Dressyrkrisen...

Men det är ju just detta som jag tycker ska premieras högre än vad det gör idag. Jag kan lätt känna "ganska bra" dvs betyg 7 på den delen som visas.

Nu tycker jag du resonerar väldigt märkligt faktiskt, och det skriver jag bara eftersom du själv visat film och i denna tråd och man där ser hur bra koll du har.


För att kunna rida LB och visa upp de krav som ställs i klassens "rörelser" så krävs mer arbete hos hästen , och i arbetet mer eftergift, både i nacken och i sidorna. Har man inte det så kan man inte visa upp kraven som finns i programmet utan att hästen blir för lång, för rak,ex

Det är ju programmets utformning som bestämmer hur hästen ska gå, alltså rörelserna som finns kräver viss utbildning.

Det var ju problem förr vad gällde MSV B,det fanns ryttare som red typ på 60 i LB, som promt skulle starta MSV B bara för att. Och det var så svårt, menade domarna på, just för att de hade inte styrka, rätt form eller genomarbetad eftergift.

Jag håller med @Fiorano , att det säkert kan bli en trevlig rosettplockare, men jag menar på att det är väldigt mkt arbete dit.
 
J. Dvs takt ska prioriteras före form i lättare klasser eftersom det ligger först i utbildningsskalan.

Men så är det ju redan...det är bara det att om takten sitter i ex LA men hästen är , tar bara ett ex, låg med nosen åt knäna så får man självklart inte bara poäng för takten utan i det också avdrag för formen.
 
Väldigt tight skulle jag säga. Han kan absolut böja mer men då blir det också en riktig fulkrok och vad är poängen med det?
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.ne...=42380a1c1e417eb0d337db040e9dec99&oe=5A1E4840
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.ne...=eaa9bab95a6c2220a9583bfb6989f787&oe=5A59FD25

Problemet med de med tight ganashvinkel, kraftig hals etc är ju att de kräver mer korrekt välvning ända från manken för att få plats att närma sig ngt framför lod sas och inte bli för öppna.
Är man på LB nivå som ryttare kan det vara svårt.
Så man blir lite mer hindrad än vissa andra med tunnare hals eller främst bättre ganashvinkel.

Har man lite problem i galoppen tex häver de sig ju gärna fram med underhalsen lite och den vinkeln blir sämre. Formen blir sämre.
Om man som ryttare inte är extra rutinerad i att korrigera sånt.

Jag tycker det är en mjuk och trevlig ritt som verkat få rättvisa poäng iom en del missar.

Det jag önskar av domare är att man kanske än mer på den nivån kommenterar lite positivt och konstruktivt.
Folk tävlar ju för att ha kul.
Även om man måste sätta inte godkända poäng kan man kommentera lite trevligt.
 
Problemet med de med tight ganashvinkel, kraftig hals etc är ju att de kräver mer korrekt välvning ända från manken för att få plats att närma sig ngt framför lod sas och inte bli för öppna.
Är man på LB nivå som ryttare kan det vara svårt.
Så man blir lite mer hindrad än vissa andra med tunnare hals eller främst bättre ganashvinkel.

Har man lite problem i galoppen tex häver de sig ju gärna fram med underhalsen lite och den vinkeln blir sämre. Formen blir sämre.
Om man som ryttare inte är extra rutinerad i att korrigera sånt.



Jag tycker det är en mjuk och trevlig ritt som verkat få rättvisa poäng iom en del missar.

Det jag önskar av domare är att man kanske än mer på den nivån kommenterar lite positivt och konstruktivt.
Folk tävlar ju för att ha kul.
Även om man måste sätta inte godkända poäng kan man kommentera lite trevligt.
Håller med i det du skriver och känner igen det som en av våra utmaningar. Jag kan också få till en upp ur manken form i korta sekvenser i synnerhet när jag tränar för tränare. Dock inte så att det räcker till ett helt program eller för den delen på tävling där det är en massa annat som ska stämma. Som den LB ryttare jag är...

Poängen är också att de absolut flesta ekipage som tävlar mina klasser inte har en sådan form heller. Men även de hästarna tar lättaste vägen och för en del är det att böja in nosen och för andra är obehaget från handen/bettet bättre än obehaget med trånga ganacher. Jag vill inte att min häst ska ha obehag och accepterar därför en öppnare form med tillräcklig eftergift för att lotsa honom runt programmet.
Det är detta som jag tror är en del i problemet "färre startande" för att återknyta till ämnet.
För är hästen en böja in nosen häst så blir den högre bedömd, mkt högre i många fall.

Att AW med snygga Luxus bara får 72% i debutantklass och jag tror också beror på att domaren faktiskt inte visste hur den skulle döma ett uppenbart överkvalificerat ekipage.:D
Har sett dem på vanliga dressyrtävlingar och det är inspirerande!
 
Håller med i det du skriver och känner igen det som en av våra utmaningar. Jag kan också få till en upp ur manken form i korta sekvenser i synnerhet när jag tränar för tränare. Dock inte så att det räcker till ett helt program eller för den delen på tävling där det är en massa annat som ska stämma. Som den LB ryttare jag är...

Poängen är också att de absolut flesta ekipage som tävlar mina klasser inte har en sådan form heller. Men även de hästarna tar lättaste vägen och för en del är det att böja in nosen och för andra är obehaget från handen/bettet bättre än obehaget med trånga ganacher. Jag vill inte att min häst ska ha obehag och accepterar därför en öppnare form med tillräcklig eftergift för att lotsa honom runt programmet.
Det är detta som jag tror är en del i problemet "färre startande" för att återknyta till ämnet.
För är hästen en böja in nosen häst så blir den högre bedömd, mkt högre i många fall.

Att AW med snygga Luxus bara får 72% i debutantklass och jag tror också beror på att domaren faktiskt inte visste hur den skulle döma ett uppenbart överkvalificerat ekipage.:D
Har sett dem på vanliga dressyrtävlingar och det är inspirerande!

Tycker inte du lät gnällig. Så no worries!

Däremot tror jag inte man ska förringa betydelsen av att hästen är korrekt i form i fronten. För är de inte korrekta där kan de heller inte vara korrekta bak.
Så om den så är för öppen eller för tight så påverkar det bak negativt.

Så det ska dömas ner när en häst inte är bra nog fram. Just för hur mkt det påverkar bakkärran.
När din häst lyfter manken bakom halsen klockrent kommer galoppen vara densamma.

Sen håller jag med om att det inte döms ner nog på fulkrokar och hästar som hålls i en viss form genom tygelns spjärnande.

Men jag tycker ändå du har en häst som trots vissa svårigheter förmodligen kan bli riktigt fin när den kommer upp ur manken och då får plats för sina ganasher/hals. Då kommer den också vara bärigare bak. Då kommer ni plocka poäng. Och då kan du lägga på mer energi utan att det blir stret av det.
Väljer man rätt tandis kan man också hjälpa dem och få någon millimeter till att spela med i vinkeln.

Alla hästar har sina brister. Vissa har olika fysiska och andra har psykiska. Sen är vi ryttare lika fulla av fel och brister på samma vis.
Men vi har också alla förtjänster.

Min nuvarande har förmodligen lättare fysiskt för mkt inom dressyr än din. Men din verkar rätt mkt trevligare mentalt. Och det är nog egentligen viktigare. Då blir det lättare att rida dem, utbilda etc.

Hoppas du tränar på och åker ut med din fina häst igen!
 
Jag har faktiskt sett en 80% ritt i LC1, en femårigt halvblod som gick korrekt på tygeln, mjuk och eftergiven, med fina vägar och ryttare med fin sits och fina hjälper. Min tränare dömde och sa att visar de upp allt det i LC, ja då ska han ge 8 och 9. Nån 7 var det där också så tror den fick 82% totalt.
 
Jag har faktiskt sett en 80% ritt i LC1, en femårigt halvblod som gick korrekt på tygeln, mjuk och eftergiven, med fina vägar och ryttare med fin sits och fina hjälper. Min tränare dömde och sa att visar de upp allt det i LC, ja då ska han ge 8 och 9. Nån 7 var det där också så tror den fick 82% totalt.
wow!!!
 
Jag red en LC för tre veckor sen och vinnaren red på 80% och den som kom sist fick 54% så det förekommer nog ibland iallafall.
 
För att kunna rida LB och visa upp de krav som ställs i klassens "rörelser" så krävs mer arbete hos hästen , och i arbetet mer eftergift, både i nacken och i sidorna. Har man inte det så kan man inte visa upp kraven som finns i programmet utan att hästen blir för lång, för rak,ex

Det är här vi tycker olika, jag tycker inte att allt detta krävs i LB. Inte ens om man vill vidare upp i klasserna. Om du har bra energi, rider bra vägar och hästen går utan motstånd (i form) rättställd i volter och hörn så räcker det väldigt långt. Volterna är såpass stora och för mycket formande leder snarare till att man tappar flytet och att handen får för stor inverkan. Jag tycker att risken att ryttarna fastnar i att rida för mycket med handen är betydligt värre än om hästen skulle bli lite lång eller rak i en LB. Mjukt och harmoniskt är en mycket bättre grund att stå på, man kan lägga till mer inverkan efter hand. Jag har flera vinster i MsvA (senast på 70%) och är placerad i svår klass (i Skåne ;) ) så jag vet vad som krävs uppåt.

Jag tycker att LC och LB ska vara enkla, okomplicerade program att rida. För dagens fantastiska gångartshästar som @Fenestra pratar om är detta lika viktigt. Även om de har lättare för sig och går nästan i LA-form av sig själva så skulle de också må bra av att mjukhet och harmoni premieras. Där blir det inte formen som är svårt men ryttarna "luras" att sätta för mycket tryck men också en (ibland stor) del spänning för att visa upp allt redan i unga år.

Självklart ska kraven vara större i LA, jag pratar om att höja skalan och premiera okomplicerad ridning i LC och LB. Vi rider som domarna dömer...
 
Senast ändrad:
När det gäller Luxus start så var det svårt att hitta rätt nivå på formen när vi gick ner så långt under vår vanliga nivå men vi har inte kommit längre i terrängen :p Tror inte att jag kunde ha haft honom lägre utan att riskera att nosen kom bakom lodplan. Svårt att rida helt utan samling.
Vi fick 6.5 på lösgjordhet pga vår dåliga halt (vi fick 8 på avslutningshalten så den såg hon inte) och 7 på framåtbjudning...
 
Det är här vi tycker olika, jag tycker inte att allt detta krävs i LB. Inte ens om man vill vidare upp i klasserna. Om du har bra energi, rider bra vägar och hästen går utan motstånd (i form) rättställd i volter och hörn så räcker det väldigt långt.

Nu var det du som satte poängen på det som visades till ca 70 %. Och du får nog titta lite nogare på filmen för det är inte bra energi och hästen går inte utan motstånd-faktiskt- när ryttaren försöker inverka, vilket hon gör rätt i, så stramar hästen i formen och blir längre, dessutom så förblir den faktiskt nära på helt rak i sina inre sidor.Det du beskriver finns klasser för i LC.
Och glöm inte alla linjer med längningar.

Ryttaren ska självklart ha cred för de fina vägarna- och det har hon säkert också fått av domaren- om det är som @Mearas skriver att hon ex fick en 6:a på första gal volten så har domaren dömt väldigt snällt.
 
Självklart ska kraven vara större i LA, jag pratar om att höja skalan och premiera okomplicerad ridning i LC och LB. Vi rider som domarna dömer...

Men man kan inte välja ut program, som här LB, bara för att man vill att okomplicerad ridning ska belönas.
Det finns ju LC för det, eller ännu lägre klasser.
Programmen görs ju för att den som gör programmen(LA var det sist ) vill/anser att hästar som går LB ska kunna göra vissa saker- som en förberedelse till LA.
I att göra vissa saker ingår en viss styrka.
I LB är det längningar och övergångar, visa register ex, vilket du såklart vet.
Men eftersom programgöraren har lagt in det i LB så krävs det att ryttaren har sin häst i mer styrka, eftergift och kommer till mer inverkan än att bara visa vägens linjer, för att ligga på 7:or (eftersom du då la ritten på den del av ritten som syntes på 7) eller mer.
 
@ginnies Vi tycker olika och det är ok.
Jag tycker att LB är en låg klass och tycker också att det lilla motstånd som syns under traven i @Mearas film är ok i en LB-form. Jag hade kanske däremot inte dömt så högt som 6 för galoppvolten eftersom den faktiskt har ganska mycket motstånd.

Programmen är utformade så att vi ska träna på "rätt" saker under hästens utbildning. Som travserpentinen i LC:2 är toppen för den får ryttarna att träna övergångar. Övergångarna blir svårare i LB men de kräver fortfarande inte så mycket styrka utan snarare balans. Det tycker jag att man kan få genom att träna många övergångar där man som ryttare inte inverkar för mycket just i övergången utan gör bra förberedelser för att underlätta så mycket som det går för hästen. Det bygger styrka utan att man som ryttare behöver vara stark.
 
När det gäller Luxus start så var det svårt att hitta rätt nivå på formen när vi gick ner så långt under vår vanliga nivå men vi har inte kommit längre i terrängen :p Tror inte att jag kunde ha haft honom lägre utan att riskera att nosen kom bakom lodplan. Svårt att rida helt utan samling.
Vi fick 6.5 på lösgjordhet pga vår dåliga halt (vi fick 8 på avslutningshalten så den såg hon inte) och 7 på framåtbjudning...

Du hade inte behövt göra det, lägga honom lägre alltså. Det är debutantfälttävlan och inte LC dressyr . Är ju väldigt många äldre hästar med i de klasserna . Alla måste ju liksom börja där oavsett nivå så domarna tänker ju inte LC dressyr.

Men har du lagt ner tävlandet nu i ft?
 
@ginnies Vi tycker olika och det är ok.
Jag tycker att LB är en låg klass och tycker också att det lilla motstånd som syns under traven i @Mearas film är ok i en LB-form.

Jag blir bara mer o mer förvånad.
De här diskussionerna är ju inte nya på buke, men förut har det varit med ryttare som börjat nosa på LC med kanske mindre smickrande resultat och inte så kunniga teoretiskt, som även går ut i LB och inte förstår poängsättningen för de menar LB är ju lika lätt som LC , för vad är det som är så svårt?

Inte med en, som här, etablerad tävlingsryttare.
Du vet att det i LB är 10-meters volter. Och att volter inte ska ridas med rak inre sida? Att det är 10 m volter just för att programgöraren vill att inre skänkel ska forma inre sidan och att hästen av det ska fångas upp på ytter, ge mer plats för inre bak , både så hästen av det ska både arbeta mer , spåra.
Det finns ingen sådan ridning alls på filmen, det är mjukt o prydligt(stilla), men ingen inverkansridning och det är just det programgöraren är ute efter.

För att inte tala om längningarna, man kan som ryttare förbereda hästen till förbannelse men är hästen inte kommen så långt att det inte finns en tillstymmelse till att kunna förändra bakbenens vinkel i upptagningarna så lär inte heller övergångarna bli som programgöraren tänkt för 7 o högre betyg.

Och jag har inte motsatt mig formen som en icke OK LB form (även om det sannolikt är på gränsen ibland), jag har motsatt mig det att ritten ska belönas( det som visas) med ca 70 %.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Måste bara dela med mig. Häromdagen postade en "glad amatör" hos oss (lång söder om Skåne) världens längsta inlägg på Facebook om...
2
Svar
23
· Visningar
4 997
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 990
Senast: Jeps
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 349
Senast: LiviaFilippa
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
19 082
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp