Dressyrhingsten Skyline to B.

Jag tror du missuppfattade mig. Jag menade mer att 170cm idag är snarare standard på ett halvblod. När jag var ”liten” var standardhöjden lägre och en häst som då var 170cm betäcknades som stor.

178cm idag är ju stort. Förr kanske de knappt existerade.
Instämmer helt. Idag är övervägande 170 i snitt.
Oftast klenare konstruktion rent allmänt.
Förr låg väl standarden på 160. Minns ridskolan hade några 165+ när man va liten och det va ju enormt men klart man va ju mindre själv. 😄
 
Senast ändrad:
Bockhov kan vara ärftligt och han är opererad för det ja. Det är dock många som är opererade för det. Han har också röntgenfynd som gör att SWB inte accepterat honom.
Jag tycker hingsten är trevlig, fin match med Carl och har en fantastisk galopp. Jag avlar inte dressyr men skulle nog inte använda honom om jag varit dressyrinriktad heller just för bockhovsbiten i kombo med hans röntgenfynd. För mig är det relativt viktigt att kunna grundregga i SWB.
Har du fått info om röntgenfynd från säker källa? Har också hört ryktet, med det svar jag fått från EL är att han inte är godkänd för SWB då det saknas ett sportprov. Känner mig dock inte helt trygg med svaret….
 
Har du fått info om röntgenfynd från säker källa? Har också hört ryktet, med det svar jag fått från EL är att han inte är godkänd för SWB då det saknas ett sportprov. Känner mig dock inte helt trygg med svaret….
Märkligt man i så fall vill "släta" över en sån sak?!
 
Har du fått info om röntgenfynd från säker källa? Har också hört ryktet, med det svar jag fått från EL är att han inte är godkänd för SWB då det saknas ett sportprov. Känner mig dock inte helt trygg med svaret….
Det stämmer inte, hingsten har gått sportprov i år samt ett sportprov förra året och borde därmed gå att lösa ett-sto på om han uppfyller röntgenkraven. Så det är ganska säkert att det är röntgen som är problemet, bakknän eller haser.
 
Det stämmer inte, hingsten har gått sportprov i år samt ett sportprov förra året och borde därmed gå att lösa ett-sto på om han uppfyller röntgenkraven. Så det är ganska säkert att det är röntgen som är problemet, bakknän eller haser.
Jag såg ngn hippsonartikel där en på swb sa att han inte är ”slutgodkänd i något förbund”. Men den artikeln var från februari så kanske inte gäller längre?

https://www.hippson.se/artikelarkivet/avel/hingstnytt-skyline-to-b-blir-i.htm
 
Det stämmer inte, hingsten har gått sportprov i år samt ett sportprov förra året och borde därmed gå att lösa ett-sto på om han uppfyller röntgenkraven. Så det är ganska säkert att det är röntgen som är problemet, bakknän eller haser.
Ja vet han gick prov i mars och hade räknat med ett ok efter det. Eftersom det inte kom antar jag också problem med röntgen. Frågan är bara varför man fortsätter hävda att det saknas ett sportprov…
 
Jag tänker förövrigt att Carl säkert hade visat honom på swbs bruksprov om han trott att han kan bli godkänd. Han har ju tagit hit honom för falsterbo och championat så känns konstigt att de skulle skippa bruksprovet för att han har ”fullt upp”. Det mest logiska är ju att de vet att han inte blir godkänd pga röntgenfynd och därför inte ens försöker.
 
Jag tänker förövrigt att Carl säkert hade visat honom på swbs bruksprov om han trott att han kan bli godkänd. Han har ju tagit hit honom för falsterbo och championat så känns konstigt att de skulle skippa bruksprovet för att han har ”fullt upp”. Det mest logiska är ju att de vet att han inte blir godkänd pga röntgenfynd och därför inte ens försöker.
Nja både och. Säsongen drar igång mycket tidigare där och med ett bruksprov först i slutet av mars förstår jag om han inte tar hem honom. Eftersom han är godkänd i ett annat förbund ska han heller inte behöva göra det.
 
Nja både och. Säsongen drar igång mycket tidigare där och med ett bruksprov först i slutet av mars förstår jag om han inte tar hem honom. Eftersom han är godkänd i ett annat förbund ska han heller inte behöva göra det.
Jag tänker mest att han ju har stått sig väldigt väl i konkurrensen här i sverige, även om det såklart inte är exakt samma sak. Dessutom svenskfödd, swb-registrerad, svenskägd osv😊
 
Jag förstår faktiskt inte riktigt denna hype på honom. Det är inte en hingst i min smak.

Jag har en god vän som har en valack efter samma pappa som Skyline. Han är bättre på allt, skulle jag säga.

Mycket mjukare och mer harmonisk i rörelserna och inte så stor.

Men det är ju en valack, så jämförelsen är irrelevant.

Det finns hursomhelst många andra hingstar som jag föredrar.

Men smaken är olika.
 
Jag tror hypen består devlis på ägaren, delvis på den mycket flotta gången, delvis på att han står i Tyskland och visar sig i de stora evenemangen, och delvis på att han är svenskuppfödd. Som sagt, inte en hingst för mig men jag vill inte gå så långt som att säga att den är överhypad.
 
Nja, hingsten kom just 4:a på unghäst VM. Det blir man inte enbart baserat på ägarens namn….
Håller med. Även om man gillar olika så känns det konstigt att påstå att det skulle vara ngn slags ”influencer-hype”😅

Jag tycker han är superfin. Verkar ha ett jättehärligt temperament och det ser alltid så lätt och mjukt ut när han rids.
Sen skulle han inte vara aktuell för mig ändå om jag skulle betäcka, skulle inte passa mitt sto. Bland annat pga storleken.
 
Jag förstår faktiskt inte riktigt denna hype på honom. Det är inte en hingst i min smak.

Jag har en god vän som har en valack efter samma pappa som Skyline. Han är bättre på allt, skulle jag säga.

Mycket mjukare och mer harmonisk i rörelserna och inte så stor.

Men det är ju en valack, så jämförelsen är irrelevant.

Det finns hursomhelst många andra hingstar som jag föredrar.

Men smaken är olika.
Pappan till hingsten är 👌
 
Jag förstår faktiskt inte riktigt denna hype på honom. Det är inte en hingst i min smak.

Jag har en god vän som har en valack efter samma pappa som Skyline. Han är bättre på allt, skulle jag säga.

Mycket mjukare och mer harmonisk i rörelserna och inte så stor.

Men det är ju en valack, så jämförelsen är irrelevant.

Det finns hursomhelst många andra hingstar som jag föredrar.

Men smaken är olika.
Wow, inte illa att ha en häst som är bättre än en UVM-4a👏😉
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter På söndag kommer Carl Hedin tillsammans med sin godkända hingst Skyline to B att hålla en clinic på Jönköping Horse Show. En som har...
Svar
0
· Visningar
181
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 749
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 835
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 243
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp