Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har bara sett reaktionerna på Tidningen Ridsports reportage om segern, och jag tror att reaktionen är framförallt på deras text ”Är detta ett blivande OS ekipage?”.
Dvs man reagerar på texten, och den är formulerad som en fråga, och man inte tycker att PK är en bra representant, och ännu mindre om han representerar Sverige på en Helgstrand häst. Själva ritten har jag inte sett kritik mot?
Så är det naturligtvis. Men han är självskriven i laget. Om PK själv inte lyckas ta medalj i år kommer han aldrig göra det. Jovian är makalös.
 
Så är det naturligtvis. Men han är självskriven i laget. Om PK själv inte lyckas ta medalj i år kommer han aldrig göra det. Jovian är makalös.

Det enda man fattar är hur jävla dålig ryttare AH faktiskt är. Hästen har förbättrats 100 ggr på denna tiden. Han ser 5ggr så stor ut och är väl jätteglad att slippa bli nertryckt varenda eviga dag. Det tycker jag syns väldigt tydligt på hela hans uppenbarelse! Ja trots blåa tungor så är det väl förhoppningsvis inget som sker medvetet. Jag tror inte Patrik sysslar med systematisk misshandel som AH gör. Han har väl mer kunskap att lösa saker och ting än ren misshandel.
 
Det enda man fattar är hur jävla dålig ryttare AH faktiskt är. Hästen har förbättrats 100 ggr på denna tiden. Han ser 5ggr så stor ut och är väl jätteglad att slippa bli nertryckt varenda eviga dag. Det tycker jag syns väldigt tydligt på hela hans uppenbarelse! Ja trots blåa tungor så är det väl förhoppningsvis inget som sker medvetet. Jag tror inte Patrik sysslar med systematisk misshandel som AH gör. Han har väl mer kunskap att lösa saker och ting än ren misshandel.
Håller med dig! Hästen har vuxit en dm och han ser otroligt mycket mjukare ut i kroppen. Hur det ens är möjligt, han är som gummi som svävar på moln. Jag är verkligen helt tagen av den rörelsemekaniken för den är enorm men ändå naturlig.
 
Det enda man fattar är hur jävla dålig ryttare AH faktiskt är. Hästen har förbättrats 100 ggr på denna tiden. Han ser 5ggr så stor ut och är väl jätteglad att slippa bli nertryckt varenda eviga dag. Det tycker jag syns väldigt tydligt på hela hans uppenbarelse! Ja trots blåa tungor så är det väl förhoppningsvis inget som sker medvetet. Jag tror inte Patrik sysslar med systematisk misshandel som AH gör. Han har väl mer kunskap att lösa saker och ting än ren misshandel.

Håller med dig! Hästen har vuxit en dm och han ser otroligt mycket mjukare ut i kroppen. Hur det ens är möjligt, han är som gummi som svävar på moln. Jag är verkligen helt tagen av den rörelsemekaniken för den är enorm men ändå naturlig.
Känns verkligen hur tydligt det är att AH glidit fram på en räkmacka av gudomligt fina hästar. Undrar vad några av de han haft hade kunnat gjort med skickligare ryttare.
 
Det enda man fattar är hur jävla dålig ryttare AH faktiskt är. Hästen har förbättrats 100 ggr på denna tiden. Han ser 5ggr så stor ut och är väl jätteglad att slippa bli nertryckt varenda eviga dag. Det tycker jag syns väldigt tydligt på hela hans uppenbarelse! Ja trots blåa tungor så är det väl förhoppningsvis inget som sker medvetet. Jag tror inte Patrik sysslar med systematisk misshandel som AH gör. Han har väl mer kunskap att lösa saker och ting än ren misshandel.
Hur illa är inte det då att inte att en sk "proffsryttare" inte är medveten om att hårt hållna tyglar i ett kandar ger stort obehag till och med så tungor blir blåa upprepat och systematiskt? Tycker det är väldigt märkligt att tycka det är ok bara för att det inte sker "medvetet".
 
Hur illa är inte det då att inte att en sk "proffsryttare" inte är medveten om att hårt hållna tyglar i ett kandar ger stort obehag till och med så tungor blir blåa upprepat och systematiskt? Tycker det är väldigt märkligt att tycka det är ok bara för att det inte sker "medvetet".

Nope okej är det inte men man måste ändå kunna se en bra ritt och en makalös utveckling. Hästen är inte längre kuvad som tidigare utan har utvecklat självförtroende och stolthet i hur den framför sig på väldigt kort tid så nått bra måste han ju ändå göra. Det är ju bara att se på tidigare filmer med AH om du inte tror mig. Sen hade det givetvis blivit ännu bättre utan blåa tungor och vattenskidorsits med allt vad det innebär.
 
Håller med dig! Hästen har vuxit en dm och han ser otroligt mycket mjukare ut i kroppen. Hur det ens är möjligt, han är som gummi som svävar på moln. Jag är verkligen helt tagen av den rörelsemekaniken för den är enorm men ändå naturlig.
Finns filmen att se någonstans, har letat men inte lyckats hitta ritten från Aachen.😊
 
Nope okej är det inte men man måste ändå kunna se en bra ritt och en makalös utveckling. Hästen är inte längre kuvad som tidigare utan har utvecklat självförtroende och stolthet i hur den framför sig på väldigt kort tid så nått bra måste han ju ändå göra. Det är ju bara att se på tidigare filmer med AH om du inte tror mig. Sen hade det givetvis blivit ännu bättre utan blåa tungor och vattenskidorsits med allt vad det innebär.
Jag har inte sett den senaste ritten så jag kan varken bekräfta eller dementera, oavsett skulle jag inte vara så snabb att fria från ansvar med tanke på hans historia (Scandics blåa tunga 2009).

Det verkar ju inte ha gått framåt i den saken för honom precis.

Skamligt för sporten att en sån ryttare representerar Sverige anser jag. Oavsett om han bättrat sig tillfälligt eller inte och oavsett tävlingsresultat.

Det är liksom inte hockey- eller fotbollslag vi hejar på och hyllar här, utan människor som använder hästar som tävlingsverktyg som inte verkar sky några medel för att vinna.

Jag skulle gärna vilja se detta när/om det kommer ut på YT. Ni får gärna länka då.
 
Jag har inte sett den senaste ritten så jag kan varken bekräfta eller dementera, oavsett skulle jag inte vara så snabb att fria från ansvar med tanke på hans historia (Scandics blåa tunga 2009).

Det verkar ju inte ha gått framåt i den saken för honom precis.

Skamligt för sporten att en sån ryttare representerar Sverige anser jag. Oavsett om han bättrat sig tillfälligt eller inte och oavsett tävlingsresultat.

Det är liksom inte hockey- eller fotbollslag vi hejar på och hyllar här, utan människor som använder hästar som tävlingsverktyg som inte verkar sky några medel för att vinna.

Jag skulle gärna vilja se detta när/om det kommer ut på YT. Ni får gärna länka då.
Håller med. Jag kan inte heller bara hålla händerna för ögonen och låtsas som inget. Jag tycker hela grejen med Scandic säger så mycket om hans syn på hästar. Hade gärna sett vad som pågår när han tränar hemma. Jag tror inte det är en vacker syn. Bilderna från senaste tävlingen eller videon som är länkat här är inget vackert syn. Hästen gapar stort sett genom hela videon fast näsbandet är dragit hårt åt. Jag anser att kan man hylla en sån ryttare så saknar man verkligen etik och empati för hästar. 😔 det är skrämmande hur häst Sverige kan blunda för sån ridning. I min uppväxt så sågs sån ridning ner på. Även när dom kunna vara tuffa mot hästarna så visste alla att man gör inte så eller rider så. Idag premieras det. Det är sorgligt.
 
För mig är samarbetena med Helgstrand ensamt tillräckligt för att sätta PK på mental ignore. Jag vill inte se honom representera Sverige, oavsett hur fantastisk häst han råkar förfoga över och oavsett om minuterna inne på ridbanan är tekniskt korrekta och oavsett om det aldrig hade funnits några bilder på blå tungor.

Hans allmänna strutsagerande gällande sin egen och samarbetspartners historik samt oförmågan att ta sitt eget ansvar för att hantera problemen i sporten - samtidigt som han mer än gärna vill vara Sveriges ständigt leende affischpojke utåt - räcker helt och fullt för mig. Det kan aldrig läkas av en fin häst eller höga placeringar.
 
Håller med. Jag kan inte heller bara hålla händerna för ögonen och låtsas som inget. Jag tycker hela grejen med Scandic säger så mycket om hans syn på hästar. Hade gärna sett vad som pågår när han tränar hemma. Jag tror inte det är en vacker syn. Bilderna från senaste tävlingen eller videon som är länkat här är inget vackert syn. Hästen gapar stort sett genom hela videon fast näsbandet är dragit hårt åt. Jag anser att kan man hylla en sån ryttare så saknar man verkligen etik och empati för hästar. 😔 det är skrämmande hur häst Sverige kan blunda för sån ridning. I min uppväxt så sågs sån ridning ner på. Även när dom kunna vara tuffa mot hästarna så visste alla att man gör inte så eller rider så. Idag premieras det. Det är sorgligt.
Håller med dig. Även jag kan ibland vara lite tuffare mot mina hästar, men inte våldsamt och inte kränkande och aldrig hårdhänt och under inlärningsprocessen räcker det med att hästen FÖRSÖKER åt rätt håll så får den beröm/bekräftelse (=alla dörrar är öppna). Hästen har alltid ett val, det finns alltid en öppen dörr. Det lär sig hästen fort. Jag sitter inte och stänger alla dörrar åt alla håll i 5-6 minuter (eller under träning 30-60 min) och tvingar hästen till underkastelse.

Men även en väl rutinerad och "lydig" häst kan tappa fokus tillfälligt. Men eftersom mina är drillade i detta med öppna och stängda dörrar, så rättar dom sig själv mycket snabbt. Hellre då ett konkret felsteg, som hästen rättar till själv, än sitta och HINDRA den hela tiden. Vilket det verkar som "proffsen" gjort till sin grej.
 
Jag har inte sett den senaste ritten så jag kan varken bekräfta eller dementera, oavsett skulle jag inte vara så snabb att fria från ansvar med tanke på hans historia (Scandics blåa tunga 2009).

Det verkar ju inte ha gått framåt i den saken för honom precis.

Skamligt för sporten att en sån ryttare representerar Sverige anser jag. Oavsett om han bättrat sig tillfälligt eller inte och oavsett tävlingsresultat.

Det är liksom inte hockey- eller fotbollslag vi hejar på och hyllar här, utan människor som använder hästar som tävlingsverktyg som inte verkar sky några medel för att vinna.

Jag skulle gärna vilja se detta när/om det kommer ut på YT. Ni får gärna länka då.

Det handlar väl inte om att fria någon? Personligen hade jag lagt ner hela den grenen men det lär ju inte ske än iallafall.

Är väl inte någon som ska representera Sverige om vi ska vara helt krassa.

Det enda jag hittat är ett litet klipp på Patriks insta så för den som inte är blockad där, vilket är lätt att bli kan man se lite.
Ser man inte skillnaden på hästen här jämfört med när AH red så finns det nog inte så mkt mer att diskutera.

https://www.instagram.com/reel/C5B3gIDMULv/?igsh=aWgxNmxrY3B4bmhn

Lite galopp från prisutdelningen

https://www.instagram.com/reel/C5EQEcVsiUj/?igsh=MTU2d2hneGE1ZDIzMQ==
 
För mig blir det som någon annan skrev här att det går att ha två tankar i huvudet samtidigt. Jag tycker att PK borde göra avbön, han borde vara betydligt mer ödmjuk och ta ansvar för den ridning han har visat upp. Men samtidigt är ridningen på Jovian bra. PK har på några få månader gett hästen självförtroende och möjlighet att piaffera utan spänning och att tappa takten. Det kan han omöjligen lyckats med om träningen gått ut på tvång och misshandel. Tror vi alla kan föreställa oss hur AH tränat hästen och det syntes i ridningen med mycket spänning, dålig lösgjordhet och bristande takt. Så att PK skulle fortsatt på den vägen ser jag som oerhört osannolikt. Jag älskar att se honom på Jovian. Hästen passar honom otroligt väl och jag förstår att PK ur både en affärssynvinkel och på ett personligt plan (han vill vinna medaljer) håller sig väl med AH. Gillar jag det? Absolut inte. Men jag kan faktiskt förstå det.
 
Det handlar väl inte om att fria någon? Personligen hade jag lagt ner hela den grenen men det lär ju inte ske än iallafall.

Är väl inte någon som ska representera Sverige om vi ska vara helt krassa.

Det enda jag hittat är ett litet klipp på Patriks insta så för den som inte är blockad där, vilket är lätt att bli kan man se lite.
Ser man inte skillnaden på hästen här jämfört med när AH red så finns det nog inte så mkt mer att diskutera.

https://www.instagram.com/reel/C5B3gIDMULv/?igsh=aWgxNmxrY3B4bmhn

Lite galopp från prisutdelningen

https://www.instagram.com/reel/C5EQEcVsiUj/?igsh=MTU2d2hneGE1ZDIzMQ==
Absolut är det skillnad. Men jag tycker fortfarande inte det ser bra ut. Bättre ja. Och nej jag kommer aldrig kunna rida så. Men detta med att dom hela tiden rider utan eftergift på stången säger mycket om vilket tryck som sätta på hästarna. Alla som är från den klassiska dressyren säger att detta är helt fel. Är det viktigare med en flashig trav och ben sprattel än att rida hästarna på ett korrekt sätt? Jag tycker inte det. Jag hade hellre sett mjukare och nöjdare hästar än denna ridstilen med man skall spänna bågen till max så hästen kan flaxa med benen. Jag hade hellre sett ekvipage vart man ser övningar utfört korrekt som får höga poäng än vilken häst som kan lyfta benen mest i den fria traven. Många hästar som får höga poäng så är ryggen som en hängbro bakom sadlen och dom trampar inte ens under sig i varken piaffe eller passage, men dom får fina betyg ändå.

Jag hade hellre sett hästar som faktiskt är skolade för att det skall vara mjukt och utförda övningar rätt än all denna spänning. Den där spektakulära traven som brukade få mig att klappa högt lämnar numera mig med en bitter smak i munnen. Det ser inte lätt ut, det ser spänd ut. :/
 
Absolut är det skillnad. Men jag tycker fortfarande inte det ser bra ut. Bättre ja. Och nej jag kommer aldrig kunna rida så. Men detta med att dom hela tiden rider utan eftergift på stången säger mycket om vilket tryck som sätta på hästarna. Alla som är från den klassiska dressyren säger att detta är helt fel. Är det viktigare med en flashig trav och ben sprattel än att rida hästarna på ett korrekt sätt? Jag tycker inte det. Jag hade hellre sett mjukare och nöjdare hästar än denna ridstilen med man skall spänna bågen till max så hästen kan flaxa med benen. Jag hade hellre sett ekvipage vart man ser övningar utfört korrekt som får höga poäng än vilken häst som kan lyfta benen mest i den fria traven. Många hästar som får höga poäng så är ryggen som en hängbro bakom sadlen och dom trampar inte ens under sig i varken piaffe eller passage, men dom får fina betyg ändå.

Jag hade hellre sett hästar som faktiskt är skolade för att det skall vara mjukt och utförda övningar rätt än all denna spänning. Den där spektakulära traven som brukade få mig att klappa högt lämnar numera mig med en bitter smak i munnen. Det ser inte lätt ut, det ser spänd ut. :/
Apropå just att fladdra med benen så vill jag bara lägga in en passus om Jovian. Han är en naturlig extrem gångartshäst. Den rörelse han har är inte producerad. Just den hästens otroliga lätthet från marken och naturliga mjukhet är vad som gör honom så exceptionellt fantastisk.

Tycker faktiskt inte att PK rider honom med tryck I stången heller. Vilket jag tycker han gör med Touchdown.
 
Apropå just att fladdra med benen så vill jag bara lägga in en passus om Jovian. Han är en naturlig extrem gångartshäst. Den rörelse han har är inte producerad. Just den hästens otroliga lätthet från marken och naturliga mjukhet är vad som gör honom så exceptionellt fantastisk.

Tycker faktiskt inte att PK rider honom med tryck I stången heller. Vilket jag tycker han gör med Touchdown.
Kollade på klippet som Fio la in ovan. Stången är inte slack en enda gång genom ritten :/ man ser också att han går och öppnar munnen det är inte så illa som andra hästen jag har sett med PK. Men jag ville önska att det drog ner i poängen med den sortens ridning utan eftergift men att det hela tiden är tryck i tyglarna. Det tar bort mycket av helheten för mig oavsett hur fin hästen är.
 
Kollade på klippet som Fio la in ovan. Stången är inte slack en enda gång genom ritten :/ man ser också att han går och öppnar munnen det är inte så illa som andra hästen jag har sett med PK. Men jag ville önska att det drog ner i poängen med den sortens ridning utan eftergift men att det hela tiden är tryck i tyglarna. Det tar bort mycket av helheten för mig oavsett hur fin hästen är.
Det drog ner. De slutorna är kvalitetsmässiga 10or, men han fick bara 8or. Filmen är från GPn och där fick han "bara" 74.5%, i GPS var kontakten mycket bättre och poängen 76.1%. Såg både GPn och Specialen och domarna dömde ovanligt bra. De tog ordentligt på tråkig form och mun. Ett ekipage hade verkligen förskräcklig form och de fick 59%. MAR med Thiago hade också redigt tråkig form särskilt i Specialen, 65%. HPM med Invictus låg också lågt pga formen.

Upplevde att domarna i Aachen faktiskt skärpt till bedömningarna. Det blir också jättesvårt att föra en debatt om bedömning när folk inte sett ritterna och inte heller hur poängen satts.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 119
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
607
Senast: tuaphua
·
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 828
Senast: corzette
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
57 58 59
Svar
1 160
· Visningar
43 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp