Dressyrkrisen...

Jag blir bara mer o mer förvånad.
De här diskussionerna är ju inte nya på buke, men förut har det varit med ryttare som börjat nosa på LC med kanske mindre smickrande resultat och inte så kunniga teoretiskt, som även går ut i LB och inte förstår poängsättningen för de menar LB är ju lika lätt som LC , för vad är det som är så svårt?

Inte med en, som här, etablerad tävlingsryttare.
Du vet att det i LB är 10-meters volter. Och att volter inte ska ridas med rak inre sida? Att det är 10 m volter just för att programgöraren vill att inre skänkel ska forma inre sidan och att hästen av det ska fångas upp på ytter, ge mer plats för inre bak , både så hästen av det ska både arbeta mer , spåra.
Det finns ingen sådan ridning alls på filmen, det är mjukt o prydligt(stilla), men ingen inverkansridning och det är just det programgöraren är ute efter.

För att inte tala om längningarna, man kan som ryttare förbereda hästen till förbannelse men är hästen inte kommen så långt att det inte finns en tillstymmelse till att kunna förändra bakbenens vinkel i upptagningarna så lär inte heller övergångarna bli som programgöraren tänkt för 7 o högre betyg.

Och jag har inte motsatt mig formen som en icke OK LB form (även om det sannolikt är på gränsen ibland), jag har motsatt mig det att ritten ska belönas( det som visas) med ca 70 %.

Hejsan @ginnies !
Har valt att tidigare i tråden inte bemöta dina ofta dryga och nedlåtande kommentarer, för att jag tycker att du ändå har en poäng. Jag var väldigt tydlig med att filmen visar exempel på en öppen form relaterat till en annorlunda exteriör. Det efterfrågades av @MiniLi som sedan valt att inte kommentera alls.
Hästen är en sexårig nordsvensk brukshäst, hingst.
Lita fakta då från mig som faktiskt var där ;)
*Han formar sig ärligt för inner skänkel för det mesta, ibland står han emot ngt dock och sladdar ut bakdelen. Ngt som även förekommer i 70%ritten med unghästen som visades tidigare i tråden. Intentionen är att först och främst behålla takt och framåtbjudning.
* Jag inverkar naturligtvis där det behövs dvs genom hela ritten, ibland får jag inte igenom det som önskas och ibland får jag det.
* Längningen som ju ska vara förlängd steglängd belönades med "ganska bra längning, öppen form" (6). Jag tycker han kommer tillbaka fint efter den linjen.
* Galoppdelen var inte särskilt bra :angel:

Jag anser inte att det är en 70% ritt (varken den visade delen eller resten) men tackar ödmjukast för alla de fina och framför allt konstruktiva kommentarerna som jag fått genom tråden. Det gör mig pepp på mer tävling.
Din attityd, Ginnies, har motsatt effekt.
Vad tror du ger ett ökat antal starter?
Min start ger lika mkt klirr i kassan för arrangören som 70% ritten !

Jag väljer nu att ta bort filmen från tråden då den fyllt sitt syfte och ser fram kommande starter i höst.
 
@ginnies
Ämnet för den här tråden var hur vi kan öka antalet starter och jag tror att en höjd skala i LC och LB där man premierar harmonisk ridning kan hjälpa till med det.

Som ryttare måste vi kunna växla mellan en aktiv och passiv sits och av någon anledning verkar de passiva ha lättare att lära sig att vara aktiva än tvärt om. Mycket "fulridning" kommer fram när man försöker göra för mycket på en gång, det är bättre att fokusera på några få saker och göra det riktigt bra. Att rida sin häst i balans är grunden.

Du skriver "inre skänkel ska forma inre sidan och att hästen av det ska fångas upp på ytter, ge mer plats för inre bak , både så hästen av det ska både arbeta mer , spåra." för mig är detta ord som snarare krånglar till det på den här nivån. Om man lär sig att sitta rakt över hästen och har lite känsla för tempo kan man forma hästen genom att trampa ner något i inner stigbygel, rida en bra väg med vändningspunkter för att få volten rund och hålla samma ställning hela vägen. Det är för mig ett lättare sätt som dessutom man har nytta av uppåt, hästarna måste kunna göra mer och mer av det "lätta" själva utan allt för mycket stöd för att vi ska kunna göra de svårare rörelserna längre fram. Som när man rider piruetter, där är det otroligt mycket som ska fungera ihop för att det ska bli riktigt bra. Hästen måste kunna galoppera aktivt nästan på stället utan att vi driver för mycket för vi kanske behöver understödja när man väl kommit fram i själva vändningen. Hästen måste i första stegen kunna vara böjd och eftergiven bara genom att vi inledningsvis ger dem hjälperna eftersom man sen under vändningen troligen måste parera hur mycket böjning hästen har för att slutligen också kunna komma ur piruetten i balans. Det här är bara väldigt liten del av hur mycket som ingår i piruetten men jag hoppas att min tanke går fram.

Ju längre jag håller på med ridning ju mer känner jag att vi måste försöka göra det så enkelt som möjligt. Det är mycket lättare för hästarna att förstå oss om vi inte ger hästarna massa hjälper i onödan.

Att ha skalan lite högre i LC och LB tror jag inte skadar någon, de allra flesta hobbyryttarna kommer inte längre och då tycker jag att det är bra om de på tävling kan se att mjuk ridning premieras. För de som vill rida högre klasser kommer det naturligt att börja inverka mer och troligen tränar dessa ryttare även i större utsträckning för tränare så då sätts hästen också i mer arbete.
 
@Mearas
Jag gillar din häst skarpt och jag hoppas att du fortsätter träna och tävla :up: Jag säger till dig som jag säger till alla, fortsätt träna övergångar :D

@fio
Tyvärr har det inte blivit någon fälttävlan i år, vi har hoppat lite hemma men det är allt. Luxus förbereder sig för en ny karriär men nästa häst kommer definitivt gå terräng för det är ju såå roligt!
 
Man skulle ju kunna ha LC enbart som Ryttartestbedömning, då man kan premiera fina sitsar och mjuk ridning på ett annat sätt än i ett "vanligt" program.

Jag tror faktiskt inte att det är hårda bedömningar som gör att antalet starter minskar. Utan mer pga ekonomi och ett väldigt stort utbud av tävlingar. För egen del skulle en begränsande faktor t.ex. vara om jag inte hade hunnit skaffa livstidslicens till hästen. Anmälningsavgifterna är höga, förr red man oftast 2 klasser men nu är det så dyrt att en får räcka om man alls åker.
Överdomare ger en extra kostnad och är inte alltid heller nödvändigt. Om krav på överdomare tas bort så hindrar det ju inte att de klubbar som anser sig behöva det ändå anlitar överdomare. I mitt område har överdomarna försvinnande lite att göra.
 
Jag anser inte att det är en 70% ritt (varken den visade delen eller resten) men tackar ödmjukast för alla de fina och framför allt konstruktiva kommentarerna som jag fått genom tråden. Det gör mig pepp på mer tävling.
Din attityd, Ginnies, har motsatt effekt.
Vad tror du ger ett ökat antal starter?
Min start ger lika mkt klirr i kassan för arrangören som 70% ritten !

Då har du läst dåligt, även jag har skrivit om din ritt i positiva ordalag, men jag är också ärlig, det är mkt jobb kvar till en jämn LB ritt stabilare över gdk poäng.Det tycker nära på alla andra också. Det vet jag sedan tidigare diskussioner.
Och försök inte vrid till saker o ting, jag har inte sagt ett ord om att du inte ska starta.
 
@ginnies
Ämnet för den här tråden var hur vi kan öka antalet starter och jag tror att en höjd skala i LC och LB där man premierar harmonisk ridning kan hjälpa till med det.

Jag säger inte emot det men då måste LB programmen ändras, det är liksom inte förenligt att sätta 7 om något utförs i LB som svajar runt 6:an, det är fortfarande så att linjerna och rörelserna i klassen " bestämmer" hur hästen ska gå. Ska man ha högre poängsättning i ett program så får man helt enkelt göra om programmet med lättare krav.

Jag förstår inte vitsen? Det finns program där det är lätt att få höga poäng. Att ändra LB , ja någon gång kommer verkligheten ifatt eller vill du ändra kraven i Msv B också? så att de som går stabilt och mjukt men alldeles för lågt, för framtungt för klassen,ska kunna få 70 % bara för mjukheten?
 
Man skulle ju kunna ha LC enbart som Ryttartestbedömning, då man kan premiera fina sitsar och mjuk ridning på ett annat sätt än i ett "vanligt" program.

Jag tror faktiskt inte att det är hårda bedömningar som gör att antalet starter minskar. Utan mer pga ekonomi och ett väldigt stort utbud av tävlingar. För egen del skulle en begränsande faktor t.ex. vara om jag inte hade hunnit skaffa livstidslicens till hästen. Anmälningsavgifterna är höga, förr red man oftast 2 klasser men nu är det så dyrt att en får räcka om man alls åker.
Överdomare ger en extra kostnad och är inte alltid heller nödvändigt. Om krav på överdomare tas bort så hindrar det ju inte att de klubbar som anser sig behöva det ändå anlitar överdomare. I mitt område har överdomarna försvinnande lite att göra.
Det finns sånna klasser, tyvärr är de inte populära. I Tyskland däremot är de ganska vanliga.
 
Att ändra LB , ja någon gång kommer verkligheten ifatt eller vill du ändra kraven i Msv B också? så att de som går stabilt och mjukt men alldeles för lågt, för framtungt för klassen,ska kunna få 70 % bara för mjukheten?

Känns som du väljer att läsa hälften av vad jag skriver. Jag har varit väldigt tydlig med att jag tycker att vi ska premiera okomplicerad ridning i LC och LB, inte över det. Dessutom tror jag att dressyren har ett större problem med de som rider allt för hårt än tvärt om. Jag har också skrivit på flera ställen att balans är viktigt, hur får du det till att jag tycker att framtung är ok?
 
Man skulle ju kunna ha LC enbart som Ryttartestbedömning, då man kan premiera fina sitsar och mjuk ridning på ett annat sätt än i ett "vanligt" program.

Jag tror faktiskt inte att det är hårda bedömningar som gör att antalet starter minskar. Utan mer pga ekonomi och ett väldigt stort utbud av tävlingar. För egen del skulle en begränsande faktor t.ex. vara om jag inte hade hunnit skaffa livstidslicens till hästen. Anmälningsavgifterna är höga, förr red man oftast 2 klasser men nu är det så dyrt att en får räcka om man alls åker.
Överdomare ger en extra kostnad och är inte alltid heller nödvändigt. Om krav på överdomare tas bort så hindrar det ju inte att de klubbar som anser sig behöva det ändå anlitar överdomare. I mitt område har överdomarna försvinnande lite att göra.

Det hade varit en dröm men jag tror att de allra flesta precis som @Amanda_F skriver väljer bort den typen av tävling. Kostnad för tävling kommer alltid att vara en aspekt som är svår att komma bort från. Jag har ingen riktig åsikt om licenserna eftersom jag är för lite insatt i vad våra pengar faktiskt går till. Överdomare behövs, även om ryttarna oftast sköter sig så är det viktigt att när det väl blir fel att de finns på plats. Däremot tycker jag att de kan bli mer synliga. Men jag hoppas om tävlingarna känns roligare att fler ändå startar trots att det är ganska dyrt.
 
Det hade varit en dröm men jag tror att de allra flesta precis som @Amanda_F skriver väljer bort den typen av tävling.

Jag har varit väldigt tydlig med att jag tycker att vi ska premiera okomplicerad ridning i LC och LB, inte över det

Fast är det inte här som det verkliga problemet kommer in då? Dessa ryttare väljer bort de program de borde rida! Enklare att få in de programmen än att ändra hela systemet som domaren dömer på i LC och LB ?

Jag får inte ihop hur det ska vara en okomplicerad bedömning i LC och LB för att sedan bli som vanligt i LA. Det blir en alldeles för stor skillnad då. En bra procent i LB kommer ju inte ens vara i närheten av en godkänd ritt i LA. För mig känns det helt bakvänt. Jaja känns som jag framfört min ståndpunkt gällande detta nu.. :D
 
Det finns sånna klasser, tyvärr är de inte populära. I Tyskland däremot är de ganska vanliga.

Jag vet att sådana klasser finns. Min poäng var att man kanske alltid skulle kunna ha LC som Ryttartest (och kanske även LB1?). Just för att premiera fina sitsar och mjuk ridning.
 
Det hade varit en dröm men jag tror att de allra flesta precis som @Amanda_F skriver väljer bort den typen av tävling. Kostnad för tävling kommer alltid att vara en aspekt som är svår att komma bort från. Jag har ingen riktig åsikt om licenserna eftersom jag är för lite insatt i vad våra pengar faktiskt går till. Överdomare behövs, även om ryttarna oftast sköter sig så är det viktigt att när det väl blir fel att de finns på plats. Däremot tycker jag att de kan bli mer synliga. Men jag hoppas om tävlingarna känns roligare att fler ändå startar trots att det är ganska dyrt.

Åsikter om överdomares varierar en del över landet. Här är väldigt många ense om att överdomare endast skulle behövas vid lagtävlingar som förut, alternativt att man låter tävlingsledaren ta överdomarrollen. Häromkring spelar det ingen roll hur synlig/osynlig öd är, det finns otroligt lite för dem att göra oavsett.

Att ge höga betyg bara för att vara snäll är nog ändå att göra ryttarna en björntjänst. Det går att vara snäll och konstruktiv i kommentarer även om betygen är lägre.
 
Att ge höga betyg bara för att vara snäll är nog ändå att göra ryttarna en björntjänst. Det går att vara snäll och konstruktiv i kommentarer även om betygen är lägre

Vet inte men känns som detta speglar samhället i stort idag. Ingen ska få kritik bara beröm och höjas till skyarna annars kan man bli ledsen. Blir som ett luftslott när det gäller ridning iallafall. Undrar hur det ser ut om 5-10 år, klubbarna vill ha in startavgifter men ingen vill tävla om dom får kritik. Kommer det delas ut direktiv till domarna tro... Intressant.
 
Dessutom tror jag att dressyren har ett större problem med de som rider allt för hårt än tvärt om.

Där håller jag med, domarutbildarna borde ta tag i den biten mer och där borde poängen sänkas mer än vad de gör idag?om det är ett problem med för höga poäng på hård fulridning?

Problemet är att generellt sett på LB nivå, så är ofta ( men inte alltid) mjuk och stillsam ridning synonymt med mindre inverkan- varför? jo, för att när ryttaren försöker få till " lite mer" av om så bara energin ( som klassen kräver för att få 7 o uppåt) så spricker det andra, summa summarum: det är väldigt lätt att få till en mjukhet om hästen man rider har ett väldigt lugn tempo.
 
Jag är mest nyfiken på om den så kallade dressyrkrisen verkligen finns och hur stor den i så fall är? Det finns säkert lokala skillnader, och Skåne verkar ha fått färre antal starter men i mitt område är starterna och tävlingarna inte färre och av vad jag kunnat läsa verkar t ex Stockholms-området inte heller ha dessa problem?

I längden tror jag det finns saker att göra, kortare och roligare dressyrprogram t ex för att vara kvar på OS borde medföra detsamma på alla nivåer. Det borde i sin tur kunna medföra fler klasser per tävling och fler starter per ekipage (och då fler chanser på rosetter) och då borde ekonomin bli bättre (fler starter = mer startavgifter in).

Men för att fortsätta på temat "kris", har man jämfört med andra områden?
Jag tror att ridskolekrisen är störst, antalet ridande på ridskola?
Hur ser det ut i FT? I hoppning?
Tas lika många ryttarmärken? Ridborgarmärket?
Är det bara DRESSYREN som har problem eller blir det färre starter i dressyr därför att xxxx gör att färre börjar rida, och yyyy gör att färre köper egen häst och zzzz gör att färre väljer att transportera sina hästar?
Exempel tagna helt ur luften ;)
 
Undrar hur det ser ut om 5-10 år, klubbarna vill ha in startavgifter men ingen vill tävla om dom får kritik. Kommer det delas ut direktiv till domarna tro... Intressant.

Det tror jag det till viss del redan görs i de lätta klasser vi diskuterar.
Det är kanske bra , vad vet jag.
Problemet med det är tycker jag- att den % skillnaden mellan de under 60 sträcket och andra högre betalda då med avsevärt bättre ridning, hur man än gör, blir för litet.
Problemet är också det är det blir väldigt svårt att få bättre poäng för den grupp jag menar, eftersom det kräver lång tids träning( som regel , och nu pratar vi om ritter utan plumpar) att bli bättre, och när ryttare o häst blir bättre , så kommer det väldigt sakta märkas på poängen. Det är liksom för snällt från början.

Jag har ju skrivit mkt åt en sådan domare, alltså tvärtom domare, som numer inte verkar sedan många år, som satte de poäng i LB som skulle vara åt de som ännu inte var så bra, och jag uttrycker mig milt om jag säger att det blev ett jävla väsen.
Det var ingen som ville ha de poängen.
Men egentligen gjorde hon rätt.
 
H
Lita fakta då från mig som faktiskt var där ;)
*Han formar sig ärligt för inner skänkel för det mesta, ibland står han emot ngt dock och sladdar ut bakdelen. Ngt som även förekommer i 70%ritten med unghästen som visades tidigare i tråden. Intentionen är att först och främst behålla takt och framåtbjudning.

Skillnaden är att unghästen gick LC.Där är inte samma krav.
 
Jag är mest nyfiken på om den så kallade dressyrkrisen verkligen finns och hur stor den i så fall är? Det finns säkert lokala skillnader, och Skåne verkar ha fått färre antal starter men i mitt område är starterna och tävlingarna inte färre och av vad jag kunnat läsa verkar t ex Stockholms-området inte heller ha dessa problem?

I längden tror jag det finns saker att göra, kortare och roligare dressyrprogram t ex för att vara kvar på OS borde medföra detsamma på alla nivåer. Det borde i sin tur kunna medföra fler klasser per tävling och fler starter per ekipage (och då fler chanser på rosetter) och då borde ekonomin bli bättre (fler starter = mer startavgifter in).

Men för att fortsätta på temat "kris", har man jämfört med andra områden?
Jag tror att ridskolekrisen är störst, antalet ridande på ridskola?
Hur ser det ut i FT? I hoppning?
Tas lika många ryttarmärken? Ridborgarmärket?
Är det bara DRESSYREN som har problem eller blir det färre starter i dressyr därför att xxxx gör att färre börjar rida, och yyyy gör att färre köper egen häst och zzzz gör att färre väljer att transportera sina hästar?
Exempel tagna helt ur luften ;)
Ridskolor verkar ha uppsving på sistone. Men även i hoppningen minskar antalet starter.
I mina ögon är det ekonomin. Det är lika dyrt att tävla på Lokal nivå som regional nu för tiden. Många jag känner låter bli att tävla just för att det känns dyrt om man gör få starter på ett år och inte kommer vinna tillbaka någon startavgift.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Måste bara dela med mig. Häromdagen postade en "glad amatör" hos oss (lång söder om Skåne) världens längsta inlägg på Facebook om...
2
Svar
23
· Visningar
4 972
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 985
Senast: Jeps
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 345
Senast: LiviaFilippa
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
18 983
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp