Dressyrhingsten Skyline to B.

Sen kan man väl också analysera vad det är man vill se av idag när det gäller dressyr? Jag är inte särskilt impad.
Ja självklart kan man det. Och man måste inte vara imponerad. Man gillar olika saker osv. Tycker bara det blir lite löjligt att prata om att någon random ”vanlig” häst är bättre när man jämför med en häst som är bland de bästa i världen i sin årgång.
 
Jag kan ingenting om swb och deras avel. Vill någon förklara för mig vad kriterierna är för att få en hingst godkänd? Vart är han godkänd idag? Kan stoägare ens använda sig av honom? Och vad räknas avkomman som då?

Vad tittar de efter på röntgen och vad röntgar de?
En islandshingst måste spattröntgas ua för att visas i en avelsbedömning tex.
 
Ja självklart kan man det. Och man måste inte vara imponerad. Man gillar olika saker osv. Tycker bara det blir lite löjligt att prata om att någon random ”vanlig” häst är bättre när man jämför med en häst som är bland de bästa i världen i sin årgång.
Tycker mycket ser krystat ut. Man är imponerad av överrölighet i fel form. Där många dressyrhästar kan gå tills det blir problems.
 
Senast ändrad:
Jag kan ingenting om swb och deras avel. Vill någon förklara för mig vad kriterierna är för att få en hingst godkänd? Vart är han godkänd idag? Kan stoägare ens använda sig av honom? Och vad räknas avkomman som då?

Vad tittar de efter på röntgen och vad röntgar de?
En islandshingst måste spattröntgas ua för att visas i en avelsbedömning tex.
Du kan läsa här https://swb.org/hur-far-jag-min-hingst-godkand/
 
Tycker mycket ser krystat ut. Man är imponerad av överrölighet i fel form. Där många dressyrhästar kan gå tills det blir problems.

Jag tycker tvärt om, att det ser lätt ut.
Sen hur den typen av överrörlighet påverkar honom (och liknande hästar) över tid får man väl se. Är ju samma med islandshästarna. Att man hela tiden strävar efter mer och mer extrema gångarter.

Men att avla på en ung häst utan rena plåtar låter idiotiskt, oavsett hur fin han är.
 
Jag kan ingenting om swb och deras avel. Vill någon förklara för mig vad kriterierna är för att få en hingst godkänd? Vart är han godkänd idag? Kan stoägare ens använda sig av honom? Och vad räknas avkomman som då?

Vad tittar de efter på röntgen och vad röntgar de?
En islandshingst måste spattröntgas ua för att visas i en avelsbedömning tex.
Han är idag godkänd i Oldenburger pferdezuchtverband, Westfälisches Pferdestammbuch och Deutsches Sportpferd. HÄR kan du gå in och läsa om hur det går till i Tyskland för att visa fram och få en hingst godkänd, jag tror allt är tillgängligt på Engelska.
 
Jag tycker tvärt om, att det ser lätt ut.
Sen hur den typen av överrörlighet påverkar honom (och liknande hästar) över tid får man väl se. Är ju samma med islandshästarna. Att man hela tiden strävar efter mer och mer extrema gångarter.

Men att avla på en ung häst utan rena plåtar låter idiotiskt, oavsett hur fin han är.

Angående plåtar har KWPN's långtgående kartläggning av nedärvningen av OCD visat att det inte är riktigt så enkelt, och därav använder man OCD index och gentestning istället för att bara kolla på plåtar. Rena hingstar kan ha låg OC-hälsa och hingstar med egna avvikelse kan ha hög OC-hälsa på sina avkommor. Tyskland bryr sig inte alls om OCD om hingsten bara är så välfungerande att han kan fortsätta att utbildas och tränas till ett fullgodkännande (som sker över flera års tid).
 
Jag tycker tvärt om, att det ser lätt ut.
Sen hur den typen av överrörlighet påverkar honom (och liknande hästar) över tid får man väl se. Är ju samma med islandshästarna. Att man hela tiden strävar efter mer och mer extrema gångarter.

Men att avla på en ung häst utan rena plåtar låter idiotiskt, oavsett hur fin han är.
Jo det ser lätt ut eftersom dom är födda med talang. Men många hästar ser ut som dom tar i så dom håller på att storkna onaturligt med massa sprattel.
 
Jag tycker han är fin och häftig 😍
Hoppar väldigt trevligt också 😁
Sen är han alldeles för stor för min smak och ingen jag skulle använda i avel om jag höll på med det.
 
Wow, inte illa att ha en häst som är bättre än en UVM-4a👏😉
Jag förstår att du vill håna mig, men åsikten är fri. Det är väl dessutom möjligt att det i olika stallar kan finnas riktigt fina hästar som aldrig visas för omvärlden.

Jag tror nog Skylines ryttare är skickligare, men själva hästen kan man faktiskt ha olika preferenser för.

Jag vet andra godkända hingstar som jag uppskattar mer än Skyline, och några av dem har säkert inte ens deltagit i UVM.
 
Ja självklart kan man det. Och man måste inte vara imponerad. Man gillar olika saker osv. Tycker bara det blir lite löjligt att prata om att någon random ”vanlig” häst är bättre när man jämför med en häst som är bland de bästa i världen i sin årgång.
Njae, jag tror inte jag sade att jag jämförde med nordsvensken Brunte, faktiskt.

Den häst jag refererade till har motsvarande dressyrstam, om än med en annan morfar.
 
Jag förstår att du vill håna mig, men åsikten är fri. Det är väl dessutom möjligt att det i olika stallar kan finnas riktigt fina hästar som aldrig visas för omvärlden.

Jag tror nog Skylines ryttare är skickligare, men själva hästen kan man faktiskt ha olika preferenser för.

Jag vet andra godkända hingstar som jag uppskattar mer än Skyline, och några av dem har säkert inte ens deltagit i UVM.
Nej jag vill inte håna dig, jag tycker bara att det blir jättekonstigt att jämföra så. Väldigt onyanserat. En annan sak om man skriver som flera andra här ”jättefin, men inte den typ jag föredrar” eller liknande. Klart det finns fina hästar ute i stallarna men jag har extremt svårt att tro att det står någon helt oupptäckt världsmästare där ute som ingen har koll på. Jag vet också många hästar jag gillar jättemycket och som jag tycker har fina kvalitéer, skulle inte jämföra dem med någon ”topphäst” ändå. Olika ligor liksom.
Det är inga konstigheter att man gillar andra hingstar eller hästar bättre, men det betyder ju inte att de hästarna alltid ÄR bättre på ett generellt plan.


Njae, jag tror inte jag sade att jag jämförde med nordsvensken Brunte, faktiskt.

Den häst jag refererade till har motsvarande dressyrstam, om än med en annan morfar.
Ja? Jag fattade det. Gör ingen skillnad.
 
Nej jag vill inte håna dig, jag tycker bara att det blir jättekonstigt att jämföra så. Väldigt onyanserat. En annan sak om man skriver som flera andra här ”jättefin, men inte den typ jag föredrar” eller liknande. Klart det finns fina hästar ute i stallarna men jag har extremt svårt att tro att det står någon helt oupptäckt världsmästare där ute som ingen har koll på. Jag vet också många hästar jag gillar jättemycket och som jag tycker har fina kvalitéer, skulle inte jämföra dem med någon ”topphäst” ändå. Olika ligor liksom.
Det är inga konstigheter att man gillar andra hingstar eller hästar bättre, men det betyder ju inte att de hästarna alltid ÄR bättre på ett generellt plan.



Ja? Jag fattade det. Gör ingen skillnad.
Jag uppfattade att du ironiserade och hånade.

Men vi delar inte uppfattning, jag tycker att det är självklart att det kan finnas oupptäckta talanger i olika hem.

Särskilt om den häst som syftas på har precis lika fin stam som topphästen och dessutom tagit sig till riksfinal.

Väldigt mycket av resultatet hänger självklart på ryttarens skicklighet att ta fram det bästa hos hästen, och det är trots allt en bedömningssport och domare kan föredra olika.

Jag tycker snarare att vi har många mycket fina hästar hos vanliga hobbyryttare numera, där deras stam åtminstone talar för potential. Du kan ju titta på valfri annonsering hos de stora uppfödarna när de erbjuder föl till försäljning, och de att de alla har guldkant på härstamning. De hästar som erbjuds på marknaden håller många gånger hög klass på pappret.

Däremot kan inte alla rida dessa hästar, men det är en annan diskussion, och alla kan inte ha ärvt sina anfäders talang. Men en och annan, jo, det tror jag allt.

Skyline är hur som helst ingen dålig hingst och han står sig väl i konkurrensen, men det innebär inte att vi kan ha olika preferenser.

Jag tycker många hingstar idag är så otroligt vackra med extraordinära gångarter, så det kan nästa kvitta vem man tittar på. Visst är det hög kvalité!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter På söndag kommer Carl Hedin tillsammans med sin godkända hingst Skyline to B att hålla en clinic på Jönköping Horse Show. En som har...
Svar
0
· Visningar
181
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 731
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 803
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 236
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp