Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Jag skulle skippa kiropraktorn. När jag hade kiropraktorn ut till förra hästen blev han väldigt öm i 3 dagar efteråt. Skulle nog avstå.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Har inte en enda gång skrivit att hon inte skulle må bra. Däremot så funkar det inte praktiskt. Hon bir verkligen JÄTTEsvettig. På vintern tycker jag att det är ett probem eftersom jag måste släppa ut i hagen efter ridning och inte har tid att vänta på att hela fluffpälsen ska torka. Det är jag rätt säker på att jag har skrivit hela tiden? Å andra sidan är vi inte jättebra på att förstå varandra alltid:D.

Tycker iofs också helt klart att hon blir piggare av att vara klippt.

Nä vi förstår nog inte varandra jättebra i text :)
Jag har läst att du tycker hästen fryser satan som helklippt trots 800 gram med vintertäcken. och att du är orolig att en halvklippt häst skulle frysa om den är svettig på ryggen och torr i övrigt pga resten av klippningen. om du lägger på ett fodrat täcke?

jag förstår inte problemet med svettighet på några ställen med halvklippt häst utifrån de premisser jag redogjort för. det är en icke issue i sammanhanget det är det jag försökt förmedla.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Ja kiro är ju det också lite ansträngande för dem, och efter helgen är han ganska nedsatt. Hon kanske inte ens vill behandla honom i nuläget.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Hade det handlat om "lite svettig" där pälsen är kvar så köper jag helt dina argument:). Men det gör ju inte det. I synnerhet inte nu på hösten när det är snabba väderomslag och det helt plötsligt blir 15 grader. Som igår var hon mycket svettig och då gick hon absolut inget jättetufft pass trots att hon är helklippt.

Jag försökte verkligen ha henne halvklippt i år, men hon svettades som sagt massor. Sen var båda tävlingarna inne i isolerade ridhus och det kan hända att jag lägger för stor vikt på tävlingarna, men i det sammanhanget vill jag verkligen inte ha henne trött, blöt och genomsvett. Särskilt inte som att hon skulle stå i släp hem osv osckså.

Det som ställde till det förra året tror jag var att jag klippte alldeles för sent sista gången. Tänker inte gör om det i år!
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

fast svett är ingen sjukdom.:)

tror du skulle känna dig lugnare av lite det jag skrivit om . och i relateratde tråden men ffa att du känner dig trygg i att svett i sig inte vare sig är prestations nedsättande och inte farligt heller i fråga om efer behandling på normal prestationsnivå.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Intressant att så många skriver att hästarna blir piggare av att bli klippta. Jag har aldrig märkt någon skillnad på mina hästar, fast jag har hört bekana säga likadant.

Samma här! Hoppas varje gång att det ska ske med den lille, men icke :p honom har jag helklippt nu ikväll, andra avverkningen denna hösten :D
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

*kl*
Vilken diskussion det blev :) Vi har ridhus som snart är klart så det kommer ridas både ute och inne. Ridhuset är inte isolerat mer än i taket. Men, det är mer än 10+ ute och han har full ullig, fluffig vinterpäls... Jag är arbetslös och rider alltid på morgon/förmiddag så jag släpper ju ut i hage efter ridningen. Och jag har oftast inte tid att vänta på att han torkar eftersom jag måste hinna söka jobb också ;) + hämta på dagis. Suck. Jag tror att jag testar att halvklippa honom, det kan ju inte bli så mkt värre än vad det är nu med piggheten känns det som ibland :D Fortsätter han toksvettas så får det bli en helklippning. Täcken har jag så jag kan utan problem klä på honom både inne och ute.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

*kl*

Omg vad det blåser :nailbiting::crazy:!!!

Jag som sett fram mot dressyrträningen idag, eftersom tandläkaren var här förra veckan. Men det blåste så mkt, så kändes som ridhuset skulle gå sönder. Och dörrarna på läktaren gick inte att stänga, så de bara slog. Ganska spänd häst, så vi fick avbryta efter att bara försökt skritta fram något varv. Var liksom ingen idé, och vår gulliga tränare lovade att komma tillbaka på sin lediga dag och hålla träning för oss då istället :)!!!:)
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Skönt att ni kan ta igen det. :)

Här fick jag precis plats att träna för Per Sandgaard på onsdag, ska bli spännande :)
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Fast är det en veterinär som är utbildad kiropraktor är det nog inte fel att låta henne kolla om hästen inte är riktigt kry tänker jag :)
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Båda jag och alla jag känner som börjat med att halvklippa har alltid fått helklippa nästa gång, så har exakt samma erfarenhet som du.

Halvklippning funkar säkert för en häst som rids väldigt lätt men inte om de tränas lite mer.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Fast snälla?
Fio och jag och tusentals andra sitter och skogsmullar då eller vad vill du ha sagt?
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Fio ffa är ju känd för att skritta i skogen med fegsnöre. :P

Jag fattar inte heller problematiken.
Antingen har man en varm häst som svettas av sin päls = pälsen är onödig så den klipper man och ersätter med täcken. Men inte 800gram eftersom hästen uppenbarligen är en varm typ som lätt svettas!

Eller.. så har man en fryslort. De är sällan av varianten kortare päls, tunnare skinn och svårare att hålla i hull. De helklipper man inte eftersom de uppenbarligen behöver sin päls!

Sen är det nu när vädret är ostadigt och gärna varmt och fuktigt som hästarna svettas som mest, inte i januari när det -15. Och ang exem så har jag aldrig sett så mycket hudproblem som hästarna på anläggningen där jag står nu. De är helklippta och går täckade 24/7, även under ridning i uppvärmt ridhus. Tacka fan att kroppen får spunk.

Min dam har nu vid 19 års ålder satt lite luddig päls, hon blev svettig under en halvhysterisk ritt i söndags. Efter 10 min skritt hem var hon torr.
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Halvklippning funkar säkert för en häst som rids väldigt lätt men inte om de tränas lite mer.

Varför inte?:)

Nu klipper inte jag min häst eftersom han har tunn fullblodspäls och står i ett ljust stall så han inte sätter så mkt päls. Och han svettas ganska lite.

Men när jag hade min ponny (litet halvblod) halvklippte jag henne (jakt-klippning).
Eftersom det var på halsen, vid sadelgjorden och runt bakbenen som hon svettades, fungerade det utmärkt.
Nu var hon inte jätteförtjust i klippning, så huvudet var oklippt, men det hade väl egentligen behövts också.
Något annat år helklippte jag henne, men hon hade definitivt klarat sig med halvklippning även då.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Fast snälla?
Fio och jag och tusentals andra sitter och skogsmullar då eller vad vill du ha sagt?

Ja det är klart vi gör.. vi helklipper ju inte ^^

Jag lyckades skogsmulla ända upp till svår internationell fälttävlan.. inte så många som fixar det :sneaky:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 965
Senast: Mirtai
·
Hundträning Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd. Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad...
Svar
10
· Visningar
700
Senast: hastflicka
·
Trädgård & Växter Snart är det vår, och med våren kommer gräsklippningen igång. Vi hade en robot förra året, men den orkade inte med hela gräsmattan. Vi...
2
Svar
20
· Visningar
970
Senast: sthu
·
Fordon Funderar att ev byta bil till hösten. Har idag en Kia Rio 2016 och det är i den storleken jag tänker mig. Gärna SUV- aktig, men inget...
Svar
19
· Visningar
660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp