Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Det är tack vare min tränare som ryggen nu äntligen är bra så där tar du fel, men de är ju lätt gjort=)

Jag litar fullt ut på min tränare som har utbildat många hästar i många år, men du får såklart tycka vad du vill- Och det respekterar jag fullt ut.Vi har helt enkelt olika åsikter bara:laugh:

Jag är rätt säker, faktiskt helt säker på att en rygg inte blir så särskilt bra av en tränare som sitter med piaff, passage o supersamlad galopp och det handlar inte om olika åsikter utan om kunskap.
Tittar man på din film så blir man än mer häpen för din häst är rätt slapp i sin bakmekanik och jag har svårt att se en tillstymmelse till sådan styrka som behövs ens för att börja leka med detta.

Missförstå mig inte, jag har inget emot din häst, den ser trevlig ut och kan säkert med mer styrka även få en lite mer form o mer balans o bärighet- men innan dess, som nu, alldeles för hårda krav för den som nu är låga nivån, det spelar ju ingen roll om ryttaren så vore Kyra, din häst vägleds inte på rätt sätt, snarare helt galet, och det är det jag vänder mig mot inte hästen som sådan.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Förstår inte vad du får galopp ifrån? hon galopperar ju inte ens på filmen?:confused:

Tråkigt att du tycker så, men jag håller inte med alls och
Men alla åsikter är ju självklart välkomna, det är ju ett fritt val och du ska få tycka som du vill.
Ryggen var bra innan tränaren började rida självklart;)

Skrev mer att jag var glad ATT ryggen nu var bra efter att ha varit med om en hämsk historia om sadeln.
Nu vill jag inte sitta och diskutera mer om detta vill du fortsätta så kan vi ta det via PM. Så slipper man förstöra tråden=)

Knapplån


åhhhh idag skulel amn ha haft hästen själv, sååå underbart väder, fast kallt brrr-18 grader.men sol och det är ju sååå underbart att rida ut då ju.

Hur brukar ni göra på Julafton?? jag brukar alltid rida ut på en lite längre förmidagstur, det är nästan en liten traddis här=)
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Tycker din ton är lite väl tråkig där.:crazy:

Men jag kan svara dig vänlligt så får vi upp en glad trevlig stämning istället:laugh:
Bara för att en häst kan trampa lite så betyder det ju inne att det är klar att tävlas eller hur?

Och det funkar ju inte som så att man kan köpa sig en häst som typ är utbildad i MSV och sedan bara kan anmäla sig till en sån tävling.
Kan va bra att ryttare ocks kan rida på den nivå;)

Och LC är ett program jag kan utan och innan och med rampfeber så är det bra att träna p åatt bara få komma ut, och då är det mkt till hjälp att man kan banan så man inte får panik och helt grömmer bort hur man ska rida.

Så därför blir det LC för oss som första tävling.OM det ens blir dressyrträvlingar för oss.
Nu har vi anmält oss till 2013 års första tölttävling så de ser vi fram emot mest nu=)

Är nog mer inne på att starta en blåbärshopptävling dressyren är nog mest nått vi tragglar med här hemma.
Men man ska väl aldrig säga aldrig=)

Tävlar du nått själv??:)
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Jag tror ingen vill vara elak mot dig men det låter helt enkelt lite orimligt.

Även om man inte måste tävla högt för att hästen är välutbildad så kommer ändå en häst stark och välutbildad nog för piaff och passage att fullkomligen äga en LC. I LC behöver man kunna svänga, gasa och bromsa. En häst musklad för passage kommer göra det fullkomligen briljant i en LC.

Och att rida sånt ett halvår efter ryggproblem och utan tidigare skolning är extremt fort.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Nu slutar vi diskutera min häst tack.

Vill inte sitta och diskutera filmen när det inte är jag som rider.
Respektera detta är ni snälla.

Alla har vi som sagt olika åsikter, jag litar återigen 100% på min tränare som verkligen kan sin sak.
Hon skulle aldrig sitta och rida nått som hästen inte skulle vara färdig för i sin utbildning.

Vi har jobba upp hästen från noll tills idag precis enligt alla konstens regler och steg.
Sedan finns de hästar som behöver mer tid p åsig i sin utbildning och andra går de snabbare med. Det finns inge tidför när var hr man ska påbörja en ny övning.

Man kan rida in 2 hästar samtidigt ändå efter 1 år kan den ena mycket mer än vad den andre hästen kan.

Och det betyder ju inte att man har varit slö med ena och jagat på den andre, utan att de lär in i olika takt.
:laugh:
Ni som sett filmen och som jag skrev i mejlet är filmen från pass 6 hon är lite ostabil och allt men det är faktiskt så här det ser ut när man håller på och utbildar en häst.
Oavsätt vad man håller på att lär.
Kan va en skänkelvikning så är de lite hackigt och ostabild alldeles i början.Men tänk vad tråkigt de skulle bli om man testade en sak och de satt till 100% redan från försök ..
Då skulel vi ju aldrig behöva sitta och rida och träna här hemma.

och det är ju DE som är de roliga.. att träna, iallafall så tycker jag!


Precis som i passagen hon orkar 2 steg kanse som är superidag men det är vi överlyckliga över.
Vi pressar inte mer utan nöjjer oss med 2 steg, sen återgår till vanlig trav så hon får känna sig duktig.
Sedan samla upp igen och blir det 2 steg igen så blir det, kan lika väl bli 1.
Så här håller man på och jobbar upp musklerna.
Iom all träning bygger man musklerna, och med tiden kan hon göra mer och mer ja det är ju så muskeluppbygget går till.

Precis som när jag bygger mian muskler, jag går ju inte in på gymmet och lyfter 200 kilo i benböj, kanske börjar på 20 kilo och när jag kört 20 kilo tillräckligt många gånger kommer de kännas lätt, Och då kan jag lägga på 10 kilo och OJ vad tungt de vart nu, men jag klarar iallafall 1 gång upp och ner.Sedan får jag ta av 10 kilo och köra 10 ggr på 20 igen. Nästa vecka kändes 20 kilo lättare ja ni fattar så där håller man på..

Precis som med hästen man måste bygga upp den steg för steg.. precis som vi gjort nu under 2 år.


Som sagt nog pratat om detta

Jag frågar igen i ett försök att prata om något annat trevligare

Hur brukar ni rida på Julafton??=)




Min häst
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Du kanske inte ska dela med dig av film eller bilder eftersom du inte vill höra några åsikter alls. De allra, allra flesta vill väl och nu i den här trådenhar ingen varit det minsta otrevliga i den här tråden.

Även de med mycket erfarenhet kan göra fel/tänka mindre rätt.
Min ena tränare har rätt i mycket, men i vissa saker helt fel vilket har fått vissa konsekvenser som jag nu arbetar på men i annat har jag fullt förtroende för henne.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

En liten spinoff på det här med att lita på/börja ifrågasätta sin tränare. Hur mycket litar ni på er tränare? Beror förtroendet på hur många år man ridit för samma tränare? Eller har ni egna grundprinciper som ni väger tränarens råd mot? Och hur tungt väger kommentarer från oinsatta, men välmenande, personer?

Har själv några grundprinciper som kommer från min allra första dressyrtränare. När jag ridit i två år började jag rida för en tränare som verkade helt underbar för en oerfaren ridskoleryttare men ridningen var egentligen hemsk, att vi fick hålla i enbart gramanen säger väl allt :s Då kom dressyrtränaren in i bilden och visade mig ridning för minimala hjälper och yttertygeln. Hennes tänk som utgår mycket från Kyras har jag hållt fast vid länge!

Själv är jag i fasen att hitta en tränare, har ridit en gång vardera för två C-tränare men inte varit helt övertygad om träningsmetoderna/övningarna. Igår red istället en vän hästen och äntligen fick jag tips jag kunde ta till mig! Ligger väl helt enkelt inte på tillräckligt hög nivå för att kunna rida för en bokstavstränare än.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Svar på spinnoffen=)

Jag litar till 100% på min tränare jag har sett vad hon åstakommit med många hästar.
Hon har ca 40 träningar i veckan i alla nivåer och inte bara dressyr de är hoppryttare dressyrryttare, hobbyryttare och så islandshästryttare som har gångartsproblem.

Och jag kan bara gå tillbaks till mig och min häst vad vi kunde då och vad vi kan idag och allt är tack vare denna underbara människa.:love:

Jag har avverkat några tränare genom årena och jag har stött på tränare som förstört väldigt mkt för oss. Och man går emot sin magkänlsa för amn tänker denna ska ju vara duktigare än vad jag är så jag ska nog lyssna p åhenne ändå.
Men till slut går det inte att stå emot magkänslan, då är det oftast försent och tränaren har förstört för mkt redan så man får slita som ett djur för att komma tillbaks till de stadiet man var innan man började träna för personen.


Sist så fick tränaren bort galoppen denna tränare hade metoder somjag inte alls samtyckte till.En häst som inte fattar galopp ska man jaga in i galoppen, luta sig innåt/neråt och ställ kraftigt utåt då kommer hästen fatta rätt galopp tyckte denna tränare.

Nått jag inte alls höll med om men lydde snäll och lydig kund som man är.

Och härifrån kom min nuvarande tränare in. Hon såg mig kämpa och rida så som min dvarande tränare ville, och till slut kunde hon inte låta bli utan erbjöd sig att hjälpa och berätta hur hon yckte jag skulel göra istället.

På den vägen är det,
Det var inge fel på min häst galpp, utan på de sättet jag red som förra tränaren tyckte var bra gjorde min häst spänd och när hon är spänd fattar hon inte galopp.
Så min nuvarande tränare började bara med att skrittarbeta oss, böjja flytta in och ut bogen in och ut baken ställa hit och dit.

Bara mjuka upp oss helt enkelt, detta var sjukt jobbigt i början nått som vi kunnat i flera år hade blivit sjukt jobbigt helt plösligt.

Tiden gick och allt låstes upp och vi båda vrt mjuka och fina och en dag tog vi galoppen som vanligt och utvecklingen rasade på.

Jag har en sådan sjukt arbetsglad häst, hon spetsar öronen och gapar efter bettet när hon ser tränset.
Hur många av era häsatr gör de??:D
Hon börjar stampa och vill iväg när sadeln kommer,, många hästar lägger öronen bakåt och biter i luften när deras matte/husse kommer med sadeln.

Min bli överlycklig och tappad.

Så var det inte förr då bara var hon som en "vanlig" pålle som stod där och bara stod.
Hon gnäggar efter en i hagen och går i piaff på vägen in, förrfick man släpa in henne hon hade verkligen inte bråttom in.
Alla kunde leda in henne förr idag vettetusan för hon kan bralla till i lycka eller slå över i piaff/passage och vissa kan ju bli lite rädda då när de leder sånna hästar.


Hon har fått så otroligt mkt liv i sina ögon det är nästan så jag börjar gråta i lycka när jag ser min häst idag.

Jag är så ofantligt lycklig över att få äga en sånhär underbar individ:love::love:

TACK jorunn att du är så otroligt underba,r du ger mig så otroligt mkt, du är mitt allt.
Hoppas vi får många fina år tillsammans:love:

En lycklig bild på oss från inridningen!

RidbilderJorunn28mars08017.jpg
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Det var inte min mening att låta otrevlig.
Grundar sig nog mest i att jag vet mkt väl vem din tränare är och det där med att sitta och klämma på "piaff" och "passage" är nog det hon gör mest... Nu ska man inte prata om folk som inte kan försvara sig, men tror inte nån mer vet vem det är här. Jag blir jättefrustrerad när jag ser det där då det är helt emot allt vad man lär sig.

Om det har någon betydelse i sammanhanget så ja, jag tävlar själv. Rider svårdressyr på min första häst och har två yngre påväg upp i de högre klasserna... Så jag vet hur ENORMT mycket styrka det krävs innan man börjar med just piaff och passage...

Det är jättekul att du är så nöjd med träningen av din häst, men det är jätteviktigt att se med kritiska ögon även på de man litar mest på:)
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

En liten spinoff på det här med att lita på/börja ifrågasätta sin tränare. Hur mycket litar ni på er tränare? Beror förtroendet på hur många år man ridit för samma tränare? Eller har ni egna grundprinciper som ni väger tränarens råd mot? Och hur tungt väger kommentarer från oinsatta, men välmenande, personer?

Har själv några grundprinciper som kommer från min allra första dressyrtränare. När jag ridit i två år började jag rida för en tränare som verkade helt underbar för en oerfaren ridskoleryttare men ridningen var egentligen hemsk, att vi fick hålla i enbart gramanen säger väl allt :s Då kom dressyrtränaren in i bilden och visade mig ridning för minimala hjälper och yttertygeln. Hennes tänk som utgår mycket från Kyras har jag hållt fast vid länge!

Själv är jag i fasen att hitta en tränare, har ridit en gång vardera för två C-tränare men inte varit helt övertygad om träningsmetoderna/övningarna. Igår red istället en vän hästen och äntligen fick jag tips jag kunde ta till mig! Ligger väl helt enkelt inte på tillräckligt hög nivå för att kunna rida för en bokstavstränare än.

Jag har haft tre "fasta" dressyrtränare (inte samtidigt, men tre olika som jag tränat länge för men av olika anledningar har jag bytt -inte pga missnöjdhet med tränaren dock) genom åren och de tre har jag varit väldigt nöjd med. De har allihop haft metoder som jag själv kan stå för, de är aktiva tävlingsryttare på hög nivå och dessutom mjuka i sin ridning. nr 3, som är min nuvarande tränare litar jag till 100% på. Har ridit för ett par andra tränare mellan varven också men deras sätt har inte passat mig och mina hästar -nu inte sagt att det är dåliga tränare/ryttare då jag vet många som är supernöjda med dem men de har helt enkelt inte passat för just oss.

kl
Mina små djur har båda två varit ute och skuttat idag. Men till nr 2 hann tyvärr solen gå ner.
Ska jaga nån som kan ta lite roligare bilder någon dag men så länge jag är själv så får man hålla till godo med mobilbilder.

380289_10151998730345400_1914045704_n.jpg
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

En liten spinoff på det här med att lita på/börja ifrågasätta sin tränare. Hur mycket litar ni på er tränare? Beror förtroendet på hur många år man ridit för samma tränare? Eller har ni egna grundprinciper som ni väger tränarens råd mot? Och hur tungt väger kommentarer från oinsatta, men välmenande, personer?

Har själv några grundprinciper som kommer från min allra första dressyrtränare. När jag ridit i två år började jag rida för en tränare som verkade helt underbar för en oerfaren ridskoleryttare men ridningen var egentligen hemsk, att vi fick hålla i enbart gramanen säger väl allt :s Då kom dressyrtränaren in i bilden och visade mig ridning för minimala hjälper och yttertygeln. Hennes tänk som utgår mycket från Kyras har jag hållt fast vid länge!

Själv är jag i fasen att hitta en tränare, har ridit en gång vardera för två C-tränare men inte varit helt övertygad om träningsmetoderna/övningarna. Igår red istället en vän hästen och äntligen fick jag tips jag kunde ta till mig! Ligger väl helt enkelt inte på tillräckligt hög nivå för att kunna rida för en bokstavstränare än.

Intressant fråga!

Jag litar nog inte på någon till 100% det skulle för mig innebära att jag har tappat förmågan att kritisera och analysera det jag får till mig:)

Jag har ridit så pass länge och på rel. hög nivå att jag kan plocka russinen ur kakan och vet vad som fungerar och inte fungerar för mig och mina hästar.

Vad som är viktigt för min del är att min tränare har egna meriter och inte bara kan prata, det behöver inte vara personliga meriter på banan utan kan i stället vara framgångsrika elever!

Allra, allra viktigast är att tränaren har en schysst filosofi mot hästen och alltid är på hästens sida. Det är inte hästen som gör fel, det är ryttaren!
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Allra, allra viktigast är att tränaren har en schysst filosofi mot hästen och alltid är på hästens sida. Det är inte hästen som gör fel, det är ryttaren!

Det håller jag med om, jag diskuterar ganska mycket med mina tränare. Läser på om ditten och datten, frågar, kommenterar och ifrågasätter. Den ena har jag fullt förtroende för, den andra litar jag fullt vad det gäller vissa saker och andra håller jag inte med om alls.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Jag tror det är dumt att lita blint på sin tränare, på samma sätt som jag inte skulle lita blint på någon vad det gäller annat i livet. Gemensamt för de tränare jag trivts med är att de följer utbildningsskalan, är mycket noggranna med grundridningen och att de har en ödmjuk inställning gentemot hästen. Gemensamt för de jag inte trivts med/inte fått ett givande resultat med är att de velat piffa och puffa med diverse rörelser långt innan det varit dags. Det finns inga genvägar, punkt slut.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Hon är så söt!

Jag har aldrig kommit igång ordentligt med tränare... Jag har bara haft unghästar hela tiden så det känns som om man aldrig kommer nånstans alls. :crazy: Nu är det ju tvååringen som ska hetas bli min dressyrhäst...

Men jag har ridit för en tränare och sett den tränaren flera gånger, och jag lovar att jag aldrig mer kommer rida för den människan... Konstigt nog dalade intresset jättefort och vips kom hen aldrig tillbaka till stallet igen. :grin: Hens första grej var att gå fram till hästen när vi gjort halt, slita tag i tyglarna och TVINGA ner huvudet på hästen nästan ända ner till bogen, sen fick hen mig att sitta och dra hästen i munnen i samma halt ända tills hästen slutade slita och dra (det gjorde ju ont!) då kunde vi börja skritta. Så fort hästen tittade upp igen sa hon åt mig att stanna och slita ner hennes huvud igen. :crazy: Det var en då fyraåring på våren som inte var så mycket riden alls, typ aldrig i ridhuset så hon var spänd för omgivningen - annars hade hon inga problem att gå i bra form. Hon skulle enligt tränaren göra galoppvolter på 10 meter och allt möjligt. Vi försökte förklara att hon inte var i kondition osv men fick inget gehör. Tillslut sa jag åt syrran att "nu skiter du i vad hen säger och gör det du känner funkar", pengarna var ju redan kastade i sjön. :grin:

Nu har jag hittat en superbra tränare som verkligen kramar ur det bästa ur alla ekipage, han är helt fantastisk. Jag ska iväg med tvååringen på tömkörning för honom nånting nu i vinter, han är jätteduktig på att tömköra så det ska bli jättekul att se honom tömma och kunna få tips att ta med hem, ska bli så himla kul! Ska bara tömköra lite mer själv först. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Alla har vi som sagt olika åsikter, jag litar återigen 100% på min tränare som verkligen kan sin sak.
Hon skulle aldrig sitta och rida nått som hästen inte skulle vara färdig för i sin utbildning.

Vi har jobba upp hästen från noll tills idag precis enligt alla konstens regler och steg.

Nej, din häst är inte klar för att gå en 100 % passage längs med en hel långsida och din häst kan inte gå i en 100 % passage längs med en hel långsida, annat påstående är ren fantasi- den är inte tillräckligt stark, bärig, balanserad för detta.
Jag förstår inte vitsen med att skriva upp sin häst till en nivå som inte finns. Det är väl jättebra om den kan gå godkänt i någon LC framöver.



Jag har min ponny på träning hos en dressyrtränare(min stallägare)
Och fick ett mess i går om att min häst hade varit väldigt väldigt duktig veckan som gått och att hon nu gjort passage som varit 100% korrekt längs en hel långsida inne i ridhuset.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

*kl*

För alla oss som inte var på Patrik Kittels clinic i Globen finns det delar av den på hans hemsida:bow:!
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Jag tycker det är en intressant diskussion kring det här med piaffträning, sedan är det jätte svårt att tycka något om just din häst och dennes träning då jag inte sett någon film.

Men då jag själv (eller snarare en oerhört duktig vän) är mitt uppe i att leka lite med tramp på min ena häst på töm så är det kul att följa resonemanget. Nu är min häst renodlad dressyrhäst och är på Msv-nivå, men vi går väldigt långsamt fram och som sagt endast från backen. Det är en känslig häst och vi gör det på långa linor med väggen som hjälp. Hur som så är det långt kvar innan jag kan påstå att det är piaff, den är fortfarande väldigt mycket framåt vilket vi enbart uppmuntrar då vi inte vill att det ska bli för mycket för fort. Hon tycks ha ganska lätt för det men har lite svårt att komma rätt in och tappar givetvis takt och jämnhet så fort det går över i spänning. Men minsta lilla att hon tänker och tecknar rätt så är det klapp och beröm. Jag tror man verkligen får tänka på att leka fram det för att det ska bli ett bra slutresultat med bibehållen bjudning och utan spänning.

Jag delar gärna med mig av film, ska se om jag kan knåpa ihop en i helgen.

Jag fick för övrigt också ett sms igår med texten "idag piafferade Flisan för en 10.a" så jag förstår att du blir stolt när du hör något liknande från din tränare men ta det med en nypa salt, jag vet att min vän skrev smset med glimten i ögat -det var garanterat bra men att min häst piafferar för en 10.a efter den lilla träningen..njaaaaa så bra är hon inte än....men om några år kanske.... :D
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Jag litar nog inte på någon till 100% det skulle för mig innebära att jag har tappat förmågan att kritisera och analysera det jag får till mig:)

......


Allra, allra viktigast är att tränaren har en schysst filosofi mot hästen och alltid är på hästens sida. Det är inte hästen som gör fel, det är ryttaren!

Instämmer helt!
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

zanzanJag litar nog inte på någon till 100% det skulle för mig innebära att jag har tappat förmågan att kritisera och analysera det jag får till mig

......


Allra, allra viktigast är att tränaren har en schysst filosofi mot hästen och alltid är på hästens sida. Det är inte hästen som gör fel, det är ryttaren!

Instämmer helt!


Man får ju aldrig lita så blint på nån att man förlorar sitt kritiska förhållningssätt, men jag kan bara tala för mig själv -när jag säger att jag litar till 100% på min tränare så är det att jag litar på att vad hon instruerar mig fungerar för oss, att hon är kapabel att lägga lektionen på en nivå som matchar just mig och min häst -och dessutom efter dagsform. Givetvis är jag kritisk och är beredd att fråga/ifrågasätta om något känns konstigt, men det har jag inte behövt göra än. Jag har på nära håll sett tränarens hästhantering och "hemmaridning" då vi delat stall 2ggr och jag varit "hästpassare" till tränarens hästar många gånger och därmed känner att vi är inne på samma linje -jag skulle kunna lämna min häst till henne för träning utan att känna att jag skulle oroa mig alls för den.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Åhhh i går vart jag 1400 kr fattigare:crazy: dumma bil, fönsterhissen till ena bakfönstret pajjade. bara själva "hissen" kostade 1000 kr:eek: en liten sak på någon cm.
och som inte de räckte så när jag körde fast och vart bogserad baklänges trycktes avgasröret ihop sig så nu vibrerar de när man kör lite lätt irriterande. Sååå de skall åsså bytas.
Tur man har jobbat övertid en massa så man får en bra lön..Fast hade ju hellre lagt pengarna på Jorunn:D
Fler som kört fast denna vinter hittills? det är nackdelen med å ha häst ute på landet vintertid.
Behöver bara blåsa lite så är iaf min väg till stallet helt igenblåst:crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 159
Senast: Meggan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Samma häst, samma övning – men ändå så annorlunda! Hade köpt på mig en markarbeteslektion till, och blev förvånad och glad när jag såg...
Svar
0
· Visningar
276
F
Fälttävlan Jag kom i mål , jag överlevde vilket jag knappast hade trott när vi gick terrängbanan, Alla tittade på varandra med skräck i blickarna...
2
Svar
34
· Visningar
2 484
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp