Dressyrsadel till den här?

Qodrofenia

Trådstartare
Trodde aldrig någonsin jag skulle starta en sån här tråd på buke.Men jag behöver lite feedback på vad för märken som kan tänkas passa på den här ryggen.Jag hadde tänkt åka i väg och få sadel utprovad men vill ändå ha lite tips på sadlar som kan tänka fungera så jag sedan kan föra en dialog med utprovaren.
Har för tillfället inte med än extriör bild.(kan tillägga att han fortfarande breddar sig)
27163769.jpg

Pga sjukdom måste jag dessutom ha en sadel som inte väger allt för mycket och som är djup i sätet med ordentligt med stöd så jag inte far omkring så mycket.Hästen blir vid arbete något rakare i ryggen.Jag är 174 lång och har långa ben så långa kåpor är att föredra.Jag drar 38/40 i ridbyxor.
Prislapp?
Det bryr jag mig inte om..
 
Sv: Dressyrsadel till den här?

Crincle har jag haft på den här men den var inte optimal för mig. Underskänkeln åkte till happaranda och tillbaka när jag red i den och tyngdpunten upplevde jag låg för långt fram för min kropp i förhållande till stigläder klamrarna.Amerigo har jag ridit i tidigare dock var det länge sedan nu. Frank bains var det så länge sen jag red i att jag inte ens minns hur det var haha..
Carilli var det oxå länge sedan jag red i. Och de nya modellen påminner inte alls om de jag setat i.
Bates isabell kan den funka?Eller är den på tok för rak?
 
Sv: Dressyrsadel till den här?

Varför inte en bomlös Barefoot London. Man kommer djupt ner i den och sitter som "gjuten" i den. Den har knästöd, man får 2 stycken.
Den väger bara 4,5 kg.
Du skrev att pållen fortfarande breddade sej. Då är det ju bra med en bomlös.
 
Sv: Dressyrsadel till den här?

Bomlös är inte ett alternativ.Jag rider dressyr mestadels.Och kanske vill ta mig ut på nån blåbärsdressyr i framtiden.
 
Sv: Dressyrsadel till den här?

Globus Crincle eller Globus The Turner tror jag skulle passa er b¨da.
 
Sv: Dressyrsadel till den här?

Det finns en ännu nyare modell som jag tycker du kan testa.

IWn tror jag blir för stor för hästen. Innovan kanske kan funka.
 
Sv: Dressyrsadel till den här?

alla modeller kan nog passa hästen, till dig så är top dressage den med störst stöd. men även venus och leonardo sitter man väldigt bra i, venus är rymligare i sätet.

ett plus är att det finns många på beg marknaden.

jag som också har ont i min kropp fick väldigt ont av bates eftersom den var så bred. men det beror ju lite på hur man är skapt också.

amerigo skulle ni säkert gilla båda två, dock är ju dom väldigt dyra nu (kostar nästan lika mkt som en childeric, som nog vore det ultimata för dig - mkt stöd och väldigt mjuk). prestige känns mer prisvärd.

styr undan tyska och engelska sadlar, dom brukar väga betydligt mer än italienska och franska.
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrsadel till den här?

dom brukar väga betydligt mer än italienska och franska
Tack det där ska jag verkligen ha i åtanke ..kan ju inte be maken om hjälp varge gång jag ska ut och rida.Försökte lägga på en gammal stubben allround som jag har hemma på hästen för att se hur den låg ..var helt slut efter det.Den vägde verkligen bly.

Är bates alla modeller breda?

Jag tittar runt lite på beg marknaden efter just som du nämner amerigo prestige tex de är märken jag själv varit lite inne på .
 
Sv: Dressyrsadel till den här?

jag har bara provat isabell och caprilli, om innova är smalare vet jag inte. tror inte det.

vad för bomvidd behöver du? har ju lite att säga för hur lätt det är att hitta beg. :)
 
Sv: Dressyrsadel till den här?

Crinceln jag hadde var en 34 ligger väl på ca 108 grader har jag för mig.Med andra ord han är bredare än han ser ut.
Crinceln var dock något för vid då..Men nu har han berddat sig ytterligare så han ligger nog därikring ändå i dagläget.
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrsadel till den här?

alla modeller kan nog passa hästen, till dig så är top dressage den med störst stöd. men även venus och leonardo sitter man väldigt bra i, venus är rymligare i sätet.

ett plus är att det finns många på beg marknaden.

jag som också har ont i min kropp fick väldigt ont av bates eftersom den var så bred. men det beror ju lite på hur man är skapt också.

amerigo skulle ni säkert gilla båda två, dock är ju dom väldigt dyra nu (kostar nästan lika mkt som en childeric, som nog vore det ultimata för dig - mkt stöd och väldigt mjuk). prestige känns mer prisvärd.

styr undan tyska och engelska sadlar, dom brukar väga betydligt mer än italienska och franska.

Jag läste nyligen i en häst tidning ang childeric. Dom avrådde från den sadeln om man ville rida längre ridpass. Den fungerade som bäst på korta, intensiva pass. (som tex tävling) Kommer inte ihåg varför, men anledningen stog med också....
 
Sv: Dressyrsadel till den här?

Innovan är en tung sadel. Inte att föredra för dig. den puttar också bak skänklarna en del o man placeras långt fram i sadeln, antagligen så som du upplever din crincle..
 
Sv: Dressyrsadel till den här?

Hrm tycker du? Är van vid mina Wintec och den var ju klart tyngre men inte väldigt tung...

Är väldigt intresserad av det de skrev om Childeric tror du att du kan PMa vilken tidning och vilket nr?
 

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 009
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Finns det någon här som känner igen sig, är likadan eller kan relatera till problemet på något sätt? Det skulle vara skönt att få prata...
21 22 23
Svar
451
· Visningar
29 940
Senast: Saeta
·
Utrustning Nu har den förväntade domen fallit över min sadel :cry::cry::cry: Eller ja, Den kommer bara passa i någon - en till två månader till...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 436
Dressyr Jag har en häst med KORT rygg, ja hela hästen är kort från öron till svans. Hästen har också en normalstor halvblodsmanke som är...
2
Svar
32
· Visningar
4 348
Senast: Nica2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp