Dressyrsnackis 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
@mooi jag åker för att kika på femårsdressyren :)
@tuaphua känner du till ngn i kalmarregionen?

Tyvärr inte. Har jobbat en del där förut och känner till folket en del.
Numer har jag svårt att hinna dit själv också. Så det var nog iaf 3 år sen jag var där.
Men av det jag sett där så finns det ett behov om man säger så. Och det får jag höra av de som bor/jobbar där(med annat inom häst).
 
Å jag har inte ridit på över en vecka nu..
Vi behandlade ju hästen i bakknä för lite över 3 veckor sen, tror jag skrev om det här. Skrittade för hand i en vecka och började jogga smått. Han kändes såå fräsch så jag slog till och anmälde mig till en tävling.
Det skulle jag aldrig ha gjort. Dagen efter hade han ett sår på kotan, lite varm bara men han fick skrittas i två dagar. Så åker jag upp till stallet, sjukt ridsugen, bara för att upptäcka att han trampat av sig en framsko. Såå nu har han vilat helt i stort sett sen förra tisdagen, då hovis inte hann komma innan midsommar och hoven är så skör att jag knappt vågar leda honom över stallplan nu när det är så hårt och torrt i backen. Sitter just nu å väntar på hovis..
Men SEN, när skon är på, hästen är fräsch och sommaren är här; fy tusan vad jag ska rida! :D
 
Jag och C har ridit program idag. Och min häst är så himla snäll. Han har ju lite ADHD så det trasslar till det lite ibland, men när vi lyckas kanalisera det så blir det riktigt bra. Fick någon åtta och några 7,5 i MsvB:2. Och sen någon fyra, för det ska ju inte vara hur bra som helst så här tidigt.
Jag försökte räkna ihop lite snabbt och vi hade ökat dryga 4 % från förra året då jag red samma program för samma domare på programridning. Så nog går det framåt. Så här såg det ut när jag fick trava lite efteråt för att lära mig att inte rida ihjäl mig i travökningen. Han orkar ändå inte hålla takten med mer press, så då var det bättre så här..
 
jag har nu fått det svart på vitt att min häst är stencool(i skogen iallafall). På promenaden gick vi förbi två rådjur (på olika ställe ) som stod precis in till vägkanten. Han tittade lite men gick lugnt vidare! Sen kom det två dundrande enduros i full fart. Typ en cross fast man kör i skogen. Och det låter inte lite! Men min kung bara gick lugnt förbi.
Så härligt! Sen när jag kom till ridbanan igår och en bänk hade blåst ner så blev han livrädd för det :meh: :laugh:
 
Jag tror att jag tar mig friheten att joina den här tråden, då det kanske inte är så passande att skriva om ridpass under Allmänt eller med mina icke-hästintresserade vänner. Och även om det ser förjävligt och ringrostigt ut så är det ju ändå dressyr jag försöker rida ;) Fram tills för några veckor sedan så har jag mest lullat runt på ett gammalt sto som tyvärr avlivandes nyss, och i samma veva så har jag fått lov att börja rida en valack som väl är kanske 12 år och är efter Magini. Han är ganska mycket mer häst än det gamla stoet både storleksmässigt och ridmässigt så det känns ganska ovant, fixar tex. inte att sitta ner i traven ännu :angel: Ridit honom totalt fyra gånger och hunnit med ett pass för tränare (det var nog fyra fem år sedan sist...) och det är så roligt att vara igång lite mer på riktigt igen.
 
Jag tror att jag tar mig friheten att joina den här tråden, då det kanske inte är så passande att skriva om ridpass under Allmänt eller med mina icke-hästintresserade vänner. Och även om det ser förjävligt och ringrostigt ut så är det ju ändå dressyr jag försöker rida ;) Fram tills för några veckor sedan så har jag mest lullat runt på ett gammalt sto som tyvärr avlivandes nyss, och i samma veva så har jag fått lov att börja rida en valack som väl är kanske 12 år och är efter Magini. Han är ganska mycket mer häst än det gamla stoet både storleksmässigt och ridmässigt så det känns ganska ovant, fixar tex. inte att sitta ner i traven ännu :angel: Ridit honom totalt fyra gånger och hunnit med ett pass för tränare (det var nog fyra fem år sedan sist...) och det är så roligt att vara igång lite mer på riktigt igen.
Välkommen! :)
 
Nu ska jag anmäla mig till en pay and ride och funderar över vilket program jag ska rida.
Har ridit LB:3 på träning för att det är roligt och det händer lite hela tiden. Men det finns ju knappt några tävlingar som har det! Det är ju bara LB:2 överallt och det är såå tråkigt! Vad tycker ni? Bor ju i Skåne så det är här nere jag kollar.

Jag löste även precis att hjälmen måste vara godkänd såklart, men hur är reglerna nu egentligen? Är det vg1 märkning som gäller helt?
 
Nya LB2 är faktiskt rätt okej tycker jag, typ LB3 light haha. VG1-märkning krävs from nästa år :).

Okej det var det jag hade för mig också, med hjälmen! Försökte googla men hittade inget beslut. Så tänkte ni som tävlar mer vet ju ☺️
Ja det får väl bli lb2. Känns onödigt att träna program som inte finns på tävling sen ju. Jag hoppas att kunna gå ganska snabbt till la också. Han gör rörelserna bra där också :up:
 
Nu ska jag anmäla mig till en pay and ride och funderar över vilket program jag ska rida.
Har ridit LB:3 på träning för att det är roligt och det händer lite hela tiden. Men det finns ju knappt några tävlingar som har det! Det är ju bara LB:2 överallt och det är såå tråkigt! Vad tycker ni? Bor ju i Skåne så det är här nere jag kollar.

Jag löste även precis att hjälmen måste vara godkänd såklart, men hur är reglerna nu egentligen? Är det vg1 märkning som gäller helt?

Nya LB:2 påminner ju mycket om LB:3 - ingen större skillnad, tycker jag!
 
Nya LB:2 påminner ju mycket om LB:3 - ingen större skillnad, tycker jag!

Jag såg det också nu! Längesedan jag kollade dom upptäckte jag..
ända jobbiga i programmet är att skritten är i vårt hat hörn. Där är en öppning ut från ridhuset där han lyckats komma ut några gånger. Så har lite svårt för att skritta förbi där än så länge :cautious: MEN! Vi har en hel månad på oss att träna!:D
 
Känner att jag skrivit mycket här nu men jag måste bara skriva om träningen idag. Det var verkligen bästa träningen på mina 5 år!!

Äntligen säger jag bara. I några veckor nu 1gång i veckan har tränaren ridit först och sen jag. Jag har sen ridit själv dom andra dagarna i veckan. Förra veckan sa tränaren att hästen var mycket finare än tidigare, och idag så kunde hon inte säga en sak som kändes fel!!

När jag satt upp bara log jag hela tiden kände jag. Tränaren sa öppna på långsidan, det var bara att göra. Hur enkelt som helst. Blev han lite tung i handen så räckte det att göra en liten halvhalt och på med skänkeln lite så släppte han.

Kändes så jäkla bra! Och jag är så sjukt stolt att jag faktiskt får honom bättre varje vecka även om jag rider själv för det mesta, inte dåligt för en nybörjare lixom :D:love:
 
Och jag har både ridit ett pass i paddocken samt vågat anmäla mig till en pay and ride! Ridningen gick bra, men det var springigt och lite ojämnt, men det är ju inte så konstigt när vi egentligen inte har ridit ordentligt på 1,5 månad utan mest lullat runt i skogen. Hästen känns fräsch och fin i alla fall och jag hoppas han håller sig så nu så vi kan komma iväg på pay and riden! Vi lär ju inte få några superprocent då eftersom ingen av oss knappast är i toppform, men det är en bra möjlighet att testa på programmet känner jag.
 
Imorgon fm fortsätter sadelföljetongen :)
Ska iväg till förmedlaren och prova en annan sadelgjord och hon ska även titta på stoppningen, vad som blivit fel.
Avanmälde mig till tävlingen nästa helg, men det var bara för att jag var lite för snäll och lovade hoppa in och jobba en helg åt en arbetskamrat som skulle hem till Polen. Egentligen borde jag sagt nej och ridit tävlingen istället men nu blir det så här, kanske lika bra iom sadelproblemen. Men sen är här inte direkt några tävlingar på ett tag. Laholm har ju sina stora sommartävlingar men de klasser jag rider går på vardag, ons-torsd och då jobbar jag såklart.
 
Har provridit nu i sadeln och meckat med andra sadelgjordar, spänna på annat sätt etc. Den glider fram om jag tex rider en mellantrav och sen tar och kortar upp henne. Red sedan ett pass i min gamla hederliga sadel, hade paddat upp fram där den är för låg då stoppningen är helt platt. Den låg riktigt bra, inget som rörde på sig eller åkte fram överhuvudtaget. Den har också en inbyggd förgjord så som min häst kräver. Så nu lämnar jag in min nyköpta sadel för försäljning och den gamla stoppar jag om.
Hade ett väldigt bra pass nu på morgonen, hästen kändes riktigt fin och för första gången på länge kände jag verkligen för att fortsätta med dressyren.
Har fått hem ett nytt litet tillskott till stallet också. Tillsvidare är hon bara hagprydnad och det jobbet sköter hon utmärkt :)
 
Imorgon fm fortsätter sadelföljetongen :)
Ska iväg till förmedlaren och prova en annan sadelgjord och hon ska även titta på stoppningen, vad som blivit fel.
Avanmälde mig till tävlingen nästa helg, men det var bara för att jag var lite för snäll och lovade hoppa in och jobba en helg åt en arbetskamrat som skulle hem till Polen. Egentligen borde jag sagt nej och ridit tävlingen istället men nu blir det så här, kanske lika bra iom sadelproblemen. Men sen är här inte direkt några tävlingar på ett tag. Laholm har ju sina stora sommartävlingar men de klasser jag rider går på vardag, ons-torsd och då jobbar jag såklart.
Kan inte din arbetskamrat återgälda vänligheten o jobba åt dig på ons-tors så du kan tävla då?

Ang sadeln så är det ett elände men bättre det visar sig direkt än att du skulle provat ett tag o hankat dig fram med påföljden att hästen fått ont.
 
Kan inte din arbetskamrat återgälda vänligheten o jobba åt dig på ons-tors så du kan tävla då?

Ang sadeln så är det ett elände men bättre det visar sig direkt än att du skulle provat ett tag o hankat dig fram med påföljden att hästen fått ont.
Han som jag hoppar in åt på lördag jobbar inte på samma arbetsplats där jag jobbar på ons-torsdag tyvärr annars hade han säkert gjort det.
Jag är glad att jag lämnat in sadeln som var perfekt för mig men inte för hästen.
 
Alltså jag är så glad att det bara bubblar i kroppen :D! Ibland blir det bara så rätt när en skaffar en häst och min Burb är en sån lyckträff att jag knappt kan tro det. I vintras var jag så himla tveksam när hon bara var spänd och smått okontaktbar i ridningen. Trodde faktiskt inte alls att hon skulle vara klar att tävlas i år eller kanske inte alls. Kände att det var helt knäppt att jag köpt en så gammal häst och att det aldrig skulle funka.

Men som det har släppt nu! Ikväll var hon riktigt på hugget och vi red igenom LB1 (som vi ska starta på lördag) med en riktigt fin känsla. Tycker det är så häftigt när hästarna börjar fatta grejen med att gå program. När de lärt sig att på diagonalerna springer en fortare och som hela tiden väntar på nästa moment, tror nästan att Burb blir en likadan programmaskin som sin dotter med rutin!

Alla ni som är i hästköpartagen, våga chansa på en äldre häst! Även om de kräver lite utbildning så går det iaf, hoppet är som inte ute för att de är 13-14 år :).

Barb ska till Brunmåla nästa vecka och har en misstänkt ligamentskada i en hov. Blir det lång vila som resultat åker hon direkt till hingst och betäcks då med Hagens Darcy.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 302
Senast: Badger
·
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 285
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 117
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 804
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp