Dressyrsnackis 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
+ @Piaff

Det svarta stoet jag rider sparkade sönder ridhusväggen på sista träningen och drog av sig en sko på kuppen... Vi skulle fatta galopp från skritt vilket är jobbigt. Det hände ingenting, absolut ingenting, när jag gav galoppskänkel. Så jag nuddade henne med spöt på rumpan och hon sparkade som tusan som svar. Blev en finns hål i sargen där tränaren fick stå och plocka flisor för att ingen skulle göra sig illa :o

Kan säga att mitt enda absoluta krav när jag skulle köpa föl var att det inte skulle vara ett sto :p

De har betäckt helsystern till min med Fürstenball, blir det en hingst tar jag den direkt, haha! Damerna är ju fenomenala när de är med en men herregud när de inte är det...
 
@Piaff nu rider inte jag men jag föder upp i liten skala och har sparat ett par döttrar undan stona. de är flickor och ibland är de tonårsflickor :angel:
Jag hade, om jag var du, försökt helt sonika att vara smartare och gör det enkelt för henne att göra rätt så du kan få orsak till att berömma henne. Försök att få till ett bra pass typ idag/imorgon. Krävs det att du rider en kort pass så gör det, sen låt henne vila from nu till efter nyår. Ta de här veckorna till att själv njuta av ledigheten. Samt låt henne vara så mkt som möjligt så att hon blir sugen på att göra ngt med dig. Ta sen upp det igen efter nyår, gör då roliga saker tillsammans, gör det enkelt att göra rätt. Hon är en häst och bryr sig inte om utifall hon ligger i utvecklingsfas med sina jämnåriga;):heart Försök själv att släppa det annars riskerar det att ta glädjen ifrån dig och skapa onödiga konflikter med henne. Antingen så råkar hon vara det eller så är hon det inte, anpassa hela tiden efter hästen. .Annars finns risk att man går för långt och faktiskt ofrivilligt våldför sig på dem, genom ex bråka sig igenom ngt som en liten paus, lättare arbete löser. Visst, vissa saker måste man ta igenom men det gäller då att faktiskt veta vilka "strider" man ska ta så man inte skapar sig ännu mer problem Jag var på clinic för Anders Eriksson och inser igen hur bra tömkörning är för växande och/eller svagare hästar. Bra för alla men magiskt för dessa. Så att kliva ner från ryggen ett tag är nog inte helt fel. Som sagt jag har ston här hemma och många ungston som jag hanterar dagligen då de står på stall, man ser när de är i fas mentalt och när de inte är det, ibland är de skrämmande lika våra tonårsdöttrar och behöver slippa krav och få lite ro och kärlek, låter flummigt men jag tror du förstår vad jag försöker säga. Kram på dig och din finfina häst.

Jag tömkör mig igenom de problem jag kan. Dels ser jag bättre vad som händer och dels har jag bättre balans på backen så jag vet om det är jag som stör eller om det är något annat.

Har ju tömkört för Anders i flera år och det är jätteroligt :D
 
..och jag hade två provridningar i helgen varav en häst var på rätt pissigt humör. Jag skulle säga att den var kränkt. Mycket ung häst som passet innan min provridning hade haft en annan provridning och det var av det slaget att det inte borde ha ägt rum. Känslig häst som fick så mycket dubbla signaler att den till slut slog tvärbakut (bokstavligt talat - jag fick se film). När jag red var den skeptisk, men gjorde inget mer än att smyga fram och vara "klämmig". Så himla typiskt för det är en skitfin häst, men det var ju svårt att känna nåt mer än att den nog inte är trög egentligen utan nu var -kränkt :mad:
Fast jag kan tycka att säljaren skulle planerat provridningarna bättre? Inte lägga två provningar i rad på den stackars unghästen. Om utbildaren ridit några pass mellan hade ju hon glömt bort allt elände och varit som vanligt när du testade. Sen reder du ju säkert ut nåt sånt ändå men dilemmat sitter du ju där med nu, helt klart är ju att hästen är känslig, frågan är ju om den är FÖR känslig och kommer protestera ännu mer när du ska över trösklarna? eller så kommer den att älska dig och du får inga problem alls! hahahaha nu hjälpte jag väl till ordentligt med valet, eller hur???:D
 
Fast jag kan tycka att säljaren skulle planerat provridningarna bättre? Inte lägga två provningar i rad på den stackars unghästen. Om utbildaren ridit några pass mellan hade ju hon glömt bort allt elände och varit som vanligt när du testade. Sen reder du ju säkert ut nåt sånt ändå men dilemmat sitter du ju där med nu, helt klart är ju att hästen är känslig, frågan är ju om den är FÖR känslig och kommer protestera ännu mer när du ska över trösklarna? eller så kommer den att älska dig och du får inga problem alls! hahahaha nu hjälpte jag väl till ordentligt med valet, eller hur???:D

Ja det hade nog gått att planera bättre, hästen är "hemma" nu efter en period hos utbildaren och ägaren rider inte hästen själv, därför hade den inte ridits emellan utan detta kom som en överraskning.
Hästen kändes precis som Hottie gjorde som liten, väldigt cool och otittig både i hantering och från ryggen -men känslig för om den inte förstod och då blev den inte upprörd/orolig utan förnärmad.
 
Min arbetsmyra är tillbaka! Backade lite och gick över till mer uteritt, bommar och jobb på töm nån vecka, och provade ett "vanligt" arbetspass igår. Helskotta som hon gick. Det får bli lite aktiv vila ett tag nu med väldigt lite riktiga krav, vila helt funkar inte eftersom hon lyckas göra illa sig varje gång i nån vansinnesrush när hon blir pigg, men paus från kraven funkar fint, glad häst. Red ut själv och myste över vilken klok och modig häst jag har. Glad matte!
 
Hoppade upp på Escudon idag. Hon har vilat ett par veckor sedan vi drog bakskorna och bytte stall bl.a. Bara att sitta upp barbacka och skritta iväg en sväng i skogen, hon skötte sig galant. Märker stor skillnad på henne nu eftersom hon får gå ute långa dagar och har fri tillgång på grovfoder dygnet runt, hon blir betydligt gladare och mer tillfreds av det.
 
Ok,
Idag har jag provridit två stycken. Den tredje planerade (som jag var minst intresserad av -puh!) såldes under tiden jag körde dit. På plats visades en annan nr 3 men den satt jag inte ens upp på, det var inget intressant. De två jag provade var jättefina båda två men heeeelt olika typer. Den första var liten och "snabb", den behövde inte övertalas om man säger så utan en väldigt hög energinivå -men kunde även "komma ner" och skritta lugnt. Blev lite upprörd när den missförstod, men då var det bara att ta ner till skritt och börja om.
Den andra var stor, på alla sätt. Det syntes inte på videon innan men ägaren var en dm längre än mig och ja, hennes långa ben "svalde" ju hästen på ett annat sätt. Den var hög, lite längre och rörde sig stoooort - jag försökte förklara känslan med att den hade ett "dubbelgung" i ryggen så det rörde sig mycket. Väldigt schysst häst som inte blev så brydd över min ostabila ridning (är rätt otränad idag om man säger så...), men den var liksom för stor. Det var för mycket häst för mig att rida, även om den var väldigt fin.

Nr 1, det var en häst som jag blev förtjust i. Den kan nog ge en ett och annat grått hår men en väldigt rolig häst. Så vi får se, men den ligger bra till hos oss.
 
Ok,
Idag har jag provridit två stycken. Den tredje planerade (som jag var minst intresserad av -puh!) såldes under tiden jag körde dit. På plats visades en annan nr 3 men den satt jag inte ens upp på, det var inget intressant. De två jag provade var jättefina båda två men heeeelt olika typer. Den första var liten och "snabb", den behövde inte övertalas om man säger så utan en väldigt hög energinivå -men kunde även "komma ner" och skritta lugnt. Blev lite upprörd när den missförstod, men då var det bara att ta ner till skritt och börja om.
Den andra var stor, på alla sätt. Det syntes inte på videon innan men ägaren var en dm längre än mig och ja, hennes långa ben "svalde" ju hästen på ett annat sätt. Den var hög, lite längre och rörde sig stoooort - jag försökte förklara känslan med att den hade ett "dubbelgung" i ryggen så det rörde sig mycket. Väldigt schysst häst som inte blev så brydd över min ostabila ridning (är rätt otränad idag om man säger så...), men den var liksom för stor. Det var för mycket häst för mig att rida, även om den var väldigt fin.

Nr 1, det var en häst som jag blev förtjust i. Den kan nog ge en ett och annat grått hår men en väldigt rolig häst. Så vi får se, men den ligger bra till hos oss.
Ooo, vad spännande! Jag är övertygad om att vi är många här som gläds över att du är ute och letar häst igen och som hoppas och vill att det ska gå väl framöver...
 
Ok,
Idag har jag provridit två stycken. Den tredje planerade (som jag var minst intresserad av -puh!) såldes under tiden jag körde dit. På plats visades en annan nr 3 men den satt jag inte ens upp på, det var inget intressant. De två jag provade var jättefina båda två men heeeelt olika typer. Den första var liten och "snabb", den behövde inte övertalas om man säger så utan en väldigt hög energinivå -men kunde även "komma ner" och skritta lugnt. Blev lite upprörd när den missförstod, men då var det bara att ta ner till skritt och börja om.
Den andra var stor, på alla sätt. Det syntes inte på videon innan men ägaren var en dm längre än mig och ja, hennes långa ben "svalde" ju hästen på ett annat sätt. Den var hög, lite längre och rörde sig stoooort - jag försökte förklara känslan med att den hade ett "dubbelgung" i ryggen så det rörde sig mycket. Väldigt schysst häst som inte blev så brydd över min ostabila ridning (är rätt otränad idag om man säger så...), men den var liksom för stor. Det var för mycket häst för mig att rida, även om den var väldigt fin.

Nr 1, det var en häst som jag blev förtjust i. Den kan nog ge en ett och annat grått hår men en väldigt rolig häst. Så vi får se, men den ligger bra till hos oss.

Sto? Ålder? Stam? :D
 
Vi är ett gäng som ska på Kyras clinic i veckan, så fråga: är ridhuset isolerat eller hur mycket kläder måste man packa med sig?
 
Sto? Ålder? Stam? :D

Den jag gillade från i torsdags är ett sto f-10 e: BH Romanov ue: Lauries Crusader.

Sen var jag ju iväg i fredags med; även detta en annan typ av häst än torsdagens favorit. Den här var lite större men gav inte lika stort intryck som torsdagens stora. Han var hoppstammad (Cartier - Roderik) f-12 och har hopptävlat lite under året. Detta var som sagt en lite större häst, fortfarande lite valpig (och hade nyss haft en växtperiod) men han rörde sig bra, lätt för sin storlek och var väldigt schysst och trevlig. Lätt att hantera från marken och ja, en trevlig häst helt enkelt. Skimmel dessutom ;)

Min favorit var torsdagens första och på andraplats ligger fredagens häst. Helt skilda typer som sagt men intressanta båda två.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
989
Senast: Viva
·
Hundhälsa Börjar med att säga att hunden är igenomkänd och röntgad i rygg, armbågar, höfter och handleder utan några förändringar som borde...
Svar
12
· Visningar
1 157
Senast: Masse
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 727
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Mitt liv är så jobbigt. Jag arbetar som timanställd på deltid. Alltså många dagar utan jobb. Jag har knappt några rutiner alls i min...
Svar
6
· Visningar
1 059
Senast: Red_Chili
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad är rätt
  • Dressyrsnack 17
  • lära sig tömköra

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp