Bukefalos 28 år!

Dressyrsnackis 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Angående resultat på fb. Hur gör ni med de personerna som inte har fb och som kanske inte alls vill vara en del av fb?
 
@aida Hittills har jag inte ställts inför den problematiken. Min tanke med offentlighet och tävlingsresultat är att de är just offentliga och står vem som helst fri att publicera varsomhelst. Tex hamnar andra ryttare med när en lägger upp dumpar på resultatlistor på fejan/insta. Om det skulle finnas någon som absolut inte vill bli publicerad hoppas jag förstås att de hör av sig.

@Spyro192 Just den situationen vill jag verkligen undvika genom att lyfta fram alla som tävlar. Inte bara vissa utvalda då de skapar situationer precis is som du beskriver. Det är ofta nån form av gruppering i alla klubbar och om en gruppering får mer uppmärksamhet än den andra är det som bäddat för inbördeskrig...

@MiniLi Jag började säsongen med inlägg om just resultatrapportering och bad folk skicka bilder osv från tävling. Så om de inte ville vara med alls antar jag att de skulle hört av sig :).
 
@Fiorano Jag la ut frågan på Facebook om det var någon eller några som ville vara med. Fick knappt någon respons. Jag skrev att om man ville bli publicerad på hemsidan så fick man gärna skicka bild och resultat till mig. Vissa ponnyföräldrar blev lyriska och vissa hörde aldrig av sig. De vuxna hörde inte heller av sig i och med att de lägger upp på sin egen sida.
 
@Spyro192 Åh men det där är den härliga svenska jantelagen :D! En vill nog egentligen synas, men vågar inte säga det och när en då inte får vara med blir de sura :D! Jag kör på och tar med alla, vill de inte vara med hoppas jag som sagt att de hör av sig. Hittills har ingen gjort det. Men jag taggar aldrig, så det är inget som fastnar på ens egen tidslinje tex.
 
@Spyro192 Åh men det där är den härliga svenska jantelagen :D! En vill nog egentligen synas, men vågar inte säga det och när en då inte får vara med blir de sura :D! Jag kör på och tar med alla, vill de inte vara med hoppas jag som sagt att de hör av sig. Hittills har ingen gjort det. Men jag taggar aldrig, så det är inget som fastnar på ens egen tidslinje tex.
Hur man än gör så, har man ändan bak ;)
 
What! Gud vilka trista folk. Det är ju jätteroligt att få lite mer info.
Minns en ponnytävling jag var på för hundra år sen där man vid startanmälan fick en lapp där man fick skriva lite rolig info om sig och hästen som sedan lästes upp när man startade. Jättekul idé!
De där är inte helt ovanligt häromkring. Att man ska skriva lite om hästen o tävlingsresultat etc som speakern sen läser upp. :)
 
Idag fick Nelli massage igen, jag var tyvärr inte med pga jobb men fick ett protokoll med anteckningar efter. Hon var lite spänd i vänster bog och vänster sida av halsen men det släppte fint. Ansågs fint musklad och var jämnare bak denna gång (även om det inte var några anmärkningsvärda saker sist).
I övermorgon ska vi in till klinik och gå igenom henne; Veterinär, tänder och equiterapeut. Blir intressant att höra vad de säger. Jag har fått för mig att OM det är något så är det bakknäna som är boven i dramat. Får se om min känsla är rätt.

Hursomhelst har hon varit lite mer medgörlig de senaste gångerna jag ridit. Hon går fram och sparkar inte i skritt och trav samt går att flytta lite mer för skänklarna :up:
 
@mooi vad skönt att ni ändå ska in och "allmånundersöka" !

Har personligen svårt att tro att det är så "enkelt" som bakknä då beteendet hon verkar ha inte känns så alls som att varannan dag tuffar det på och ffa känner man ju nånstans utifrån tidigare ägare med problem osv att de borde hittat bakknä problem osv om de vill säga kollat hästen ?

Men jag hoppas jag har totalt fel och att oavsett ni ändå kan hitta ngt som möjligen förklarar beteendena som fysiska . Tycker det är bättre på många sätt än att inget hittas men hästen ändå beter sig så odefinierbart/diffust/ologiskt utifrån vår mänskliga logik att vi får svårt att förstå vad det är - beteende "enbart" eller beteende pga skada/fysiska problem.
 
Senast ändrad:
Att det är varannan dag kan ju bero på att hon får ont av ridningen så det blir värre och mer ont dagen efter. Om det nu är något fel på henne. Håller tummarna för att det inte är det och att ni reder ut problemen. Det verkar ju gå framåt trots allt? Jättefin häst. :)
 
Att det är varannan dag kan ju bero på att hon får ont av ridningen så det blir värre och mer ont dagen efter. Om det nu är något fel på henne. Håller tummarna för att det inte är det och att ni reder ut problemen. Det verkar ju gå framåt trots allt? Jättefin häst. :)

Precis, min teori är att det är något som "lägger/lugnar sig" med vila.
Och jag tror att det är bak med anledning av att hon har svårast för galoppfattningar (övergångar överhuvudtaget har varit svårt men skritt-trav är sällan problem nu), blivit stressad av att galoppera och vid ett par tillfällen när hon haft bra dagar och varit helt avspänd från start har sidvärtesjobb utlöst någon form av stress där hon springer, inte surar/slår utan springer ifrån något

-och att hon vilar bakbenen hela tiden, nästan så fort hon stannar.

Äh det kan vara jag som inbillar mig men detta är de saker jag lagt märke till och hakar upp mig på.
 
@mooi Man kan ha tusen teorier om vad som är fel men slutsatsen som kan dras är ju att nåt besvärar henne och att det mest troligt kommer från ryggslut/bakben. Oavsett är det himla trist början på nytt hästägande kan jag tycka, det är ju en sak om hästen skadar sig hemma de första dagarna, hände mig nyligen och är ju då en ren olyckshändelse, men när de verkar ha "saker" med sig känns det ju klart värre.
 
@mooi Man kan ha tusen teorier om vad som är fel men slutsatsen som kan dras är ju att nåt besvärar henne och att det mest troligt kommer från ryggslut/bakben. Oavsett är det himla trist början på nytt hästägande kan jag tycka, det är ju en sak om hästen skadar sig hemma de första dagarna, hände mig nyligen och är ju då en ren olyckshändelse, men när de verkar ha "saker" med sig känns det ju klart värre.

Ja vi får helt enkelt se imorgon :)
 
Och hästen vi besiktigade senast som inte gick igenom då kollades igen i går och var inte fräsch tyvärr. Så tråkigt, men ändå rätt väntat. Bara att leta vidare, bläää! :arghh:
 
Jag har jourvecka på mitt andra jobb och kan inte åka till stallet denna vecka :crazy:

Hoppas att svarta damen är fräsch i sin bakhov efter 1 v vila och förhoppningsvis är hon skodd runt om när jag kommer nästa vecka.
 
Och hästen vi besiktigade senast som inte gick igenom då kollades igen i går och var inte fräsch tyvärr. Så tråkigt, men ändå rätt väntat. Bara att leta vidare, bläää! :arghh:
Nu är jag bara nyfiken, som köpare hur kommer det sig att ni ens för 1 minut väntade på en häst som var halt på första besiktningen? Jag hade nämligen själv aldrig gjort det om det inte varit ett synligt sår som antagligen gjorde att hästen markerade, för det finns ju en uppsjö hästar som går igenom direkt.
 
Eftersom vi egentligen inte har någon brådska sådär att hitta en häst, den här hästen var verkligen helt perfekt för oss samt att han under longeringen innan böjprovet blev skrämd, snubblade till och gick ner på knä varpå vi hoppades (även om vi givetvis också misstänkte att det inte behövde bero på det). :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 509
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag håller på att få spader. Fick mitt första barn för knappt en vecka sen och har sedan dess inte kunnat sova på grund av ryggvärk. I...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 458
Katthälsa jag har egentligen tänkt posta en tråd om torrfoder rätt länge, men eftersom jag har en bonusfråga så passar jag på att ställa den...
Svar
0
· Visningar
213
Senast: escodobe
·
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp