Bukefalos 28 år!

Dressyrsnackis 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förresten varför skulle Bon - Ami säljas nu igen? Var det inte någon som kände ägaren här? @Piaff kanske?

Hon har det som jobb (utbilda och sälja), han ska säljas för att få fram fler nya stjärnor sen helt enkelt, så det är klart det är bra om han får gå mästerskap då!
 
  • Gilla
Reactions: fio
Jag skrev ju för ett tag sedan att jag hade bestämt mig för sadel. Den skulle bara ändras om lite... Tror ni den passade sen? :angel:
Precis som du förutspådde Mackan, så passade den inte. Den åker fram, värre än någon annan sadel jag ens provat tidigare. Provade svanskappa, gick bra i skritt och trav men i galopp blev hästen mäkta sur när det drog i svansen så hon sparkar bara och det fungerar inte.
Hörde av mig till förmedlaren (som dock inte är säljare, jag köpte av privatperson) och hon säger att jag ska rida med svanskappa i skritt och trav tills sadeln formar sig efter hästen (den är nyomstoppad).
Men jag är inte jättesugen på det. Jag behöver ju rida även i galopp? hade en tävling till här planerad och kan ju inte bara rida i skritt o trav fram till dess...
Bör jag be förmedlaren sälja min sadel igen? jag kan inte lämna tillbaka den tyvärr.
Nästa vecka ska jag försöka komma iväg med min gamla sadel (som ligger mycket bättre men stoppningen är helt slut) och få den omstoppad sen kör jag med den istället.
 
Blev ett pass på banan igår. Lekte med galoppen och tränar inför kommande la1 start. Fick till en galopp till halt i slutet. Lite ostadig men ingen trav! Ponny börjar hitta den samlade galoppen, jätte häftig känsla när våran halft tillbaka vändning blev en kvarts piruett :laugh:
 
Jag skrev ju för ett tag sedan att jag hade bestämt mig för sadel. Den skulle bara ändras om lite... Tror ni den passade sen? :angel:
Precis som du förutspådde Mackan, så passade den inte. Den åker fram, värre än någon annan sadel jag ens provat tidigare. Provade svanskappa, gick bra i skritt och trav men i galopp blev hästen mäkta sur när det drog i svansen så hon sparkar bara och det fungerar inte.
Hörde av mig till förmedlaren (som dock inte är säljare, jag köpte av privatperson) och hon säger att jag ska rida med svanskappa i skritt och trav tills sadeln formar sig efter hästen (den är nyomstoppad).
Men jag är inte jättesugen på det. Jag behöver ju rida även i galopp? hade en tävling till här planerad och kan ju inte bara rida i skritt o trav fram till dess...
Bör jag be förmedlaren sälja min sadel igen? jag kan inte lämna tillbaka den tyvärr.
Nästa vecka ska jag försöka komma iväg med min gamla sadel (som ligger mycket bättre men stoppningen är helt slut) och få den omstoppad sen kör jag med den istället.

Någon som rek svanskappa på storhäst och vuxen ryttare hade jag inte kunnat ta på allvar.
I dressyr vill vi ju få hästar bäriga. Då åker svansen ner. Att ha en fullvuxen människas vikt dragandes åt fel hål.. Ja, det känns ju inte så begåvat.
Sadeln ska dessutom ligga bra och still direkt.

Jag hade sålt sadeln och hittat annan utprovare.
 
Bara för att testa lite så red jag med två sadelgjordar idag, för att efterlikna hur det blir med förgjord. Och då låg sadeln bra hela ridpasset, inget gnissel ifrån hästen utan hon tuffade på som den lilla arbetsmyra hon är.
Så innan jag dissar sadeln helt vill jag ge den en chans med annan sadelgjord.

Jag skulle vilja ha tips på extra bred sadelgjord, finns det? Sen ska hästen bantas också, så idag har hon och ponnyn gått på sommarbetet i 5 tillsammans, sedan blev det den lilla fånghagen för båda två.
Och för att ge utprovaren lite rättvisa ändå så menade hon att jag bara skulle ha svanskappa en övergångsperiod och att hon skulle titta på stoppningen om man kunde göra något åt den så fort hon hade tid.
 
Jag skulle vilja ha tips på extra bred sadelgjord, finns det?.

Googla på "avlastningsgjord islandshäst". Karlslund tror jag det är som har en riktigt bred gjord. Min Spider-gjord från Erreplus är bred och har framförallt spännena brett isär så de inte drar ihop stropparna.
 
Bara för att testa lite så red jag med två sadelgjordar idag, för att efterlikna hur det blir med förgjord. Och då låg sadeln bra hela ridpasset, inget gnissel ifrån hästen utan hon tuffade på som den lilla arbetsmyra hon är.
Så innan jag dissar sadeln helt vill jag ge den en chans med annan sadelgjord.

Jag skulle vilja ha tips på extra bred sadelgjord, finns det? Sen ska hästen bantas också, så idag har hon och ponnyn gått på sommarbetet i 5 tillsammans, sedan blev det den lilla fånghagen för båda två.
Och för att ge utprovaren lite rättvisa ändå så menade hon att jag bara skulle ha svanskappa en övergångsperiod och att hon skulle titta på stoppningen om man kunde göra något åt den så fort hon hade tid.
Wow har ju en H-gjord som kanske kan vara något?
 
Bara för att testa lite så red jag med två sadelgjordar idag, för att efterlikna hur det blir med förgjord. Och då låg sadeln bra hela ridpasset, inget gnissel ifrån hästen utan hon tuffade på som den lilla arbetsmyra hon är.
Så innan jag dissar sadeln helt vill jag ge den en chans med annan sadelgjord.

Jag skulle vilja ha tips på extra bred sadelgjord, finns det? Sen ska hästen bantas också, så idag har hon och ponnyn gått på sommarbetet i 5 tillsammans, sedan blev det den lilla fånghagen för båda två.
Och för att ge utprovaren lite rättvisa ändå så menade hon att jag bara skulle ha svanskappa en övergångsperiod och att hon skulle titta på stoppningen om man kunde göra något åt den så fort hon hade tid.

Wow H gjord! Toppen om sadlar glider etc....
 
Tack för alla tips :)
Red med två gjordar idag också, funkar fint. Red ut en sväng med dottern o ponnyn i snöre. Sen red vi lite i paddocken tillsammans också.
 
@sassiball missat att du nämnde mig ang sadel spekulationerna tidigare men såg det nu .
Sjukt trist att "ha rätt" utifrån situation måste jag säga !

Hoppas på att det kan lösa sig med gjordmodeller, utifrån vad jag läst senare poster !

Rådet svanskappa från utprovare /försäljare ... låter det stå kvar utan kommentar .
 
@sassiball missat att du nämnde mig ang sadel spekulationerna tidigare men såg det nu .
Sjukt trist att "ha rätt" utifrån situation måste jag säga !

Hoppas på att det kan lösa sig med gjordmodeller, utifrån vad jag läst senare poster !

Rådet svanskappa från utprovare /försäljare ... låter det stå kvar utan kommentar .
Ja jag är besviken, det är jag.
Men, jag tror ändå att det kommer att lösa sig :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 493
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag håller på att få spader. Fick mitt första barn för knappt en vecka sen och har sedan dess inte kunnat sova på grund av ryggvärk. I...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 051
Senast: Dorinda
·
Katthälsa jag har egentligen tänkt posta en tråd om torrfoder rätt länge, men eftersom jag har en bonusfråga så passar jag på att ställa den...
Svar
0
· Visningar
198
Senast: escodobe
·
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp