Bukefalos 28 år!

Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men ska inte en domare klara av att en kommentar som hen skrivit nämns? Ex att öppnan är hastig. Poängen syns på equipe så alla ser att det var en 6a ändå. Siffrorna som ligger offentligt granskas oavsett. Hur många har inte sagt de magiska orden "varför blev det bara en 6a?" eller "HUR kunde det bli en 8a?". Som domare blir vi alltid granskade, det ligger i uppdragets natur.
Jo, det tycker jag absolut. Mitt inlägg var bara vad jag tror är anledningen, inte att jag håller med.
 
Nu har jag skrivit följande till utbildaren:

Hej ****! Jag har lite svårt att släppa dagens samtal och förstår inte riktigt vad jag gjort/sagt som kan skapa olustighet för ev dömande domare i framtiden. Hade velat få klarhet i det eftersom just den reelen var väldigt uppskattad på min plattform.

Är ffa varför det är ett problem att jag som domare lägger ut film när jag själv tävlar, och kommenterar det? Jag hade alltså kunnat gjort samma som tävlingsryttare om jag inte också var officiell funktionär? Om jag hade "hängt ut" ryttare jag dömer eller kritiserat domaren köper jag det helt.

Har lyssnat på mitt klipp säkert 20 gånger nu och är (förutom väldigt trött på min egen röst) inte riktigt klok på var problemet är. Sen förstår jag absolut att jag ständigt är på en gräns och balanserar i hur jag uttrycker mig och min öppenhet i sociala medier. Det kommer inte förändras för jag är av en full övertygelse att den enda väg framåt för dressyren idag är en ökad transparens. Att det sen gör mig rätt jobbig är ju vad det är😅.

Undrar också om detta är en officiell tillsägelse om mitt agerande? När jag blev anmäld till JU dök nämligen ett samtal **** hade med mig under utbildningen upp som en officiell tillsägelse utan att jag tidigare blivit meddelad det.

Detta är reelen det handlar om:
https://www.instagram.com/reel/C45Z9vVr8bh/?igsh=eTNqMWJwZGFnMnlj

Alltså det här är bara LÖJLIGT.

VARFÖR ens bemöda sig att vara en dressyrdomare om man blir knäppt på näsan så fort man reflekterar över sin egna tävlingsritt? Är du livsegen? Det här är faktiskt helt barockt. Hade det varit jag hade jag skrattat dem rakt i ansiktet och sagt upp mitt domaruppdrag på studs.
 
Jag tror uppfattades som att dressyrdomaren bedöms och att en del inte uppskattar att en annan domare gör det.

Kan tekniskt sett förstå det... men bedömningen nämns ju bara ett par gånger (om jag inte missat något). En gång siffran och en gång kommentaren vs ryttarens/talarens känsla.

Jag kan inte se någon av dem tillfällena som särskilt negativt? Mesta kommentarerna är ju om hennes egen ridning ("jag ser ut som en köttbulle", "mina ben står rakt ut", "känslan var väldigt bra och vi fick ett bra flyt") och vad hon tänkte om den.
 
Fast i det här fallet är det extremt överdrivet, såg klippet och klarar man inte av höra det som domare bör man nog fundera på om man är på rätt plats.
Håller med. Dommaren borde kanske hitta något annat att göra om personen drar iväg såhär över en sån "non issue". Ännu värre är att ridsportsförbundet? (gissar jag på) ger My en varning? det är ju helt galet.
 
Alltså det här är bara LÖJLIGT.

VARFÖR ens bemöda sig att vara en dressyrdomare om man blir knäppt på näsan så fort man reflekterar över sin egna tävlingsritt? Är du livsegen? Det här är faktiskt helt barockt. Hade det varit jag hade jag skrattat dem rakt i ansiktet och sagt upp mitt domaruppdrag på studs.
Just att jag ska sluta döma tror jag en del gärna hade sett. Så därför tänker jag inte ge dom den tillfredsställelsen att själv avsäga mig uppdrag. Är nog hellre så jobbig att de isf får sparka bort mig. Inte så att de inte försökt redan😅.
 
Just att jag ska sluta döma tror jag en del gärna hade sett. Så därför tänker jag inte ge dom den tillfredsställelsen att själv avsäga mig uppdrag. Är nog hellre så jobbig att de isf får sparka bort mig. Inte så att de inte försökt redan😅.

Jag tycker bara det är så tråkigt att du ska behöva utstå detta. Jag förstår hur du menar, absolut, men detta är inte okej. Kram ❤️
 
Precis så.

+alla andra

Vet inte riktigt hur jag ska reagera? Desto mer jag tänker på desto märkligare känns hela situationen. Var går som gränsen där jag är tävlingsryttaren My och där jag "får" ha åsikter om min egen prestation? Får jag i egenskap som domare alltså inte ha åsikter om mina tävlingsritter? Är problemet att det var en voice over och hade det varit ok om jag skrev samma saker? Jag förstår inte riktigt.
Som referens påminner jag om den ryttaren och nyutexaminerade domaren som efter missnöje skrev på soc medier om 2 domare typ: Byt jobb ni är fan inte bra på det ni gör. Ja du vet säkert, ärendet gick till DIn och den klagande domaren fick en enkel varning.
Är det SR?
Sen ska du få PM om värrevärre situation bara för att du ska få lite kött på benen nu när du ifrågasätter. Jag gissar på att det andra domare reagerat på ( om det nu är sant , det kan ju vara så att domarutbildaren de facto hittar på och själv följer dig o har reagerat) är öppnan och din kommentar som går att avläsa som att du som domare inte höll med domaren. Men som sagt jag tror det är domarutbildaren som punktmarkerar dig.
 
Just att jag ska sluta döma tror jag en del gärna hade sett. Så därför tänker jag inte ge dom den tillfredsställelsen att själv avsäga mig uppdrag. Är nog hellre så jobbig att de isf får sparka bort mig. Inte så att de inte försökt redan😅.
Egna gissningar bara som säkert stämmer: :cool: De som blir domare och därefter (fått) utbildar sig högre ( och förut fått utbilda sig högre då antagningarna förut varit typ godtyckliga, inte som nu med förberedande arbete) är de som varit tysta och snälla och inte på något vis ifrågasatt förbundet.Generellt, Det är de som hatar när det kommer nya domare med nya ideer och ser det som deras plikt att hålla dem på mattan.
 
Som referens påminner jag om den ryttaren och nyutexaminerade domaren som efter missnöje skrev på soc medier om 2 domare typ: Byt jobb ni är fan inte bra på det ni gör. Ja du vet säkert, ärendet gick till DIn och den klagande domaren fick en enkel varning.
Är det SR?
Sen ska du få PM om värrevärre situation bara för att du ska få lite kött på benen nu när du ifrågasätter. Jag gissar på att det andra domare reagerat på ( om det nu är sant , det kan ju vara så att domarutbildaren de facto hittar på och själv följer dig o har reagerat) är öppnan och din kommentar som går att avläsa som att du som domare inte höll med domaren. Men som sagt jag tror det är domarutbildaren som punktmarkerar dig.
Nej SR har numera bara MsvB-domarna. Vill inte hänga ut min utbildare på något vis heller. Hen vill nog mest se att det är "lugnt i leden" sas och hen var på inget sätt otrevlig eller annat i vårt samtal.
 
Alltså det här är bara LÖJLIGT.

VARFÖR ens bemöda sig att vara en dressyrdomare om man blir knäppt på näsan så fort man reflekterar över sin egna tävlingsritt? Är du livsegen? Det här är faktiskt helt barockt. Hade det varit jag hade jag skrattat dem rakt i ansiktet och sagt upp mitt domaruppdrag på studs.
Jag känner mest (såg att @Fiorano svarat också) att det verkligen är därför Fiorano bör fortsätta 😎😎

--------------
Det BEHÖVS fräscht tänkt i dressyren(hästsporten) , den har fastnat och kommer inte loss med alla gamla inbitna människor som har så mycket skit på varandra att de inte kan, ens om de vill, slita sej loss och tycka något utan att riskera en massa.
Min uppfattning.
 
Jag känner mest (såg att @Fiorano svarat också) att det verkligen är därför Fiorano bör fortsätta 😎😎

--------------
Det BEHÖVS fräscht tänkt i dressyren(hästsporten) , den har fastnat och kommer inte loss med alla gamla inbitna människor som har så mycket skit på varandra att de inte kan, ens om de vill, slita sej loss och tycka något utan att riskera en massa.
Min uppfattning.

På ett sätt ja- absolut! Det måste in fler vettiga människor som faktiskt bryr sig om hästen i första hand i sporten och som faktiskt gör sig hörda. Däremot vidhåller jag att det är helt sinnes att ryttare och domare så gott som beläggs med munkavle i vissa situationer. DET är inte okej någonstans. Påminner mig om systrarna Bergåkra som också fick sig ett "samtal" ang contenten på deras podd för någon månad sen. Hela organisationen känns SÅ. HIMLA. RUTTEN.
 
Pratade med min utbildare idag igen och blev väl inte jättemycket klokare. Kontentan är väl att det inte är en officiell tillsägelse och att ingen kan hindra mig från att lägga ut i sociala medier om mina känslor om mina egna tävlingsritter. Jag var dessutom så krass att jag sa att de domare som känner så så oroliga för det jag lägger ut nog bör hitta en annan hobby🙈.

Så jag kommer fortsätta som jag gjort i sociala medier. Om det träder över gränser för vad folk/domarkollegor tycker är rimligt så får de väl anmäla mig till DiN.
 
Pratade med min utbildare idag igen och blev väl inte jättemycket klokare. Kontentan är väl att det inte är en officiell tillsägelse och att ingen kan hindra mig från att lägga ut i sociala medier om mina känslor om mina egna tävlingsritter. Jag var dessutom så krass att jag sa att de domare som känner så så oroliga för det jag lägger ut nog bör hitta en annan hobby🙈.

Så jag kommer fortsätta som jag gjort i sociala medier. Om det träder över gränser för vad folk/domarkollegor tycker är rimligt så får de väl anmäla mig till DiN.

Går det inte att anmäla din utbildare till DiN med anledning av försök till att censurera och inskränka din yttrandefrihet?
 
Pratade med min utbildare idag igen och blev väl inte jättemycket klokare. Kontentan är väl att det inte är en officiell tillsägelse och att ingen kan hindra mig från att lägga ut i sociala medier om mina känslor om mina egna tävlingsritter. Jag var dessutom så krass att jag sa att de domare som känner så så oroliga för det jag lägger ut nog bör hitta en annan hobby🙈.

Så jag kommer fortsätta som jag gjort i sociala medier. Om det träder över gränser för vad folk/domarkollegor tycker är rimligt så får de väl anmäla mig till DiN.
Om det inte är en officiell tillsägelse kanske de bara bör hålla truten kan man väl känna? Känns ju som att de helt vet att de har ingen rätt att censurera dig så. Men testar iaf på ett sätt de inte behöver stå för om det faller ut fel.

Heja dig som inte backar från att göra helt normala saker!
 
Går det inte att anmäla din utbildare till DiN med anledning av försök till att censurera och inskränka din yttrandefrihet?
Tycker väl egentligen inte hen gjort så himla tokigt. Naturligtvis har någon kollega framfört till henom sin rädsla att jag ska hänga ut någon domare. Utbildarens uppgift är att vi ska känna oss trygga att utföra vårt uppdrag och då blev det ett samtal till mig. Säger inte att hen gjorde rätt men jag förstår var det kommer ifrån. Hen har dessutom enbart varit trevlig, omtänksam och väldigt enkel att ha en dialog med. Utbildaren är också tydlig med att hen själv i egenskap som domare intet bryr sig om vad någon skriver/säger om henoms bedömningar.

Skulle samma/liknande ske igen så kommer jag antagligen tänka annorlunda.
 
Tycker väl egentligen inte hen gjort så himla tokigt. Naturligtvis har någon kollega framfört till henom sin rädsla att jag ska hänga ut någon domare. Utbildarens uppgift är att vi ska känna oss trygga att utföra vårt uppdrag och då blev det ett samtal till mig. Säger inte att hen gjorde rätt men jag förstår var det kommer ifrån. Hen har dessutom enbart varit trevlig, omtänksam och väldigt enkel att ha en dialog med. Utbildaren är också tydlig med att hen själv i egenskap som domare intet bryr sig om vad någon skriver/säger om henoms bedömningar.

Skulle samma/liknande ske igen så kommer jag antagligen tänka annorlunda.

Alltså förlåt men...jag blir lite full i skratt av det här. Sin rädsla att du ska hänga ut nån? Har du ens de facto hängt ut någon i din reel? Så man får alltså som tävlingsryttare i dressyr inte vara missnöjd med en ritt eller någons bedömning av sin ritt, och inte heller dela med sig av reflektioner kring sin ritt? Och man får inte ha åsikter med risk för att trampa någon på tårna? Och du tycker liksom att detta är rimligt på något sätt? Alltså förlåt, men det är till syvendes och sist en hobby vi utövar, du tycker inte att man tar detta liiite väl på stort allvar?
 
Alltså förlåt men...jag blir lite full i skratt av det här. Sin rädsla att du ska hänga ut nån? Har du ens de facto hängt ut någon i din reel? Så man får alltså som tävlingsryttare i dressyr inte vara missnöjd med en ritt eller någons bedömning av sin ritt, och inte heller dela med sig av reflektioner kring sin ritt? Och man får inte ha åsikter med risk för att trampa någon på tårna? Och du tycker liksom att detta är rimligt på något sätt? Alltså förlåt, men det är till syvendes och sist en hobby vi utövar, du tycker inte att man tar detta liiite väl på stort allvar?
Fast det är ju rimligt att en domare inte skulle få sitta och såga andra domare. Det har ju inte @Fiorano gjort heller, men ska man snälltolka så gissar jag att någon blev orolig över att det skulle ske.
 
Duktig häst igår! Var lite energilöst initialt men fick igång fröken ganska snabbt och kunde fortsätta jobba med att få saker på plats igen efter skadetiden. Red som vanligt nästan bara i skritt och galopp, men hittade lite skaplig trav på slutet🥰

IMG_0577.jpeg

(Nästan storm utanför ridhuset, därav att hon ser lite halvt skräckslagen ut👻)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
186
· Visningar
14 497
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
14 15 16
Svar
315
· Visningar
20 017
Senast: Ajda
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
697
Senast: tuaphua
·
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 148
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp