd? Halsansättningen, överlinjen, rörelserna i trav ger lite hackney-intryck för mig. Jag är mer förtjust i något mindre hingstar med rundare överlinje och lite mindre framknäaktion.
 
Är det någon som vet vad för röntgenfynd han har? Det måste de väl ändå vara öppna med om stoägare är intresserade av att använda sig av honom.

Bockhovarna visste jag inte om.

I övrigt tycker jag hästen är riktigt fin. För stor ja, men 170cm känns som det nya 163cm. Förr tappade man hakan om en häst var 178, nu ser man dem betydligt oftare.
Nu har jag inte halvblod, men om man skulle leka med tanken att man hade det, hade jag inte valt honom pga hovarna. För 10 minuter sen innan jag öppnade den här tråden hade jag förmodligen kunnat tänka mig det. På ett litet sto…
Dagens halvblod har blivit på tok för stora. Hållbarheten blir sämre 170+. Har lyssnat mycket på Karl-Henrik Heimdahl. Jag har en stor häst nu 170+ långa ben. Aldrig mer ☺️ Nästa häst 165 tycker jag är lagom och verkar hålla betydligt bättre. Absolut fin hingst men hade aldrig vågat pga hans storlek + det andra.
 
Är det någon som vet vad för röntgenfynd han har? Det måste de väl ändå vara öppna med om stoägare är intresserade av att använda sig av honom.

Bockhovarna visste jag inte om.

I övrigt tycker jag hästen är riktigt fin. För stor ja, men 170cm känns som det nya 163cm. Förr tappade man hakan om en häst var 178, nu ser man dem betydligt oftare.
Nu har jag inte halvblod, men om man skulle leka med tanken att man hade det, hade jag inte valt honom pga hovarna. För 10 minuter sen innan jag öppnade den här tråden hade jag förmodligen kunnat tänka mig det. På ett litet sto…
Det är ju dock VÄLDIGT stor skillnad på 170 och 178. 170 cm är ändå en normalstor häst. När de passerar 175 cm och uppåt är det plötsligt väääldigt stora hästar.
 
Det är ju dock VÄLDIGT stor skillnad på 170 och 178. 170 cm är ändå en normalstor häst. När de passerar 175 cm och uppåt är det plötsligt väääldigt stora hästar.

Jag tycker det är en vanesak. Min som är 167 tyckte jag var enorm när hon kom men då red jag mycket islänningar runt 135. När jag regelbundet red en på 172 så tyckte jag den var lagom stor.
 
Jag tycker det är en vanesak. Min som är 167 tyckte jag var enorm när hon kom men då red jag mycket islänningar runt 135. När jag regelbundet red en på 172 så tyckte jag den var lagom stor.
Ja klart det är en vanesak, fast även när man är van vid stora hästar då är de som är 175-180 verkligen jättestora.
Jag har en rejäl häst på ca 170 cm, tycker inte hon är så stor men de hästar i stallet som är över 175 cm känns verkligen enorma.
 
Det är ju dock VÄLDIGT stor skillnad på 170 och 178. 170 cm är ändå en normalstor häst. När de passerar 175 cm och uppåt är det plötsligt väääldigt stora hästar.

Jag tror du missuppfattade mig. Jag menade mer att 170cm idag är snarare standard på ett halvblod. När jag var ”liten” var standardhöjden lägre och en häst som då var 170cm betäcknades som stor.

178cm idag är ju stort. Förr kanske de knappt existerade.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter På söndag kommer Carl Hedin tillsammans med sin godkända hingst Skyline to B att hålla en clinic på Jönköping Horse Show. En som har...
Svar
0
· Visningar
175
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 250
Senast: Sirap
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 704
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 104
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp