Bukefalos 28 år!

Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Norra Norrbotten ;) -5 grader, två dm nysnö och strålande sol, otroligt vackert och perfekt ridväder!
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Ush och fy för snö! Här i Skåne har vi 16 grader på dagen.. Och runt 10 på natten. Känns ju som sommar jämfört med uppe i landet!!
Dock regnigt och tråkigt :(
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Här är det typ 12+ och gråmulet med solskensglimtar emellanåt. Helt okej hästväder, nästan för varmt för att rida med fleecetröja.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Här är det grått och dimmigt. Är för mig det mest perfekta ridvädret:D. Lagom varmt och jag gillar mysighetsfaktorn med dimman:p. Var iofs inte jättekul igår när jag och en annan tjej var ite i skogen och hästarna fick syn på nåt i dimman och blåste och vägrade röra på sig. Vi lyckades inte få dom fram och förbi vad det nu var utan fick vända på tokspända laddade hästar...
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Vårat land är verkligen avlångt, otroliga väderskillnader! Men nu såg jag att de lovat nio grader varmt och regn här imorgon, då har jag hellre snö faktiskt.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Jag hoppas att det inte blir så kallt här i november som det var förra året. Då typ -18 och ungen snö. Het värdelöst! Vill ha en varm november och i slutet av december är nog ridhuset klart:love:!
988751_10201592680890759_2075843301_n.jpg
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

KL

I dag känner jag att jag behöver lite positiva tankar från bukegänget. Jag har en 16-årig valack som har varit min i ungefär ett år. Vår resa har varit knagglig, men har stadigt gått framåt. Den här hästen har lärt mig mer än någon tränare jag har haft. Han är en sådan där häst som inte hetsar upp sig när man gör fel, men som verkligen kräver att man gör rätt för att han själv ska göra mer än gå framåt och svänga i rätt gångart. På sistone upplever jag att vi har gjort stora framsteg och att det verkligen har börjat lossna för både honom och mig. Jag såg t.o.m. framför mig att vi skulle kunna komma ut på tävlingsbanorna till våren. Men nu plötsligt känns han inte fräsch :( Han är inte uppenbart halt, men bjudningen är inte där som den ska och då och då får jag en lite stapplig känsla. Omgivningen ser inget men jag känner att det är något. Så nu på torsdag bär det av till klinik för ordentlig koll.

Snälla ni, håll tummarna för att det inte är något veterinärt! Det är så knäckande när man äntligen tycker att det börjar funka, och så rasar det.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Måla inte fan på väggen förrän du varit hos veterinären. Min ena va sån förra året, hon kändes inte halt men inte fräsch åkte in med henne och hon hade en liten sträckning i ryggen som behandlades och så var hon igång på ett par veckor. Min lille va nu i september mycket skum, han var stapplig på morgonen och jag tyckte att han hade svårt för att gå in på mindre volt i galopp. Tog ut veterinär och han hade en liten muskelblödning på vänster bak, förmodligen halkat i hagen. Han är tillbaks i träningsform igen och vi kör på. Jag håller tummarna att det är något liknande med din så att ni snart är på g igen :)
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Tack för peppen! Den behövde jag :). Man ska ju inte måla fan på väggen men man blir alltid orolig när hästen inte känns ok. Han är ingen ungdom längre, min fina kille, och jag vill ju att han ska hålla ... Han var hos EC i somras och då hittade hon en del spänningar som behandlades och efter det blev han väldigt fin. Det kan ju vara dessa spänningar som har kommit tillbaka, men jag känner att jag vill börja i rätt ända och kolla honom hos vet först.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Underbart med nytt ridhus!! Blir perfekta julklappen. :) Får ni betala mer i stallhyra för att finansiera det?

Här är det 12 grader och molnigt. Väldigt lugnt och tyst. Perfekt väder att rida i.

Stilla före stormen kanske? Hoppas alla i stormdrabbade områden tänker på att ta in sina hästar i stormen, skall ju bli 40 ms vissa ställen. Då flyger träden omkring. :crazy:
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Jag är inte uppstallad på anläggningen där det byggs utan står i ett stall bredvid. Vet faktiskt inte om stallhyran kommer att höjas i vårt stall. Jag har en rätt bra stallhyra där eftersom jag gör så mycket i stallet och vet inte riktigt om stallägaren vill att jag skulle få för mig att flytta. Samtidigt är stallhyran så pass låg att jag helt klart kan tänka mig att betala mer. Får se vad som händer.

På anläggningen där det byggs är det tal om en höjning på en tusenlapp i månaden. Är faktiskt ganska rimligt med tanke på hur låg hyran är där i dagsläget. Samtidigt kommer ridhuset var väldigt upptaget alla kvällar i veckan+söndagar så tillgängligheten kommer att vara dåöig för privatryttarna. Tur för mig att jag bara jobbar em/kväll.

Är skönt att bo här uppe, inte nån stormvarning här inte.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Vi verkar ha klarat oss igenom stormen har. Men kunde inte sova inatt nar det ylade ute. Som tur var verkar stalltaket ha suttit kvar imorse.
Var en hel del grenar och trad pa marken pa vag till jobbet dock.

Jag red ut igar innan den varsta stormen kom, men valdigt blasigt. Kunde dock skritta ut pa lang tygel, aven om traden knakade och vi blev jagade av en valdigt liten hund. Tror min hast ar lite trott :( Blir nog lite vila i veckan
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Just höst och vår tycker jag det är vanligt att de blir lite "matt". Väderomslag, pälssättning/fällning kan påverka rätt mycket. Min häst brukar bli lite trött och stum i kroppen men då rider vi i skogen i en-två veckor sen blir han sig själv igen. Så det kan mycket väl vara något så enkelt :)
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Jo, det är så sant. Det som är jobbigt är att jag nu när jag går tillbaka och tittar på gamla filmer från i våras kan se tendenser redan då :( Fattar inte att jag inte såg eller kände det då för nu står det ut. Förmodligen har jag tränat mitt öga under resan. Vad det än var då, så måste det ha gått över på något sätt, för långa tider därefter har han känts jättefin. Men det jag ser på filmerna stämmer med det jag känner när jag rider nu.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Hoppas ni hittar vad som felas! Jag vet känslan precis. För min hästs del var det ju också en muskelsträckning som lett till spänningar och därmed rörelsestörning. Vi jobbar med stretching och massage men om han blir rädd och spänner till så kommer det lätt tillbaka för stunden vid ridning. Men vi jobbar på!

*kl*
Jag har lite moment 22. Hästen har en bra foderstat på papper, beräknad efter att han behöver lägga på sig vikt. Han är också oklippt för att det inte ska behöva gå energi till värme istället för muskler/vikt. MEN, han är som en kanonkula att sitta på! :o Stark och tokpigg. Inte bara springig utan jobbar bra, men blir genomsvettig av ett lätt joggingpass. Vad gör jag? Klipper och riskerar vikten + får en ännu piggare häst? Drar ner maten och riskerar vikten? Ställa av går inte, då hoppar han ur hagen tror jag. Men ridningen börjar bli lite tröttsam... Dagens byten var mest bensprattel åt alla håll i fullt ös. Hur skulle ni gjort?
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Stilla före stormen kanske? Hoppas alla i stormdrabbade områden tänker på att ta in sina hästar i stormen, skall ju bli 40 ms vissa ställen. Då flyger träden omkring. :crazy:

Här blåser det ganska duktigt redan, men inte värre än en vanlig höstblåst i Blekinge. Hoppas det inte blir värre för min gammelhäst vill absolut inte gå in när det är oväder. Stänger jag in honom på logen blir han tokig :crazy:
Enda gången det är en nackdel att ha lösdrift, men hagen ligger bra i en svacka och träden här är som sagt vana vid hård blåst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 128
Senast: Mirtai
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
25
· Visningar
2 489
Hundträning Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd. Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad...
Svar
10
· Visningar
715
Senast: hastflicka
·
Trädgård & Växter Snart är det vår, och med våren kommer gräsklippningen igång. Vi hade en robot förra året, men den orkade inte med hela gräsmattan. Vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 057
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp