Dressyrsnackis 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det går bra med min nya häst.....
Vi väntar på veterinär nu...
Släppte ihop han med mina andra och det gick bra till en början men så blev stoet grinigt och dom slog på varandra med bakbenen. Och Benny fick två sår som såg helt okej ut. Men särade på dom och gjort en massa annat idag och tog in han nyss för att gå en promenad. Då ser jag hur det rinner klar vätska från såret. Kände på det och det är lite klibbigt och han är halt. Så veterinären kommer och kollar så det inte är ledvätska..
 
Det går bra med min nya häst.....
Vi väntar på veterinär nu...
Släppte ihop han med mina andra och det gick bra till en början men så blev stoet grinigt och dom slog på varandra med bakbenen. Och Benny fick två sår som såg helt okej ut. Men särade på dom och gjort en massa annat idag och tog in han nyss för att gå en promenad. Då ser jag hur det rinner klar vätska från såret. Kände på det och det är lite klibbigt och han är halt. Så veterinären kommer och kollar så det inte är ledvätska..

Nämen fy vad tråkigt :(
 
@sweep men fy F-N :eek::cry:
Ärligt så är det verkligen anledningen att jag aldrig öht släpper ihop valacker med ston ffa inte om valacken inte gått med ston tidigare . Din kanske har det ändå . Men oavsett så tycker jag hopsläpp med ston är mycket mer känsligt och variabelt hur det går - även om det är hopsläpp med ett nytt sto...

Valacker är sällan det blir storbråk.

Tråkigt något så sjukt med det som hänt dig och nya hästen oavsett ! :(
 
@sweep men fy F-N :eek::cry:
Ärligt så är det verkligen anledningen att jag aldrig öht släpper ihop valacker med ston ffa inte om valacken inte gått med ston tidigare . Din kanske har det ändå . Men oavsett så tycker jag hopsläpp med ston är mycket mer känsligt och variabelt hur det går - även om det är hopsläpp med ett nytt sto...

Valacker är sällan det blir storbråk.

Tråkigt något så sjukt med det som hänt dig och nya hästen oavsett ! :(

Det gick jättebra till en början men sen blev stoet surt när han kom för nära henne och min andra häst. Hon slog gång på gång och det gjorde ju han tillbaka också men hon fick inte skador.
HOn går superbra ihop med min andra valack så tänkte att det skulle gå lika bra men tyvärr...
Men om han är ok så får jag iallafall lite extra tid att hitta sadlar och mysa med han. Får se det positivt fast att det är jävligt svårt just nu.
 
@sweep ja precis utifrån det att det är så "oberäknerligt" var min kommentar, och är valacken tex inte uppväxt med ston/gått i flock med dem tidigare kan det bli rörigt ffa när som jag skrev ston inte sällan oavsett kan vara mycket svåra mot andra nya i en flock, inkl nya ston dessutom .

Hoppas det inte blev så illa i slutänden trots ledskada och akut till klinik , så du får möjlighet att njuta av och lära känna din nya (friska) häst !
Vad har de sagt på kliniken hittills ? Antar att hästen är kvar där för ledskada osv ?
 
Senast ändrad:
Det gick jättebra till en början men sen blev stoet surt när han kom för nära henne och min andra häst. Hon slog gång på gång och det gjorde ju han tillbaka också men hon fick inte skador.
HOn går superbra ihop med min andra valack så tänkte att det skulle gå lika bra men tyvärr...
Men om han är ok så får jag iallafall lite extra tid att hitta sadlar och mysa med han. Får se det positivt fast att det är jävligt svårt just nu.

Fy så trist! Min fick vara själv i hage för tillfället, hoppas han kan gå med någon sen, man vill ju gärna att de ska ha sällskap... Hoppas det går bra med honom!
 
@sweep ja precis utifrån det att det är så "oberäknerligt" var min kommentar, och är valacken tex inte uppväxt med ston/gått i flock med dem tidigare kan det bli rörigt ffa när som jag skrev ston inte sällan oavsett kan vara mycket svåra mot andra nya i en flock, inkl nya ston dessutom .

Hoppas det inte blev så illa i slutänden trots ledskada och akut till klinik , så du får möjlighet att njuta av och lära känna din nya (friska) häst !
Vad har de sagt på kliniken hittills ? Antar att hästen är kvar där för ledskada osv ?

Vi har inte kommit fram än. Det tar lite tid att köra 30 mil. Vi fick ragga bil och transport före också då stallets var upptagena. Men snälla folk lånade ut allt till oss. Fått ta lite pauser på vägen också.
 
Vi har inte kommit fram än. Det tar lite tid att köra 30 mil. Vi fick ragga bil och transport före också då stallets var upptagena. Men snälla folk lånade ut allt till oss. Fått ta lite pauser på vägen också.

Vilken tråkig start ni fått! Lycka till på kliniken!
 
Han står kvar på kliniken. Leden är spolad stående. Ingen hälta eller feber. Ska kvar i 5 dar...
kul med ny häst (ja jag är lite bitter)

Tack för allt ert stöd.
 
Har ni bukefolk klubbar som resultatrapporterar på fejan från tävlingar? Vi har gjort det i några år och det är jag som lägger ut. Lägger då ut bilder (som jag antingen själv tar eller får skickade till mig) på de tävlande-oavsett om de är placerade eller inte, men oftast får jag bara rosettbilder sas. Jag nämner alltid samtliga som varit ute just för att jag tycker att det inte bara är rosettvinnarna som ska omnämnas. Om någon får ett bottennapp procentmässigt skriver jag inte ut det men annars skriver jag oftast ut procenten också. Vi har som ingen som är "dålig" utan et är rätt fina siffror vilket jag tycker är extraroligt att visa, just hur bra kvalité det är på våra ryttare.

Men idag har jag fått tillsägelse att jag inte längre får skriva ut procenten eftersom nån hade tagit illa vid sig att jag skrivit ut ett resultat de inte var nöjd med. Jag blev lite brydd eftersom det dels varit bra resultat och dels så är det på inget sätt hemliga siffror-allt ligger ändå på Equipe och i TDB.

Hur ställer ni och era klubbar till det här?
 
@Fiorano

Jag är en av dem som publicerar resultat på klubbens sida. Jag brukar skriva ut procenten vid godkänt och alltid vid placering. Är det någon som inte fått godkänt skriver jag inte ut resultatet även om det som du säger ändå är lätt att hitta.

Hittills inga negativa åsikter som kommit fram, men så är vi en klubb med väldigt få tävlingsryttare för tillfället.
 
@Pancakes Vad räknar du som godkänt? Har skrivit ut minst ett 50-tal resultat hittills denna säsongen och två har varit på 50-skalan (59.8 resp 58.7). Jag tycker inte att det är dåliga resultat, i synnerhet inte eftersom det varit debuterande ridskoleekipage. Känner att jag inte heller riktigt kan sätta en gräns vid att inte skriva ut under 60för då blir det väldigt uppenbart när det lämnas tomt efter just det ekipaget.
 
@Fiorano Under 60 brukar jag inte skriva ut. Men det är lite från gång till gång. Är flera ekipage ute samma dag (våra ryttare rider mestadels i lag) skriver jag kanske bara procent på de placerade och inte på någon annan oavsett om de var över eller under 60 eftersom det tenderar att bli för mycket siffror.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 353
Senast: Badger
·
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 290
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 149
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 970
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp